Wat is een slapende rekening en wat doet u ermee?
Wat is een slapende rekening?
Volgens de wet van 24 juli 2008 is een rekening slapend of inactief als er gedurende 5 jaar geen verrichtingen op werden uitgevoerd en er in die periode geen contact is geweest tussen de klant en de bank.
In dat geval moet de bank een procedure starten om de houder (slapende/inactieve klant) te vinden en worden er beheerskosten aangerekend.
Als u niet reageert, is de bank verplicht om de slapende rekeningen over te dragen aan de Deposito- en Consignatiekas (DCK).
Meer informatie vindt u op de officiële website van de FOD Financiën over slapende tegoeden.
Hoe vraag ik mijn slapende tegoeden op bij de Deposito- en Consignatiekas?
Om een slapende of inactieve rekening opnieuw te activeren, volgt u deze stappen.
Meer informatie vindt u op de officiële website van de FOD Financiën over slapende tegoeden.
Wat moet ik doen als de bank mij contacteert in het kader van een slapende rekening?
Om een slapende rekening opnieuw te activeren, hebt u 2 mogelijkheden:
- Stuur de antwoordkaart die u vindt bij de brief, terug naar de hoofdzetel van de bank.
- Maak een afspraak in een kantoor naar keuze of bij uw bankagent.
Als u niet reageert, is de bank verplicht om de slapende rekeningen over te dragen aan de Deposito- en Consignatiekas (DCK).
Hoe weet ik of ik een slapende rekening heb?
Om zeker te zijn of u al dan niet een slapende rekening hebt, kunt u een opzoeking doen in de registers van de slapende rekeningen/tegoeden op het MyMinfin-platform of volgt u deze stappen.
Meer informatie vindt u op de officiële website van de FOD Financiën over slapende tegoeden.
