AAN UW ZIJDE

Het overlijden van een dierbare aangeven bij de bank

Een dierbare verliezen is een ingrijpende gebeurtenis in uw leven. We willen u in die moeilijke periode ontzorgen en u helpen om de nodige bank- en andere formaliteiten vlot af te handelen. Dit overzicht zet u alvast op weg. Het overlijden van uw dierbare bij ons aangeven, kan eenvoudig online. Natuurlijk staan we ook persoonlijk voor u klaar, telefonisch of in het kantoor.

Te vervullen formaliteiten

Er komt veel op u af. Er moet veel worden geregeld, soms al heel snel. Weet u niet waar te beginnen? Dit stappenplan biedt u het nodige houvast.

  • Aangifte overlijden

    Doe zo snel mogelijk aangifte van het overlijden bij uw bank. Hoe doet u dat? Wat hebt u daarvoor nodig? Wat gebeurt er nadien?

    Meer weten

  • Administratieve formaliteiten

    Naast uw verdriet komen heel wat praktische zaken op u af. Wat met de lopende facturen? Hoe vraagt u een attest van erfopvolging aan? Moet u langs bij een notaris?

    Meer weten

  • Vrijgave tegoeden

    Na ontvangst van alle nodige documenten kunnen de tegoeden verdeeld worden. Hoe en wanneer moet u de aangifte van nalatenschap indienen?

    Meer weten

Aangifte van overlijden

 

De eerste stap is zo snel mogelijk het overlijden aangeven bij de gemeente waar uw dierbare overleden is. Vaak zorgt de begrafenisondernemer daarvoor. U krijgt dan een kopie van de overlijdensakte. Met dat document doet u dan de aangifte bij ons. U kan dit zelf doen, maar dat hoeft niet want iedereen, met de overlijdensakte bij de hand, kan en mag dit doen:

Na de aangifte informeren wij u over de nodige documenten om de tegoeden vrij te geven. U krijgt ook de contactgegevens van de adviseurs bij wie u terecht kan met al uw financiële vragen rond de nalatenschap van uw dierbare.

Administratieve formaliteiten

 

Als bank zijn we wettelijk verplicht om de tegoeden van de overledene tijdelijk te blokkeren: rekeningen, kaarten, toegang tot Easy Banking Web en App, kluizen … Zo kunnen geen transacties meer gebeuren zonder toestemming van alle erfgenamen.

Toch bestaan er oplossingen om u te helpen de continuïteit van de dagelijkse betalingen te beheren:

  • Bepaalde facturen van het overlijden kunnen van de geblokkeerde zichtrekening betaald worden, als het saldo voldoende is, door ze aan de bank te bezorgen.
  • Als u gehuwd bent met scheiding van goederen, wordt uw rekening gedeblokkeerd na bevestiging door de notaris.
  • In bepaalde gevallen kan de langstlevende echtgenoot een wettelijk voorschot vragen.

De erfgenamen of de contactpersoon krijgen na de aangifte alle nodige specifieke informatie.

Vrijgave tegoeden

Na ontvangst van alle vereiste documenten contacteren wij alle erfgenamen en gaan we over tot de verdeling van de tegoeden. Dit op basis van de ons door de erfgenamen of notaris doorgegeven instructies: welke rekening moet worden afgesloten of behouden blijven, naar wie moet het saldo worden overgedragen, wat moet er gebeuren met eventuele beleggingen (overdragen of verkopen) ...

Denk eraan om uw nalatenschap tijdig aan te geven. Dat moet gebeuren binnen de:

  • 4 maanden bij een overlijden in België
  • 5 maanden elders in Europa
  • 6 maanden buiten Europa

Een kopie van de overlijdensakte bij de hand?Doe online aangifte

Ook interessant voor u

U staat er niet alleen voor

  • Een antwoord op uw vragen

    Een vraag? Raadpleeg de FAQ’s. Of bel onze adviseurs op 02 762 60 00, elke werkdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

    Bekijk onze faq

  • Omgaan met het verlies van een dierbare

    We geven u graag meer uitleg over de verschillende administratieve formaliteiten. Moet u een erfenis aanvaarden? Wie moet aangifte van nalatenschap doen?

    Lees ons artikel

  • Uw familie beschermen

    Ontdek aan de hand van voorbeelden hoe u bij een overlijden de toekomst van al wie u dierbaar is, kunt beschermen.

    Meer weten

Het delen van uw scherm Easy Banking Web
Als u op dit moment telefonisch of via chat contact heeft met een Easy Banking adviseur, kunt u beginnen met het delen van uw scherm Easy Banking Web.
Het delen van het sessienummer
Om het delen van uw scherm Easy Banking Web te activeren, kunt u het onderstaande sessienummer doorgeven aan de Easy Banking adviseur met wie u contact heeft.

Sessienummer: