Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via Itsme of via uw debetkaart of kaartlezer en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Verwijderde u niet zelf de door uw browser bewaarde cookies en andere gegevens, dan maakt u mogelijk gebruik van software, zoals een antivirusprogramma, dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 12 of Android 6.0 nodig.
  3. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  4. U gebruikt de verkeerde vinger.
  5. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kunt ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op Instellingen en kies Beveiliging.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe gebruik ik Easy Banking App?

Easy Banking App werkt op alle smartphones en tablets die beschikken over minstens iOS 12 (iPhone en iPad) of Android 6 (Android-toestellen). U kan Easy Banking App downloaden via uw App Store of Play Store.

Hebt u de app geïnstalleerd? Maak dan een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer. Nadien kan u zich aanmelden met uw persoonlijke Easy Banking-code, met uw vingerafdruk of via Face ID.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met een M1-handtekening, hiervoor hebt u een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Hierna kunt u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen. Deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 12 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan Mijn diensten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

U kunt Easy Banking App gebruiken op toestellen die beschikken over minstens Android 6.0 of minstens iOS 12.

Het is niet mogelijk om Easy Banking App te gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Bij rooten en jailbreaken wordt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een mobiel Android-toestel, een iPhone of een iPad omzeild. Het toestel dat een dergelijke manipulatie heeft ondergaan, wordt daardoor meer blootgesteld aan virussen en malware.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website.

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van Itsme.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een smartphone en een Belgische of Nederlandse eID, dan kunt u gebruik maken van Itsme.

Hoe activeer ik mijn Easy Banking Phone-code?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Communicatie.
  3. kies voor Easy Banking Centre. Op deze manier belt u beveiligd zonder dat u zelf een code moet ingeven.

U kunt ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Druk onderaan op Aanbod.
  3. Scroll naar beneden tot u Handige diensten ziet.
  4. Druk op Kaartlezer aanvragen en tik vervolgens bovenaan op Online aanvragen.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.

Via Easy Banking Web

  1. Ga via pc of laptop naar https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik bovenaan op Aanmelden maar meld niet aan.
  3. Klik op Aanmelden met kaartlezer.
  4. Klik vervolgens onder het kader op Bestel een kaartlezer.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? U kunt online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Druk onderaan op Aanbod.
  3. Scroll naar beneden tot u Handige diensten ziet.
  4. Druk op Kaartlezer aanvragen en tik vervolgens bovenaan op Online aanvragen.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.

Via Easy Banking Web

  1. Ga via pc of laptop naar https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik bovenaan op Aanmelden maar meld niet aan.
  3. Klik op Aanmelden met kaartlezer.
  4. Klik vervolgens onder het kader op Bestel een kaartlezer.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Wijziging van de voorwaarden van de Spaarrekening

BNP Paribas Fortis past de voorwaarden van zijn Spaarrekening (klassieke gereglementeerde spaarrekening) aan om rekening te houden met de marktomstandigheden en het aanhoudend lage renteklimaat.

De invoering van een plafond op de Spaarrekening zal geen enkele impact hebben voor meer dan 99% van de klanten van BNP Paribas Fortis. Minder dan 1% van hen zal daadwerkelijk geïmpacteerd zijn. Die klanten zullen ook worden begeleid bij de analyse van hun financiële situatie en, indien zij dat wensen, bij het vinden van passende alternatieve oplossingen.

Wat verandert er concreet voor de spaarder?

Saldo van maximum 250.000 euro

Vanaf 1 april 2022 zal het saldo van de Spaarrekening, dat momenteel onbeperkt is, beperkt worden tot maximaal 250.000 euro.

Concreet: als het saldo van uw Spaarrekening op 1 april 2022, aan het einde van de boekingsdag, de drempel van 250.000 euro overschrijdt, zal het bedrag boven die toegestane drempel ter beschikking worden gesteld op een andere (bestaande of speciaal daarvoor geopende) rekening (Depositorekening), met exact dezelfde beheerparameters als de Spaarrekening die aan de basis van de overschrijving ligt: dezelfde houder of medehouders, dezelfde mandataris(sen), dezelfde beperkingen met betrekking tot de beheerbevoegdheden, enz.

Deze nieuwe rekening verschijnt in uw lijst van rekeningen op Easy Banking Web en in de Easy Banking App, waar deze onmiddellijk beschikbaar zal zijn. U vindt alle informatie over deze rekening in de rubriek ‘Kenmerken van een Depositorekening’.

Eén Spaarrekening per houderschap

Vanaf 17 januari 2022 zal het aantal Spaarrekeningen worden beperkt tot één rekening voor eenzelfde houderschap. Dit betekent dat er vanaf dan nog slechts één Spaarrekening op naam van eenzelfde houder of dezelfde medehouders kan worden geopend, hetzij bij BNP Paribas Fortis of bij Hello bank!. U kan dus alleen nog meerdere Spaarrekeningen openen indien elk van die rekeningen een verschillend houderschap heeft:

Concreet: meneer en mevrouw Jansens-Peeters kunnen drie verschillende Spaarrekeningen openen:

  • een rekening op naam van meneer Jansens
  • een rekening op naam van mevrouw Peeters
  • een rekening op naam van meneer Jansens én mevrouw Peeters

Deze beperking van het aantal rekeningen is niet van toepassing op Spaarrekeningen die al voor 17 januari 2022 zijn geopend. Na die datum zullen die bestaande rekeningen echter wel in aanmerking worden genomen bij het aanvragen van een nieuwe Spaarrekening.

Creditrente

De rentevoet van de Spaarrekening blijft ongewijzigd: 0,01% basisrente + 0,10% getrouwheidspremie. Deze zal van toepassing zijn op het volledige saldo van de rekening, tot een maximum van 250.000 euro.

De Depositorekening waarop het bedrag boven de toegestane drempel van 250.000 euro ter beschikking wordt gesteld, heeft een rentevoet van nul (0%). U vindt alle informatie over deze rekening in de rubriek ‘Kenmerken van een Depositorekening’.

Compensatie voor het verlies van de getrouwheidspremie

Indien, op het einde van de boekingsdag van 1 april 2022, het saldo van een Spaarrekening de drempel van 250.000 euro overschrijdt, zal het bedrag boven die toegestane drempel worden overgeheveld naar een andere rekening.

De getrouwheidspremie(s) in opbouw voor het overgehevelde bedrag zal (zullen) niet worden uitgekeerd. Om geen nadeel te berokkenen aan de betrokken klanten heeft BNP Paribas Fortis beslist om, bij wijze van vergoeding, een commerciële compensatie te betalen. Deze commerciële compensatie zal (binnen een periode van twee maanden) op dezelfde rekening worden gestort als die waarnaar dit bedrag wordt overgeheveld.

De berekening van de commerciële compensatie zal afhangen van het begin van de jaarlijkse verwervingsperiode van de betreffende premie.

Concreet:

  • indien de jaarlijkse verwervingsperiode is ingegaan voor 17 januari 2022 zal de commerciële compensatie gelijk zijn aan de volledige getrouwheidspremie (alsof het overgehevelde bedrag twaalf opeenvolgende maanden op de rekening stond);
  • indien de jaarlijkse verwervingsperiode op of na 17 januari 2022 is ingegaan, zal de commerciële compensatie pro rato temporis worden berekend, dat betekent voor de periode vanaf de aanvang van de verwervingsperiode van de betreffende premie tot 1 april 2022.

Fiscaal gezien is deze commerciële compensatie een rente en is zij onderworpen aan de roerende voorheffing, die momenteel 30% bedraagt.

Spaarrekening inbegrepen in een beleggingscontract

Vanaf 1 april 2022 zal het bedrag dat de drempel van 250.000 euro overschrijdt op een Spaarrekening die deel uitmaakt van een beleggingscontract worden overgeheveld naar de zichtrekening die deel uitmaakt van hetzelfde contract, op voorwaarde dat deze zichtrekening dezelfde beheerparameters heeft. Indien een dergelijke zichtrekening niet bestaat, kan het overgehevelde bedrag worden gestort op een niet-gereglementeerde spaarrekening (Depositorekening) die in het kader van de beleggingsovereenkomst reeds bestaat of daarvoor wordt geopend.

Na 1 april 2022

Indien het saldo van de Spaarrekening ten gevolge van een creditverrichting (nieuwe storting, rentebetaling, automatisch sparen, enz.) de drempel van 250.000 euro overschrijdt, zal het bedrag boven de toegestane drempel volgens hetzelfde principe als hierboven beschreven, ter beschikking worden gesteld.

Spaarrekeningen die niet onder deze nieuwe voorwaarden vallen

De hiervoor uitgelegde wijzigingen gelden niet voor de volgende Spaarrekeningen:

  • ‘Huurwaarborg’-spaarrekeningen
  • ‘Ster’-spaarrekeningen
  • ‘Woonsparen’-spaarrekeningen
  • ‘Hello4You’-spaarrekeningen
  • geblokkeerde spaarrekeningen (verpanding, gerechtelijke beslissing …)

Niet-gereglementeerde spaarrekeningen, zoals de Depositorekening, hebben geen plafond en zijn niet beperkt in aantal.

Kenmerken van een Depositorekening

Het saldo boven 250.000 euro van een Spaarrekening wordt overgeheveld naar een Depositorekening. Dit is een niet-gereglementeerde spaarrekening naar Belgisch recht, die op de markt wordt gebracht door BNP Paribas Fortis (een naamloze vennootschap (NV), gevestigd te Warandeberg 3, B-1000 Brussel). Deze rekening, van onbepaalde duur, is bedoeld om contanten aan te houden in afwachting van een toewijzing op korte of middellange termijn. Er is geen plafond voor de rekening en een negatief saldo is niet toegestaan. De opening en het beheer van de Depositorekening zijn gratis (met uitzondering van de eventuele verzendkosten indien de rekeninguittreksels per post worden verstuurd). Raadpleeg daarvoor onze Tarievenlijst.

Rendement: een niet-gereglementeerde spaarrekening is niet verplicht om een wettelijke minimumbasisrente te bieden of een getrouwheids-/aangroeipremie uit te betalen. De basisrente en de getrouwheids-/aangroeipremie die per 01.01.2022 op deze rekening van toepassing zijn, bedragen nul (0%). Dit tarief kan te allen tijde worden gewijzigd, mits dit vooraf aan de klant wordt meegedeeld via een bericht in de rekeninguittreksels.

Fiscaliteit: in geval van een positieve rentevoet is de uitgekeerde rente niet vrijgesteld en onderworpen aan 30% roerende voorheffing.

Risico: tegoeden op gereglementeerde of niet-gereglementeerde spaarrekeningen bij BNP Paribas Fortis vallen onder het depositobeschermingsmechanisme tot een maximum van 100.000 euro per persoon. In geval van faillissement of dreigend faillissement van de bank loopt de spaarder het risico dat het bedrag van zijn spaargeld boven 100.000 euro wordt omgezet in aandelen (bail-in) of dat hij dit bedrag geheel of gedeeltelijk verliest. Meer informatie hierover vindt u in de ‘Informatiefiche over de depositobescherming’.

U wordt aangeraden de precontractuele informatie over de Depositorekening, opgenomen in de ‘Bijzondere Voorwaarden van de Spaarrekening’, te lezen.

Met al uw klachten kunt u terecht bij BNP Paribas Fortis NV – Klachtenbeheer –Warandeberg 3, 1000 Brussel. Indien u niet tevreden bent met de door de bank voorgestelde oplossing kunt u een klacht indienen bij Ombudsfin– Ombudsman in financiële geschillen – North Gate II, Koning Albert II-laan 8 (Bus 2), 1000 Brussel of per e-mail via ombudsman@ombudsfin.be.

Belangrijkste documenten

Voor dit type rekening bestaat er geen document met essentiële spaardersinformatie.

Meer weten

Indien u vragen heeft over de impact van deze nieuwe voorwaarden op uw Spaarrekening(en) en/of interesse heeft in alternatieven voor de klassieke spaarrekening, aarzel dan niet om een afspraak te maken met uw gebruikelijke contactpersoon of in een van onze kantoren. U kan ook bellen naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 433 41 61. Onze medewerkers zullen met plezier een antwoord geven op al uw vragen.

Wenst u meer informatie over de nieuwe voorwaarden van de Spaarrekening? Onze medewerkers staan voor u klaar.