Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via uw debetkaart of kaartlezer of via Itsme en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?

Enkel als u al toegang hebt tot Easy Banking Web, kunt u ook Easy Banking App gebruiken.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestigt met een M2 handtekening, voor heb je een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u dan dient in te geven.
  6. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 10.3 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

NV Bekaert SA geeft nieuwe obligaties uit in euro met een looptijd van 7 jaar

Vervroegd afgesloten op 9 oktober 2020 om 17.30u.

Het uitgiftebedrag werd vastgelegd op 200.000.000 EUR. De details van deze vervroegde afsluiting kan u hier raadplegen:

NV Bekaert SA, een wereldmarkt- en technologisch leider in staaldraadtransformatie en deklaagtechnologieën, kondigt de lancering van een nieuwe obligatie-uitgifte aan met een looptijd van 7 jaar, voor een totaal bedrag van maximum 200 miljoen euro. Op de Obligaties kan worden ingeschreven binnen het kader van een openbare aanbieding in België die openstaat voor particuliere beleggers en, in mindere mate, voor gekwalificeerde beleggers.

Aanbieding

De Aanbiedingsperiode loopt van 9 oktober 2020 (9u.) tot en met 16 oktober 2020 (17.30u.).

Een vervroegde afsluiting is mogelijk, maar kan pas ten vroegste gebeuren op het einde van de eerste dag van de Aanbiedingsperiode, namelijk 9 oktober 2020 om 17.30u.

Particuliere beleggers die gebruik willen maken van het Aanbod worden aangemoedigd om op de eerste werkdag van de Aanbiedingsperiode vóór 17.30u. (CET) in te schrijven op de Obligaties om ervoor te zorgen dat hun inschrijving in aanmerking wordt genomen bij de toekenning van de obligaties, onderworpen, in geval van overinschrijving, aan proportionele vermindering van hun inschrijving.

De minimale inschrijving is vastgelegd op 1.000 euro.

Hoe inschrijven op deze Obligaties?

Voor meer info of om in te schrijven:

  • contacteer een van de gespecialiseerde adviseurs in het Easy Banking Centre op het nummer 02 433 41 34,
  • of ga langs bij een BNP Paribas Fortis-kantoor.

De belegger die zijn effecten in bewaring geeft op een effectenrekening van BNP Paribas Fortis kan het verloop van de waarde elke dag volgen via Easy Banking Web.

Belangrijkste kenmerken van de Obligaties

  • Emittent: NV Bekaert SA, naamloze vennootschap onderworpen aan het Belgisch recht.
  • Uitgifte- en betaaldatum: 23 oktober 2020.
  • De Obligaties zijn gedematerialiseerde, rechtstreekse, niet-achtergestelde, onvoorwaardelijke en (onderworpen aan de voorwaarden van Negatieve zekerheid) niet door zekerheden gedekte effecten, onderworpen aan het Belgisch recht.
  • De Emittent noch de obligaties hebben een kredietrating.
  • Notering: de Emittent heeft een aanvraag ingediend tot notering van de Obligaties en tot toelating tot de verhandeling op de gereglementeerde markt van Euronext Brussels vanaf de Uitgiftedatum. 

Obligaties op 7 jaar

De nominale waarde en het minimaal inschrijvingsbedrag bedraagt 1.000 euro, met een maximale nominale waarde van 200 miljoen euro.

De Obligaties worden uitgegeven met een looptijd van 7 jaar, met als eindvervaldag 23 oktober 2027.  

               

* Voor gekwalificeerde beleggers is een andere commissie van toepassing, zoals uitgelegd in het Prospectus.

** In de veronderstelling dat de Obligaties tot de eindvervaldag worden aangehouden.

Uitgifteprijs

101,875% (met inbegrip van een commissie van 1,875% ten laste van de particuliere belegger*)

Jaarlijkse coupon

2,75% (bruto), jaarlijks te betalen op 23 oktober

Actuarieel brutorendement**  gebaseerd op de Uitgifteprijs

2,455%

Actuarieel nettorendement** (na afhouding van 30% roerende voorheffing) gebaseerd op de Uitgifteprijs

1,639%

Terugbetalingsprijs op de eindvervaldag

100% van de nominale waarde

Beleggen in deze Obligaties houdt risico’s in

Vooraleer in te schrijven moet de potentiële belegger het volledige Prospectus lezen om de potentiële risico’s en voordelen in verband met de beslissing om in de effecten te beleggen volledig te begrijpen.

Het in het Engels opgestelde Prospectus werd goedgekeurd door de 'Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten' (FSMA) op 6 oktober 2020. De goedkeuring van het Prospectus door de FSMA houdt geen aanprijzing in van de aangeboden Obligaties.

Er bestaan ook een Nederlandse vertaling van het Prospectus en samenvattingen van het Prospectus in het Nederlands, het Frans en het Engels. Onverminderd de verantwoordelijkheid van de Emittent in geval van inconsistentie tussen de verschillende taalversies van de Samenvatting zal, in geval van een tegenstrijdigheid tussen de verschillende taalversies van de Samenvatting, de Engelstalige versie voorrang hebben. Deze documenten zijn gratis beschikbaar via de linken in de sectie 'Documentatie' hierboven en op de website van de Emittent. In geval van een tegenstrijdigheid tussen de verschillende versies, zal de Engelstalige versie voorrang hebben.

De Emittent heeft in dit Prospectus een aantal factoren geïdentificeerd die een wezenlijke nadelige invloed zouden kunnen hebben op zijn activiteiten, bedrijfsresultaten en financiële toestand en die daarom een invloed kunnen uitoefenen op zijn vermogen om de verschuldigde betalingen onder de Obligaties te verrichten. Deze factoren omvatten:

  • ongunstige wereldwijde economische en politieke omstandigheden door zijn wereldwijde aanwezigheid en een relatief sterke afhankelijkheid van de down-cycle-industrieën, waaronder de banden- en automobielsector, de olie- en gassector en de bouwsector (*);
  • ongunstige bedrijfsprestaties of veranderingen in het onderliggende economische klimaat, die kunnen leiden tot een bijzondere waardevermindering van activa (*);
  • ongunstige bedrijfsprestaties of veranderingen in het onderliggende economische klimaat, die kunnen leiden tot een kredietrisico op contractuele en handelspartners die mogelijk niet in staat zullen zijn om betalingen aan de Emittent tijdig of helemaal niet uit te voeren (*);
  • de volatiliteit van de prijs van walsdraad, die kan leiden tot uitholling van de marge;
  • de bronafhankelijkheid, die kan leiden tot veranderingen in de toeleveringsketen en hogere grondstofprijzen en daarom een invloed kan hebben op de bedrijfsactiviteiten en de winstgevendheid van de Emittent (*);
  • de hoge schuldratio van de Emittent, die kan leiden tot een (her)financieringsrisico;
  • het niet adequaat beschermen van de intellectuele eigendom; en
  • risico's op het gebied van regelgeving en naleving (*).

De COVID-19-pandemie heeft de potentiële impact van bepaalde van deze risico’s vergroot en de impact op langere termijn is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de duur en de omvang van de pandemie, de getroffen regio’s, de impact op de economische activiteit en de aard en de ernst van de maatregelen die door overheden worden genomen, waaronder beperkingen in de bedrijfsvoering of reizen, instructies om grote bijeenkomsten te vermijden en orders om zichzelf te isoleren. Dit geldt vooral voor de risicofactoren die met een (*) hierboven zijn geïdentificeerd. 

Er zijn ook risico’s verbonden aan de Obligaties, waaronder een reeks marktrisico’s, waaronder:

  • in een insolventiescenario zullen de Obligaties achtergesteld zijn aan elke huidige of toekomstige door zekerheden gedekte schuld van de Emittent en aan elke huidige of toekomstige (door zekerheden gedekte of niet gedekte) schuld van de Dochtervennootschappen van de Emittent;
  • de Emittent is mogelijk niet in staat om interestbetalingen te doen of om de Obligaties terug te betalen op de vervaldatum in geval van een Wanprestatie;
  • de lange looptijd van de Obligaties zou de materialiteit van de geïdentificeerde risicofactoren met betrekking tot de Emittent en de Obligaties kunnen verhogen;
  • de uitgifteprijs en/of de aanbiedingsprijs van de Obligaties zal bepaalde vergoedingen en commissies bevatten die door de beleggers moeten worden betaald en die een nadelig effect kunnen hebben op de waarde van de Obligaties;
  • de Obligaties zijn vastrentende obligaties die blootgesteld zijn aan renterisico’s als gevolg van veranderingen in de marktrente; en
  • momenteel is er geen actieve handelsmarkt voor de Obligaties en de Obligaties zijn blootgesteld aan secundaire marktrisico’s (d.i. beleggers kunnen hun Obligaties mogelijk niet gemakkelijk verkopen of tegen prijzen die hen een rendement opleveren dat vergelijkbaar is met gelijkaardige beleggingen).

Kosten

  • Verkoop- en distributiecommissie van 1,875% ten laste van de particuliere belegger, inbegrepen in de Uitgifteprijs.
  • Financiële dienst: gratis bij BNP Paribas Fortis in België.
  • Andere kosten: raadpleeg de brochure 'Tarifering van de voornaamste effectenverrichtingen' voor uitgebreide informatie over de andere kosten met betrekking tot de diensten die BNP Paribas Fortis aan haar klanten verleent (met name de transactiekosten in geval van verkoop voor de eindvervaldag, het bewaarloon enz.).

Fiscaliteit

  • Belastingstelsel van toepassing op particuliere beleggers in België - Volgens de huidige fiscale wetgeving zijn inkomsten uit schuldvorderingen onderworpen aan een roerende voorheffing (RV) van 30%. De roerende voorheffing is bevrijdend voor particuliere beleggers. De fiscale behandeling hangt af van de individuele situatie van elke belegger en is vatbaar voor mogelijke latere wijzigingen.
  • Taks op beursverrichtingen (TOB) - Geen TOB op de primaire markt (dit is gedurende de inschrijvingsperiode). 0,12% TOB bij de verkoop en aankoop op de secundaire markt (maximaal 1.300 EUR per verrichting).

Gebruik van de uitgifte-opbrengst

NV Bekaert SA zal de opbrengst van de uitgifte van de Obligaties (die, voor aftrek van de kosten en vergoedingen met betrekking tot de Obligaties (die geschat worden op ongeveer 200.000 EUR), naar verwachting 200 miljoen EUR zal bedragen) in eerste instantie in contanten aanhouden en volledig aanwenden op 9 juni 2021 om een deel van het uitstaande bedrag van 380 miljoen EUR terug te betalen onder de converteerbare obligaties die de Emittent in 2016 heeft uitgegeven, die op die datum zullen vervallen.

Klachten

Met al uw klachten over onze beleggingsproducten en/of -diensten kunt u terecht bij BNP Paribas Fortis NV – Klachtenbeheer – Warandeberg 3, 1000 Brussel of per e-mail op klachtenbeheer@bnpparibasfortis.com.

Indien u niet tevreden bent met de voorgestelde oplossing kunt u een klacht indienen bij Ombudsfin – Ombudsman in financiële geschillen – North Gate II, Koning Albert II-laan 8 (Bus 2), 1000 Brussel of per e-mail via ombudsman@ombudsfin.be.