OPGEPAST voor verdachte schermen!

 

Meer en meer computers geraken ongemerkt besmet met een gevaarlijk virus (malware). Met deze 'malware' kunnen computercriminelen u o.m. frauduleuze schermen aanbieden waarmee ze verrichtingen in uw naam maar in hun voordeel uitvoeren.

 

< Lees versie kaartlezer

 

Wanneer verschijnen dit soort schermen en waarom moet u meteen maatregelen nemen?

Deze verdachte schermen duiken op, direct na het aanmelden in PC banking. Dat gaat zo:

  • U hebt zich zoals altijd aangemeld met een I-handtekening .Dat is de normale procedure.
  • Meteen daarna krijgt u een scherm dat u anders nooit ziet en dat u ook helemaal niet mag zien.
  • Dit scherm vraagt u zogenaamd om redenen van 'synchronisatie van uw veiligheidsmodule', ‘heridentificatie' of om een andere verdachte reden een S-handtekening te plaatsen. De bank vraagt u alleen een S-handtekening ter bevestiging van een verrichting of taak die u zelf opgestart hebt (betaling, beursorder, inschrijving Easy Banking, laden van persoonlijke gegevens ...).
  • Krijgt u zo'n scherm? Die schermen kunnen wijzen op een gevaarlijke hackingpoging. In dat geval moet u onmiddellijk maatregelen nemen. Uw computer is immers ‘besmet'.
    Momenteel zijn ons alleen gevallen in het Nederlands en in het Frans bekend. Dergelijke schermen kunnen ook in andere talen opduiken. Onderaan de pagina vindt u enkele voorbeelden 

 

Wat moet u doen als u verdachte schermen ziet in PC banking?

  • Tracht een screenshot te nemen van het verdachte scherm zodat u dat aan onze specialisten kan bezorgen.
  • Klik vervolgens op de knop 'Afmelden' om uw PC banking-sessie te beëindigen en sluit alle vensters van uw internetbrowser.
  • Bel rechtstreeks naar onze Helpdesk PC banking op 02 228 08 88. Zij zullen u toelichten hoe u uw pc weer virusvrij kan krijgen om vervolgens weer op een veilige manier aan PC banking te doen. Onze specialisten zijn beschikbaar elke weekdag van 7 u. tot 22 u. en op zaterdag van 9 u. tot 17 u.  
  • U kunt ook ons speciale waarschuwingsformulier  invullen. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

 

Waar moet u als waakzame PC banking-gebruiker altijd op letten

Steeds vaker lijken hackers zich inzake computerfraude rechtstreeks te richten op de eindgebruiker. Vandaar dat wij het dan ook als onze plicht beschouwen om u ondersteuning en advies te geven om PC banking in alle veiligheid te gebruiken. Let vooral op het volgende:

  • Als u zich aanmeldt in PC banking, vraagt BNP Paribas Fortis u enkel een I-handtekening. De vraag naar een bijkomende S-handtekening bij het aanmelden moet bij u dus onmiddellijk een alarm doen afgaan.
  • Een S-handtekening wordt enkel en alleen gevraagd om een verrichting te bevestigen. Bovendien kan de vraag naar een S-handtekening enkel gesteld worden naar aanleiding van een verrichting die u zelf hebt aangevraagd of opgestart. Elke andere vraag naar een handtekening is meteen verdacht.
  • Moet u in PC banking een overschrijving bevestigen met een S-handtekening? Dan zal PC banking in die handtekening altijd het bedrag van de overschrijving verwerken plus een gedeelte van het rekeningnummer van de begunstigde. Let er steeds op dat deze gegevens correct zijn.
  • Let op het taalgebruik van de aangeboden schermen. Alle teksten - ook die op de knoppen - moeten in een keurig, foutloos Nederlands gesteld zijn als u aan PC banking doet in het Nederlands. Fouten, grammaticale slordigheden, kreupele zinnen enz. zijn dus sowieso verdacht, net als Engelstalige knoppen in een Nederlandstalige omgeving.
  • Raadpleeg ook onze Gouden Regels voor een veilig internetgebruik.

 

Meer weten? Ontdek onze video.

 

Enkele voorbeelden van verdachte schermen.