Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via uw debetkaart of kaartlezer of via Itsme en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?

Enkel als u al toegang hebt tot Easy Banking Web, kunt u ook Easy Banking App gebruiken.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestigt met een M2 handtekening, voor heb je een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u dan dient in te geven.
  6. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 10.3 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Easy Fund Plan, met of zonder aangestuurd beheer

Beleggingsoplossing op maat

Easy Fund Plan is een zeer flexibele beleggingsformule die u toelaat te mikken op het potentieel rendement van verschillende activaklassen, zonder dat u zelf moet instaan voor het actief beheer van een portefeuille. Uit een grote verscheidenheid aan beleggingsfondsen kiest u het (of de) beleggingsfonds(en) die het best uw rendementsverwachting en uw risicotolerantie combineren.

Optionele beschermingsmechanismen

Indien uw belegde kapitaal minstens 10.000 euro bedraagt, biedt Easy Fund Plan u de mogelijkheid om, tegen een lage kostprijs, de risicocontrole van uw belegging te verhogen, hoewel het risico op verlies nooit kan worden uitgesloten. Dit gebeurt via meerdere optionele beschermingsmechanismen: de Winstbeschermer, de Verliesbeperker en ook de 'Drip Feed'-optie die u toelaat uw belegging te spreiden in de tijd.

Tak 23-beleggingsverzekering

Easy Fund Plan is een individuele levensverzekering zonder vaste looptijd, zonder kapitaalbescherming en zonder gewaarborgd rendement van AG Insurance, die wordt aangeboden door BNP Paribas Fortis. Wilt u graag meer weten? Ga naar een BNP Paribas Fortis-kantoor of contacteer ons online.

Het potentieel van een fonds, de troeven van een levensverzekering

Beschikt u over kapitaal dat u op lange termijn wil laten renderen en bent u op zoek naar een potentieel aantrekkelijk rendement? Kies dan voor Easy Fund Plan. Het rendement van deze beleggingsverzekering van AG Insurance is gelinkt aan de prestatie van beleggingsfondsen. Bovendien belegt u op een fiscaalvriendelijke manier: u betaalt taks op levensverzekeringen, maar u betaalt geen taks op beursverrichtingen of roerende voorheffing op uw rendement.

Bovendien waakt u over het welzijn van uw dierbaren via de troeven van een kwalitatieve levensverzekering. In geval van overlijden van de verzekerde kunnen successierechten verschuldigd zijn.

Flexibele belegging

Easy Fund Plan is er voor elk budget. Er zijn meerdere formules beschikbaar:

  • Opbouwformule: u belegt regelmatig een bepaald bedrag. Dit is mogelijk vanaf 30 euro per maand (inclusief taksen).
  • Investeringsformule: u belegt een eenmalige premie van minimaal 2.500 euro (inclusief taksen).
  • Bijkomende premies mogelijk vanaf 1.500 euro (inclusief taksen).

Van zodra uw belegde kapitaal minstens 10.000 euro bedraagt, kunt u gebruik maken van meerdere optionele beschermingsmechanismen die, tegen een lage kostprijs, de risicocontrole van uw belegging verhogen.

Winstbeschermer

Niets is frustrerender dan uw gerealiseerde meerwaarden in rook te zien opgaan. Het eerste optionele beschermingsmechanisme in uw Easy Fund Plan probeert deze ontgoocheling te voorkomen: wanneer de eenheidswaarde van het (de) door u geselecteerde basisfonds(en) stijgt met minstens het percentage dat u instelt, draagt dit beschermingsmechanisme de gerealiseerde meerwaarden over naar het fonds AG Life Cash Euro.

Dat fonds, dat het doelfonds wordt genoemd, kan beleggen in obligaties, geldmarktinstrumenten, termijndeposito's en cash. Dit fonds is dus minder risicovol dan uw basisfonds.

U kunt kiezen uit twee percentages voor de Winstbeschermer: 10 of 20 %. Concreet betekent dit dat, telkens als de waarde van uw basisfonds stijgt met het percentage dat u gekozen hebt, (het grootste gedeelte van) de gerealiseerde meerwaarde wordt beschermd door eenheden van dit fonds over te dragen naar het doelfonds AG Life Cash Euro.

Verliesbeperker

Als er een andere deprimerende situatie is dan is dat wel dat u de waarde van uw belegging ziet dalen en u zich afvraagt wanneer, en vooral op welk niveau, deze trend zal stoppen.

