- 3/5/2024

Het milieubeleid van Ziegler

3 min

Door systematisch verschillende wegen te verkennen wil Ziegler zijn verantwoordelijkheid op het vlak van milieu vergroten. De aanpak van het transportbedrijf is gebaseerd op 4 belangrijke pijlers.

Van het bezorgen van potten chocoladepasta door de kronkelende straten van Brussel, over het opslaan en transporteren van satellieten naar Patagonië, tot het inpakken en verhuizen van waardevolle kunstwerken, Ziegler doet het allemaal. Het Belgische transportbedrijf zag het licht in 1908 en biedt internationale logistieke oplossingen via meerdere kanalen.

"De transportsector heeft niet de beste reputatie op milieugebied", geeft CEO van Ziegler Diane Govaerts toe. "Mensen verwachten terecht oplossingen van ons. We gaan onze verantwoordelijkheid niet uit de weg en hebben een echte partner gevonden in BNP Paribas Fortis."

Te land, ter zee en in de lucht

Alles wat we in ons dagelijks leven gebruiken, raakt tot bij ons via de weg, het spoor, het water of de lucht. Als transportbedrijf is Ziegler zich bewust van zijn ecologische voetafdruk. Het bedrijf zet zich in om zijn prestaties op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) te verbeteren.

"Ons milieubeleid is gebaseerd op 4 pijlers", legt Govaerts uit. "Ten eerste hebben we regenwatersystemen, leds, zonnepanelen, elektrische laadstations en meer. Ons laboratorium in Polen is voortdurend op zoek naar zulke nieuwe oplossingen.

Ten tweede is er het transport zelf. We schakelen over op de Euro 6-norm, die minder brandstof verbruikt en zo min mogelijk vervuilt. Tegelijkertijd promoten we actief alternatieven, zoals spoorvervoer. Dankzij onze testen met elektrische cargofietsen kunnen we nu B2B-leveringen tot 500 kg doen in kleine stadscentra. We ontwikkelen ook autonome elektrische bezorgvoertuigen. Een andere interessante ontwikkeling is het gebruik van drones in onze magazijnlogistiek.

De derde pijler is ons team. We lanceerden een aantal educatieve initiatieven om het bewustzijn te vergroten rond energiebesparing, recycleren en voertuigen met een kleinere ecologische voetafdruk.

De laatste pijler zijn onze partners, omdat ze dezelfde behoeften hebben als wij. Dat hebben we alvast gemeen met BNP Paribas Fortis."

Geen weg terug

Ziegler zoekt actief naar oplossingen. Ondanks de financiële uitdagingen – koolstofneutrale oplossingen zijn doorgaans aanzienlijk duurder – bevestigt Diane Govaerts dat er ‘gewoon geen andere manier is’. "Als je bedrijf niet actief verandert, zal het er over 5 jaar niet meer zijn. We zitten wat dat betreft op dezelfde golflengte als BNP Paribas Fortis. De bank helpt ons bij onze transformatie door ondersteuning en financiering te bieden. De kennis die ze daar hebben van verschillende sectoren is zeer waardevol voor ons. De bank is een echte partner, die daadwerkelijk bijdraagt en ons helpt om passende oplossingen te vinden. Het stelt ons gerust om te weten dat we op de begeleiding van BNP Paribas Fortis kunnen rekenen."