Waarschuwing voor verdachte schermen in PC banking

Gebruikers van internetbankieren bij diverse banken signaleren het opduiken van schermen die ze helemaal niet kennen. Nader onderzoek wijst uit dat het gaat om kwaadaardige software die op één of andere manier geïnstalleerd is geraakt op de computer waarmee zij o.a. aan internetbankieren doen. Daarom willen wij ook onze PC banking-klanten extra waarschuwen.

 

Om welke verdachte schermen gaat het?

 

Een voorbeeld

 

Een voorbeeld

 

1. Het allerbelangrijkste alarmsignaal

Een M2-handtekening (blauwe knop) wordt nooit gevraagd tijdens het aanmelden. Ze wordt enkel gevraagd wanneer u, goed en wel aangemeld, zelf een verrichting aanvraagt.

 

2. De bank zal u nooit om een synchronisatie van uw veiligheidsmodule vragen

 

3. Dit hele onderdeel moet u om verschillende redenen alarmeren:

  • dit scherm krijgt u anders nooit te zien;
  • de tekst is gesteld in een kreupel Nederlands (wisseling jij/u, ontbrekend werkwoord, veiligheidsmodule in twee woorden, enz.).

 

4. Geen andere talen dan de taal van de toepassing

U doet aan PC banking in het Nederlands? Dan zullen alle bladzijden van de toepassing en ook alle onderdelen in het Nederlands zijn. Een knop met een Engelse tekst op, is om die reden al verdacht.

 

Wanneer verschijnen dit soort schermen en waarom moet u meteen maatregelen nemen?

 

Deze verdachte schermen duiken direct na het aanmelden in PC banking op. Dat gaat zo:

  • U hebt zich zoals altijd aangemeld met een M1-handtekening (rode knop op de kaartlezer). Dit is de normale procedure.
  • Meteen daarna krijgt u een scherm dat u anders nooit ziet en dat u ook helemaal niet mag zien.
  • Dit scherm vraagt u zogenaamd om redenen van 'synchronisatie van uw veiligheidsmodule' een M2-handtekening (blauwe knop op de kaartlezer) te plaatsen. Fout, heel erg fout. De bank vraagt u nooit om synchronisatie van uw kaartlezer.

Krijgt u zo een scherm? Dan moet u meteen maatregelen nemen. Het bewijst namelijk dat uw computer geïnfecteerd is.

 

Wat moet u doen als u een dergelijk verdacht scherm ziet?

 

  • Ga beslist niet in op de uitnodiging om een M2-handtekening te plaatsen voor een zogenaamde “synchronisatie van uw veiligheidsmodule”.
  • Sluit per direct uw PC banking-sessie of uw browser af.
  • Bel meteen onze PC banking Helpdesk op nummer 02/228 08 88 elke weekdag van 7 u. tot 22 u. en op zaterdag van 9 u. tot 17 u.
  • U kunt ook ons speciale waarschuwingsformulier invullen. Dan nemen wij zo snel mogelijk met u contact op.

 

Zaken waar een waakzame PC banking-gebruiker altijd op let

 

Steeds vaker lijken hackers zich op het gebied van computerfraude rechtstreeks te richten op de eindgebruiker. Vandaar dat wij het dan ook als onze plicht beschouwen om u maximaal bij te staan bij de beveiliging aan uw kant van het PC banking-gebruik. Let vooral op het volgende:

 

  • Als u zich aanmeldt in PC banking, vraagt  BNP Paribas Fortis u enkel een M1-handtekening (rode knop op de kaartlezer).
    Om u aan te melden, vraagt PC banking u nooit een extra handtekening aan te maken met de M2-knop (blauwe knop op de kaartlezer). De vraag naar een bijkomende handtekening bij het aanmelden moet dus onmiddellijk een alarmbel doen afgaan.
  • Een M2-handtekening (blauwe knop) wordt enkel en alleen gevraagd om een verrichting te bevestigen. Bovendien kan de vraag naar een M2-handtekening enkel gesteld worden naar aanleiding van een verrichting die u zelf hebt aangevraagd of opgestart. Elke andere vraag naar een M2-handtekening is meteen verdacht.
  • Moet u in PC banking een overschrijving bevestigen met een M2-handtekening? Dan zal PC banking in die handtekening altijd het bedrag van de overschrijving verwerken plus een gedeelte van het rekeningnummer van de begunstigde. Let er steeds op dat deze gegevens correct zijn.
  • Let op het taalgebruik van de aangeboden schermen. Alle teksten - ook die op de knoppen - moeten in een keurig, foutloos Nederlands gesteld zijn als u aan PC banking doet in het Nederlands. Doet u aan PC banking in het Frans, dan moeten alle teksten in een foutloos Frans gesteld zijn, enz. Wij besteden de uiterste zorg aan de teksten van PC banking. Fouten, grammaticale slordigheden, kreupele zinnen enz. zijn dus sowieso verdacht, net als Engelstalige knoppen in een Nederlandse omgeving.

 

Meer over de gulden regels voor veilig internetbankieren