Veelgestelde vragen over onze betaalterminals

 

Hieronder vindt u het antwoord op de meestgestelde vragen over de betaalterminals en verwerkingsdiensten die we aanbieden in samenwerking met SIX Payment Services.

 

Algemeen

Wie is SIX Payment Services?

SIX Payment Services is onze partner voor het verwerken van kaartbetalingen (‘acquiring'). Het bedrijf heeft als eerste naast Worldline een licentie verkregen in België voor betalingen met Bancontact en heeft zo de markt opengebroken. Samen met SIX bieden we sinds september 2014 alternatieve terminals met de bijbehorende verwerkingsdiensten aan tegen concurrentiële prijzen. SIX is een belangrijke speler in de betalingswereld. Het Zwitserse bedrijf met filiaal in Luxemburg is momenteel al actief in 33 landen. Voor meer informatie over SIX kunt u terecht op www.six-payment-services.com.site externe

 

Wat betekent het voor mijn klant als ik kies voor de betaalterminals van BNP Paribas Fortis?

In de praktijk zal uw klant geen verschil merken: onze betaalterminals lijken sterk op de bestaande toestellen en aanvaarden naast Bancontact en Maestro ook alle gangbare kredietkaarten: Visa, MasterCard, American Express, Diners Club/Discover, V-Pay, China UnionPay en JCB (Japan Credit Bureau).

 

Bancontact

Wanneer worden de Bancontact-betalingen op mijn rekening gestort?

Standaard worden alle Bancontact-betalingen de volgende werkdag (ma-vrij) op uw rekening gestort. Voorwaarde is echter dat de omzet minstens 50 euro bedraagt. Er wordt tot maximaal 14 dagen gewacht met storten mocht het minimumbedrag van 50 euro nog niet bereikt zijn.

 

Wat met betalingen die ik ontvang in het weekend?

De betalingen van zaterdag en zondag worden, evenals de betalingen van vrijdag, gestort op maandag (in 3 aparte stortingen).

 

Hoe worden de Bancontact-betalingen op mijn rekening gestort?

U kunt zelf kiezen hoe de betalingen gestort worden:

  • per terminal, winkel, bedrijf of bedrijfsgroep;
  • samen met of apart van de kredietkaartbetalingen.

 

Wanneer en hoe worden de transactiekosten aangerekend?

Standaard worden de transactiekosten voor Bancontact-betalingen telkens de volgende werkdag aangerekend. Ze worden afgetrokken van de omzet van de vorige dag die dan op uw rekening gestort wordt. Bijvoorbeeld :

  • U hebt op maandag 1.000 euro aan Bancontact-betalingen ontvangen.
  • De transactiekosten bedragen bijvoorbeeld 3 euro.
  • U krijgt op dinsdag 997 euro op uw rekening gestort.

De transactiekosten worden duidelijk vermeld in het rapport dat uw dagelijks ontvangt via e-mail.

 

Goed om te weten: alle kosten gelinkt aan de verwerking van kaartbetalingen via SIX Payment Services, zijn vrij van btw (zowel voor betalingen met Bancontact als met de kredietkaart).

 

Wanneer en hoe wordt mijn Bancontact abonnement aangerekend?

De maandelijkse abonnementskost wordt telkens op de eerste dag van de maand aangerekend. Het bedrag wordt afgetrokken van de omzet van de vorige dag die dan op uw rekening gestort wordt. De aanrekening gebeurt per volledige maand. Als u dus bijvoorbeeld op 5 augustus een contract ondertekent, dan betaalt u pas vanaf september.

 

Goed om te weten: alle kosten gelinkt aan de verwerking van kaartbetalingen via SIX Payment Services, zijn vrij van btw (zowel voor betalingen met Bancontact als met de kredietkaart).

 

Kan ik overstappen van de ene naar de andere abonnementsformule?

Ja, dat kan tot maximaal 2 keer per jaar. U dient de verandering wel vóór de 15e van de maand door te geven opdat de aanrekening van de maand erop correct gebeurt.

 

Is er een speciaal tarief voor kleine bedragen?

Ja, voor bedragen onder de 10 euro geldt een verlaagd tarief. Voor meer details kunt u terecht bij uw relatiebeheerder.

 

Kredietkaarten

Wanneer worden de kredietkaartbetalingen op mijn rekening gestort?

Standaard worden alle kredietkaartbetalingen de volgende werkdag (ma-vrij) op uw rekening gestort. Voorwaarde is echter dat de omzet minstens 50 euro bedraagt. Er wordt tot maximaal 14 dagen gewacht met storten mocht het minimumbedrag van 50 euro nog niet bereikt zijn.

 

Wat met betalingen die ik ontvang in het weekend?

De betalingen van zaterdag en zondag worden, evenals de betalingen van vrijdag, gestort op maandag (in 3 aparte stortingen).

 

Hoe worden de kredietkaartbetalingen op mijn rekening gestort?

U kunt zelf kiezen hoe de betalingen gestort worden:

  • per terminal, winkel, bedrijf of bedrijfsgroep;
  • samen met of apart van de Bancontact-betalingen.

 

Wanneer en hoe worden de transactiekosten aangerekend?
Standaard worden de transactiekosten voor kredietkaartbetalingen telkens de volgende werkdag aangerekend. Ze worden afgetrokken van de omzet van de vorige dag die dan op uw rekening gestort wordt. Bijvoorbeeld :

  • U hebt op maandag 1.000 euro aan kredietkaartbetalingen ontvangen.
  • De transactiekosten bedragen bijvoorbeeld 13,50 euro.
  • U krijgt op dinsdag 986,50 euro op uw rekening gestort.

De transactiekosten worden duidelijk vermeld in het rapport dat uw dagelijks ontvangt via e-mail.

