Overstroming

In geval van overstroming doet u allereerst dit:

Tijdens de overstroming:

  1. Indien er personen in nood zijn: bel het algemeen noodnummer 112.
  2. Vermijd onnodige verplaatsingen.
  3. Houd rekening met huisdieren.

In geval van evacuatie:

  1. Voorzie reservekleding en laarzen.
  2. Sluit de hoofdkranen voor gas, water en elektriciteit af.
  3. De politie zal uw huis bewaken, maar zorg er zeker voor dat alle deuren en ramen op slot zijn.

Na de overstroming:

  1. Zorg ervoor dat gas, water en elektriciteit opnieuw aangesloten worden onder professionele begeleiding. Schakel de elektriciteit niet terug aan in ruimtes die aangetast zijn door de vochtigheid.
  2. Neem foto's van de schade, zowel aan het gebouw als aan de inboedel. Zorg ervoor dat duidelijk blijkt hoe hoog het water is gekomen.
  3. Verlucht en verwarm tegelijkertijd uw vertrekken.
  4. Reinig uw woning en desinfecteer met bleekwater. 5. Maak een lijst waarin alle schade wordt opgesomd: zoek naar bewijsstukken van de waarde (bv. aankoopfacturen) of geef een korte beschrijving van de beschadigde goederen en/of zoek de prijs op van soortgelijke goederen.
  5. Laat voorwerpen drogen die nog gered of hersteld kunnen worden.
  6. Breng vooral elektrische apparaten naar droge ruimtes, laat ze lang genoeg drogen en test nadien de werking voorzichtig uit; laat een defect toestel nakijken en houd het bij voor expertise achteraf.
  7. Neem contact op met een hersteller om bestekken voor de herstellingen op te vragen.

Goed om weten

Algemene voorzorgsmaatregelen:

  • Zorg dat u steeds een eerstehulpkit, batterijen en noodverlichting (geen kaarsen) in huis hebt. Voorzie ook een veiligheidslamp.
  • Voorzie laarzen, emmers en trekkers.
  • Houd het nodige afdichtingsmateriaal (planken, silicone, …) en ophogingsmateriaal (snelbouwstenen, …) in huis.
  • Koop een waterpomp (met voldoende lange afvoerslang) om binnenkomend water weg te kunnen pompen.
  • Maak de stookolietanks goed vast en dicht de openingen.

Bij overstromingsgevaar:

  • Parkeer uw auto op een veilige plaats.
  • Leg waardevolle voorwerpen en belangrijke papieren op veilige hoogte.
  • Neem tapijten weg en plaats meubilair op veilige hoogte.
  • Zet een afdichtingsplank in waterbestendig materiaal in de deuraanslag en dicht af met silicone.
  • Haal zandzakken bij de brandweer en voorzie PVC-zakken (u kunt deze gebruiken als zandzakken); maak met deze zandzakken kleine dammen voor kelderopeningen en buitendeuren.
  • Sluit indien nodig de hoofdkranen voor gas, elektriciteit en water af.
  • Zorg ervoor dat losliggende voorwerpen in de tuin niet kunnen wegdrijven.

Op welke bijstand kunt u rekenen?

Dringende maatregelen

Hebt u een Top Woning-verzekering van BNP Paribas Fortis, dan kan uw bijstandsverlener TeleClaims u helpen met: 

  • tijdelijke huisvesting;
  • bewaring van goederen;
  • oppas voor uw kinderen;
  • bewaking huisdieren.

 

  • Bel naar TeleClaims op 0800 96 040.
  • Neem uw polisnummer erbij. U vindt alle polisnummers van uw verzekeringen bij BNP Paribas Fortis:
    • op het handige TeleClaims-kaartje;
    • in PC banking (rubriek 'verzekeringen');
    • op uw polis(sen).

  

Tip: noteer uw polisnummers in een makkelijk toegankelijke folder op uw pc. Zo hoeft u nooit ver te zoeken.

 

Hoe geeft u de schade aan?

U hebt een Top Woning-verzekering bij BNP Paribas Fortis? Geef uw schade aan bij TeleClaims.

 

  • Doe uw aangifte online.
  • Bel naar TeleClaims (houd uw polisnummer bij de hand):
    • in België: naar het gratis nummer 0800 96 040.
    • in het buitenland: naar +32 2 664 99 00.

  

Een andere noodsituatie in verband met uw woning?

Kies de noodsituatie waarvoor u hulp wilt:

 

 

Hulp bij andere noodgevallen:

Zoek hier

Uw schade aangeven?

Bel TeleClaimsBel TeleClaims op
0800 96 040

Afdrukken