Veelgestelde vragen

Hoe meld ik mij aan?

  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in in het aanmeldscherm van Easy banking.
    TIP: om deze nummers niet steeds opnieuw te moeten ingeven, kunt u de optie “Gebruikersgegevens bewaren op dit toestel” aanvinken.
  2. Plaats de bankkaart in uw kaartlezer en druk op de rode M1-toets.
  3. Op het Easy banking-aanmeldscherm ziet u een code van 8 cijfers (de ‘CHALLENGE'). Voer die code in op uw kaartlezer en druk op de toets OK.
  4. Voer vervolgens de pincode van uw bankkaart in op uw kaartlezer en bevestig met de toets OK. De kaartlezer berekent dan voor u een elektronische handtekening: een unieke code van maximaal 8 cijfers. De combinatie van die elektronische handtekening met uw klantnummer en uw kaartnummer zorgt ervoor dat uw Easy banking-sessie in alle veiligheid verloopt.
  5. De elektronische handtekening verschijnt op het scherm van uw kaartlezer onder de tekst 'RESPONSE'. Vul deze in het Easy banking-aanmeldscherm in en klik op de knop ‘Bevestigen'. U krijgt nu toegang tot Easy banking.

Noot: Blinden en slechtzienden kunnen via hun kantoor gratis een speciale kaartlezer aanvragen met extra grote toetsen, een duidelijk LCD-scherm en stemondersteuning.

Meer info? Raadpleeg de handleidingen 'Aanmelden met een kaartlezer Comfort Voice' spraaksynthese (pdf) en 'Aanmelden met een kaartlezer Comfort Voice' grootletterdruk (pdf).

Waar vind ik mijn klantnummer of kaartnummer?

  • Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers (xxxxx xxxxx). U vindt dit nummer terug op uw bankkaart en op sommige documenten die BNP Paribas Fortis u toestuurt. Zo niet (bv. bij oudere kaarten), dan kunt u uw klantnummer opvragen via de link ‘Nummer vergeten?' in het aanmeldscherm van uw huidige PC banking.

    Opmerking: U kunt niet inloggen met uw gebruikersnummer.
  • Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers (xxxx xxxx xxxx xxxx x). U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart.

    Opmerking: het is niet mogelijk om u aan te melden met een kredietkaart.

Ik heb 3 foutieve "PIN-codes" ingevoerd en er verschijnt "pin blocked" op het scherm van de kaartlezer. Wat moet ik doen?

Indien u 3 foutieve pogingen hebt ondernomen om de geheime PIN-code van uw BNP Paribas Fortis-bankkaart in te voeren, wordt uw kaart geblokkeerd. U dient zich tot uw kantoor te wenden. Het kantoor zal uw bankkaart deblokkeren.

Bent u de PIN-code van uw bankkaart vergeten, dan dient het kantoor een nieuwe PIN-code aan te vragen. Enkele dagen later ontvangt u thuis een nieuwe geheime PIN-code.

Defecte kaartlezer of batterij leeg. Wat moet ik doen?

Als uw kaartlezer defect is (hij reageert niet of geeft niet de vertrouwde display) of de melding 'battery low' verschijnt, dan moet hij worden vervangen.

U kunt uw kaartlezer gratis vervangen:

  • Vraag hem online aan, wij sturen hem binnen de week naar u toe;
  • Ga langs in een BNP Paribas Fortis-kantoor, u ontvangt er een kaartlezer bij afgifte van uw defecte exemplaar.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Om u aan te melden of verrichtingen te ondertekenen met de kaartlezer, dient u steeds een geldige bankkaart van BNP Paribas Fortis bij de hand te hebben.

Deze BNP Paribas Fortis-bankkaart moet aan de volgende kenmerken voldoen:

  • gekoppeld zijn aan de tariferingsrekening van uw contract;
  • een debetkaart waarvan u houder bent;
  • een kaart met 17 cijfers xxxx xxxx xxxx xxxx x;
  • de kaart moet eerst worden gebruikt aan een geldautomaat of voor een betaling bij een handelaar.

Opgelet: Het is niet mogelijk om u aan te melden met een kredietkaart.

Ik heb enkel een digipass en geen kaartlezer. Hoe kan ik inloggen?

Om u te kunnen aanmelden in Easy banking dient u over een kaartlezer te beschikken. U kunt uw kaartlezer gratis aanvragen: