Meld u op het gemeentehuis aan voor uw Belgische identiteitskaart

In België moet u een identiteitskaart op zak hebben. Daarvoor hebt u een adres nodig. Zodra u ergens woont – al is het maar tijdelijk – moet u een identiteitskaart aanvragen in het lokale gemeentehuis.

 

Wat hebt u nodig?

EU-burgers hebben nodig: een geldig paspoort, drie paspoortfoto's en een bewijs dat u financieel onafhankelijk bent (in de meeste gevallen een brief van uw werkgever). Niet-EU-burgers brengen mee: vijf foto's, een medisch attest van een erkend arts, een bewijs van goed gedrag en zeden van uw land van herkomst, en indien van toepassing een officiële huwelijksakte en de geboorteaktes van uw kinderen. Sommige gemeentes nemen ook uw vingerafdrukken.

 

Wat kost u dat?

Elke gemeente bepaalt zelf de kostprijs. Doorgaans bedraagt die niet meer dan 15 euro (contant te betalen).

 

Hoe lang duurt het voor u uw identiteitskaart krijgt?

Bij uw eerste bezoek aan het gemeentehuis krijgt u een document dat uw registratie en betaling bevestigt. Voor uw identiteitskaart moet u wel nog even wachten. De politie moet namelijk eerst nog controleren of u wel degelijk op het opgegeven adres woont. De gemeente vraagt de politiediensten om dat na te gaan. Als alles in orde is, mag u een tijdelijke verblijfsvergunning afhalen die drie maanden geldig is. Dat wordt voor nog eens drie maanden verlengd zodra de gemeente uw bewijs van tewerkstelling of zelfstandigenstatuut en uw registratie bij de sociale zekerheid heeft gecontroleerd.

 

Uiteindelijk krijgt u een verblijfskaart die vijf jaar geldig is. Zorg dat u ze altijd op zak hebt. U moet ze niet alleen tonen wanneer u bijvoorbeeld bepaalde producten koopt, maar ook de politie kan ze u op elk moment vragen. Hebt u uw identiteitskaart niet bij, dan kan u dat een boete kosten.

 
Meld u op het gemeentehuis aan voor uw Belgische identiteitskaart

Afdrukken