Pierre Alechinsky (Brussel, 1927)
Regardez cette page en français
«Yucatan», 1968
«Tunnel sur Amorosart (série le chien roi)», 1984
«Oranges de Binche (série le chien roi)», 1984
Gemengde techniek (acryl op gemaroufleerd papier op doek)
160 x 154 cm en 2 gravure op Japans papier 2 x 56 x 77 cm
Pierre Alechinsky is zonder twijfel een markante persoonlijkheid in de kunst van de XXste eeuw. De schilder profileerde zich ook als filmmaker en schrijver. Hij was een pionier van de COBRA-groep, waarvan de naam gevormd werd door de initialen van Kopenhagen, Brussel, Amsterdam. Van COBRA behoudt hij zijn zin om te experimenteren, de vrije en spontane kunst.
Zijn opleiding in de grafische kunsten, zijn passie voor oosterse kalligrafie, zijn studie van populaire kunst en mythen, zijn ontmoetingen met Wallace Ting, al deze ervaringen hebben bijgedragen tot zijn uitgebreide knowhow en de ontwikkeling van een specifieke stijl: deze van Alechinsky.
DE MAYA’S REVISITED
Er worden verschillende werken van Alechinsky tentoongesteld in dit gebouw. In het werk Yucatan bijvoorbeeld, herkennen we de wereld van de fresco’s van de Maya’s, met zijn mysterie en magie, die de kunstenaar gedurende zijn reis naar Mexico, in 1964, ontdekte. Hij laat hier zijn fascinatie voor het geschrift de vrije loop en drukt zich uit met soepele bogen, onvoorspelbaar en wispelturig, met al dan niet karikaturale figuren die erin verwerkt zijn.
PREDELLA
Alechinsky heeft zijn compositie in vier delen gesplitst: bovenaan is de hoofdscène met een helder palet geschilderd terwijl onderaan de fries met 3 kleinere beeldverhalen een sterk contrast vormt door het gebruik van zwarte inkt als enige kleur. De reeks van drie scènes benadrukt de betekenis van het hoofdverhaal. Ze doen ons denken zowel aan stripverhalen als aan een predella, de onderste delen van middeleeuwse altaarstukken. De predella-structuur is typisch voor zijn oeuvre in de jaren zestig, die hij met het gebruik van de soepele en snellere acrylverftechniek en het ‘marouflage’-procédé combineert. In dit creatieproces schildert Alechinsky eerst op bladen papier die verspreid op de vloer liggen. Daarna worden deze bladen op het opgespannen canvas overgebracht – de zogenaamde marouflage-techniek.
DE NOBELPRIJS VOOR DE KUNSTEN
Het artistieke talent van Alechinsky wordt snel op de internationale kunstscène erkend. De kunstenaar heeft solotentoonstellingen gehad in gerenommeerde musea waaronder het Guggenheim in New-York in 1987 of in Centre Georges Pompidou in Parijs, in 2004. Zijn werk is vertegenwoordigd in internationale particuliere en museale collecties zoals Tate in Londen en het Moma in New York.
In 2018 beloont de Japan Art Association het werk van deze pionier van de avant-garde groep CoBra met de Praemium Imperiale Prijs die als Nobelprijs voor de kunsten geldt. Een symbolische prijs voor deze 95-jarige jaar kunstenaar die nog steeds actief is.