Menu

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een contract Easy Banking Web openen?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. De pagina zal automatisch naar het ondertekenen van een Easy Banking-contract gaan.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Ik krijg de foutmelding : de code is vervallen (EBA0001). Wat moet ik doen?

Deze foutmelding heeft te maken met uw browser (bijvoorbeeld: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge).

Het volstaat om alle openstaande vensters te sluiten en opnieuw te openen.

Indien u met een Macbook of iMac werkt, dient u in de linkerbovenhoek van het scherm te klikken op de naam van uw browser (bijvoorbeeld: Safari) en te klikken op Stop+browsernaam.

Helpt dit niet, dan neemt u best contact op met ons Easy Banking Centre wanneer u in de buurt van uw computer bent.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mij niet aanmelden?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U hebt een verkeerd klantnummer ingevoerd: het klantnummer bevat 10 cijfers; u vindt dit nummer op uw debetkaart naast het woord Client.
  2. U hebt een verkeerd kaartnummer ingevoerd: het kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en staat naast het woord Card; het begint met 6703
  3. U hebt een kredietkaart of vervallen kaart gebruikt.
  4. U hebt een verkeerde elektronische handtekening ingevoerd.

Voor meer info kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk of touch ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID of aanmelden met vingerafdruk te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID of Vingerafdruk .
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe kan ik een contract Easy Banking App openen?

Enkel als u al beschikt over een contract Easy Banking Web kunt u een contract Easy Banking App afsluiten.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aan de slag.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. U kan (optioneel) een foto toevoegen, tik dan op Volgende.
  5. Bevestig uw profiel via elektronische handtekening met uw debetkaart en kaartlezer.
  6. Is dit de eerste keer dat u Easy Banking gebruikt? Dan wordt u ook gevraagd om een paswoord te kiezen en om de algemene voorwaarden te aanvaarden.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot nog eenmaal met uw debetkaart en kaartlezer.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw Easy Banking Web contract. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn wachtwoord voor de Easy Banking app vergeten. Hoe kies ik een nieuw wachtwoord?
  1. Klik op Aanmelden in de app en kies Ik ben mijn paswoord vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuw wachtwoord en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 9 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Aanvaard indien nodig de algemene voorwaarden en klik op volgende.
  4. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Kies voor de sereniteit van het Premium Pack

Het Premium Pack en de kredietkaart Mastercard Gold, de slimme keuze

Het Premium Pack is ons meest complete aanbod voor zichtrekeningen. Door uw huidige Comfort Pack om te zetten naar een Premium Pack, krijgt u twee kredietkaarten1 of twee prepaidkaarten naar keuze voor u en/of uw partner/medehouder van het pack. Als u voor de Mastercard Gold* kiest, geniet u bovendien de voordelen van vier bijbehorende verzekeringen waardoor u in alle omstandigheden zen kunt blijven.

* Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag

Tijdelijke actie

Voor elk Premium Pack aangevraagd tussen 1 mei en 30 juni 2019. Gedurende de eerste drie maanden bedraagt de maandelijkse kostprijs 3 euro in plaats van 7 euro.

  • Voor klanten die tussen 1 en 31 mei een Premium Pack nemen, zal dit aanbod gelden vanaf 1 juni 2019.
  • Voor klanten die tussen 1 en 30 juni een Premium Pack nemen, zal dit aanbod gelden vanaf 1 juli 2019.

Het gaat om een vrijblijvend aanbod: u kunt uw pack altijd kosteloos wijzigen. Neem daarvoor contact op met uw kantoor of met het Easy Banking Centre op 02 762 60 00.

Samengevat:

Voor maar 7,00 euro per maand geniet u alle voorwaarden van het Comfort Pack (tot drie zichtrekeningen inbegrepen*) met daarbovenop:

  • tot twee kredietkaarten (Visa Classic of Mastercard Gold**) of herlaadbare betaalkaarten;
  • gratis vervanging van uw kaarten bij verlies of diefstal;
  • de Premium Bonus, waarmee u elk jaar tot 100% van de prijs van uw pack kunt terugverdienen.

* Bijvoorbeeld een rekening op uw naam, een tweede rekening op naam van uw partner en een derde rekening, die gemeenschappelijk is. Of een rekening op uw naam, een tweede rekening waarop uw huurders hun huur storten en een derde gemeenschappelijke rekening voor u en uw partner.

**Onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag

Mastercard Gold: veel meer dan een kredietkaart

De Mastercard Gold wordt wereldwijd aanvaard en is synoniem met comfort en maximale zekerheid. Profiteer van:

  • de hogere uitgavenlimiet van 5.000 euro per maand;
  • exclusieve kortingen bij partners zoals Avis, Hertz en Priceless Cities;
  • de aanvullende verzekeringsdiensten: 4 bijbehorende verzekeringeninbegrepen, zodat u altijd met een gerust hart uw aankopen kunt doen of uw reizen kunt boeken.

De Mastercard Gold is ook los verkrijgbaar voor 3,83 euro per maand. U kunt ze aanvragen in uw kantoor of bellen naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00.

4 verzekeringen volledig inbegrepen

Reisannulatieverzekering

Boekte u uw reis met uw Mastercard Gold kredietkaart? Goed gezien, want bij de kaart is een reisannulatieverzekering inbegrepen.

Wat is het voornaamste gedekte risico?Reisannulering bij ziekte, ongeval, overlijden of ernstige materiële schade. Let wel: u moet de reis in kwestie voor uzelf en/of uw familie voor minstens 70% betaald hebben met uw kredietkaart.

Wat is het voornaamste niet gedekte risico? Annulering van reizen gereserveerd in het kader van uw beroep of handelsactiviteiten.

Verzekering Aankoopgarantie

Hebt u een aankoop gedaan met uw Mastercard Gold kredietkaart? Dan is die gedekt door de verzekering in uw contract.

Wat is het voornaamste gedekte risico? Diefstal of accidentele beschadiging, binnen de 120 dagen na aankoop of levering, van het goed dat u aankocht met uw kredietkaart.

Wat is het voornaamste niet gedekte risico? Het gewoonweg kwijtraken of verdwijnen van uw aankopen.

Verzekering Aankoopgarantie Internet

Hebt u iets op het internet gekocht met uw Mastercard Gold? Maak u geen zorgen en betaal met een gerust hart dankzij deze specifieke verzekering.

Wat is het voornaamste gedekte risico? Waarborg internetaankopen bij niet-levering, niet-conforme of beschadigde levering van de op het internet gekochte goederen, binnen 90 dagen na de aankoopdatum.

Wat is het voornaamste niet gedekte risico? Niet-levering van het verzekerde goed door staking van de post of de koerierdienst.

Verzekering Kaartfraude

Kaart verloren? Gestolen? Met de verzekering die aan uw Mastercard Gold kredietkaart is gekoppeld, bent u gedekt tegen fraude.

Wat is het voornaamste gedekte risico? De franchise als iemand frauduleus met uw kaart betaalt of geld opvraagt.

Wat is het voornaamste niet gedekte risico? De franchise als het frauduleus gebruik mogelijk werd door een door u gemaakte opzettelijke fout of door uw medeplichtigheid omdat u de kaart en de geheime code bij elkaar of op een onveilige manier bewaarde.

Bovenstaande opsommingen zijn niet-beperkend

De exacte omvang van de waarborgen, beperkingen en aansluitingsvoorwaarden vindt u in de algemene voorwaarden van dit product, die gratis verkrijgbaar zijn in uw kantoor of onderaan op deze pagina. Voor meer info kunt u terecht in uw kantoor of bellen naar het Easy Banking Centre op 02 762 60 00.

De verzekering Gold Card Insurance, die inbegrepen is bij de Mastercard Gold-kredietkaart uitgegeven door BNP Paribas Fortis, is een collectieve verzekering naar Belgisch recht, onderschreven door BNP Paribas Fortis (de verzekeringsnemer) bij AG Insurance (de verzekeraar). De houder van deze kredietkaart is automatisch aangesloten. Zijn aansluiting bij deze verzekering eindigt als hij zijn verzekerde kredietkaart niet vernieuwt, als de verzekerde kaart opgezegd wordt of als het collectieve verzekeringscontract stopt, om welke reden ook. Zodra de aansluiting beëindigd is, eindigt ook de dekking, ook voor goederen die de houder reeds betaalde met de kaart.

Wettelijke informatie

BNP Paribas Fortis nv, Warandeberg 3, 1000 Brussel – RPR Brussel – btw BE 0403.199.702, is ingeschreven onder het nr. 25.879A bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden verzekeringsagent voor AG Insurance nv.

AG Insurance NV – E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0079, onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.

Mastercard Gold: dit aanbod is geldig onder voorbehoud van aanvaarding van uw aanvraag door BNP Paribas Fortis nv, kaartuitgever.

Lees eerst alle info op deze pagina.

Niet tevreden?

Klachten kunt u indienen bij de afdeling Klachtenmanagement van BNP Paribas Fortis (JQABD), Warandeberg 3, 1000 Brussel, fax: 02 228 72 00. U kunt uw klacht ook richten aan de Ombudsman van de Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel. Tel.: 02 547 58 71 – Fax: 02 547 59 75 – www.ombudsman.as