 

Goed om te weten: alle kosten gelinkt aan de verwerking van kaartbetalingen via SIX Payment Services, zijn vrij van btw (zowel voor betalingen met Bancontact als met de kredietkaart).

 

Welke functies voor kredietkaarten zijn beschikbaar op de betaalterminal?

  • Aankoop
  • Annulatie van de vorige transactie
  • Refund: terugstorting op de kredietkaart van een betaling van minder dan 30 dagen geleden
  • Fooi
  • Reservatie: alleen voor de horecasector en onder voorbehoud van aanvaarding door SIX Payment Services.
  • Manuele invoer (key entry): alleen voor bepaalde sectoren en onder voorbehoud van aanvaarding door SIX Payment Services.
  • MOTO (manuel order/telephone order): alleen voor bepaalde sectoren en onder voorbehoud van aanvaarding door SIX Payment Services
  • DCC (Direct Concurrency Conversion): de kaarthouder kan in eigen munt betalen
  • Transacties en uitbetalingen in meer dan 50 verschillende munten

 

Betaalterminals

Welke types betaalterminals zijn beschikbaar?

  • Standard 1 module: vaste betaalterminal met internetverbinding via kabel, bestaande uit één module met printer die u naar uw klant kunt draaien (iCT 250 – technische fiche, pdf)
  • Standard 2 modules: vaste betaalterminal met internetverbinding via kabel, bestaande uit een module met printer voor u (iCT 220 – technische fiche) en een aparte module voor uw klant (iPP 220 – technische fiche, pdf)
  • Connected: betaalterminal die met een kabel verbonden wordt aan uw kassa. Dit toestel (iPP 350 – technische fiche, pdf) vereist een compatibel kassasysteem. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw relatiebeheerder.
  • Bluetooth: draagbare betaalterminal voor in uw zaak (iWL250 – technische fiche, pdf). Deze betaalterminal maakt draadloos verbinding met het meegeleverde basisstation dat via kabel verbonden is met het internet. De Bluetooth-terminal heeft een bereik van enkele meters en is dus niet geschikt voor onderweg.
  • Mobile: draagbare betaalterminal voor onderweg (iWL250 – technische fiche, pdf) met internetverbinding via GPRS-simkaart. Ideaal voor betalingen bij klanten of patiënten thuis, in uw taxi, op het terras van uw restaurant, …
    mCashier: kleine kaartlezer verbonden met een App op uw smartphone of tablet (Miura 006 productfiche, pdf)

 

Kan ik mijn betaalterminal aansluiten op een analoge telefoonlijn?

Neen, u hebt een vaste of mobiele internetverbinding nodig.

 

Kan ik mijn draagbare betaalterminal aansluiten op mijn wifi-netwerk?
Neen, de draadloze betaalterminal die wij aanbieden werkt alleen met Bluetooth-technologie.

 

Wat is de garantieperiode voor de terminals?
1 jaar.

 

Wat zijn de mogelijke onderhoudsformules?

Bij de ondertekening van het koop- of huurcontract voor uw terminal, sluit u meteen ook een onderhoudscontract af. U kunt kiezen tussen de formules:

  • Complete: Bij defect wordt de betaalterminal afgehaald en wordt een nieuwe geleverd binnen de 2 werkdagen (ma - vrij).
  • Extra: Bij defect wordt de betaalterminal afgehaald en wordt een nieuwe geleverd binnen 1 werkdag (ma - vrij).
  • Advanced: Binnen de 24 uur komt een technicus bij u langs (ma - za).

 

Moet ik per terminal betalen voor onderhoud?

Ja, het onderhoud is gelinkt aan elke terminal. Het omvat:

  • ondersteuning door het supportteam;
  • technische interventie;
  • wisselstukken en vervangterminal;
  • onderhoud van de telecomconnectie van SIX Payment Services;
  • update van de software.

Het eerste jaar onderhoud is gratis.

 

Kan ik een spoedinstallatie aanvragen?

De standaard installatietermijn is 7 werkdagen. Mits betaling van een meerkost kunt u de installatie binnen de 3 werkdagen laten uitvoeren.

 

Ik heb een betaalterminal gekocht. Wanneer en hoe krijg ik mijn factuur?

SIX Payment Services verzendt u de factuur via e-mail. U ontvangt deze op de eerste dag van de maand volgend op de maand van levering of van installatie door een technicus. De betalingstermijn bedraagt 30 dagen. Bij gebreke van betaling wordt het verschuldigde bedrag afgehouden van de dagelijkse uitbetaling van de transacties.

 

Goed om te weten: SIX Payment Services rekent geen btw door. Voor volledig btw-plichtigen betekent dit geen prefinanciering. Voor gemengde, gedeeltelijke of niet-btw-plichtigen kan echter een andere regeling van toepassing zijn. Raadpleeg hiervoor best uw boekhoudkundig adviseur.

 

Ik heb een huurcontract voor een terminal afgesloten. Wanneer en hoe krijg ik mijn eerste aanrekening?

De maandelijkse huurprijs wordt telkens op de eerste dag van de maand aangerekend. Het bedrag wordt afgetrokken van de omzet van de vorige dag die dan op uw rekening gestort wordt. De aanrekening gebeurt per volledige maand. Als u dus bijvoorbeeld op 5 augustus een contract ondertekent, dan betaalt u pas vanaf september.

 

Goed om te weten: SIX Payment Services rekent geen btw door. Voor volledig btw-plichtigen betekent dit geen prefinanciering. Voor gemengde, gedeeltelijke of niet-btw-plichtigen kan echter een andere regeling van toepassing zijn. Raadpleeg hiervoor best uw boekhoudkundig adviseur.