De Hoorn wil nog meer mensen samenbrengen in de stad

2 min

In de voormalige brouwerij in Leuven mag iedereen binnenlopen. Er wordt geen bier meer gemaakt, maar De Hoorn is nog altijd een brouwplaats waar creatief ondernemerschap opborrelt. CEO Fien Paepen vertelt hoe de unieke werk-, woon- en ontmoetingsplek tot stand kwam en hoe BNP Paribas Fortis het bedrijf ondersteunt bij zijn toekomstplannen.   

Katalysator voor stadsvernieuwing

Het verhaal van De Hoorn – in zijn nieuwe gedaante – begon in 2007, met een iconisch gebouw dat zijn beste tijd gehad had: brouwerij De Hoorn aan de Vaartkom in Leuven. Waar ooit de legendarische Stella Artois gebrouwen werd, bleef vooral nog een rijke geschiedenis over. Maar waar anderen verval zagen, spotten 7 jonge ondernemers potentieel. Hun idee? Het gebouw renoveren en een ontmoetingsplek creëren waar creatieve ideeën bruisen.

En zo geschiedde: “In 2012 opende De Hoorn de deuren met ruimtes voor coworking en events, en met een bar en resto”, vertelt Fien. “De 7 oprichters wilden niet zomaar een bedrijf opzetten en winst maken. Ze wilden iets betekenen op maatschappelijk vlak en van De Hoorn een meerwaarde maken voor de stad. De Vaartkom was een ruwe, afgeleefde industriële zone en de vernieuwing van De Hoorn bracht daar letterlijk opnieuw leven in de brouwerij. Het was een katalysator voor het stadsvernieuwingsproject van Leuven”, zegt Fien.

Ruimte om te groeien 

Omdat het concept aansloeg, breidde De Hoorn uit in 2020. De oppervlakte werd meer dan verdubbeld met extra kantoren, eventruimtes en lofts met een prachtig uitzicht op Leuven. Voor de financiering van die uitbreiding zat het bedrijf rond de tafel met relatiebeheerder Jan Jacobs van BNP Paribas Fortis.

“We gingen samen op zoek naar de beste oplossing. Dat werd een krediet met 2 jaar kapitaaluitstel. Zo kreeg het bedrijf ruimte om zijn plannen uit te voeren en ze rendabel te maken, zonder direct zware kredietaflossingen te moeten doen”, legt Jan uit. “Al gaat onze samenwerking ook verder dan het financiële. Ik heb het verhaal van De Hoorn altijd actief opgevolgd. Zo ging ik tijdens de uitbreidingswerken regelmatig een kijkje nemen op de werf. En nu het gebouw af is, vind je mij en mijn collega’s wel eens in De Hoorn voor een meeting of een bedrijfsfeestje. Het is een toffe plek vol beweging en beleving.”

Proactieve vertrouwenspartner

“Jan en zijn collega’s zijn heel betrokken”, bevestigt Fien. “We voelen dat ze echt in onze projecten geloven. Ze denken in een vroeg stadium mee na over hoe we onze ideeën kunnen realiseren. Een afgewerkt businessplan is zelfs nog niet nodig. Omdat we een vertrouwensrelatie hebben, durven we snel in onze kaarten te laten kijken als we opportuniteiten zien.” En of ze opportuniteiten zien: in 2022 kocht De Hoorn de legendarische zaal Manhattan, verderop aan de Vaart. Ook Zuidoever en enkele andere gebouwen krijgen een nieuw leven. “We willen in de stad nog meer toffe ontmoetingsplekken creëren. Dat is meer dan ooit belangrijk in deze tijden waarin iedereen op z’n gsm zit”, besluit Fien.

“Omdat we een vertrouwensrelatie hebben, durven we snel in onze kaarten te laten kijken als we opportuniteiten zien.”
Fien Paepen, De Hoorn CEO

Plannen voor de volgende stap van uw bedrijf?

Vraag een gesprek aan met een relatiebeheerder in uw regio. Wij begeleiden u graag.

Een afspraak maken