De geslaagde digitalisering van decoratiewinkel Rohstoff
3 min
De decoratieboetiek uit Eupen bracht door de gezondheidscrisis haar digitalisering in een stroomversnelling. Naast haar fysieke ruimten heeft de zaak nu ook een professionele webshop en is Rohstoff actief op de sociaalnetwerksites. Oprichtster Yseult Creutz blikt terug op dat traject en op de rol die haar financiële partner BNP Paribas Fortis daarin speelde.
De Rohstoff-boetiek is meer dan een gewone decoratiewinkel. "Het is een conceptstore waarin we hulde brengen aan de schoonheid in het dagelijks leven", legt zaakvoerster en oprichtster Yseult Creutz uit. "Ons aanbod bestaat uit designartikelen, geschenken en accessoires voor elke gelegenheid en voor elk publiek. Ik kies de producten die ik aanbied zeer zorgvuldig uit. Dat is van essentieel belang: ik verkoop mijn favoriete artikelen. Ik wil het dagelijks leven van de mensen mooier maken."
Kwaliteit dicht bij huis
Van bij de opening van de winkel in 2017 wil Yseult Creutz de inwoners van Eupen de mogelijkheid bieden om mooie kwaliteitsvoorwerpen te vinden zonder daarvoor naar een grote stad te moeten gaan. Ze neemt contact op met verscheidene banken om haar project uiteen te zetten. Haar keuze valt uiteindelijk op BNP Paribas Fortis, om twee redenen voornamelijk: "Enerzijds omdat die bank met het beste aanbod kwam", herinnert ze zich. "Maar wat me toen vooral overtuigde, was het uitstekende contact met mijn adviseur. Die kwam spontaan met voorstellen naar mij, wat niet zo gebruikelijk is voor een bank. Wat ik vooral wil, is een vertrouwensrelatie op lange termijn uitbouwen. Ik wil een zekere stabiliteit en niet om de haverklap een andere adviseur krijgen."
Zich aanpassen en digitaliseren
Sinds 2017 breidt de Rohstoff-zaak in sneltempo uit. Digitalisering was de zaakvoerster niet onbekend, maar de gezondheidscrisis dwong haar een versnelling hoger te schakelen : " Ik heb me aangepast en in digitalisering geïnvesteerd, eerst met een eenvoudig en niet al te duur webwinkelprogramma. "Ze besprak het ook met Marcus Rausch, haar relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis. Hij nodigt haar uit om een 'Digital Maturity Assesment' te doen, een online test waarmee een bedrijf inzicht krijgt in hoever het staat op vlak van digitalisering. Aan het einde van de DMA-vragenlijst ontvangt het advies op maat.
De onlineverkoop kent een snelle groei en Yseult Creutz besluit haar digitale aanwezigheid verder uit te breiden, met name op Google en op de sociaalnetwerksites. Ze doet een beroep op een professional voor de ontwikkeling van een nieuwe website. Enkele maanden later staat de nieuwe webshop online.
Twee Rohstoff-winkels
"Onlineverkoop is echt een ander vak", besluit ze. "In zekere zin beheer ik twee zaken: een fysieke winkel en een virtuele winkel. Het zijn twee verschillende bedrijven, met verschillende systemen, stocks en coderingen. Er spelen andere criteria bij de keuze van de producten. Het is veel werk. Maar het wérkt inderdaad."
Meer info
Bezoek zelf de Rohstoff-webshop, of ga bij gelegenheid een kijkje nemen in de winkel in Eupen…
