Wees een waakzame  Easy banking-gebruiker

Wees een waakzame Easy banking-gebruiker

Download de app uitsluitend via de erkende 'stores':

  • Apple App Store voor iPhone en iPad.

  • Google Play Store voor Android smartphones en tablets.

  • Windows Store voor Windows smartphones en tablets.


     

Kijk goed na of BNP Paribas Fortis wel degelijk de aanbieder van de app is.
 

Aanmelden in Easy banking

  • De eerste keer dat u Easy banking gebruikt, moet u uw Easy banking-contract activeren door een profiel aan te maken en dat te bevestigen met een M1-handtekening op de kaartlezer.
    Vervolgens kiest u een paswoord en tekent u de algemene voorwaarden. Deze stap valideert u met een M2-handtekening op de kaartlezer.
  • Wij registreren de karakteristieken van uw toestel de eerste keer dat u het gebruikt voor Easy banking. Bij elk volgend gebruik van de app is uw paswoord voldoende om aan te melden. Ons systeem herkent immers de combinatie van uw gebruikersprofiel en het geregistreerde toestel.
  • Kies een veilig paswoord om u aan te melden op Easy banking. Noteer het nergens. Kies geen voor de hand liggend 'paswoord' zoals de naam van uw kind of van een huisdier. Deel uw paswoord aan niemand mee.
  • U kunt zich aanmelden met enkel uw paswoord. Let wel: u kunt zich uiteraard ook altijd aanmelden met een M1-handtekening, gemaakt met uw kaartlezer.
  • U kunt Easy banking gebruiken op verschillende toestellen: smartphone, tablet, … Per toestel moet u zich de eerste keer aanmelden met een M1-handtekening die u maakt met uw kaartlezer. Meteen registreren we van elk toestel apart de karakteristieken. Op die manier kunt u zich de volgende keren aanmelden met enkel uw paswoord. Voor iPhones vanaf het type 5s kunt u ook aanmelden met vingerafdruk activeren. Op Windows tablets is aanmelden in de Easy Banking App enkel mogelijk met uw kaartlezer.

     

Smartphone of tablet gestolen of verloren?

  • Annuleer uw contract via onze Helpdesk op 02 433 41 90 (op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • Vraag bij die gelegenheid ook dat de Helpdesk het paswoord voor het gestolen toestel deactiveert.
  • Zodra u een nieuw toestel hebt, kunt u de app opnieuw downloaden en uw contract heractiveren.

     

Tips

  • Kies een veilig paswoord.
  • Deel het met niemand en schrijft het nergens op.
  • Zet ook een toegangscode op de smartphone of tablet zelf.

     

Goed om te weten

  • U kunt Easy banking enkel gebruiken als het toestel een internetverbinding heeft. Easy banking moet immers een verbinding maken met de servers van de bank.
  • Verrichtingen met Easy banking zijn even beveiligd als verrichtingen via PC banking. Bovendien verloopt alle communicatie tussen het toestel en de banksystemen via beveiligde kanalen. Manipulatie van de verstuurde gegevens is dus uitgesloten.
  • Het paswoord en andere gevoelige data worden nooit op het toestel zelf opgeslagen.
  • De ontwikkelaars van Easy banking leven nationale en internationale veiligheidsstandaarden na.
  • Easy banking en zijn beveiliging worden nauwlettend gevolgd door de Belgische controle-instanties.
  • Een verrichting/overschrijving naar een nieuwe begunstigde of een verrichting die uw verrichtingen boven het weekmaximum van 2.500 euro brengt, vereist een M2-handtekening met de kaartlezer.

     

Wees waakzaam voor onverwachte of ongewone zaken als:

  • Een wachtscherm dat zomaar, zonder aanwijsbare reden of oorzaak, verschijnt.
  • Een uitnodiging om, 'met het oog op de beveiliging', een 2de keer in te loggen of een vraag om de aanmelding nog eens extra te bevestigen met een M2-handtekening (blauwe knop).
  • Een scherm in een andere taal dan u gewoonlijk krijgt in Easy banking.
  • Onverwachte reacties van Easy banking, reacties dus waarbij u denkt: 'tiens, zoiets heb ik nog nooit gezien bij Easy banking'.
  • Een vaag vermoeden dat iets niet helemaal in de haak is.
  • Een uitnodiging om vertrouwelijke informatie te bezorgen via een ongebruikelijk kanaal. Wij zullen u bijv. nooit per e-mail of telefonisch of zelfs via onze website uitnodigen om een pincode of een e-handtekening aan te maken en/of door te sturen.

     

Iets verdachts opgemerkt tijdens het gebruik van Easy banking?

  • Beëindig meteen uw sessie en sluit ze ook helemaal af. Denk er trouwens aan om elke sessie uitdrukkelijk af te sluiten met de knop 'Afmelden'.
  • Signaleer het probleem uitsluitend aan onze specialisten op het nummer 02 433 41 90 (op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur). Veel verdachte boodschappen vermelden immers een telefoonnummer of een website of een e-mailadres waarop u kunt reageren. Ga nooit op zo'n uitnodiging in. Easy banking heeft maar één nummer voor problemen: 02 433 41 90 (op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).