DAGELIJKS BANKIEREN

Onze toegankelijkheidsverklaring

Bij BNP Paribas Fortis staat elke klant centraal. We willen een bank zijn die voor iedereen toegankelijk is, in elke levensfase. We verbinden ons ertoe respectvolle, inclusieve en gebruiksvriendelijke diensten aan te bieden, in het kantoor, online, mobiel of via onze betalingsoplossingen. Omdat we vinden dat iedereen de vrijheid moet hebben om zelfstandig te kunnen bankieren, ook mensen met specifieke behoeften.

  • Digitale toegankelijkheid

    We willen dat onze online bank- en verzekeringsdiensten binnen ieders bereik liggen, ongeacht hun situatie. Daarom zetten we in op eenvoud, efficiëntie en toegankelijkheid van onze websites en applicaties.

    Meer info over onze digitale toegankelijkheid

  • Fysieke toegankelijkheid

    Onze kantoren zijn zo ontworpen dat al onze klanten er vlot toegang toe hebben: brede doorgangen, oprijplaten voor rolstoelgebruikers, aangepaste gespreksruimtes ... Bovendien zijn de CASH-punten uitgerust met spraakbegeleiding en zijn de meeste ook toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit.

    Meer info over onze fysieke toegankelijkheid

Wat houdt online en mobiele toegankelijkheid in?

Digitaal toegankelijk betekent dat iedereen, inclusief mensen met een beperking, in staat zijn onze digitale tools op een eenvoudige, vlotte en autonome manier te gebruiken.

Daarom verbinden we ons ertoe om te voldoen aan de vereisten van de European Accessibility Act (EAA) over de toegankelijkheid van producten en diensten. Onze acties zijn afgestemd op de WCAG 2.2 niveau AA van de Web Content Accessibility Guidelines, een internationale referentienorm.

We zorgen er ook voor dat de informatie op onze sites en in onze applicaties zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk is. We passen taalniveau B2 (bovengemiddeld) toe van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen van de Raad van Europa.

Uiteraard hebben we nog wat verbeterpunten om volledig aan die eisen te voldoen. Hieronder vindt u een overzicht van de aspecten waar we actief aan werken.

De essentie van wat we doen

Hoewel de basisfuncties op onze sites en in onze apps al toegankelijk zijn, werken we er voortdurend aan om ze steeds inclusiever te maken.

We verbeteren onder andere:

  • De tekstuele alternatieven van de afbeeldingen en icoontjes, en de signalisatie van decoratieve afbeeldingen (= we geven in de backend aan of een afbeelding enkel decoratief is of dat ze extra info geeft)
  • Het contrast van de visuele elementen
  • De leesbaarheid bij het aanpassen van de tekstgrootte
  • De koppeling van formuliervelden, keuzerondjes en selectievakjes aan de labels ervan
  • De toegankelijkheid van de rolmenu's via het toetsenbord
  • De samenhang van de titels en ondertitels
  • Het bijstellen van bepaalde superposities (bij pop-ups) waarbij interactie met het onderliggende scherm nog mogelijk is

Bovenstaande ontwikkelingen worden geïntegreerd in de volgende versies van Easy Banking App en Easy Banking Web.

Easy Banking Web

Wat doen we?

  • Voor blinden is Easy Banking Web compatibel met de belangrijkste schermleesprogramma's.
  • Voor slechtzienden kan Easy Banking Web worden gebruikt met schermvergrotingssoftware of de toegankelijkheidsopties van browsers. U kunt bijvoorbeeld de kleuren aanpassen of inzoomen op de tekst.

Wat gaan we verbeteren?

We werken actief aan:

  • De navigatie om ze vlotter en intuïtiever te maken
  • De toevoeging van toelichting voor schermlezers
  • De prioritaire aanpak van de aanpassingen met de meeste impact voor onze klanten, zoals de individuele flows
  • Meer opleidingen voor onze teams over de toegankelijkheidsnormen
  • De systematische integratie van de toegankelijkheidsvereisten vanaf het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten
  • De ondertiteling van onze videocontent voor slechthorenden

Easy Banking App

Wat doen we?

Voor blinden:

  • Easy Banking App werkt met VoiceOver op iPhone en iPad (iOS).
  • Bij Android is het toegankelijkheidsniveau afhankelijk van het type en merk van het toestel. De app werkt op sommige toestellen met de ingebouwde schermlezer (TalkBack).

Voor slechtzienden:

  • In de instellingen van iOS- en Android-toestellen kunt u de leesbaarheid verbeteren (vergroting, kleurkeuze …).

Wat gaan we verbeteren?

  • We voeren systeemtests uit om de toegankelijkheid van elke nieuwe functie te controleren
  • We integreren de toegankelijkheidsnormen vanaf het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe functies
  • We zorgen ervoor dat de app alle toegankelijkheidsfuncties ondersteunt die uw toestel biedt, zoals spraakbegeleiding, lettertypevergroting of kleuraanpassing
  • We blijven de iOS- en Android-versies van de app voortdurend verbeteren
  • We voegen geleidelijk ondertiteling toe aan video's voor slechthorenden

Fysieke toegankelijkheid

Onze BNP Paribas Fortis-kantoren

We stellen alles in het werk om de toegang tot onze BNP Paribas Fortis-kantoren te vergemakkelijken voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking, mensen met een rolstoel, rollator, kinderwagen …

We ontwikkelen een nieuw kantoormodel dat voldoet aan de toegankelijkheidscriteria. De meeste van onze andere kantoren, ook al maken ze nog geen deel uit van dat nieuwe model, zijn al ontworpen om voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te zijn.
 
Die kantoren hebben onder meer:

  • Automatische of gemakkelijk te openen deuren
  • Voldoende brede gangen en deuropeningen voor een vlotte doorgang
  • Oprijplaten op de juiste plaatsen, met een helling die rolstoelgebruikers zonder hulp zelf kunnen oprijden
  • Een of meer voor mensen met een beperking gereserveerde parkeerplaatsen bij kantoren met een parking met ten minste 4 parkeerplaatsen
  • Adviseurs die u verwelkomen en begeleiden naar een gespreksruimte die aan uw behoeften is aangepast

Vind onze kantoren via onze kantorenzoeker

CASH-punten

De CASH-punten zijn uitgerust met gebruiksvriendelijke aanraakschermen. Ze hebben bovendien een spraakbegeleidingssysteem waardoor ook slechtzienden geld kunnen afhalen. De meeste CASH-punten zijn eveneens toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit.

Adviseurs in het Easy Banking Centre

Onze adviseurs van het Easy Banking Centre staan voor u klaar van 7 tot 22 uur op weekdagen en van 9 tot 17 uur op zaterdag voor al uw vragen, ook over toegankelijkheid. Ze kunnen u onder meer begeleiden voor afspraken via videogesprekken, rekeninguittreksels in braille en aangepaste kaartlezers.

Onze andere diensten

Rekeninguittreksels in braille

BNP Paribas Fortis stuurt u uw rekeninguittreksels in braille. U kunt dat aanvragen via uw kantoor of via het Easy Banking Centre.

Aangepaste kaartlezers

We bieden gratis een aangepaste kaartlezer aan met een groter scherm, grotere toetsen en tekens, en een spraakmodule. U kunt die bestellen via uw BNP Paribas Fortis-kantoor of via een postkantoor.

Bankkaarten

Onze debet- en kredietkaarten zijn zo ontworpen dat ze bij aanraking herkenbaar aanvoelen. De gebruiksrichting van de kaart is duidelijk waarneembaar doordat de chip makkelijk te detecteren is. Bovendien maakt het weldoordachte kleurencontrast de kaartgegevens goed leesbaar.

Gebarentolk

Voor telefonische contacten en face-to-faceadviesgesprekken kunt u gebruikmaken van een gebarentolkapp. Er wordt een videosignaal gestuurd naar een gebarentolk, die uw gebaren mondeling vertaalt voor uw gesprekspartner.

Het delen van uw scherm Easy Banking Web
Als u op dit moment telefonisch of via chat contact heeft met een Easy Banking adviseur, kunt u beginnen met het delen van uw scherm Easy Banking Web.
Het delen van het sessienummer
Om het delen van uw scherm Easy Banking Web te activeren, kunt u het onderstaande sessienummer doorgeven aan de Easy Banking adviseur met wie u contact heeft.

Sessienummer: