Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een debetkaart aanvragen?

Een nieuwe kaart kan u via Easy Banking Web aanvragen.

Goed om te weten: u kunt beschikken over één debetkaart per titularis en per rekening.

Ik ben de pincode van mijn debetkaart vergeten. Wat moet ik doen?

Contacteer ons Easy Banking Centre en gebruik uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone om uzelf te identificeren. U kunt ons ook beveiligd en geïdentificeerd bellen via Contacteer ons nadat u hebt aangemeld in Easy Banking App.

Ik heb 3 foutieve pincodes ingevoerd bij het gebruik van mijn debetkaart. Wat moet ik doen?

U kan uw kaart laten deblokkeren via ons Easy Banking Centre door gebruik te maken van uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone. U kan ons ook beveiligd en geïdentificeerd bellen via Contacteer ons nadat u hebt aangemeld in Easy Banking App via uw smartphone.

Belangrijk: Na het resetten van uw pincode dient u uw kaart in een bankautomaat van onze bank te steken en uw pincode in te toetsen alvorens u de kaart opnieuw online en in de winkel kan gebruiken.

Ik heb mijn nieuwe debetkaart ontvangen. Moet ik nog iets doen?

Uw oude kaart komt te vervallen of werd vervangen als defect:

  1. Uw pincode en kaartnummer blijven hetzelfde.
  2. Gebruik de kaart eenmaal aan een automaat van onze bank en toets uw pincode in. U bent niet verplicht om geld af te halen.

U verloor uw oude kaart, ze werd gestolen, of u bestelde een volledig nieuwe kaart:

  1. U ontving bij de vervanging of bestelling een sms om uw pincode te kiezen. Koos u deze niet binnen de 7 dagen, dan ontvangt u per post een pincode.
  2. Werd de code per post opgestuurd, dan dient u na ontvangst van uw kaart te bellen naar het nummer 0800 180 21 en de activatiecode in te toetsen die u per sms ontving.
  3. Gebruik de kaart steeds een eerste keer aan een automaat van onze bank. U bent niet verplicht om geld af te halen
Ik kan geen betalingen doen of geen geld opnemen met mijn debetkaart.

Dit zijn mogelijke oorzaken

  1. U overschreed de limiet van uw debetkaart en/of uw beschikbaar saldo.
  2. U gebruikt een vervallen of vervangen debetkaart.
  3. Uw debetkaart is beschadigd.

U kan uw saldo, limieten en debetkaart laten nakijken door ons Easy Banking Centre te contacteren.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn debetkaart?

De standaardlimiet voor betalingen met uw kaart is 2.500 EUR per week, op voorwaarde dat dit bedrag beschikbaar is op uw zichtrekening.

U kan een limietverhoging aanvragen via Easy Banking Web en via ons Easy Banking Centre.

Wat zijn de limieten als ik geld afhaal met mijn debetkaart?

Zowel in België als in het buitenland kunt u tot 625 EUR per dag en tot 1.250 EUR per periode van 7 dagen opnemen.

U kan een tijdelijke of permanente limietverhoging aanvragen via Easy Banking Web en via ons Easy Banking Centre.

Belangrijk: Wilt u meer dan de standaardlimiet op kunnen nemen via een automaat van een andere bank of in het buitenland, dan dient u de limiet van uw kaart permanent te laten verhogen. Nadien kan deze limiet alsnog opnieuw verlaagd worden.

Welke kosten worden er aangerekend als ik mijn debetkaart gebruik?

U vindt de meest recente kosten terug in onze tarievenlijst.

Hoe kan ik mijn kaart deblokkeren na 5 foute handtekeningen?

U kunt hiervoor terecht bij ons Easy Banking Centre.

Er staat een positief bedrag op mijn kredietkaart. Hoe gebeurt de verrekening?

Het positieve bedrag op uw kredietkaart wordt niet rechtstreeks terugbetaald op uw bankrekening. Het zal afgetrokken worden van uw volgende factuur. Als u niet van plan bent om uw kaart te gebruiken in de nabije toekomst, kunt u het Easy Banking Centre contacteren om een terugbetaling te vragen van dit positieve saldo (u dient hiervoor uw code van Easy Banking Phone te kennen). In dit geval zal het positieve saldo binnen de 10 dagen op uw zichtrekening gestort worden.

Hoe kan ik een kredietkaart bestellen?

Via Easy Banking Web:

  1. Lees meer over onze verschillende kredietkaarten.
  2. Bestel de gewenste kaart.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies voor Onze producten.
  4. Druk op Kaarten en kies de gewenste kaart.

Opgelet : Een kredietkaart is gelinkt aan een kredietlijn. De afgifte is onderworpen aan bepaalde voorwaarden en de bank zal een analyse maken van uw inkomsten, lasten en uw kredietgeschiedenis.

Hoe kan ik een reservatie op mijn kredietkaart annuleren?

De handelaar annuleert meestal automatisch de reservatie van zodra hij het verschuldigde bedrag ontvangen heeft of indien de transactie niet doorgaat.

Indien dit niet het geval is, kunt u altijd contact opnemen met de betrokken handelaar en hem vragen de reservatie te annuleren.

Lukt dit niet of krijgt u geen antwoord, dan kunt u tussenkomst vragen van Worldline, de beheerder van de kredietkaarten, op 02 205 85 85 (van maandag tot zaterdag van 8 uur tot 20 uur). Hou het nummer van uw kredietkaart bij de hand.

Hoe kan ik de verzendingswijze van de uitgavenstaat van mijn kredietkaart aanpassen?

Via Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik op de horizontale strepen naast uw kredietkaartnummer en selecteer Wijzigen.
  3. Klik vervolgens op Mijn adressen.
  4. Kies de gewenste verzendingswijze, druk op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.
Hoelang duurt het vooraleer ik mijn kredietkaart ontvang?

Na goedkeuring van de aanvraag ontvangt u een sms of een bericht in Easy Banking Web om uw pin-code aan te maken. 

Eens u de code hebt gekozen, of indien u koos om een code per post te ontvangen, duurt het +/-  5 bankwerkdagen voor u uw kredietkaart ontvangt.

Ik heb een nieuwe kredietkaart. Wat gebeurt er nu met mijn Optiline-geldreserve?

Uw vorige kaart werd gestolen of u was deze verloren?

Contacteer ons Easy Banking Centre zodat we uw Optiline kunnen koppelen aan uw nieuwe kaart.

Uw vorige kaart was defect of werd vervangen op eindvervaldag?

U hoeft niets te doen. Uw Optiline-geldreserve wordt automatisch gekoppeld aan uw nieuwe kaart.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Ik kan geen betalingen meer uitvoeren of geen geld meer opnemen met mijn kredietkaart

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U overschreed de limiet van uw kredietkaart.
  2. Er staat een bedrag gereserveerd op uw kaart. Bijvoorbeeld een waarborg voor een hotel of huurwagen.
  3. De uitgavenstaat van vorige maand werd nog niet vereffend.

U kan uw saldo, limieten en kredietkaart nakijken via Easy Banking Web.

Waar kan ik het overzicht van de verrichtingen met mijn kredietkaart terugvinden?

Via Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik op uw kredietkaartnummer. Hier ziet u de verrichtingen van de voorbije twee maanden.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Kies onderaan voor Kaarten.
  3. Druk op uw kredietkaartnummer. Hier ziet u de verrichtingen van de voorbije twee maanden.

Zoekt u verrichtingen van een eerdere periode, dan kan u ze vinden in de uitgavenstaten die u via Zoomit ontvangt.

Wat is de afsluitingsdatum van mijn kredietkaart en wanneer betaal ik het openstaand saldo?

Voor een Visa Classic zal de afsluiting altijd op de eerste dag van elke maand plaatsvinden. Voor een Mastercard Gold is dit steeds de 4de dag van de maand. Het openstaand bedrag wordt vervolgens 9 kalenderdagen later automatisch van uw zichtrekening afgehouden.

Koppelde u Optiline aan uw kredietkaart, dan hebt u de mogelijkheid om uw uitgaven gespreid terug te betalen. Bij Optline valt de afsluitingsdatum op de 19de van elke maand, ongeacht uw type kredietkaart.

Wat is een reservatie op een kredietkaart?

Een reservatie is een geblokkeerd bedrag op uw kredietkaart dat dient als waarborg voor een aankoop of een dienstverlening (bijvoorbeeld: de huur van een voertuig). De reservatie wordt opgeheven als uw betaling verwerkt werd door de leverancier. Tijdens de duur van de reservatie kunt u niet beschikken over het gereserveerde bedrag op uw kredietkaart.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn kredietkaart?

U kunt uw kredietkaart wereldwijd gebruiken. Het toestel van de handelaar aan wie u betaalt moet wel voorzien zijn van het logo van Visa/MasterCard.

Voor betalingen met kredietkaarten gelden volgende standaardlimieten:

  1. Visa Classic: 2.500 EUR per maand.
  2. MasterCard Gold: 5.000 EUR per maand.

U kunt uw limieten opvolgen en beheren via Easy Banking en via ons Easy Banking Centre.

Welke kosten worden er aangerekend als ik mijn kredietkaart gebruik?

U vindt de meest recente kosten terug in onze tarievenlijst.

Hoe kan ik mijn kaart blokkeren voor online betalingen?

Via Easy Banking Web:

  1. Bekijk het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik rechts van uw kaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  3. Klik op Kaartinstellingen.
  4. Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan op Kaarten.
  3. Kies de gewenste kaart.
  4. Druk rechts bovenaan op de drie punten en kies voor Kaartinstellingen.
  5. Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.
Hoe activeer ik mijn prepaid kaart?

U kunt de nieuwe kaarten activeren door ze een eerste keer op te laden via de User Account of via de Prepaid App. Bij de bestelling van uw kaart ontving u een mail met daarin alle instructies.

