De cirkel en het vierkant

Gilbert Decock (België, 1928 - 2007)

Regardez cette page en français

« Aleph 76 », 1976

« Thay 76 », 1976

Acryl op doek, 2 x 100 x 100 cm

Gilbert Decock volgde een opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Brugge. Geïnspireerd door Piet Mondriaan, wordt hij de belangrijkste Vlaamse kunstenaar van het constructivisme in België.  Hij keert het Vlaams expressionisme de rug toe en kiest voor de meest compromisloze abstractie met gebruik van vlakke geometrie en effen kleuren.  

Zijn werken krijgen de naam “compositie”, in combinatie met een kleuraanduiding en een volgnummer.

VIER DIMENSIES

In 1963 werd hij laureaat van de “Prijs Jonge Belgische Schilderkunst” met zijn compositie Funtona 63. In 1965 was hij medeoprichter van de groep D4, een verwijzing naar de vier dimensies, samen met Victor Noël, Emiel Bergen, Marcel-Henri Verdren en Henri Gabriel. Toen Jo Delahaut een jaar later deel ging uitmaken van de groep werd de naam gewijzigd in “Geoform”.

YING YANG

In zijn zoektocht naar de essentie zal Decock vanaf 1967 enkel nog kunstwerken met twee tegenovergestelde vormen creëren: de cirkel die het oneindige en het goddelijke symboliseert tegenover het vierkant, dat het eindige, begrensde of aardse vertegenwoordigt. De titels van zijn werken zijn ook geïnspireerd op spirituele denkers, goden en begrippen. In de jaren negentig gaat hij voor composities met felle kleuren, die contrasteren met zeer donkere tinten.

Aleph 76 en Thay 76 zijn minimalistische composities, waarbij de kunstenaar zowel het kleurenpalet als de keuze van de vormen tot hun essentie reduceert. Aleph is de eerste letter van het semitische alfabet en ook “het mythische punt van het universum waar alle handelingen, alle tijden (heden, verleden en toekomst), op hetzelfde punt staan”.

MEER WETEN

BEZOEK OOK: “Isjtar” in Metrostation Brussel Kunst-Wet: Isjtar / Brussels Metro Art Gallery – Inventaris van het roerend erfgoed (heritage.brussels)