Hoe beschermt u zich tegen phishing?

85% procent van de Belgen vraagt zich af hoe veilig online betalen is. Een kwart geeft aan dat ze daar weinig of geen informatie over hebben. Dat blijkt uit een enquête die BNP Paribas Fortis liet uitvoeren door onderzoeksbureau Profacts.  

Als bank gebruiken we verschillende methodes om uw online bankgegevens en betalingen te beveiligen. Om die beveiliging te omzeilen, proberen cybercriminelen steeds vaker de persoonlijke bankgegevens van internetgebruikers te achterhalen, zoals rekeningnummers en paswoorden. Die praktijk heet phishing. 

Van e-mail tot WhatsApp 

De oplichters sturen bijvoorbeeld een e-mail, sms’je of WhatsApp-bericht waarin ze zich voordoen als een medewerker van de bank, de overheid of een bedrijf. Het bericht bevat een link naar een website waar u uw persoonlijke gegevens moet achterlaten. Sommige fraudeurs bellen u op of sturen u een gepersonaliseerde brief.  

Wat we u nooit zullen vragen 

De beste bescherming tegen phishing is alert zijn. Geloof niet zomaar elke mail of andere boodschap die u ontvangt. “Wij vragen u nooit om vertrouwelijke informatie, zoals uw code of elektronische handtekening, per telefoon of e-mail door te geven”, benadrukt Hugues Colbrant, expert in beveiliging van applicaties bij BNP Paribas Fortis. Als u zo’n verzoek krijgt, weet u dus dat het om phishing gaat.  

Bent u toch het slachtoffer geworden van phishing, verwittig dan onmiddellijk de lokale politie en neem zo snel mogelijk contact op met uw bank. 

Doe het juiste  

Een complex wachtwoord instellen, verdachte links identificeren, in beveiligde omgevingen navigeren of veilig betalen: met enkele eenvoudige handelingen bent u veilig. We hebben heel wat handige tips voor u gebundeld om zorgeloos te surfen. 

Over Ask Your Bank 

BNP Paribas Fortis wil u helpen met uw geldzaken. Daarom vroegen we aan meer dan 1000 Belgen welke vragen en bezorgdheden ze hebben. Met de serie Ask Your Bank bieden we een antwoord in duidelijke taal.