DAGELIJKS BANKIEREN

Uw online veiligheid is onze prioriteit

PRAKTISCH

Medaille met twee zijden

E-mail, online shoppen, sociale media … Internet geeft onze wereld een extra dimensie.

Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

UW VOORDELEN

Blijf waakzaam

U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.

De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Easy Banking App en Easy Banking Web.

MEER INFO

Beter voorkomen dan genezen

Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.

Te laat? Ontdek wat u kunt doen.

IN VIDÉO
Herken phishing
Wat is phishing?
Ontdek het aan de hand van een concreet voorbeeld
Hoe herkent u een verdachte link?
Volg onze praktische tips

Hoe fraude herkennen ?

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, footnote, handtekening … Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien een krak in het namaken van officiële websites. Vaak is de url grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.

Wat moet een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat of een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Wat kunt u doen?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsme code, Easy Banking code … Deel ze nooit!
  • Niet via telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …

Gebruik uw gezond verstand

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch.

  • Wie is de auteur van het bericht? Hoe kunt u er zeker van zijn dat het wel degelijk om die persoon gaat? Neem rechtstreeks contact op met de winkelier of uw bank om de echtheid van het bericht te checken. Of surf naar de site door de url handmatig in uw browser in te geven.
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan hebt deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, toch?

Reken op Safeonweb

Test uw kennis

Benieuwd hoe het staat met uw kennis op het vlak van online veiligheid? Kom het meteen te weten via de korte tests van SafeonWeb, de officiële site van de Belgische overheid over computerbeveiliging.

Doe de test

Een app tegen fraude

SafeonWeb werd ontwikkeld door het Belgisch centrum voor cybersecurity. Deze app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.

Meer weten

Toch geklikt op een verdacht bericht?

U ontvangt een verdacht bericht?

U ontvangt een bericht met ons logo, met de vraag om ons uw rekeningnummer, geheime code, M1- of M2-handtekening te bezorgen?

Antwoord niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een printscreen van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com.

U ontvangt een bericht van een leverancier of een officiële instantie met de vraag om te klikken op een link en u daarna aan te melden bij uw online bank? Stuur de e-mail, een printscreen van de sms, enz. naar verdacht@safeonweb.be.

U vermoedt dat u vertrouwelijke gegevens hebt gedeeld ?

  • Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
  • Contacteer ons via Privilege Connect (maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur) op 02 433 43 10 voor Private Banking of 02 433 43 30 voor Wealth Management.
  • Buiten deze openingsuren kunt u terecht bij Card Stop op 070 344 344 om uw bankkaart te blokkeren.
  • Indien nodig doet u aangifte bij de politie en bezorgt u het PV-nummer aan uw BNP Paribas Fortis adviseur.

U vindt meer informatie op Safeonweb.be en de website van Febelfin.

Meer over veiligheid

  • Leer bij

    Phishing, malwares, two step authentication … Kom alles te weten over de meest voorkomende valkuilen op internet, en hoe u ze kunt vermijden.

    Meer weten

  • De veiligheid van onze digitale kanalen

    Gebruik voor uw betalingen uitsluitend Easy Banking App en Easy Banking Web. Specifieke procedures garanderen er de veiligheid van uw persoons- en bankgegevens.

    Meer weten

Het delen van uw scherm Easy Banking Web
Als u op dit moment telefonisch of via chat contact heeft met een Easy Banking adviseur, kunt u beginnen met het delen van uw scherm Easy Banking Web.
Het delen van het sessienummer
Om het delen van uw scherm Easy Banking Web te activeren, kunt u het onderstaande sessienummer doorgeven aan de Easy Banking adviseur met wie u contact heeft.

Sessienummer: