Wees een waakzame Easy banking-gebruiker

  • Het gebruik van de Easy banking-applicatie op uw toestel

    Download de app uitsluitend via de erkende downloadsites:

    • App Store (voor iOS-toestellen);
    • Google Play Store (voor Android-toestellen).  

    Kijk goed na of de producent van de app wel degelijk BNP Paribas Fortis is.

     

    Toegang via uw paswoord plus toestelherkenning

    • De eerste keer dat u Easy banking gebruikt, dient u zich eenmalig aan te melden met een sms-code of met de kaartlezer. De karakteristieken van uw toestel worden automatisch geregistreerd. Vanaf dan hoeft u bij het aanmelden alleen nog uw paswoord in te voeren. Easy banking controleert telkens de combinatie van het paswoord en de toestelgegevens die het opgeslagen heeft. U kunt er uiteraard voor kiezen om telkens met uw kaartlezer aan te melden.
    • Het paswoord dat u koos bij het activeren van Easy banking in PC banking, wordt dus veel belangrijker. Noteer het nergens en geef het ook aan niemand door.
    • Sluit uw Easy banking-sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.

     

    Toegang via uw bankkaart plus kaartlezer

    Let bij het gebruik van de kaartlezer op de volgende zaken:
    • Uw bankkaart is persoonlijk. Laat ze nooit gebruiken door iemand anders.
    • Noteer nergens de pincode van uw bankkaart. Geef die ook aan niemand door.
    • Gebruik uitsluitend de rode knop van uw kaartlezer (M1-handtekening) bij het aanmelden in Easy banking, nooit de blauwe knop (M2-handtekening).
    • Voer uw pincode uitsluitend in via de kaartlezer. BNP Paribas Fortis zal u nooit de pincode van uw bankkaart vragen: niet per telefoon, niet per mail en zelfs niet op onze website.
    • Ga nooit in op een telefonisch of gemaild verzoek om een digitale handtekening met uw kaartlezer uit te voeren.
    • Sluit uw Easy banking-sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.
  • Het gebruik van de Easy banking-website

    Controleer of u zich wel degelijk op een site van BNP Paribas Fortis bevindt:

    • Die controle verschilt van toestel tot toestel; de instructies leest u in de handleiding bij uw toestel.
    • Controleer alleszins of het adres eindigt op 'bnpparibasfortis.be'.
    • Let vooral op de correcte schrijfwijze van onze teksten.

     

    Een goede tip:

    • Zet het adres 'm.bnpparibasfortis.be' in uw browserfavorieten.
    • Gebruik daarna alleen nog deze snelkoppeling om Easy banking te starten.

     

    Toegang tot Easy banking-website via paswoord gecombineerd met sms-code

    Let bij het gebruik van de aanmeldmethode via sms op het volgende:

    • Controleer de sms:
      • Als u zich aanmeldt via een smartphone, moet de link starten met https://s.bnpparibasfortis.be/. Die schrijfwijze moet correct zijn.
      • Als u zich aanmeldt via een tablet, bevat de sms geen link.
    • Noteer nergens het paswoord dat u koos bij het activeren van Easy banking in PC banking. Geef het ook aan niemand door.
    • Sluit uw Easy banking-sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.
       

    Toegang tot Easy banking-website via kaartlezer

    Let bij het gebruik van de kaartlezer op het volgende:

    • Uw bankkaart is persoonlijk. Laat ze nooit gebruiken door iemand anders.
    • Noteer nergens de pincode van uw bankkaart. Geef ze ook aan niemand door.
    • Gebruik uitsluitend de rode knop van uw kaartlezer (M1-handtekening) bij het aanmelden in Easy banking, nooit de blauwe knop (M2-handtekening).
    • Voer uw pincode uitsluitend in op de kaartlezer. BNP Paribas Fortis zal u nooit de pincode van uw bankkaart vragen: niet per telefoon, niet per mail en zelfs niet op onze website.
    • Ga nooit in op een telefonisch of gemaild verzoek om een digitale handtekening met uw kaartlezer uit te voeren.
    • Sluit uw Easy banking-sessie altijd veilig af met de knop 'Afmelden'.
  • Verdachte signalen bij gebruik van Easy banking

    Wees alert voor onaangekondigde en ongewone zaken. Bijvoorbeeld:

    • Er verschijnt onverwachts een wachtscherm.
    • U wordt uitgenodigd om, zogezegd om 'veiligheidsredenen', een 2de keer in te loggen of om uw login extra te bevestigen met een M2-handtekening (blauwe knop).
    • Er verschijnt een scherm dat niet in de normale taal van uw Easy banking-sessie staat.
    • Easy banking reageert niet zoals u gewend bent.
    • U hebt het vage vermoeden dat iets niet helemaal in orde is.
    • Men vraagt u vertrouwelijke informatie via een ongebruikelijk kanaal. 
       

    Iets verdachts opgemerkt?

    • Sluit uw sessie direct af.
    • Signaleer het probleem uitsluitend aan onze specialisten op het nummer 02 433 41 90 (op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
    • Signaleer een probleem nooit via een nummer of een e-mail in de verdachte boodschap.