Easy Fund Plan biedt de mogelijkheid te kiezen voor een tweede beschermingsmechanisme dat potentiële verliezen in een dalende markt beperkt. Dat laat toe om automatisch alle eenheden van het basisfonds dat u gekozen hebt over te dragen naar het doelfonds AG Life Cash Euro. Dit meer defensieve fonds is minder gevoelig voor marktschommelingen.

U kunt kiezen uit twee percentages voor de Verliesbeperker: 10 of 20 %. Concreet betekent dit dat, zodra de waarde van uw basisfonds het door u ingestelde 'toegestane' verliesniveau heeft bereikt of overschreden, het volledige belegde kapitaal in het fonds, wordt overgeheveld naar het doelfonds AG Life Cash Euro.

Easy Fund Plan: 2 opties gekoppeld aan de Verliesbeperker

Automatisch herbeleggen

Na de overdracht van uw belegde kapitaal naar het doelfonds is uw belegging minder gevoelig voor de turbulentie op de financiële markten. De kwestie van het herbeleggen blijft echter bestaan. Nadat koersen sterk dalen, aarzelen veel beleggers vooraleer ze terugkeren naar de financiële markten... soms te lang! Daardoor kunnen ze een deel van het herstel missen.

Dankzij het automatische herbeleggen, blijft u van dit dilemma gespaard. Vanaf de eerste bankwerkdag van de maand die volgt op de totale overdracht van uw basisfonds naar het doelfonds begint u geleidelijk te herbeleggen, gespreid over 6 maanden.

Het automatische herbeleggen gebeurt maandelijks en geldt alleen voor de eenheden van het doelfonds die zijn verworven op het moment dat de Verliesbeperker ze overdraagt.

Dynamisch aanpassen

Telkens de eenheidswaarde van het basisfonds met 1% stijgt ten opzichte van de referentiewaarde, wordt automatisch een nieuwe referentiewaarde ingesteld. Dat is het dynamisch aanpassen. De nieuwe referentiewaarde is de oude referentiewaarde plus 1%.

Het percentage dat u gekozen hebt voor de Verliesbeperker (10 of 20%) geldt dan op de nieuwe referentiewaarde.

Bij het dynamisch aanpassen is er geen overdracht van eenheden.

Verminder het risico op een slechte beleggingstiming

Wanneer is het het ideale moment om in te stappen in de financiële markten? Indien u een aanzienlijk kapitaal wenst te beleggen, spreidt u uw aankopen best in de tijd in plaats van alles tegelijkertijd te beleggen. Op die manier vermindert u het risico op een slechte beleggingstiming. De 'Drip Feed'-beleggingsoptie laat u toe de kwestie van de 'timing' te vermijden via een maandelijkse automatische progressieve belegging van uw kapitaal in het door u gekozen basisfonds. Voor deze gratis optie kunt u kiezen uit beleggingsperiodes van 6, 12, 18 of 24 maanden.

Easy Fund Plan: diversificatie en flexibiliteit

Stel uw Easy Fund Plan samen 

Met de hulp van uw adviseur selecteert u een of meerdere basisfondsen die uw rendementsambities, de beleggingsstrategie om hieraan te voldoen, en uw risicotolerantie het beste combineren. Alle fondsen die u worden aangeboden, worden gekenmerkt door een ruime diversificatie van hun activa en door een actief en professioneel beheer.

U kiest op basis van uw beleggersprofiel. Vergeet echter niet dat u, tegen een lage kostprijs, het controlerisico van uw belegging kan verhogen door de optionele beschermingsmechanismen te activeren die het Easy Fund Plan voorziet voor een belegd kapitaal van minstens 10.000 euro. Indien u beslist om die beschermingsmechanismen te activeren, zullen de overdrachten die gebeuren om uw belegging te beschermen sowieso worden overgedragen naar het doelfonds AG Life Cash Euro, dat werd geselecteerd om wille van zijn defensieve karakter.

Nuttige informatie over de voorgestelde beleggingsfondsen vindt u in het Essentiële-informatiedocument, het Beheersreglement en de Flash Invest die eraan gewijd zijn.

U behoudt altijd de controle over uw beleggingsverzekering

U kunt uw basisfonds geheel of gedeeltelijk overdragen naar een ander fonds binnen uw contract (ook naar het doelfonds) of omgekeerd op voorwaarde dat deze overdracht minimaal 1.500 euro bedraagt en dat er in elk fonds een reserve van minstens 1.500 euro overblijft.

Overdrachten tussen fondsen binnen het contract zijn volledig gratis.

