Een nieuwe auto: kiest u voor elektrisch of klassiek?

2 min

Twijfelt u tussen een auto met een elektrische, hybride of klassieke verbrandingsmotor? Voorlopig kunt u als consument nog vrij kiezen welk type voertuig u koopt. Voordat u een keuze maakt, legt u het best alle voordelen, nadelen en kosten in de weegschaal.

Wat koopt u vandaag het best?

Europa zet in op 100% elektrisch tegen 2035. Maar niet iedereen is daar vandaag al klaar voor. Zijn er in uw buurt of op uw werk voldoende laadmogelijkheden? Wat is uw budget? Welk rijbereik hebt u minimaal nodig? Voor veel particulieren is een plug-inhybride vandaag een tussenoplossing voordat ze de stap maken naar 100% elektrisch. Maar er zijn nog andere opties:

  • Een tweedehandsauto met een klassieke verbrandingsmotor is een optie. Een degelijke, jonge tweedehandswagen is vaak goedkoper en ecologischer dan een gloednieuwe wagen. Die keuze geeft u een beetje extra tijd voordat u voluit voor elektrisch gaat. BNP Paribas Fortis financiert jonge tweedehandsvoertuigen van minder dan drie jaar oud tegen een interessant tarief via haar lening op afbetaling voor tweedehandswagens*.
  • Misschien hebt u als stadsbewoner helemaal geen auto meer nodig? Elektrische steps, fietsen, hoverboards en deelauto’s zijn andere duurzame alternatieven voor ecologischere verplaatsingen.

Elektrisch is toekomstgericht

Het grote voordeel van een elektrisch voertuig is de milieuwinst. Een 100% elektrisch voertuig (EV) heeft geen verbrandingsmotor en stoot dus ook geen CO2 uit. Vanaf 2035 mogen auto’s met een verbrandingsmotor – dus ook hybride voertuigen - niet meer verkocht worden in de hele Europese Unie. En vanaf 2030 laten tal van steden dieselvoertuigen niet meer toe. Tot het zover is, beslist u zelf wanneer u de omslag maakt.

Hoeveel kost een elektrische auto?

Een ‘groene’ auto is meestal duurder in aankoop dan een ‘klassieke’. Wel zijn er andere financiële voordelen. Als u met alle aspecten rekening houdt, is de gemiddelde maandelijkse kost van een ‘groene’ auto niet altijd hoger dan die van een klassieke wagen met een verbrandingsmotor. Enkele belangrijke zaken wanneer u de gemiddelde maandkost van een auto berekent:

  • BNP Paribas Fortis past sinds 2018 een verlaagd tarief toe voor lening op afbetaling voor een nieuw, milieuvriendelijk voertuig*. Sinds 2023 richten we ons op de Europese norm en geldt dit verlaagde tarief enkel voor voertuigen met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram.
  • Een Private Lease van Arval is vanaf de start voordelig. Private Lease is een huurformule waarbij u enkel betaalt voor het jaarlijkse gebruik van de auto (inclusief onderhoud, verzekering en belasting). U hoeft geen onverwachte kosten te vrezen en hoeft de auto ook niet door te verkopen. Het toegestane aantal gereden kilometers ligt vast in het contract. 
  • AG biedt een verzekering aan tegen verlaagde prijs voor elektrische en hybride voertuigen.
  • De onderhoudskosten, de belasting op inverkeersstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn voordeliger voor een elektrische auto. 
  • De restwaarde evolueert gunstiger voor een elektrisch voertuig dan voor een klassieke auto. 
  • Een elektrische wagen is goedkoper qua brandstofkosten. Dat geldt zeker als u beschikt over een eigen laadpaal en zonnepanelen. 

Hoe laadt u vlot uw elektrische wagen?

Met een elektrisch voertuig hebt u altijd een stopcontact nodig om te laden. Het is niet altijd evident om een voertuig te stallen in de nabijheid van een laadpunt. Bovendien is het netwerk van laadstations in ons land nog relatief onderontwikkeld, vooral buiten de steden. Een eigen laadpaal is ideaal. Indien u dat wenst, kunt u de kosten van een laadpaal mee opnemen in de lening op afbetaling voor een nieuwe, milieuvriendelijke auto* als u de laadpaal samen met de wagen aankoopt. Bestelt u de laadpaal pas later, dan is een lening op afbetaling* voor zachte mobiliteit een mogelijkheid. Sinds 1 september 2024 is er geen belastingvermindering meer voor particulieren die thuis een laadstation lieten installeren.

Rijbereik, laadsnelheid en rij-ervaring

Het rijbereik van een elektrische wagen is nog beperkt: tussen 100 en 500 kilometer. Ook de laadsnelheid is een aandachtspunt. Die hangt af van het model en het laadstation en ligt tussen 30 minuten (snellader) en 5 à 10 uur (gewoon stopcontact). Maar alles bijeen blijken die ongemakken nog wel mee te vallen. Uit een bevraging bij 2.000 Belgen* blijkt dat de meerderheid van de chauffeurs die elektrisch rijden tevreden is over de rij-ervaring (75%), de autonomie (68%) en de laadtijd (67%).

*Enquête uitgevoerd door Profacts in opdracht van BNP Paribas Fortis.

Wat zijn de voordelen van een plug-inhybride?

Auto’s met een klassieke verbrandingsmotor zijn nog altijd veruit het meest gebruikte vervoermiddel in ons land. Maar door de evoluerende milieunormen zijn ze gedoemd om uit het verkeer te verdwijnen. In de tussenfase naar 100% elektrisch kunnen plug-inhybrides een rol spelen. U kunt er elektrisch mee rijden en ze thuis opladen aan het stopcontact. En u hebt altijd een verbrandingsmotor achter de hand waardoor hun rijbereik vergelijkbaar is met die van een klassieke auto. Maar overschat hun milieuwinst niet. In de praktijk stoten ze meer CO2 uit dan de officiële testresultaten aangeven. Dit komt doordat veel chauffeurs hun auto niet vaak genoeg opladen en het bereik op de elektrische stand beperkt is. Weetje: een plug-inhybride kan in aanmerking komen voor de voordelige voorwaarden van een lening op afbetaling* met ecologisch voordeeltarief (voor auto’s met minder dan 50 gram/kilometer CO2-uitstoot) en de bijhorende verzekering.

Een nieuwe auto in gedachten? Er bestaan gunstige financierings- en verzekeringsoplossingen voor milieubewuste voertuigen.

Ontdek meer