Als uw kaart vernieuwd of vervangen werd, kunt u deze activeren via een “Unique Activation Code” (UAC) door aan te loggen in uw User Account. U moet uw kaart activeren op de pagina Mijn kaart activeren door deze UAC-code en de geldigheidsdatum van de kaart in te voeren.

U kunt uw kaart onmiddellijk gebruiken als u ze geactiveerd hebt.

Als u uw kaart niet activeert binnen de 90 dagen nadat ze werd aangemaakt, wordt de kaart geblokkeerd.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Hoe herlaad ik mijn prepaid kaart?
  1. Met de debetkaart en een kaartlezer in uw User Account. Het bedrag is onmiddellijk beschikbaar.
  2. Via onze Prepaid app.
  3. Via een overschrijving op het rekeningnummer BE50 0016 9843 3018 met als vrije mededeling uw klantnummer + de 5 laatste cijfers van het kaartnummer van uw prepaid kaart (behandeltijd: 3 dagen).

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Hoe kan ik de pincode van mijn prepaid kaart kiezen?
  1. Ga naar het portaal om uw prepaid kaart te beheren.
  2. Meld u aan. Volg hiervoor de instructies in de mail die u ontving bij de bestelling van uw kaart.
  3. Kies uw pincode.

U hebt na uw aanvraag 7 kalenderdagen de tijd om uw pincode te kiezen. Eens gekozen, kan u ze niet meer wijzigen. Kiest u geen code, dan ontvangt u per post een willekeurige pincode. Ook deze kunt u niet meer wijzigen.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Hoe kan ik de uitgaven van mijn prepaid kaart nakijken?

Voor de prepaid kaart ontvangt u geen maandelijkse uitgavenstaat.

U kunt op twee manieren de verrichtingen en het beschikbaar saldo van uw prepaid kaart nakijken:

  1. Via uw User Account.
  2. Via de BNP Paribas Fortis Prepaid app, die u gratis downloadt in de App Store of in Google Play.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Hoe verander ik de limieten van mijn prepaid kaart?

U kunt de limiet van uw prepaid kaart niet wijzigen.

U kunt een maximumbedrag van 5.000 EUR opladen op uw prepaid kaart. U kunt dus niet meer uitgeven dan het bedrag dat op uw kaart opgeladen is.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Ik ben de pincode van mijn prepaid kaart vergeten. Wat moet ik doen?

Via uw User Account:

  1. Meld u aan.
  2. Ga naar de rubriek Mijn Prepaid card;
  3. Klik op de knop Heraanvraag van je geheime code.
  4. U zult de nieuwe pincode per post ontvangen op uw domicilieadres.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Ik heb mijn nieuwe prepaid kaart ontvangen. Moet ik nog iets doen?

U kunt de nieuwe kaarten activeren door ze een eerste keer op te laden via de User Account of via de Prepaid App. Bij de bestelling van uw kaart ontving u een mail met daarin alle instructies.

Als uw kaart vernieuwd of vervangen werd, kunt u deze activeren via een “Unique Activation Code” (UAC) door aan te loggen in uw User Account. U moet uw kaart activeren op de pagina Mijn kaart activeren door deze UAC-code en de geldigheidsdatum van de kaart in te voeren.

U kunt uw kaart onmiddellijk gebruiken als u ze geactiveerd hebt.

Als u uw kaart niet activeert binnen de 90 dagen nadat ze werd aangemaakt, wordt de kaart geblokkeerd.

Houd er rekening mee dat prepaid kaarten definitief uit ons assortiment verdwijnen op 17 november 2020.

Ik heb mijn prepaid kaart verloren. wat moet ik doen?

U dient uw prepaid kaart te blokkeren door te bellen naar Prepaid Stop op 02 250 16 01. Uw Prepaid kaart wordt niet automatisch vernieuwd. 

Houd er rekening mee dat de prepaid kaart definitief uit ons productengamma verdwijnt op 17 november 2020.

U kunt tot 14 september 2020 een nieuwe prepaid kaart bestellen via uw user account. Klik wanneer u hebt aangemeld op vervanging van mijn kaart.

Het saldo van de oude kaart wordt binnen twee werkdagen na activering van de nieuwe prepaid kaart overgemaakt naar de nieuwe kaart of naar uw zichtrekening.

Bent u op zoek naar een alternatief voor de prepaidkaart? BNP Paribas Fortis biedt een compleet, eenvoudig en veilig assortiment kaarten.

Om te voldoen aan de behoeften van een meerderheid van onze klanten, inclusief studenten en starters, hebben we de limieten van onze kredietkaarten aangepast. Daarom is het nu mogelijk om een kredietkaart* te verkrijgen met een bestedingslimiet van 250 euro.

* Onder voorbehoud van aanvaarding van uw verzoek.

Wat gebeurt er met het opgeladen geld als ik mijn prepaid kaart annuleer?

Het resterende bedrag op uw kaart wordt binnen de twee bankwerkdagen overgeschreven naar uw zichtrekening.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.