Menu

Veelgestelde vragen

Hoe start ik met Easy Banking Web?
  1. Bezoek Easy Banking Web en klik op Aanmelden.
  2. Vul uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink Dit profiel onthouden aan om uw gegevens te bewaren en voer een naam in.
  4. Vul een naam in en klik op Volgende.
  5. Gebruik de itsme® app op uw smartphone of gebruik uw kaartlezer.

Nog geen kaartlezer? Bestel hem online.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink het vak Dit profiel bewaren aan en voer een profielnaam in.
  4. Klik op Volgende en meld u aan.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u zich voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in. 
  3. Meld u aan met itsme of met uw kaartlezer.
Hoelang blijven betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen?

Betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden beschikbaar. Als u een betaling niet binnen deze tijd ondertekent, dan verdwijnt ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Kies uw effectenrekening.
  3. U ziet de waarde van uw effecten.
  4. Klik op een effect voor meer info. 
Waarom is mijn Easy Banking Web-profiel verdwenen?

Verwijdert u de cookies of websitegegevens van uw browser, dan verwijdert u ook uw aanmeldgegevens van Easy Banking Web.

Verwijderde u deze gegevens niet zelf, dan maakt u mogelijk gebruik van een antivirusprogramma of andere software dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Ik kan mijn elektronische handtekening niet invullen. Wat nu?
  1. Kijk na of de NumLock-toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat ze uit, dan kan u geen cijfers typen.
  2. Klik in het vak waarin u uw elektronische handtekening moet invullen en probeer opnieuw.
Mijn vingerafdruk werkt niet in Easy Banking App. Wat nu?

Mogelijke redenen:

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. U registreerde uw vingerafdruk nog niet.
  3. U gebruikt de verkeerde vinger.
  4. Er zijn krassen op de vingerafdruksensor.

Als deze redenen niet de oorzaak zijn, probeer Easy Banking App opnieuw te installeren.

Hoe gebruik ik mijn vingerafdruk of FaceID in Easy Banking App?

U kan het gebruik van uw vingerafdruk of FaceID activeren tijdens de installatie van Easy Banking App.

Nadien kan u de instelling in Easy Banking App beheren via Instellingen en Beveiliging.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe start ik met Easy Banking App?

Hou uw smartphone en/of tablet, uw debetkaart en uw kaartlezer bij de hand

Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play. Open de app, ga naar Aan de slag en volg de instructies om Easy Banking App te activeren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer
  5. Voer uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Kies uw Easy Banking-code van 5 cijfers en bevestig ze.
  7. Activeer het gebruik van uw vingerafdruk indien u dit wilt..
Hoe kan mijn kind Easy Banking App gebruiken?

In Easy Banking App of Easy Banking Web, beheert u de toegang van uw kinderen ouder dan 12 jaar.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Ga naar Instellingen.
  3. Tik op Toegang voor kinderen.
  4. Tik op Easy Banking App toestaan.
  5. Bevestig met je kaartlezer.

In Easy Banking Web ga naar Instellingen. Klik op de naam van uw kind en kies Easy Banking App. Bevestig met uw kaartlezer.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Wat nu?
  1. Kies in Easy Banking App voor Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Een foutmelding zegt mij dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat nu?

Sluit alle andere geopende apps of herstart uw toestel.

Bel het Easy Banking Centre als u de app nog steeds niet kan gebruiken.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar vind ik de waarde van mijn beleggingen?
  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Mijn diensten en op Beleggingen.  
  3. Kies uw effectenrekening. U hebt een Adviserend Beheer? Tik dan eerst op het contractnummer.
  4. Kies een categorie en tik op een effect voor meer details.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

Easy Banking App werkt op toestellen met Android 7 en iOS 14 of recenter.

U kan de app niet gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Rooten en jailbreaken omzeilt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een smartphone of tablet. Het stelt het toestel meer bloot aan virussen en malware.

Hoe gebruik ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Klik op Volgende.
  5. Bevestig nogmaals met uw kaartlezer.
Hoe meld ik me met itsme aan in Easy Banking Web?
  1. Ga naar Easy Banking Web op een computer of tablet.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme®-app en volg de instructies.
  4. U krijgt automatisch toegang tot Easy Banking Web.
Hoe heractiveer ik mijn itsme®-profiel?

Maak een nieuw profiel aan in de itsme®-app of neem contact op met itsme®

Hoe blokkeer ik mijn itsme® account?

Dat kan via de itsme®-website. Klik op Mijn account.

Wilt u ook Easy Banking App blokkeren?

  1. Ga op computer of tablet naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Toegang tot onze apps.
  3. Schrap uw toestel uit de lijst.

U kan ook bellen naar het Easy Banking Centre.

Hoe installeer ik itsme®?

Download de itsme®-app via de App Store of Google Play en maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Itsme® is beschikbaar vanaf 16 jaar.

Wil u een profiel aanmaken met uw identiteitskaart? Dan kan dat via www.itsme.be (enkel mogelijk vanaf 18 jaar).

Hoe kies ik mijn Easy Banking Phone-code?

Dat kan in Easy Banking Web

  1. Ga naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Easy Banking Phone.
  3. Klik op Activeren of Wijzigen.
  4. Kies uw code van 5 cijfers.
  5. Klik op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.
Hoe bestel ik een kaartlezer?

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Ga naar Handige diensten.
  4. Tik op Kaartlezer aanvragen en vervolgens op Online aanvragen.

In Easy Banking Web op een computer of tablet

  1. Bezoek www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik op Aanmelden maar meld u niet aan.
  3. Kies voor Aanmelden met kaartlezer.
  4. Kies voor Bestel een kaartlezer.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Mijn kaartlezer werkt niet meer. Wat nu?

U kan online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Kies bij Handige diensten voor Kaartlezer aanvragen.
  4. Kies voor Online aanvragen en volg de instructies.

U kan ook een kaartlezer bestellen via Easy Banking Web via pc of tablet.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Langetermijnsparen Pensioen

Met langetermijnsparen voor uw pensioen is uw kapitaal veilig

U wilt zekerheid voor uw pensioen? Met onze spaarverzekering (tak 21) is uw kapitaal beschermd en u zet een belangrijke stap naar een goed pensioen.

Langetermijnsparen geeft u fiscaal voordeel tot 30 %

Sparen via een spaarverzekering (Langetermijnsparen) betekent voor u een belastingvermindering  tot 30 %. Profiteer van de fiscale voordelen terwijl u spaart voor uw pensioen.

Gemakkelijk online uw langetermijnsparen checken

Uw belegging volgt u heel eenvoudig online op, via Easy banking Web of Easy Banking App. U behoudt altijd een goed overzicht op uw spaarbedrag.

De voordelen van langetermijnsparen

Gemoedsrust bij de grootste verzekeraar in België

Met een pensioenspaarverzekering van AG Insurancevia BNP Paribas Fortis hebt u gemoedsrust en bent u goed beschermd. Geniet de expertise van de grootste verzekeraar in België voor uw pensioensparen.

Uw belastingvermindering concreet voor langetermijnsparen

In 2022 kunt u, afhankelijk van de hoogte van uw beroepsinkomsten en uw persoonlijke fiscale situatie, maximaal 2.350 euro fiscaal in mindering brengen. U krijgt hierop een belastingvermindering tot 30 % of maximaal 705 euro. Houd er rekening mee dat het maximumbedrag ook afhankelijk kan zijn van de mate waarin u fiscale voordelen geniet voor een woonkrediet. Hebt u nog een woonkrediet waarvoor u fiscale voordelen geniet, vraag dan advies op kantoor of via uw adviseur.

Makkelijk  uw spaarbedrag aanpassen

U bepaalt zelf welk bedrag u maandelijks of jaarlijks stort. Het kan al vanaf 30 euro per maand of 360 euro per jaar, dit bedrag wijzigt u wanneer u wilt. U kunt ook kiezen voor een domiciliëring met fiscale aanpassing, dan bent u zeker dat u het maximumbedrag spaart. Wat als u een jaar niet spaart? Dat kan, geen probleem.

Het rendement van langetermijnsparen voor uw pensioen

De rentevoet is gewaarborgd

Het nettobedrag (zonder taks en instapkosten) wordt belegd tegen een rentevoet die van toepassing is op het moment van de storting. Die blijft de hele looptijd van het contract geldig. U weet dus precies hoeveel elke storting opbrengt.

Variabele winstdeelneming

U geniet met deze formule ook een variabele winstdeelneming, afhankelijk van de bedrijfsresultaten van AG Insurance. Deze  winstdeelneming is niet gegarandeerd en niet verplicht, verschilt van jaar tot jaar en is ook afhankelijk van de economische situatie.

Uw rendement in beeld

Het globaal rendement (gewaarborgde rentevoet + winstdeelneming) van het langetermijnsparen bedroeg 1,80 % in 2021.

Hiernaast vindt u een overzichtstabel van het globaal rendement van de voorbije 5 jaar (technische rentevoet + eventuele winstdeelneming).

Dit brutorendement houdt geen rekening met kosten en taks. Het gaat om een rendement uit het verleden en vormt geen betrouwbare indicator voor het toekomstige rendement. Voor contracten met een rentevoet die hoger is dan het globaal brutorendement is het brutorendement gelijk aan de gewaarborgde rentevoet.

Jaar

Globale brutorendement

2017

2018

2019

2020

2021

2,15 %

2,10 %

2,00 %

1,80 %

1,80 %

Duurzaam investeringsbeleid

Om het duurzame en maatschappelijk verantwoorde karakter van zijn producten te weerspiegelen, past AG verschillende strategieën toe, zoals

  • de integratie van factoren als milieu, maatschappij en goed bestuur (bijv. het gebruik van ESG-risicoscores),
  • de uitsluiting van controversiële activiteiten (tabak, wapens, steenkool, onconventionele energie zoals oliezanden, schaliegas en -olie, ...),
  • de uitsluiting van bedrijven die de principes van het Global Compact van de Verenigde Naties niet naleven,
  • een 'Best-in-class'-benadering, en
  • een actief aandeelhouderschap.

Dit product promoot ecologische en/of sociale kenmerken, maar heeft geen duurzame beleggingsdoelstelling op zich. Meer informatie over de strategieën die AG op zijn tak 21-producten toepast, vindt u in dit document.

Febelfin-duurzaamheidslabel

Deze spaarverzekering draagt sinds maart 2020 het Towards Sustainability-label. Dit label, dat jaarlijks opnieuw wordt geëvalueerd, is een kwaliteitsnorm die onder toezicht staat van het Central Labelling Agency of the Belgian SRI Label (CLA). Om aan deze norm te voldoen, moeten financiële producten beantwoorden aan een aantal minimumvereisten met betrekking tot duurzaamheid, zowel op het vlak van de portefeuille als op dat van het beleggingsproces. Meer informatie over dit label vindt u op de website van het CLA.

De toekenning van dit label betekent echter niet dat dit product beantwoordt aan uw eigen duurzaamheidsdoelstellingen en evenmin dat het label voldoet aan toekomstige nationale of Europese regelgevingen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de FSMA.

De kosten - risico's - belastingen voor uw langetermijnsparen

Hoeveel kost uw deelname?

U betaalt 5 % instapkosten op de gestorte nettopremie. Tijdens het 5e, 4e en 3e jaar vóór de einddatum van het contract dalen deze instapkosten met 1 % per jaar. Op stortingen tijdens het voorlaatste en laatste jaar van het contract betaalt u geen instapkosten meer.

U wilt uw langetermijnsparen afkopen?

Vóór uw 60ste verjaardag betaalt u 5 % van de theoretische afkoopwaarde. Vanaf uw 60ste verjaardag zijn er geen kosten voor het afkopen. Er zijn ook geen afkoopkosten bij een opzegging binnen een periode van 30 dagen volgend op de inwerkingtreding van het contract.

Moet u belastingen betalen op langetermijnsparen?

Verzekeringstaks: 2% op de gestorte premies.

Eindbelasting: 10 % op de nettopremies die gekapitaliseerd worden aan de gewaarborgde rentevoet van elke storting. Deze belasting wordt ingehouden op uw 60ste verjaardag of op de 10de verjaardag van uw contract als u na uw 55ste verjaardag begonnen bent met langetermijnsparen. Op eventueel verworven winstdelingen betaalt u geen belasting.

Bij vervroegde afkoop: 33,31 % bedrijfsvoorheffing als u uw opgebouwde pensioenkapitaal opvraagt voor uw 60ste verjaardag. Als het contract is aangegaan na uw 55ste verjaardag en u koopt na uw 60ste verjaardag vervroegd af, dan bedraagt de eindtaxatie 33 % als dit gebeurt voor de 10de verjaardag van het contract en buiten de laatste 5 jaar van het contract.

Vragen over de fiscaliteit? Neem contact op met uw kantoor of een adviseur in het Easy Banking Center.

Risico’s van langetermijnsparen

Waarborg

Dit product voor langetermijnsparen wordt gewaarborgd door het Garantiefonds op basis van de beschermingsregeling die geldt voor tak 21-producten. Deze treedt in werking indien AG Insurance in gebreke is gebleven en bedraagt momenteel maximum 100.000 euro per verzekeringsnemer per verzekeringsmaatschappij. Voor hogere bedragen geldt dat enkel de eerste 100.000 euro gegarandeerd is. Voor het resterende bedrag loopt de spaarder dus het risico dat hij dit deels of volledig verliest.

Looptijd

Uw  langetermijnsparen Pensioen loopt tot uw 65ste verjaardag of minstens 10 jaar als u het contract na uw 55ste verjaardag afsluit. Vraagt u uw pensioenkapitaal op voor uw zestigste verjaardag, dan wordt 33,31% bedrijfsvoorheffing ingehouden. Als het contract is aangegaan na uw 55ste verjaardag en u koopt na uw 60ste verjaardag vervroegd af, dan bedraagt de eindtaxatie 33 procent als dit gebeurt voor de 10de verjaardag van het contract en buiten de laatste 5 jaar van het contract. Bij een vervroegde opvraging van het kapitaal kunnen bovendien kosten verschuldigd zijn.Uw Pension Invest Plan loopt tot uw 65ste verjaardag of minstens 10 jaar als u het contract na uw 55ste afsluit. Vraagt u uw pensioenkapitaal op voor uw zestigste verjaardag, dan wordt 33,31% bedrijfsvoorheffing ingehouden. Bij een vervroegde opvraging van het kapitaal kunnen bovendien kosten verschuldigd zijn.*

Lage rentevoeten

Pension Invest Plan biedt een gegarandeerde rentevoet en een mogelijke winstdeling. Deze winstdeling is echter niet gegarandeerd en kan elk jaar wijzigen. Ze hangt af van de discretionaire beslissingsbevoegdheid van de verzekeraar. Als er in de toekomst weinig of geen winstdeling toegekend zou worden, is het mogelijk dat door de taksen, kosten en actuele rentevoet het uitbetaalde kapitaal lager zou zijn dan het totale geïnvesteerde bedrag. De premiestortingen kunnen dat risico evenwel compenseren doordat ze in principe een fiscaal voordeel opleveren.

Wettelijke informatie

Het Pension Invest Plan is een individuele levensverzekering (tak 21) van AG Insurance voor langetermijnsparen, NV naar Belgisch recht, en aangeboden door BNP Paribas Fortis.

AG Insurance nv – E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0079, onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.

BNP Paribas Fortis NV, Warandeberg 3, B-1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0403.199.702, ingeschreven onder het nr. 25.879A bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelend als verbonden verzekeringsagent van AG Insurance nv.

Met al uw klachten kunt u terecht bij:

  • BNP Paribas Fortis NV – Klachtenbeheer (1QA8D)  – Warandeberg 3, 1000 Brussel;
  • AG Insurance NV, Dienst Klachtenbeheer, E. Jacqmainlaan 53 te B – 1000 Brussel - tel.: +32 (0)2 664 02 00 of via e-mail: customercomplaints@aginsurance.be.
  • indien u niet tevreden bent met de door de bank of AG Insurance voorgestelde oplossing kunt u een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor de Consument (Ombudsfin)- North Gate II, Koning Albert II-laan 8 (Bus 2), 1000 Brussel of per e-mail via ombudsman@ombudsfin.be.
  • of raadpleeg artikel 21 van de Algemene Bankvoorwaarden.

Meer weten?

Neem kennis van de algemene voorwaarden en de financiële infofiche, alvorens een beleggingsbeslissing te nemen.

Starten met sparen voor uw pensioen?

Ook interessant voor u