- 27/5/2025
Oplichters vinden voortdurend nieuwe manieren om u te misleiden. Wees alert voor fake bankmedewerkers die bij u thuis aanbellen. Leer hoe u dat soort bedrieglijke praktijken kunt herkennen en uw gegevens en bankrekeningen beter kunt beschermen.
Er duiken regelmatig nieuwe vormen van bankfraude op. Een van de recentste is fake bankmedewerkers die bij u thuis komen aanbellen om u te bestelen.
Het begint met een poging tot vishing (een vorm van telefoonfraude). U krijgt een verontrustend telefoontje. De beller, die zich voordoet als een medewerker van uw bank of van Card Stop, vertelt u dat er op uw bankrekening verdachte activiteit is gedetecteerd. Hij of zij kan zeer overtuigend zijn en gebruikt soms persoonlijke gegevens om geloofwaardig over te komen.
Om ‘het probleem op te lossen’, vraagt hij of zij u om uw computerscherm te delen, software voor afstandsbediening te installeren of uw persoonlijke codes door te geven. Eenmaal ingelogd, heeft de oplichter zonder uw medeweten vrij spel op uw rekening.
In andere gevallen stelt de beller voor om een zogenaamde medewerker direct naar uw huis te sturen om uw bankkaart en pincode op te halen.
Jammer genoeg schuilt achter dat scenario een goed geoefende poging tot diefstal. De oplichters vertrekken met uw kaart, uw pincode ... en soms nog andere kostbare voorwerpen. In minder dan een uur kunnen ze uw rekening hebben leeggeplunderd.
Vooral oudere of kwetsbare mensen zijn het doelwit van dit soort zwendel, maar ook anderen laten zich soms misleiden. Mensen die plots te horen krijgen dat er mogelijk fraude is gepleegd met hun rekening, laten in shock helaas gemakkelijk hun waakzaamheid verslappen.
Onthoud dat medewerkers van een bank of van een IT-supportbedrijf u nooit zullen vragen om uw persoonlijke codes door te geven of om software te installeren waarmee ze op afstand de controle over uw computer kunnen overnemen.
Neem bij twijfel geen risico: hang op en neem onmiddellijk contact op met uw bank via de officiële kanalen. Voorkomen is beter dan genezen als het op uw veiligheid en bescherming aankomt.
Of ze nu diensten aan huis (terrasreiniging, dakontmossing ...) aanbieden, of producten (fruit, wijn …) komen verkopen, sommige oplichters maken zonder schroom misbruik van uw vertrouwen.
Ze vragen buitensporige prijzen, zetten u onder druk om een contract te ondertekenen of verdwijnen na inning van een aanbetaling.
Sommigen maken gebruik van mobiele betaalterminals om u veel meer dan overeengekomen aan te rekenen, door het bedrag discreet te verhogen of door te doen alsof de betaling niet is doorgegaan om zo meerdere transacties uit te voeren.
Uw veiligheid is onze prioriteit. Raadpleeg ook onze andere tips en tricks om onlinefraude- en phishingpogingen te herkennen en met een gerust hart op het internet te surfen.
© 2025 BNP Paribas Fortis