Liquiditeit van uw belegging

Een gedeeltelijke afkoop van uw belegging is mogelijk indien:

  • de gedeeltelijke afkoop minimaal 1.500 euro bedraagt;
  • er een reserve van minstens 1.500 euro in elk fonds overblijft.

U kunt periodieke afkopen doen om extra inkomsten te genereren op voorwaarde dat:

  • de reserve minstens 25.000 euro per contract bedraagt;
  • de afkopen niet meer dan 4% bedragen van de reserve berekend op het moment van de aanvraag van de afkopen.

Het contract wordt stopgezet als u het volledige bedrag van uw reserve opeist.

Wat gebeurt er als u voortijdig overlijdt ?

Bij de ondertekening van uw contract kunt u een begunstigde aanduiden voor het kapitaal van uw Easy Fund Plan na uw overlijden. De overlijdensdekking biedt u een uitkering bij overlijden van het totale aantal eenheden dat u bezit in elk fonds van het contract, vermenigvuldigd met de eenheidswaarde op de dag van de vereffening. In de Algemene Voorwaarden vindt u hierover meer informatie.

Fiscaliteit, kosten en risico's verbonden aan Easy Fund Plan

Fiscaliteit van deze tak 23-beleggingsverzekering

Verzekeringstaks: 2% op de gestorte premies. U betaalt geen beurstaks, noch 30% roerende voorheffing of eindbelasting. In geval van overlijden kunnen er successierechten worden geheven.

Dit fiscaal regime geldt voor particuliere beleggers in België en kan in de toekomst veranderen. Aan andere beleggerscategorieën wordt gevraagd dat ze zich informeren over het fiscaal regime dat voor hen geldt.

Kosten verbonden aan deze tak 23-beleggingsverzekering

  • Instapkosten: 3% toe te voegen aan de nettopremie.
  • Kosten specifiek verbonden aan de fondsen van elk Easy Fund Plan worden automatisch aangerekend via de eenheidswaarde:
  • Recurrente kosten: afhankelijk van het gekozen fonds. Ze staan vermeld in het Beheersreglement van elk fonds.
  • Recurrente transactiekosten tussen 0 en 0,20% per jaar, afhankelijk van het gekozen fonds. 

Informatie over de specifieke kosten voor elk fonds en hun impact op het potentiële rendement vindt u in het Beheersreglement en het Essentiële-informatiedocument van elk fonds. Klik hier voor een overzicht van de fondsen die worden aangeboden in het kader van Easy Fund Plan en hun wettelijke documentatie.

  • Afkoopvergoeding: de afkoopvergoeding bedraagt 1% van de theoretische afkoopwaarde gedurende 2 jaar en 11 maanden. Na die periode is er geen afkoopvergoeding meer verschuldigd. Geen uitstapkosten in geval van overlijden van de verzekerde.
  • Kosten verbonden aan de beschermingsmechanismen: 0,20% van de reserve in het basisfonds, per jaar en per actief mechanisme. Zolang het (de) beschermingsmechanisme(n) actief is (zijn), worden deze vergoedingen maandelijks berekend en automatisch afgehouden via een vermindering van het aantal eenheden in het basisfonds. De opties gekoppeld aan het mechanisme van de Verliesbeperker zijn gratis.
  • Geen kosten voor overdrachten tussen beleggingsfondsen ongeacht of die overdrachten nu gebeuren op uw vraag of dat ze het gevolg zijn van de inwerkingtreding van de beschermingsmechanismen.

Belangrijkste risico’s verbonden aan het Easy Fund Plan (tak 23- levensverzekering)

Kapitaalrisico: er is geen kapitaalbescherming en geen gewaarborgd rendement. De waarde van het beleggingsfonds schommelt met de financiële markten. Als u deelbewijzen van het fonds verkoopt, kan het zijn dat u minder krijgt dan wat u betaald hebt toen u ze kocht.

Risico verbonden aan de beschermingsmechanismen: hoewel het doel van de beschermingsmechanismen is om de negatieve impact van de marktschommelingen op uw belegging te beperken, is het mogelijk dat hun inwerkingtreding op bepaalde momenten in de levenscyclus van het product tot een lager rendement leidt dan het rendement van hetzelfde basisfonds zonder beschermingsmechanisme. Beleggers moeten er zich dan ook van bewust zijn dat, om technische redenen, de beschermingsmechanismen niet onmiddellijk in werking treden na het overschrijden van een drempel in stijgende of dalende richting. Dat kan, bijvoorbeeld, een groter verlies tot gevolg hebben dan dat beoogd door het mechanisme van de Verliesbeperker. Een het beschermingsmechanisme in werking is getreden kan de uitvoering ervan ook niet meer worden geannuleerd, zelfs indien de markt zich snel zou herstellen na de inwerkingtreding.

Faillissement van de verzekeraar: de activa van het fonds gelinkt aan het levensverzekeringscontract dat de verzekeringsnemer ondertekent, behoren tot een bijzonder vermogen dat afzonderlijk beheerd wordt binnen het vermogen van de verzekeraar. In geval van faillissement van de verzekeraar worden deze activa bij voorrang gereserveerd voor de uitvoering van de verplichtingen jegens de verzekerden en/of begunstigden.

Bij een levensverzekeringsproduct dat gekoppeld is aan een beleggingsfonds (tak 23) moet u rekening houden met de volgende risico's:

Risico op schommelingen van de eenheidswaarde (marktrisico): de eenheidswaarde is afhankelijk van de evolutie van de onderliggende activa en van de schommelingen op de markten. Het financiële risico wordt altijd volledig door de verzekeringnemer gedragen. Bijgevolg kan de waarde van een eenheid op het ogenblik van een terugkoop, de vereffening van het contract of op enig ander ogenblik, hoger of lager zijn dan de waarde ervan op het tijdstip van de premiebetaling. De verzekeringsnemer moet zich er dan ook van bewust zijn dat hij het belegde bedrag mogelijk niet (volledig) terugkrijgt.

Liquiditeitsrisico: in bepaalde uitzonderlijke omstandigheden kan de liquidatie van de eenheden van het fonds worden uitgesteld of opgeschort.

Risico’s verbonden aan het beheer van de fondsen: de fondsen staan bloot aan verschillende risico's die variëren afhankelijk van de doelstellingen en het beleggingsbeleid van de fondsen en hun onderliggende fondsen. Om deze beleggingsdoelstelling te behalen, kunnen de beheerders van elk fonds in verschillende activaklassen en -stijlen beleggen, in verschillende verhoudingen, afhankelijk van de marktomstandigheden en het beleggingsbeleid van dat fonds. Aangezien het rendement echter niet gegarandeerd is, bestaat altijd het risico dat de gedane beleggingen niet het verwachte resultaat opleveren, ondanks de expertise van de beheerders.

Meer weten

Alvorens een beleggingsbeslissing te nemen, is de belegger verplicht kennis te nemen van de Algemene Voorwaarden die een beschrijving van de kenmerken en de kosten van het Easy Fund Plan bevatten, alsook van het Essentiële-informatiedocument en het Beheersreglement van alle fondsen die in het kader van Easy Fund Plan worden aangeboden.

Beleggers kunnen op elk moment

  • de situatie van hun Easy Fund Plan bekijken via Easy Banking Web;
  • de eenheidswaarde van alle fondsen die worden aangeboden binnen het Easy Fund Plan terugvinden op de website van AG Insurance of in de gespecialiseerde pers.

Juridische informatie

Het Easy Fund Plan is een verzekeringsproduct zonder vaste looptijd, zonder kapitaalbescherming en zonder gewaarborgd rendement (tak 23) van AG Insurance nv dat wordt verdeeld door BNP Paribas Fortis. Het is onderworpen aan het Belgisch recht.

AG Insurance nv– E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel– RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be

Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0079 en onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.

BNP Paribas Fortis NV – Warandeberg 3, 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0403.199.702 – is een kredietinstelling naar Belgisch recht onderworpen aan het Gemeenschappelijk Toezichtsmechanisme (prudentieel toezicht) van de Europese Centrale Bank en de Nationale Bank van België. BNP Paribas Fortis NV is ingeschreven onder het voornoemde ondernemingsnummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden verzekeringsagent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. BNP Paribas Fortis NV bezit een deelneming van meer dan 10% in AG Insurance nv.

Met al uw vragen contacteert u in eerste instantie uw BNP Paribas Fortis Private Banking Centre. Klachten kunt u indienen bij BNP Paribas Fortis NV, afdeling Klachtenbeheer, Warandeberg 3, B-1000 Brussel of bij AG Insurance NV, afdeling Klachtenbeheer, E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel (telefonisch op 02/664 02 00 of via e-mail: customercomplaints@aginsurance.be).

Als u niet tevreden bent met de door BNP Paribas Fortis of AG Insurance voorgestelde oplossing, kunt u uw klacht indienen bij de Ombudsman van de Verzekeringen (info@ombudsman.as), Meeûssquare 35, B-1000 Brussel, www.ombudsman.as.