Menu

Hoe herkent en meldt u fraude?

Cybercriminelen gaan altijd maar vernuftiger te werk

Hier vindt u informatie over de meest voorkomende vormen van fraude en hoe u uw onlinebank en het internet in het algemeen veilig kunt gebruiken.

Wat zijn de meest voorkomende vormen van fraude en hoe ze te herkennen?

Phishing

Phishing is het verzenden van bedrieglijke e-mails bedoeld om uw paswoorden te ontfutselen.

Kijk uit voor:

  • E-mails die zogenaamd van ons komen en waarin u gevraagd wordt om uw bankgegevens of geheime codes te geven. Klik ook nooit op een link in een verdachte e-mail.
  • Ziet u ongewone pagina's en schermen, meld u dan af bij uw onlinebank.
  • Easy Banking Web verschijnt altijd in uw taal. Wees extra voorzichtig als de teksten in een andere taal zijn opgesteld.
  • Bezoek onze website alleen via het gebruikelijke adres. Zet hem bij uw favorieten of bookmarks om zeker te zijn dat u op de juiste toegangspagina terechtkomt.
Stuur bij twijfel de verdachte e-mail meteen door naar phishing@bnpparibasfortis.com

Vishing

Vishing is het proberen achterhalen van informatie om ongemerkt uw bankwebsites te kunnen gebruiken. Daarbij worden voicetechnieken gebruikt: iemand belt u bijvoorbeeld persoonlijk op.

Kijk uit voor:

  • Oproepen van andere personen dan uw vertrouwde contactpersonen bij de bank.
  • Geautomatiseerde voice-instructies waarbij u verzocht wordt om uw bankgegevens en meer bepaald uw geheime codes in te toetsen op het toetsenbord van uw telefoon.
  • Personen die u proberen op te jutten met een verhaal over een dringende bankverrichting.

Malware

Malware is software die ongemerkt op uw computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Malware kan bijvoorbeeld op afstand uw bankverrichtingen volgen en uw gegevens gebruiken voor frauduleuze activiteiten.

Kijk uit voor:

  • Bestanden die u gekregen hebt van iemand die u niet kent. Zelfs foto's kunnen malware bevatten.
  • Wij zullen u nooit vragen om software op uw mobiele toestel te installeren.

Bent u of denkt u het slachtoffer te zijn van fraude?

Neem zo snel mogelijk contact met ons op in de volgende vier gevallen:

  • U toetste uw persoonsgegevens in op een website die niet de onze lijkt te zijn.
  • U deelde gevoelige informatie mee per telefoon en u weet niet zeker of de persoon aan de andere kant van de lijn te vertrouwen was.
  • U raadpleegt uw rekeninguittreksels en u merkt dat er een overboeking, overschrijving of betaling op staat die u nooit hebt verricht.
  • Uw smartphone of tablet is verloren of gestolen en Easy Banking App was op uw toestel geïnstalleerd.

Veilig online en mobiel bankieren

Online en mobiel bankieren was nog nooit zo veilig. Easy Banking App en Easy Banking Web beschikken namelijk over de meest geavanceerde beveiligingstechnologieën. Ontdek hoe we uw paswoorden en gegevens beschermen, maar ook wat u zelf kunt doen om cybercriminelen geen kans te geven.