Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via Itsme of via uw debetkaart of kaartlezer en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Verwijderde u niet zelf de door uw browser bewaarde cookies en andere gegevens, dan maakt u mogelijk gebruik van software, zoals een antivirusprogramma, dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 12 of Android 6.0 nodig.
  3. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  4. U gebruikt de verkeerde vinger.
  5. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kunt ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.
  3. Tijdens het aanmaken van een profiel zal u een bijkomende bevestigingscode via sms ontvangen. Nadien zal u gevraagd worden om een persoonlijke Easy Banking-code van 5 cijfers te kiezen. Deze code moet verschillen van de code die u per sms ontving.
  4. Indien uw toestel dit ondersteunt, zal u tijdens de creatie van uw profiel ook gevraagd worden of u uw vingerafdruk of Face ID wilt activeren voor gebruik op Easy Banking App.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met een M1-handtekening, hiervoor hebt u een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Hierna kunt u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen. Deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

U kunt Easy Banking App gebruiken op toestellen die beschikken over minstens Android 6.0 of minstens iOS 12.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website.

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van Itsme.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een smartphone en een Belgische of Nederlandse eID, dan kunt u gebruik maken van Itsme.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contact.
  3. kies voor Easy Banking Centre. Op deze manier belt u beveiligd zonder dat zelf een code moet ingeven.

U kunt ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kunt online een kaartlezer aanvragen.
  2. U kunt ook een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect?

U kunt online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Je leven, nog gemakkelijker, dankzij PSD2!

Bescherming van uw belangen, ook vandaag

Steeds meer nieuwe technologieën en een veranderend consumentengedrag: het Europese Parlement moest zijn eerdere betaalrichtlijn PSD1 dus wel bijwerken. En zo zag de ‘Payment Services Directive 2’ (PSD2) het levenslicht.

Een grote verandering voor uw betalingen

De belangrijkste vernieuwing? Voortaan kunnen zowel banken als niet-banken u efficiëntere betalingsdiensten aanbieden dankzij de technologie.

Want PSD2, dat zijn heldere regels die de innovatie en concurrentie op de betaalmarkt aanmoedigen. De richtlijn schept een duidelijk juridisch kader voor het uitwisselen van bankgegevens en bevordert zo de ontwikkeling van nieuwe diensten die aan uw behoeften beantwoorden. Uiteraard wel op voorwaarde dat u daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming hebt gegeven.

In feite maakt u nu al gebruik van dergelijke diensten, die er gekomen zijn door samenwerkingen tussen uw bank en derde partijen. Denk maar aan Apple Pay of Payconiq … En dat is nog maar het begin!

Veilig

Uw nieuwe dienstverleners

Als consument kunt u vandaag bepaalde rechten toekennen aan drie soorten aanbieders van betaaldiensten. U geeft hen namelijk toestemming om een of meer van de volgende prestaties te verrichten:

  • uw rekening raadplegen;
  • een betaling doen;
  • aan uw bank vragen om te bevestigen of er genoeg geld op uw rekening staat om de gewenste verrichting uit te voeren. De derde partij heeft geen toegang tot uw rekeningsaldo. En kan ook geen bedrag blokkeren.

Is de veiligheid van uw betalingen en persoonsgegevens gewaarborgd? Alle aanbieders van betaaldiensten moeten bewijzen dat ze daarvoor afdoende maatregelen hebben genomen. Bovendien staan ze onder toezicht van hun nationale bevoegde autoriteit. In ons land is dat de Nationale Bank van België.

U houdt de touwtjes in handen

U beslist aan welke derde partij u toegang geeft tot uw betaal- en rekeninggegevens en waarvoor.

Hoe geeft u uw formeel akkoord? Door een beveiligde validatieprocedure te volgen: de Strong Customer Authentification of SCA. Dat is de validatie die u verricht wanneer u uw betaalkaart en kaartlezer gebruikt. Zonder uw uitdrukkelijk akkoord kan dus niemand toegang krijgen tot uw gegevens of ze doorgeven. Ze zijn beschermd.

Wilt u dat de derde uw rekening niet meer kan raadplegen of verrichtingen kan uitvoeren? Dan kunt u die machtiging altijd intrekken. Deel dat rechtstreeks aan de dienstverlener mee. Als u die dienst niet regelmatig gebruikt, dan moet u na negentig dagen opnieuw uw formele toestemming geven.Wilt u niet langer dat de derde kan vragen of uw rekeningsaldo toereikend is? Neem dan gewoon contact op met uw bank.

Nog veiliger online betalen

We kopen, bestellen, reserveren ... steeds meer online. Vraagt u zich af of de betalingen ervan wel veilig genoeg verlopen? Online betalingen en de veiligheid ervan worden geregeld in de Payment Services Directive of PSD2, de nieuwe Europese Richtlijn voor online betalingen in Europese webshops. Zo maakt PSD2 nu het principe van sterke klantauthenticatie verplicht.

Vandaag volstaan meestal uw kaartnummer en de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van de kredietkaart) om te betalen, vooral op buitenlandse websites. Met PSD2 wordt dat, alvast in Europa, geleidelijk aan verleden tijd. Dus of u nu met uw debetkaart, kredietkaart of smartphone betaalt, u zult voortaan moeten bewijzen dat u het bent. Afhankelijk van de situatie combineert u dan twee van deze drie kenmerken:

  • iets dat u weet: bv. uw pincode;
  • iets dat u bezit: bv. uw kaartlezer of smartphone;
  • iets dat eigen aan u is: bv. uw vingerafdruk.

Voor u als klant van de bank is dit niet nieuw: als u zich aanmeldt op Easy Banking Web of App past u dit al op exact dezelfde manier toe. Onder PSD2 wordt dit nu dus ook voor alle Europese betalingen de norm: zoals voor die hotelkamer die u boekte op een Nederlandse reissite of voor het leuke kindercadeau dat u spotte op een Franse webshop.

Voor niet-Europese websites en een paar uitzonderingen, zoals voor kleine bedragen, maandelijkse abonnementen … geldt deze regelgeving niet en kan het zijn dat u nog met kaartnummer en CVV-code kan betalen.

Uw voordelen? Concreet!

Al uw rekeningen in 1 app

Al uw zicht- en spaarrekeningen, zowel van BNP Paribas Fortis als van andere banken, in uw Easy Banking App raadplegen? Dat kan! U hoeft niet langer van de ene naar de andere app te switchen om een totaalbeeld te krijgen van uw financiële situatie.

Hoe doet u dat? Bekijk dit filmpje voor alle uitleg!

Betalen zonder supplement

U betaalt niet langer bijkomende kosten wanneer u online of in de winkel met de kaart betaalt. Gedaan dus met meerkosten in bepaalde webshops voor betalingen met Bancontact of met uw kredietkaart.

Eigen risico verminderd tot een derde

Is uw debet- of kredietkaart zoek of werd ze gestolen? En heeft de dief of oneerlijke vinder er een betaling mee gedaan? Uw eigen risico (tot de melding van het verlies of de diefstal van de kaart) bedraagt voortaan 50 euro in plaats van 150 euro, voor zover u zich niet schuldig hebt gemaakt aan fraude of grove nalatigheid.

In het kader van de PSD2-richtlijn vindt u hier de statistieken van de PSD2-gereguleerde en beschikbare API's van BNP Paribas Fortis die door derde partijen worden gebruikt.

Meer weten

PSD2-brochure