- 11/4/2025

Onze tips voor het kiezen van een betaaloplossing

3 min

De overheid wil dat alle handelaars vanaf 1 juli 2022 hun klanten minstens één manier om elektronisch te betalen aanbieden, naast de mogelijkheid om cash te betalen. Ante   Rimac, expert bij Axepta BNP Paribas*, onze partner in betalingsdiensten. Hij reikt u enkele kostbare tips aan om voor uw zaak de beste oplossing te kiezen om aan die nieuwe wettelijke verplichting te voldoen.

Vanaf juli moet elke handelszaak de klanten minstens één mogelijkheid tot elektronisch betalen bieden. Maar hoe maakt u uw keuze uit de vele mogelijkheden? Lees hier het advies van Ante Rimac, expert bij Axepta BNP Paribas*, een van de grootste betalingsdienstaanbieders in België.

Waarom elektronisch betalen? "Alleen maar voordelen voor u en uw klanten"

Een nieuwe wet

“Sinds 1 juli 2022 moeten alle bedrijven die rechtstreeks contact hebben met klanten hun de keuze bieden tussen elektronisch betalen of met cash geld. Dat is een beslissing van de regering. Maar welke betaalwijze is het interessantst? Kiest u voor een betaalterminal of een app voor de smartphone? En hoeveel gaat u dat kosten? Wij van Axepta BNP Paribas zijn experts op dat gebied en helpen u de meest geschikte oplossing te kiezen. De oplossing die u het leven makkelijker maakt, het beste past bij uw zaak en uw klanten aanspreekt.”

De voordelen voor uw klanten

“In het algemeen en ook in België zit elektronisch betalen in de lift. Betalen met kaart, smartphone of smartwatch is vandaag de normaalste zaak van de wereld. Het gaat simpeler, sneller en veiliger. Omlopen om geld uit de muur te halen hoeft niet meer. Het gebeurt zelfs steeds vaker dat mensen op weg gaan zonder cash geld op zak. Ergens waar ze niet elektronisch kunnen betalen gaan ze dan meestal simpelweg niet binnen.”

De voordelen voor uw zaak

"Nog niet overtuigd? U hebt er als handelaar nochtans alle baat bij. Elektronische betalingen bieden u niet alleen tijd- en efficiëntiewinst, maar ook nieuwe bedrijfskansen. U hoeft niet meer naar de bank te lopen om de inhoud van uw kassa te storten, het risico op verlies, diefstal en fouten is kleiner en het beheer van uw bedrijf en uw boekhouding wordt een pak simpeler. Alles samen vaart uw omzet er ongetwijfeld wel bij.”

De juiste oplossing kiezen: u hebt een ruime keuze

Betaalterminal of smartphone?

“Werkt u met een aanzienlijk aantal transacties en uiteenlopende types klanten, dan is een betaalterminal een goed idee. Er zijn er voor winkels met een toonbank en een vaste kassa, maar evengoed kunt u kiezen voor een terminal die draadloos werkt, via wifi of GPRS: erg handig voor bijvoorbeeld cafés, restaurants of taxi’s. Onze terminals lezen bovendien verschillende soorten kaarten (debet- en kredietkaarten, maaltijdcheques enz.). Een andere mogelijkheid is een smartphoneapp zoals Payconiq. Daarmee betaalt de klant zonder bankkaart door een QR-code te scannen.”

Enkele voorbeelden

“Momenteel biedt ongeveer 20% van de handelszaken geen enkele elektronische betaalwijze aan. Meestal zijn dat lokale handelaars – de bakker of het café op de hoek bijvoorbeeld – die werken met kleine bedragen. Ze houden het vaak liever bij cash uit vrees voor de verrichtingskosten. Voor hen hebben we oplossingen die perfect afgestemd zijn op hun dagelijkse realiteit, met een zeer betaalbaar vast tarief en lage huurkosten.”

Waarom een beroep doen op een expert?

“De technologie en de gewoonten veranderen sneller dan ooit tevoren: van betalen met debet- of kredietkaart tot contactloos, per e-mail, met de smartphone of smartwatch, in de fysieke winkel of online … De juiste betaalwijzen aanbieden die veilig én makkelijk werken is een cruciaal punt. Bovendien moet u twee stromen beheren: cash- en elektronische betalingen. Onze experts helpen u uit te zoeken wat u precies nodig hebt en hoe u dat het beste regelt – op afstand of in de winkel.”

Welke betaaloplossing kiezen? De drie vragen die u zich moet stellen

Vaste of mobiele terminal?

“Een van de eerste zaken die u moet beslissen bij het kiezen van een betaalterminal is welk type toestel het meest geschikt is. Hebt u genoeg aan een vaste terminal die altijd op dezelfde plaats blijft, zoals op de toonbank van een winkel of in een dokterspraktijk? Of bent u beter af met een mobiele terminal, zoals in een restaurant, waar de kelners aan elke tafel moeten kunnen afrekenen? Als u regelmatig reist, hebt u mogelijk een oplossing nodig die u onderweg kunt gebruiken.”

Om hoeveel en wat voor betalingen gaat het?

“Hoeveel transacties krijgt u naar verwachting dagelijks te verwerken? Voor grotere volumes bieden wij bijzonder comfortabele systemen aan die rechtstreeks in uw automatische kassa geïntegreerd zijn. Bedenk ook of uw klanten meer met debetkaarten betalen – wat vaak het geval is in bv. winkels of cafés met een lokaal publiek –, of met kredietkaarten, een favoriet bij mensen die op reis zijn. Het antwoord op die vragen wijst niet alleen de weg naar de ideale terminal voor uw bedrijf, maar ook naar het meest geschikte contract.”

Kopen of huren? En tegen welk tarief?

“Als u het type terminal gekozen hebt, moet u nog beslissen of u die wilt huren of kopen. Dat laatste is uiteraard interessanter op de lange termijn. Onze expert stelt u ook de verschillende formules voor: verkiest u een variabel tarief dat afhangt van het transactievolume, of werkt u liever met een vaste prijs per betaling? Of misschien hebt u al een terminal en wilt u die houden, maar wilt u van contract veranderen? Dat kan ook. Wat uw situatie ook is, wij helpen u een keuze op maat te maken waar uw zaak baat bij heeft.”

 

Wilt u advies van een expert van Axepta BNP Paribas? Vraag om gecontacteerd te worden. 

Contacteer me