Businessplan: de ruggengraat van uw ondernemersproject

In een notendop
?/?
De tijd die u investeert in een goed businessplan, wint u ruimschoots terug
De SWOT-analyse is een essentieel onderdeel van een businessplan
Toon uzelf als ondernemer!

Starten met een nieuwe onderneming? Dat doet u op basis van een onderbouwd businessplan. We vertellen u wat er allemaal moet instaan en geven enkele praktische tips mee.

Starten met een goede basis

In een businessplan staat heel wat informatie. U gebruikt het niet alleen om helder uit te leggen wat u in uw nieuwe onderneming gaat doen, maar ook als ijkpunt om het project bij te sturen waar nodig.

De tijd die u investeert in een goed businessplan, wint u nadien ruimschoots terug. Goed voorbereide ondernemingen hebben niet alleen aanzienlijk meer kans op slagen, ze opereren in de markt met veel meer zelfkennis en realisme, ontwijken valkuilen en beperken zakelijke risico’s of misstappen. Dat alleen al is goud waard.

Daarom is het belangrijk om uw businessplan te openen met een goede samenvatting van het hele project. U hoeft geen boek te schrijven: één A4 met daarop de essentie volstaat om lezers nieuwsgierig te maken naar de rest van uw plan. Vergeet niet dat uw bedrijfsplan ook zal dienen als sleutel tot het hart (en de portefeuille) van mogelijke investeerders. U laat dus maar best zo snel mogelijk zien waartoe uw project kan leiden.

Werk alles uit tot in de puntjes

Details zijn belangrijk, zeker in een businessplan. Wie doorleest na de inleiding, is écht geïnteresseerd. Bovendien gebruikt u dit plan erna ook zelf om uw zaak te beheren. Ga dus zeer nauwkeurig te werk en bespreek stap voor stap de kennis uit uw marktonderzoek. Op basis daarvan legt u uit:

  • Hoe uw product eruitziet of hoe u er een bepaald probleem mee oplost.
  • Wat de concurrentie aanbiedt en op welke manier u het beter doet.
  • Wie uw doelgroep is en hoe u die zult bedienen.
  • Hoe u uw product in de markt zult zetten.

SWOT: ga voor analyse

De SWOT-​analyse (of sterkte-​zwakteanalyse) uit uw marktonderzoek is een essentieel deel van uw businessplan. Veel ondernemers rekenen op de steun van investeerders om hun plannen mogelijk te maken, zelfs al hebben ze eigen startkapitaal. Die steun krijgt u als u goed weet wat de mogelijkheden zijn van uw onderneming, maar ook (en vooral) als u weet waar de uitdagingen liggen. Door daar open over te praten, toont u uw uitmuntende voorbereiding en uw betrokkenheid in het (h)erkennen én verhelpen van mogelijke struikelblokken.

Eerlijkheid is hier zeker op haar plaats. Zwakke punten zijn er om aangepakt te worden, uitdagingen zijn er om te overwinnen.

Toon uzelf!

‘De onderneming, dat ben ik!’: het zou het motto van heel wat ondernemers kunnen zijn. En ook al is uw nieuwe onderneming veel meer dan alleen haar initiatiefnemer, vertel uw verhaal! Laat zien wie u bent voor de onderneming: als opstarter, als zaakvoerder, als gezicht.

Maar er is meer. Ook uw team van leidinggevenden verdient een plaats in uw businessplan. Want hun ervaringen en competenties zullen ervoor zorgen dat uw onderneming slaagt in haar opzet. Voor mogelijke investeerders betekent dat: een redelijke kans op ‘return on investment’ (ROI).

Tot slot mogen ook hier de details niet ontbreken. Welke (rechts)vorm zal uw onderneming aannemen? Hoe is het kapitaal samengesteld?

Financiën: de kers op de taart

Een stand van zaken, maar ook een blik op de toekomst: het financiële luik van uw businessplan geeft best een volledig beeld. Uw correcte houding ten opzichte van de ‘bottom line’ toont de oprechtheid waarmee u het project aanpakt. Met absolute eerlijkheid bent u goed voorbereid op alle scenario’s. Weet u nu al hoe u gaat handelen in elke situatie? Prima. Hoe minder ruimte u laat voor onzekerheid, hoe overtuigender uw zaak.

Prognoses maken een belangrijk deel uit van dit luik. De markt en de verkoop inschatten, de juiste prijszetting, een vooruitblik op mogelijke winst … Hoe sterker u dat allemaal onderbouwt, des te krachtiger uw businessplan!

Uiteraard helpen wij u daar graag bij. Dit model van een businessplan is alvast een goede start. Bovendien zijn er ook allerlei overheidsorganisaties die klaarstaan om u te ondersteunen en eventueel zelfs een subsidie toe te kennen.

In een notendop: 5 gouden tips

De lijst met goede praktijken is eindeloos. Maar als u rekening houdt met deze 5 gouden tips voor uw businessplan, bent u al een flink eind op weg naar succes.

  • Hou het realistisch. Zorg voor stevige, eerlijke fundamenten in uw plan. Met uw businessplan overtuigt u investeerders. Die kunnen grondigheid, eerlijkheid en een gezonde blik op de realiteit écht smaken. Laat uw businessplan dat dus uitstralen.
  • Schat uw startkapitaal juist in. Als het financiële luik van uw businessplan klopt, vaart uw start-​up daar alleen maar wel bij.
  • Schat uw omzet goed in. Daarvoor kijkt u naar de markt en houdt u de concurrentie in het oog. U maakt haalbare veronderstellingen met een financieel plaatje dat klopt. Iedereen doet graag zaken met een ondernemer die met beide voeten in de realiteit staat.
  • Start op het juiste moment op. Dat wil zeggen: als u en uw onderneming er echt klaar voor zijn. U start wanneer uw producten en diensten klaar zijn voor de klanten, en u er zeker van bent dat alle administratieve verplichtingen vervuld zijn. Check ook of uw onderneming klaar is om met de vraag van de markt om te gaan.
  • Hou uw businessplan altijd up-​to-date. Een onderneming die mee-​evolueert met een veranderende markt, is er een die veranderingen op tijd opmerkt én er haar voordeel mee doet.

Geef uw ondernemersproject een vliegende start met de Starters Kit, een pakket boordevol voordelen.

Ontdek het aanbod