DAGELIJKS BANKIEREN

Bescherm uzelf tegen fraude en phishing

PRAKTISCH

Medaille met twee zijden

E-mail, online shoppen, sociale media … Het internet geeft onze wereld een extra dimensie.

Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

ONS ADVIES

Blijf waakzaam

U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.

De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Easy Banking App en Easy Banking Web.

MEER INFO

Beter voorkomen dan genezen

Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.

Te laat? Ontdek wat u kunt doen.

IN BEELD
Herken phishing
Wat is phishing?
Ontdek het aan de hand van een concreet voorbeeld
Hoe herkent u een verdachte link?
Volg onze praktische tips

Hoe fraude herkennen?

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien sterk in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
  • Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.

Wat moet een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat. 
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat, of naar een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden. 

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Wat kunt u doen?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

Oplichters doen zich via e-mail, sms of telefoon soms voor als ons. Onthoud dat, wat het voorwendsel ook is, WIJ u NOOIT zullen vragen om:

  • Uw code van uw kaart (of uw 3-cijferige CVV-code op de achterkant van uw kaart) of uw code voor de toegang tot Easy Banking App of Web te geven
  • Codes die u via sms ontving of die u met uw kaartlezer of via itsme® genereerde, te geven
  • Software te installeren om zo van op afstand de controle over uw toestel over te nemen
  • Een verrichting te bevestigen of te annuleren via itsme®
  • Geld over te maken naar een zogezegd beveiligde rekening

Ook zullen WIJ NOOIT bij u thuis langskomen om uw kaarten, kaartlezers, codes, gsm’s of andere eigendommen op te halen.

Wees even voorzichtig bij gelijkaardige berichten of oproepen die afkomstig lijken te zijn van officiële instanties zoals de politie, de overheid, een openbare instelling of nutsbedrijf, een helpdesk of Card Stop.

Gebruik uw gezond verstand

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch!

  • Een luxe horloge voor slechts 30 euro op een tweedehandssite… Niet echt geloofwaardig, toch?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan hebt deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, niet?
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?

Bankzaken in het digitale tijdperk

Blijf op uw hoede  zelfs wanneer u berichten ontvangt van uw bank. Mogelijk gaat het om oplichters die zich voor ons uitgeven.

Check onze veiligheidstips

Hoe bent u phishing te slim af?

Oplichters gebruiken diverse technieken. Ze doen zich voor als overheidsadministraties, nutsbedrijven of andere vertrouwde entiteiten.

Laat u niet misleiden

Vriendschapsfraude of datingfraude

Elke dag worden duizenden mensen online misleid door valse profielen.

Hoe herkent u oplichting?

Geldezels

Het gebruik van geldezels is een tactiek om illegaal verkregen geld wit te wassen.

Hoe beschermt u?

Steeds meer fraude bij betalingen met de betaalkaart

Ontdek hier nuttige tips en weetjes om fraudepopgingen zijn, te voorkomen

Meer weten

Factuurfraude

Ontdek onze tips om pogingen tot factuurfraude te herkennen en uw vermogen te beschermen.

Meer weten

Beleggingsfraude

Tal van advertenties spiegelen enorme winsten voor op onze nieuwsfeeds. Maar hoe onderscheiden we dan echte advertenties van valse? 

Online, altijd opletten

Uw digitale identiteit met itsme®

Met de itsme®-app op uw smartphone kan u zich snel aanmelden en veilig verrichtingen ondertekenen.

Meer weten

Reken op Safeonweb

Testen en opleidingen

Test gratis je digitale kennis en leer meer over online veiligheid op Safeonweb, de officiële website van de Belgische overheid over informaticabeveiliging.

Ik doe de test

Een app tegen fraude

Safeonweb werd ontwikkeld door het Centrum van Cybersecurity België. De app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.

Meer weten

Toch geklikt op een verdacht bericht?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

Oplichters doen zich via e-mail, sms of telefoon soms voor als ons. Onthoud dat, wat het voorwendsel ook is, WIJ u NOOIT zullen vragen om:

  • Uw code van uw kaart (of uw 3-cijferige CVV-code op de achterkant van uw kaart) of uw code voor de toegang tot Easy Banking App of Web te geven
  • Codes die u via sms ontving of die u met uw kaartlezer of via itsme® genereerde, te geven
  • Software te installeren om zo van op afstand de controle over uw toestel over te nemen
  • Een verrichting te bevestigen of te annuleren via itsme®
  • Geld over te maken naar een zogezegd beveiligde rekening

Ook zullen WIJ NOOIT bij u thuis langskomen om uw kaarten, kaartlezers, codes, gsm’s of andere eigendommen op te halen.

Wees even voorzichtig bij gelijkaardige berichten of oproepen die afkomstig lijken te zijn van officiële instanties zoals de politie, de overheid, een openbare instelling of nutsbedrijf, een helpdesk of Card Stop.

U bent het slachtoffer van oplichting?

  • Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
  • Contacteer altijd PrivilegeConnect (ma-vr 7-22 uur, za 9-17 uur). Bel 02 433 43 10 voor Private Banking of 02 433 43 30 voor Wealth Management.
  • Buiten de openingsuren van PrivilegeConnect en enkel bij een vermoeden van fraude, kunt u het nummer 02 433 43 80 bellen.
  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op 078 170 170 om al uw bankkaarten te blokkeren of blokkeer uw debetkaart(en) direct via Easy Banking App.
  • Doe, indien nodig, aangifte bij de politie en bezorg uw Private Banker of Wealth Manager een kopie van uw aangifte.
  • Check via Easy Banking App (Instellingen > Beveiliging > Toestellen met onze apps) of Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) op welke toestellen uw bankapp is geïnstalleerd en verwijder verdachte en onbekende toestellen.

U vindt meer informatie op Safeonweb.be en op de website van Febelfin.

Meer over veiligheid

Basisregels voor online veiligheid

Complexe en unieke wachtwoorden kiezen, surfen via een beveiligde verbinding, uw toestellen vergrendelen en op tijd updates uitvoeren.

Ontdek de basisregels voor uw online veiligheid.

Meer weten

Uw bank in alle veiligheid

Gebruik uw computer, smartphone of tablet om met Easy Banking Web en Easy Banking App uw bankzaken te regelen waar en wanneer u wilt, in alle veiligheid.

Volg ons advies en onze procedures, zodat alles veilig verloopt.

Meer weten

Het delen van uw scherm Easy Banking Web
Als u op dit moment telefonisch of via chat contact heeft met een Easy Banking adviseur, kunt u beginnen met het delen van uw scherm Easy Banking Web.
Het delen van het sessienummer
Om het delen van uw scherm Easy Banking Web te activeren, kunt u het onderstaande sessienummer doorgeven aan de Easy Banking adviseur met wie u contact heeft.

Sessienummer: