Menu
Item

Veelgestelde vragen

Meer weten? U hebt uw antwoord niet gevonden? Onze Community helpt u graag verder!

Geen resultaten gevondenUw zoekterm moet minstens 3 karakters bevatten..Resultaten

Ik heb 3 foutieve ‘pincodes’ ingevoerd bij het gebruik van mijn bankkaart?

Als u 3 keer na elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw kaart om veiligheidsredenen geblokkeerd.

Hoe uw kaart deblokkeren?

U kan bellen naar 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur, op zaterdag van 9 tot 17 uur) met uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone. Ook hier komt u via een beveiligde lijn dan bij een adviseur.

Belangrijk om te weten: na het telefonisch resetten van uw pincode dient u uw kaart in een bankautomaat te steken en uw pincode in te toetsen alvorens u zich opnieuw online kunt aanloggen (de pincode moet namelijk gesynchroniseerd worden).



 

Mijn kaart is geblokkeerd na 5 foute handtekeningen. Hoe kan ik mijn kaart deblokkeren?

Kijk na of u een nieuwe kaart ontvangen heeft. In dit geval dient u een nieuw profiel aan te maken op Easy Banking App.

Als dit niet het geval is, kunt u ons bellen om uw kaart te deblokkeren op het nummer 02 433 40 92 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Hoe kan ik aanmelden met Itsme in Easy Banking Web?

Bekijk volgend filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Als u kiest voor aanmelden met itsme hebt u de allereerste keer (eenmalig) wel uw kaartlezer nodig.

  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in in het aanmeldscherm van Easy Banking.
    TIP: Vink de optie Onthoud dit profiel aan. Dan hoeft u niet elke keer deze nummers in te geven.
  2. U hebt de keuze tussen Aanmelden met kaartlezer en Aanmelden met itsme. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Voer de stappen uit die op het scherm staan en plaats uw elektronische handtekening.
  4. Uw naam zal dan verschijnen en u kunt de diensten van itsme activeren door op Volgende te klikken.
  5. Plaats opnieuw een elektronische handtekening met de M2-knop

Als u de tweede keer inlogt, dient u de itsme app te openen op uw smartphone:

  • Kies onderaan voor ik log in.
  • Klik op de groene knop Bevestig
  • Geef uw unieke code van 5 cijfers in die u aangemaakt had.

De website zal u automatisch inloggen. U krijgt nu toegang tot uw Easy Banking Web.

Hoe kan ik een contract Easy Banking App openen?

Enkel als u al beschikt over een contract Easy Banking Web, kunt u een contract Easy Banking App afsluiten:

  • Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android). 
  • Volg de acceptatieprocedure op uw mobiele apparaat met behulp van de kaartlezer en uw bankkaart.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik me voor de eerste keer aanmelden in de Easy Banking App ?

  • Download de app in de App store of Playstore;
  • Open de app en klik op ‘aan de slag’;Voer uw klantnummer en kaartnummer in (u vindt beide terug op uw bankkaart) ;
  • Kies een gebruikersnaam;
  • U kan (optioneel) een foto toevoegen, klik dan op ‘volgende’;
  • Bevestig uw profiel via elektronische handtekening (M1) met uw bankkaart en kaartlezer;
  • Kies een paswoord en lees en aanvaard de algemene voorwaarden;
  • Op sommige apparaten kunt u zich aanmelden via digitale vingerafdruk: de app detecteert dan automatische de Touch iD functionaliteit en stelt u voor om deze te activeren;
  • Bevestig deze stappen via elektronische handtekening (M2) met uw kaartlezer; 
  • Uw profiel is gecreëerd. Bij een volgend gebruik van de app volstaat de invoering van een paswoord of een digitale vingerafdruk.

Hoe kan ik facturen betalen met Zoomit?

U ontvangt een bericht per mail wanneer een nieuw document beschikbaar is in de Zoomit-rubriek van uw Easy Banking Web en Easy Banking App.

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald. 

Via Easy Banking App:

  • Meld aan op Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald.

Hoe kan ik mijn facturen opnieuw via de post ontvangen, in plaats van via Zoomit?

U dient contact op te nemen met de betrokken leverancier en hem vragen om uw facturen opnieuw via de post te versturen.

Ik heb mijn facturen reeds betaald en toch meldt Zoomit dat ik nog te betalen facturen heb. Wat moet ik doen?

U kunt steeds de betaalstatus van een factuur aanpassen.

De betaalstatus aanpassen doet u zo:

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald. 

Via Easy Banking App:

  • Meld aan op Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald.

Ik zoek het fiscaal attest van mijn woonkrediet. Kan ik dit online terugvinden?

In Easy Banking Web kunt u de jaarlijkse fiscale attesten terugvinden. Voor uw fiscaal attest van het woonkrediet gaat u als volgt tewerk:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Lenen en dan op Mijn documenten.
  • Klik op de naam van het attest of op de horizontale strepen en dan op Downloaden om uw bestand te downloaden naar uw computer.

Hebt u een hypothecair mandaat, dan kan u uw betalingsbewijs terugvinden via de uittreksels van uw zichtrekening.

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn uittreksels.
  • Klik rechts van de zichtrekening waarmee u uw krediet betaalt op de horizontale strepen en kies voor Raadplegen.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten of Vrije berichten. U kan het openen door op de naam van het document te klikken.

Hoe kan ik online mijn uittreksels raadplegen?

U kunt uw uittreksels raadplegen in Easy Banking Web en Easy Banking App:

Easy Banking Web:
  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Ga naar de tweede tab boven de rekening: Uittreksels.
U kunt ze ook raadplegen in Easy Banking App: 
  • Meld u aan op Easy Banking App.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Klik op de drie puntjes bovenaan, en kies ‘Uittreksels’  

Standaard verschijnen de uittreksels van de laatste drie maanden.
Uw uittreksels zijn online beschikbaar vanaf 01/01/2012. U dient enkel te klikken op het gewenste jaar. De uittreksels worden in pdf-formaat aangeboden.

Wenst u een officieel uittreksel van voor 01/01/2012, dan dient u dit aan te vragen bij het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur of u kunt langsgaan in een kantoor. In dit geval wordt u wel een kost van 9,08 euro per geconsulteerde maand aangerekend.

Hoe kan ik een specifieke verrichting terugvinden?

Om een specifieke verrichting te zoeken, gaat u als volgt tewerk:

  • Meld u aan op Easy Banking Web
  • Klik op de gewenste rekening
  • Ga naar het icoon van het vergrootglas bij het overzicht van uw verrichtingen
  • Klik naast het witte veld op 'Filters tonen' als u wilt zoeken op een bepaald bedrag/een bepaalde datum/…

Via Easy Banking App: 

Er zijn twee mogelijkheden:

Werd de verrichting uitgevoerd in de voorbije 6 maanden? Dan kan u deze terugvinden in de historiek van uw Easy Banking App.

  • Meld aan in uw app.
  • Druk op de betrokken rekening.
  • Tik op het vergrootglas om de zoekopdracht te starten.
  • Klik op ‘meer filters’ om gerichter te zoeken.

Dateert de verrichting van meer dan 6 maanden geleden? Dan kan u uw rekeninguittreksels raadplegen.

  • Meld u aan in uw app.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Klik op de drie punten bovenaan rechts.
  • Selecteer ‘uittreksels’.
  • Download het bestand (pdf)

Beide opties zijn gratis

Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw deblokkeren?

U deblokkeert uw itsme-account via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via www.itsme.be of met de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Waar vind ik mijn klantennummer en kaartnummer?

  • Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Client” of op uw rekeninguittreksels.
  • Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers  en begint steeds met 6703. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Card”.

Hoe kan ik mijn kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen, via uw Easy Banking Web contract:

  • Meld u aan in Easy Banking Web
  • Klik op Instellingen en ga naar Mijn kinderen.
  • Duid de naam van uw zoon of dochter aan die u toestemming wilt geven om de app te gebruiken.
  • Klik op Easy Banking App.
  • Bevestig met een M2-handtekening (een elektronische handtekening met uw kaartlezer).

 Uw kind kan direct gebruik maken van de Easy Banking App.

Welke documenten kan ik terugvinden op de pagina “Mijn Documenten”?

Momenteel kan je de volgende documenten terugvinden onder “Mijn Documenten”:

  • Woonlening -- Contract
  • Woonlening -- Fiscaal attest

We streven ernaar om in de toekomst nog meer documenten beschikbaar te maken op deze pagina.

Waarom krijg ik de melding “Er zijn nog geen documenten.”?

Momenteel is het aantal documenten beschikbaar onder “Mijn documenten” nog beperkt. Je krijgt deze melding als er geen documenten beschikbaar zijn voor jou.

Hoe kan ik een begunstigde wijzigen of verwijderen?

In Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik op ‘dagelijks bankieren’ bovenaan links op uw scherm.
  • Selecteer ‘Mijn begunstigden’.
  • Klik op de betrokken begunstigde en wijzig of verwijder deze.

In Easy Banking App:

  • Meld u aan in Easy Banking App.
  • Druk op de horizontale strepen rechts onderaan.
  • Kies ‘Begunstigden’ en selecteer de betrokken begunstigde.
  • U kan deze dan wijzigen of verwijderen

Ik ben mijn paswoord van de Easy Banking app vergeten. Wat moet ik doen om dit te vernieuwen?

Klik op ‘aanmelden’ in de app, en nadien op ‘ik ben mijn paswoord vergeten’.

U moet zich dan aanmelden met uw kaartlezer. Na het invoeren van uw elektronische handtekening (M1) kan u een nieuw paswoord kiezen, en dit bevestigen met een handtekening M2. U onvangt dan een bevestiging dat uw paswoord werd gewijzigd.

Waarom krijg ik de melding “Er is een technische fout opgetreden”?

Deze melding doet zich voor wanneer er een fout optreedt bij het genereren van je lijst van beschikbare documenten. Gelieve de helpdesk te contacteren als het probleem aanhoudt op 02 433 40 92.

Hoe kan ik online een archief van de verrichtingen op mijn rekening aanvragen?

U kunt online een historiek van uw rekening aanvragen van de voorbije 5 jaar. Deze dienst is gratis.

Een archief aanvragen doet u als volgt:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik op het domein Dagelijks bankieren (links bovenaan).
  • Kies voor Mijn archief onder de titel Beheren.
  • Klik op Nieuwe aanvraag.
  • Kies de rekening waarvoor u een archief wenst en de rekening waarmee u de kosten voor dit archief wenst te betalen. Een archief werd recent gratis, u zal niets aangerekend worden.
  • Klik op Bevestigen.

Binnen de 24 uur zal uw archief beschikbaar zijn.
Om dit te raadplegen dient u dezelfde weg te volgen.

Pas op: een archief is geen officieel rekeninguittreksel. Het is enkel een lijst van uw verrichtingen.

 

Kan ik meerdere profielen bewaren op mijn computer?

U kunt meerdere profielen bewaren op uw computer.
Om dit te doen, klikt u op het scherm met de keuze om aan te melden via de kaartlezer of via ITSME op aanmelden met een ander profiel. U krijgt een lijst met de profielen die al bewaard werden. In dit scherm kunt u een nieuw profiel toevoegen.

Hoe kan ik mijn uittreksels online ontvangen?

U kunt zelf online de verzendingsmodaliteit voor uw rekeninguittreksels aanpassen.
U hebt twee opties via Easy Banking Web:

  • van “Post” naar “Easy Banking Web” 
  • of een combinatie van “Easy Banking Web + Post” (de laatste optie is echter wel betalend)

Hoe gaat u tewerk?

  • Log in op Easy Banking Web.
  • Klik op Instellingen rechts bovenaan de pagina.
  • Klik vervolgens op Rekeninguittreksels.
  • Kies Uw voorkeur wijzigen.
  • Mogelijk moet u nadien ook nog individuele rekeningen aanvinken en klikken op Toepassen van uw voorkeuren.

Ontvangt u uw uittreksels al via Easy Banking Web en wenst u ze terug via de post te ontvangen, dan dient u het Easy Banking Centre te contacteren op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur of langs te gaan in een kantoor.

Kan iedereen gebruik maken van itsme? Wat zijn de voorwaarden?

U kunt itsme gebruiken bij de partners die itsme ondersteunen.
>U moet over een smartphone beschikken.
>Voor Android moet het besturingssysteem minstens voldoen aan versie 4.2 en voor iOS minstens versie 8.0.
>Daarnaast moet u een Belgische simkaart hebben.
>Als uw simkaart niet voldoet aan de vereisten, zal de app dit meedelen. Dan kunt u bij provider een nieuwe simkaart aanvragen.

In deze gevallen kunt u geen gebruik maken van itsme:

  • als u minderjarig bent (jonger dan 18 jaar);
  • als uw Belgische identiteitskaartgegevens niet up-to-date zijn bij uw bank: om veiligheidsreden kunt u alleen een itsme-account aanmaken als uw laatste identiteitsgegevens gevalideerd zijn in een bankkantoor;
  • als u geen Belgische identiteitskaart hebt;
  • als u een Windows-smartphone gebruikt: die wordt niet door itsme ondersteund;
  • als u uw toestel ‘jailbroken’ (iOS) of ‘geroot’ (Android) is;
  • als u weigerde uw gegevens te delen met Belgian Mobile ID.

Hoe kan ik een domiciliëring annuleren?

Er is een duidelijk verschil tussen

  • een domiciliëring weigeren
  • een domiciliëring definitief stopzetten. 

U wilt een geplande domiciliëring weigeren? 

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Ga naar 'Dagelijks bankieren' en kies voor 'Mijn domiciliëringen'.
  • Klik op de domiciliëring die u wilt weigeren.
  • Kies voor 'Weigeren'. 

Of 

  • Meld u aan in Easy Banking App.
  • Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor 'Domiciliëringen'.
  • Tik op de domiciliëring die u wilt weigeren.
  • Kies voor 'Weigeren'. 

De verrichting krijgt nu een oranje (!) icoontje. De betaling wordt niet uitgevoerd op de gevraagde datum.  Opgepast: uw schuld bij de schuldeiser blijft openstaan. 

U wilt een domiciliëring definitief stopzetten? 

Contacteer de betrokken schuldeiser.  Deze zal de domiciliëring stopzetten, zodat geen facturen meer worden aangeboden.

 

Hoe kan ik een overschrijving annuleren?

Controleer eerst in uw historiek in Easy Banking Web of App of de transactie al werd uitgevoerd.


Werd deze overschrijving ingegeven met een uitvoeringsdatum in de toekomst, dan kunt u deze wijzigen door de volgende stappen te doorlopen:

Via Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Ga naar 'Rekeningen'.
  • Kies de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en selecteer 'Geplande verrichtingen'.
  • Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.
  • Klik op de actie die u wilt uitvoeren.
  • Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App: 
  • Log in op Easy Banking App.
  • Ga naar de gewenste rekening en selecteer 'Gepland'. 
  • Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.
  • Klik op de actie die u wilt uitvoeren.
  • Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Werd deze overschrijving zonder uitvoeringsdatum ingevoerd, dan dient u zelf contact op te nemen met de begunstigde van de rekening om zo het bedrag terug te vorderen.

Hoe kan ik een doorlopende opdracht wijzigen of annuleren?

U kunt een doorlopende opdracht zo stopzetten en wijzigen:

Via Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik op 'Dagelijks Bankieren' en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Selecteer de betreffende doorlopende opdracht en klik onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Klik op 'Bevestigen'.

V​​​ia Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Kies de betreffende doorlopende opdracht en druk onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Druk op Bevestigen.

.

.

Wat is de BIC-code?

Een BIC-code (of SWIFT code) is een unieke code om wereldwijd banken of financiële instellingen te identificeren. De begunstigde van de overschrijving kan u die BIC bezorgen. De BIC-code van BNP Paribas Fortis is bijvoorbeeld GEBABEBB .

Hoe lang duurt het voor het geld bij de begunstigde is?

Dit hangt af van de bank van de begunstigde.

Over het algemeen moet u rekening houden met volgende termijnen:

  • een overschrijving tussen eigen rekeningen bij BNP Paribas Fortis: wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  • een overschrijving naar een andere rekening bij BNP Paribas Fortis: het geld is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, binnen de SEPA zone: De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 3 bankwerkdagen ** in beslag.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, buiten de SEPA zone:
    De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 tot 6 bankwerkdagen in beslag.

*SEPA zone: SEPA staat voor 'Single Euro Payments Area' en verwijst naar meer dan 30 landen waarbinnen het betaalverkeer sneller verloopt. Komt voor 95% overeen met EU.

**bankwerkdag: maandag tot en met vrijdag. Let op, feestdagen en bankholidays zijn geen bankwerkdagen.

 

Wat is het maximumbedrag dat ik kan overschrijven via Easy Banking Web/App?

De maximumbedragen voor overschrijvingen verschillen naargelang van het type rekening:

  • voor jongerenrekeningen:  maximum 625 EUR per dag enmaximum 1.250 EUR per week
  • voor alle andere rekeningen:  maximum 300.000 EUR per dag
  • bijkomende beperking voor een internationale overschrijving: per overschrijving maximum 50.000 EUR of de tegenwaarde in een andere valuta.

Als u uitzonderlijk hogere bedragen wil overschrijven, dan kan dat niet in Easy Banking, wel in een kantoor van BNP Paribas Fortis.

Let op:  Met Easy Banking App kunt u maximaal 25.000 euro per dag overschrijven.

Hoe komt het dat ik geen enkel spoor terugvind van de internationale overschrijving die ik net uitvoerde?

Het kan tot twee bankwerkdagen duren voor internationale overschrijvingen in de historiek van uw verrichtingen verschijnen.

Kan ik mijn domiciliëringen online wijzigen?

U kunt uw domiciliëringen niet online wijzigen. Om een domiciliëring te wijzigen, moet u de maatschappij contacteren voor wie uw betaling bestemd is.

U kunt uw domiciliëringen wel beheren:

Via Easy Banking Web

  • Klik op Dagelijks Bankieren en vervolgens op 'Mijn domiciliëringen'.
  • Dit schermt toont de laatste verrichtingen. Door op een transactie te klikken, kan u om een terugbetaling vragen.
  • Klik bovenaan op 'Lijst van mijn mandaten' om uw domiciliëringen te beheren.
  • Via de horizontale strepen rechts van de domiciliëring kan u ze beheren.

Via Easy Banking App
  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  • Kies 'Domiciliëringen'.

U krijgt een overzicht van de inkomende of geplande domiciliëringen net als de historiek van de domiciliëringen die reeds van uw rekening


-de betaling van een aangekondigde domiciliëring weigeren.

Hoe kan ik geweigerde betalingen (bij doorlopende opdrachten of domiciliëringen) opnieuw uitvoeren?

Als er onvoldoende saldo op de rekening staat op het moment dat een doorlopende opdracht of domiciliëring betaald moet worden, dan wordt die geweigerd. In Easy Banking Web staat de melding 'Geweigerde verrichting' in het rood.

De melding blijft drie weken raadpleegbaar op het overzicht van uw rekeningen en twee maanden in uw historiek van geweigerde transacties.

In de Easy Banking App blijft uw historiek van de geweigerde verrichtingen ook twee maanden zichtbaar.


Onvoldoende saldo bij een doorlopende opdracht:

Om de geweigerde verrichting toch te betalen, moet u de overschrijving zelf opnieuw inbrengen.

Onvoldoende saldo bij een domiciliëring:

Als een domiciliëring geweigerd is, dient u in eerste instantie na te gaan bij uw schuldeiser (vb. Telenet, Electrabel, …) of de domiciliëring automatisch opnieuw aangeboden wordt. Zo niet, dan zult u manueel het verschuldigde bedrag zelf moeten overschrijven.

Let op: zorg dat er voldoende saldo op uw rekening staat als de domiciliëring toch een tweede keer aangeboden wordt.

Hoe kan ik verrichtingen zoeken?

Via Easy Banking Web:

U hebt twee mogelijkheden om een verrichting terug te vinden:

Uw verrichtingen van de voorbije vier jaar doorzoeken: 

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op ‘Dagelijks bankieren’ en dan op ‘Verrichtingen zoeken’.
  • Klik op ‘een rekening selecteren’ en kies de rekening waarop u wilt zoeken. U kan meerdere rekeningen selecteren.
  • Voer uw zoekcriteria in. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag, een naam en datum of een rekeningnummer zijn. U kan meerdere criteria aan uw zoekopdracht toevoegen.
  • Druk tot slot op het vergrootglas om te zoeken.

Verrichtingen van de voorbije vijf jaar doorzoeken en exporteren naar CSV:

  • Meld aan via Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn archief.
  • Klik onderaan rechts op Nieuwe aanvraag.Kies de rekening waarvan u een archief wilt, druk op Volgende en bevestig nadien uw aanvraag.

Via Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk op de gewenste rekening om de recente verrichtingen te zien.
  • Tik op op het vergrootglas: u kunt dan een zoekopdracht ingeven en filters aanpassen zodat u meer gericht kunt zoeken.
  • Druk naast het vergrootglas op het PDF-icoon om je zoekopdracht te printen, op te slaan of te mailen of druk eerst op een verrichting en dan op het nieuwe pdf-icoon om de gegevens van een transactie op te vragen.

Wat is de afsluitingsdatum van visa/mastercard en wanneer wordt de rekening gedebiteerd?

Voor de Visa Gold en Visa Classic zal de afsluiting altijd op de eerste dag van elke maand plaatsvinden.
Voor MasterCard Classic en Mastercard Gold valt de afsluitingsdatum op de 4de van elke maand.

De debitering van de rekening gebeurt steeds 9 kalenderdagen later voor alle kaarttypes.

Het uitgegeven bedrag van de afgelopen maand zal automatisch van de zichtrekening gedebiteerd worden.

Bij de kredietopening Optiline hebt u de mogelijkheid om de uitgaven gespreid terug te betalen. Bij Optline valt de afsluititngsdatum op de 19de van elke maand (alle soorten kredietkaarten).

De uitgavenstaten voor alle kredietkaarten (ook met Optiline) ontvangt u maandelijks 7 dagen na de afsluitingsdatum via de post of elektronisch via Zoomit.

Mijn bankkaart is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Een blokkering van een kaart kan te wijten zijn aan verschillende factoren. Om te weten hoe we u verder kunnen helpen, kunt u het beste een medewerker van de bank contacteren.

Bel naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur of op zaterdag van 9 tot 17 uur (met uw code van Easy Banking Phone) of ga langs bij één van onze kantoren. Een adviseur zal nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of u een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Als blijkt dat er alleen een aanpassing van de instellingen nodig is, kunt u zich al na enkele minuten opnieuw aanmelden. Als uw geheime code gedeblokkeerd moet worden (dat kan ook van op afstand met uw code van Easy Banking Phone), moet u uw bankkaart daarna eerst aan een bankautomaat gebruiken voordat u zich opnieuw in Easy Banking Web of Easy Banking App kunt aanmelden.

Let wel: als uw kaart vervangen moet worden, krijgt u misschien ook een ander kaartnummer. Dan moet u dat nieuwe nummer ook zeker in uw profiel van Easy Banking Web of Easy Banking App aanpassen.

Mijn bankkaart is ingeslikt door een bankautomaat. Wat moet ik doen?

Vraag aan de medewerkers van het kantoor of uw kaart gerecupereerd kan worden. Hebben zij geen toegang tot de automaten, of is het een automaat zonder kantoor, bel dan Card Stop op het nummer 070 344 344 om uw kaart te laten blokkeren.

Beschikt u over een Easy Banking Phone code? Vraag dan een nieuwe kaart aan via het Easy Banking Centre op het nummer 02/762.60.00 (bereikbaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur). Uw nieuwe kaart zal bruikbaar zijn 5 of 6 dagen nadat u uw nieuwe geheime code gekozen hebt.

Beschikt u niet over een Easy Banking Phone code? Ga langs in een van onze kantoren.

Hebt u héél dringend een kaart nodig? Dan kunt u een tijdelijke kaart afhalen in uw BNP Paribas Fortis kantoor.

Ik kan geen betalingen doen of geen geld afhalen met mijn bankkaart.

Bekijk eerst het volgende:

  • Hebt u de dagelijkse/wekelijkse limiet van uw bankkaart en/of uw beschikbaar saldo overschreden?
  • Hebt u onlangs een nieuwe bankkaart gekregen?
  • Is de vervaldatum van uw huidige bankkaart niet voorbij?
  • Is uw bankkaart beschadigd?


Is dit allemaal OK ? Bel ons dan op 02 762 60 00. Dit kan van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

 

Ik kan geen betalingen meer uitvoeren of geen geld meer afhalen met mijn Visa/Mastercard

Bekijk eerst het volgende:

  • Is de maandelijkse bestedingslimiet van uw kredietkaart overschreden?·
  • Heb u onlangs reservaties (waarborg hotel, waarborg wagen, …) gemaakt?·
  • Is uw uitgavenstaat van de vorige maand reeds verrekend?
    o Is dit niet het geval, dan zal uw volledige bestedingslimiet pas de dag na de facturatie beschikbaar zijn.
    o Voor Visa is facturatie meestal op de 10de van de maand, voor Mastercard op de 13de. 

Is dit allemaal OK ? Bel ons dan op 02 762 60 00. Dit kan van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur

Welke kosten worden er aangerekend als ik mijn kredietkaart gebruik?

Visa/MasterCard

  • Voor geldafhalingen

- aan een bankautomaat binnen de eurozone: 5 EUR + 1% van het opgenomen bedrag

- aan een bankautomaat buiten de eurozone: 5 EUR 1,60% wisselmarge

  • Voor betalingen

- binnen de eurozone: dit is gratis

- buiten de eurozone: 1,60% wisselmarge

Mijn kredietkaart is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Een blokkering van een kaart kan te wijten zijn aan verschillende factoren. Om te weten hoe we u verder kunnen helpen, kunt u het beste een medewerker van de bank contacteren.

Bel naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur of op zaterdag van 9 tot 17 uur (met uw code van Easy Banking Phone) of ga langs bij één van onze kantoren. Een adviseur zal nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of u een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Mijn kredietkaart is ingeslikt in een bankautomaat. Wat moet ik doen?

Vraag aan de medewerkers van het kantoor of uw kaart gerecupereerd kan worden. Hebben zij geen toegang tot de automaten, of is het een automaat zonder kantoor, bel dan Card Stop op het nummer 070 344 344 om uw kaart te laten blokkeren.

Card Stop zal uw kaart automatisch vervangen en ze opsturen naar uw kantoor. De pin-code krijgt u thuis.

Wat zijn de limieten als ik geld afhaal met mijn bankkaart?

Standaardlimieten?

Zowel in België als in het buitenland kunt u tot 625 euro per dag en tot 1.250 euro per periode van 7 dagen afhalen.

Zelf deze limieten verhogen of verlagen?

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Wijzigen'.
  • Klik nu op Mijn limieten. 

Uw limieten bekijken? 

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Details'.
  • Klik nu op 'Diensten en limieten'.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn bankkaart?

Standaardlimiet?

De standaardlimiet voor betalingen met uw kaart is 2.500 euro per week, op voorwaarde dat dit bedrag beschikbaar is op uw zichtrekening.

Zelf deze limieten verhogen of verlagen?
  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Wijzigen'.
  • Klik nu op 'Mijn limieten'. 

Uw limieten bekijken? 

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Details'.
  • Klik nu op 'Diensten en limieten'.

 

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn kredietkaart (Visa/Mastercard)?

U kunt uw Visa/Mastercard wereldwijd gebruiken. Het toestel van de handelaar aan wie u betaalt moet wel voorzien zijn van het logo van Visa/MasterCard.


Voor betalingen met kredietkaarten gelden volgende standaardlimieten:

  • Visa Classic: maximum 2.500 euro per maand
  • MasterCard Gold: maximum 5.000 euro per maand

Uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet bekijken? 

Via Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op uw Visa of MasterCard.
  • Bij 'Overzicht' ziet u uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet.

 

Via Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan op 'Kaarten'.
  • Druk op op uw Visa of MasterCard.
  • Bij 'Overzicht' ziet u uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet.




Mijn kaart werkt niet, wat moet ik nu doen?

Kredietkaart/ Bankkaart/Prepaidkaart

U kunt geen (online) betalingen uitvoeren of geld afhalen met uw kaart? Dit zijn de mogelijke oorzaken:

  • U hebt de dag- of weeklimiet (voor een bankkaart) of de maandlimiet (voor uw kredietkaart) bereikt? U kunt uw persoonlijke uitgavenlimieten nakijken via Easy Banking Web en Easy Banking App.
  • U krijgt een foutboodschap als u een online betaling doet? Neem contact op met onze Helpdesk Easy Banking op 02 433 40 92.
  • U hebt onlangs een nieuwe kaart gekregen? Activeer uw nieuwe kaart zo snel mogelijk. Bel ons (*) of ga langs in een kantoor.
  • De vervaldatum van uw huidige kaart is verstreken? Normaal zou u uw nieuwe kaart thuis moeten ontvangen hebben. Bel ons (*) of ga langs in een kantoor. Wij gaan na of uw contactgegevens nog correct zijn.
  • Uw kaart is beschadigd/defect? Bel ons (*) of ga langs in een kantoor en bestel een nieuwe kaart. U kunt, als u dit wenst, een tijdelijke vervangkaart krijgen in uw kantoor.
  • De uitgaven van uw kredietkaart van de vorige maand werden nog niet verrekend? Uw volledige bestedingslimiet zal pas de dag na de afrekening beschikbaar zijn. Voor Visa gebeurt de afrekening meestal op de 10de van de maand, voor MasterCard op de 13de.
  • De prepaidkaart laat bepaalde types betalingen niet toe: op internetsites die de betaaltechnologie 3DS gebruiken, tolwegen, parkeerplaatsen, huur van voertuigen, betalingen aan boord van een vliegtuig.Is uw probleem nog niet opgelost na bovenstaande controles? Bel ons (*) of ga langs in een kantoor.

(*) U kunt ons bellen op het telefoonnummer 02 762 60 00, van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. U hebt een code Easy Banking Phone (5 cijfers) nodig.

Ik heb mijn nieuwe kaart ontvangen. Moet ik nog iets doen?

Bankkaart

U hebt uw nieuwe bankkaart ontvangen en…

  • u hebt zelf uw geheime code/pincode gekozen => uw kaart is al geactiveerd en u kunt ze meteen gebruiken.
  • u hebt uw geheime code nog niet gekozen => uw kaart is om veiligheidsredenen geblokkeerd. U moet uw kaart dus nog activeren.

Hoe? 

  • Als u beschikt over een geheime code Easy Banking Phone, bel ons op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • U kunt ook langsgaan in uw kantoor.
  • Als uw kaart niet geactiveerd is binnen de 3 maanden, dan wordt deze automatisch geannuleerd.

Goed om te weten: alvorens uw nieuwe kaart online of in het buitenland te gebruiken, is het sterk aan te raden om deze voor de eerste keer in België te gebruiken in een winkel of in een bankautomaat.

Kredietkaart

  • Als u een kredietkaart ontvangt, is deze reeds geactiveerd.

 Welke pincode?

  • Nieuwe kredietkaart: de pincode die u hebt ontvangen of gekozen op het moment van de aanvraag.
  • Vervangkaart: wegens verlies of diestal van uw kaart: de pincode die u hebt ontvangen of gekozen op het moment van de aanvraag
  • Hernieuwing: van een kredietkaart die op vervaldag kwam: u behoudt uw vroegere pincode

Goed om te weten:

Alvorens uw nieuwe kredietkaart online of in het buitenland te gebruiken, is het sterk aan te raden om deze voor de eerste keer in België te gebruiken in een winkel of in een bankautomaat.

Eenmaal u een eerste positieve poging ondernemen heeft (om te betalen of geld af te halen) met uw nieuwe kredietkaart , kunt u de oude kaart vernietigen of deze teruggeven aan een medewerker van uw kantoor.

Prepaidkaart

  • De nieuwe Prepaidkaarten zijn geactiveerd als ze de eerste keer opgeladen worden.
  • In de andere gevallen (vervanging, hernieuwing of wijziging van pack), dient u uw kaart te activeren voordat u ze kunt gebruiken.

Hoe kunt u uw Prepaidkaart activeren?

U kunt de nieuwe kaarten activeren door ze een eerste keer op te laden via de User Account of de Prepaid App.

Hoe maakt u een User Account aan in Easy Banking Web?

  • Klik op 'Dagelijks bankieren' en kies 'Prepaid kaarten'(onder de titel 'Producten)'.
  • Ga naar 'Beheer uw kaart'.
  • Klik op 'Uw User Account' aanmaken.

Als u de user account niet activeert binnen de 90 dagen nadat de Prepaid kaart aangemaakt is, wordt de kaart geblokkeerd.

In uw User Account kunt u:

  • uw pincode kiezen.bekijken of uw kaart actief is.
  • uw Prepaid kaart beheren (opladen, verrichtingen volgen, kaart blokkeren en een vervangkaart aanvragen en een pincode opnieuw aanvragen).


Problemen bij het aanmaken van uw User Account? Bel dan naar 02 433 41 84 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Als uw kaart vernieuwd of vervangen werd, kunt u deze activeren via een “Unique Activation Code” (UAC) door aan te loggen in uw User Account. U moet uw kaart activeren op de pagina Mijn kaart activeren door deze UAC-code en de geldigheidsdatum van de kaart in te voeren.

U kunt uw kaart onmiddellijk gebruiken als u ze geactiveerd hebt.

Als u uw kaart niet gebruikt binnen 90 dagen na activatie, wordt ze geblokkeerd.

Waar kan ik het overzicht van de verrichtingen met mijn kredietkaart terugvinden?

U kunt de verrichtingen uitgevoerd via de kredietkaart online consulteren, maar enkel voor de lopende periode en de vorige periode:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en dan op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op uw kredietkaartnummer.

U kunt de verrichtingen die u gedurende vorige periodes uitgevoerd hebt, terugvinden via uw uitgavenstaat. Als u deze niet meer ter beschikking hebt, kunt u ook steeds een duplicaat van uw uitgavenstaat aanvragen via de website www.mijnkaart.be.

Tip: U kunt er ook voor kiezen om uw uitgavenstaat via Zoomit te ontvangen. U kunt Zoomit raadplegen via Easy banking web en de Easy Banking App. Het voordeel hiervan is dat u de historiek van uitgavenstaten altijd kunt terugvinden met alle details van uw verrichtingen. Bovendien worden ze ook digitaal bewaard.

Ik ben de pincode van mijn bankkaart vergeten. Wat moet ik doen?

U hebt twee opties:

  • Bel ons op het nummer 02/762.60.00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur, op zaterdag  van 9 tot 17 uur). U hebt hiervoor uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone nodig om een nieuwe pincode aan te vragen. U kunt deze code achteraf steeds wijzigen aan een bankautomaat.
  • Ga naar een BNP Paribas Fortis-kantoor. Uw kantoor bestelt dan een nieuwe pincode. U ontvangt die dan enkele dagen later bij u thuis.

Hoe kan ik een reservatie op mijn kredietkaart annuleren?

De handelaar annuleert over het algemeen automatisch de reservatie van zodra hij het verschuldigde bedrag ontvangen heeft of als de transactie niet doorgaat

Indien dit niet het geval is, kunt u altijd contact opnemen met de betrokken handelaar en hem vragen de reservatie te annuleren.

Lukt dit niet of krijgt u geen antwoord, dan kunt u tussenkomst vragen van Atos Worldline, de beheerder van de kredietkaarten, op 02 205 85 85 (van maandag tot zaterdag van 8 uur tot 20 uur).
Hou het nummer van uw kredietkaart bij de hand.

Er staat een positief bedrag op mijn kredietkaart. Hoe gebeurt de verrekening?

Het positieve bedrag op uw kredietkaart wordt niet rechtstreeks terugbetaald op uw bankrekening. Het zal afgetrokken worden van uw volgende factuur.

Als u niet van plan bent om uw kaart te gebruiken in de nabije toekomst, kunt u het Easy Banking Centre contacteren op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur) om een terugbetaling te vragen van dit positieve saldo (u dient hiervoor uw code van Easy Banking Phone te kennen).
In dit geval zal het positieve saldo binnen de 10 dagen op uw zichtrekening gestort worden.

Hoe kan ik mijn VISA uittreksels terug via de post krijgen i.p.v. via ZOOMIT?

U kunt de verzendingswijze van uw uitgavenstaat aanpassen via Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op de horizontale strepen naast uw kredietkaartnummer en selecteer 'Wijzingen'.
  • Klik vervolgens op 'Mijn adressen'.
  • Kies de gewenste verzendingswijze van uitgavenstaat, druk op 'Volgende' en bevestig met uw kaartlezer.

Hoe sluit ik een rekening af?

Via Easy Banking Web

  • Meld u aan.
  • Klik rechts van de rekening op Extra en dan op afsluiten. 

Uw aanvraag wordt binnen vijf bankwerkdagen verwerkt.

  • De bank blokkeert de kaarten verbonden aan de rekening.
  • De rekening verdwijnt uit uw overzicht.
  • U krijgt in Easy Banking een bevestiging bij ‘Berichten’ in de rechterbovenhoek.


Via om het even welk kantoor.
  •  Breng zeker het volgende mee:
  • de gegevens van de rekening, waarop het eventuele saldo kan overgeschreven worden.
  • uw identiteitskaart


Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen?

Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen als ik al klant ben?

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik in het overzicht van uw zicht- en spaarrekeningen rechts bovenaan op 'Een rekening openen'. (Opgepast, dit is enkel mogelijk als u gehuwd of wettelijk samenwonend bent)

  • Meld u aan op de Easy Banking App.
  • Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor 'Onze producten'.
  • Kies het gewenste product.

  • Breng een bezoek aan de website van BNP Paribas Fortis.
  • Klik op de grijze knop 'Open een rekening' (rechts bovenaan).
  • Bekijk de informatie in de tabel om de rekening te vinden die het beste bij u past.
  • Klik dan op 'Bestellen' en vervolgens op 'Online aanvragen'.

  • Bel ons op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur.

Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen als ik nog geen klant ben

  • Breng een bezoek aan de website van BNP Paribas Fortis.
  • Klik op de grijze knop 'Open een rekening' (rechts bovenaan).
  • Bekijk de informatie in de tabel om de rekening te vinden die het beste bij u past.
  • Klik dan op Bestellen en vervolgens op 'Online aanvragen'.

Hoe kan ik iemand als medehouder toevoegen aan mijn rekening?

  • Contacteer ons op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur

 

Hoe kan ik in min gaan op mijn rekening?

Een Directe Reserve biedt u de mogelijkheid om tijdelijk onder nul te gaan op uw gewone zichtrekening. U beheert uw Directe Reserve zoals u dat zelf wilt, zolang u maar niet langer dan 90 dagen achtereenvolgens in het rood gaat. Hoeveel u negatief kunt gaan, hangt af van uw persoonlijke behoeften en situatie.

BNP Paribas Fortis wil op een verantwoorde manier krediet verlenen. Hoeveel u kunt lenen via een Directe Reserve hangt af van een aantal factoren. Dat wordt telkens individueel bekeken:

  • u moet een stabiel inkomen hebben dat minimum 3 maanden op uw BNP Paribas Fortis-rekening gestort is;
  • u moet over een spaarrekening beschikken.

Om uw individuele situatie te bespreken, neem contact op met een adviseur van het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 (maandag tot en met vrijdag van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur, bij voorkeur met uw geheime code van Easy Banking Phone) of maak een afspraak in een kantoor.


Ik ben klant. Hoe open ik een nieuwe rekening?

U werkt al met Easy Banking:
  • Meld u aan op Easy Banking Web. Klik in het overzicht van uw zicht- en spaarrekeningen rechts bovenaan op 'Een rekening openen'.
  • Meld u aan op de Easy Banking App. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor 'Onze producten'. Kies het gewenste product.
U werkt nog niet met Easy Banking:
  • Breng een bezoek aan de website van BNP Paribas Fortis.
  • Klik op de grijze knop 'Open een rekening' (rechts bovenaan)
  • Bekijk de informatie in de tabel om de rekening te vinden die het beste bij u past.
  • Klik dan op 'Bestellen' en vervolgens op 'Online aanvragen'.

Opgelet: de bank is wettelijk verplicht om een kopie te hebben van uw geldige identiteitskaart.

U vindt de tarieven van onze verschillende rekeningen terug in onze tarievenlijst.



Ik ben nog geen klant. Hoe open ik een rekening?

Via onze site:

  • Klik op de grijze knop 'Open een rekening' (rechts bovenaan).
  • Bekijk de informatie in de tabel om de rekening te vinden die het beste bij u past.
  • Klik dan op 'Bestellen' en vervolgens op 'Online aanvragen'.
  • Geef aan dat u nog geen klant bent bij BNP Paribas Fortis. Neem zeker uw identiteitsgegevens erbij om uw aanvraag te vervolledigen.

Opgelet:

  • Als u online klant wordt, zijn een aantal diensten verbonden aan de rekening niet toegankelijk (u kunt bijvoorbeeld geen overschrijvingen doen buiten de eurozone). Wenst u van alle opties te genieten, dan kunt u altijd langsgaan in één van onze kantoren.
  • Uw rekening wordt pas geopend wanneer u de documenten die u thuis ontvangt of zelf afgedrukt hebt, ondertekend terugstuurt naar het Easy Banking Centre. Dit proces kan tot 10 dagen in beslag nemen.

Via een kantoor naar keuze.

U maakt best eerst een afspraak via onze website of via het nummer 02 762 60 00 optie 2.

Als u naar het kantoor gaat om een rekening te openen, dan is de rekening onmiddellijk actief.

U vindt de tarieven van onze verschillende rekeningen terug in onze tarievenlijst.




Onder welke voorwaarden kan ik een Optiline-geldreserve krijgen ?

Vooraleer wij een Optiline-geldreserve toestaan

  • gaan we na of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • gaan we na of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een Optiline-geldreserve zijn:
    -het doel waarvoor u dit krediet wenst (misschien zijn andere kredietvormen meer geschikt?);
    -uw maandelijkse inkomsten;
    -uw huidige schuldenlast;…

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een Rondo kredietopening krijgen?

Vooraleer wij een Rondo-kredietopening toestaan, gaan we na:

  • of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een Rondo-kredietopening zijn:
    -het doel waarvoor u dit krediet wenst (misschien zijn andere kredietvormen meer geschikt?);
    -uw maandelijkse inkomsten;
    -uw huidige schuldenlast;…

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een lening op afbetaling krijgen ?

Vooraleer wij een lening toestaan, gaan we na:

  • welk type krediet, welk bedrag en welke looptijd best passen bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een lening zijn:
    -het doel waarvoor u wilt lenen, uw project dus
    - uw maandelijkse inkomsten en lasten;
    -andere, nog lopende leningen;
    -andere projecten die u op relatief korte termijn nog wilt realiseren;
    -mogelijke waarborgen (zoals loondomiciliëring, een onderpand of een borgstelling).…
    ...

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe kan ik een lening op afbetaling vragen?

Via Easy Banking Web

  • Houd uw zichtrekeningnummer, uw identiteitskaart en uw loonfiche bij de hand.
  • Ga naar Lenen en kies in de rubriek Producten voor 'Persoonlijke lening' of 'Voertuigfinanciering'.
  • Klik op 'Online aanvragen'.
  • Nadat u zich hebt aangemeld, doorloopt u de simulatie.
  • Indien u akkoord gaat met de simulatie, klikt u op 'Vraag uw lening aan'.
  • Vul de gevraagde gegevens in en bevestig uw aanvraag.

Telefonisch

  • Bel ons op het nummer 02 762 60 00 (optie 3.2). Bellen kan van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 u en op zaterdag van 9 tot 17 u. U hebt wel een geheime code Easy Banking Phone (5 cijfers) nodig. Uw adviseur bespreekt samen met u uw kredietaanvraag en voert uw aanvraag in. 

Via een kantoor

  • Maak een afspraak in een kantoor. Uw adviseur bespreekt samen met u uw kredietaanvraag en voert uw aanvraag in.

 En daarna?

  • Onze kredietpartner Alpha Credit bekijkt en evalueert uw aanvraag.
  • Indien Alpha Credit uw aanvraag aanvaardt, ontvangt u het contract. Wij laten u ook weten welke documenten u nog moet bezorgen om het dossier op te starten (loonfiches, facturen, …)
  • U ondertekent het contract en bezorgt de gevraagde documenten
  • Zodra wij het ondertekende contract en de gevraagde documenten hebben ontvangen, geven wij het geld vrij.

Let op, geld lenen kost ook geld.

 

Kan ik een lening op afbetaling vervroegd terugbetalen?

Ja, dit is mogelijk.

Voor meer info:

  • Bel ons op het nummer 02 762 20 00 met uw code Easy Banking Phone (5 cijfers). We zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.
  • Neem contact op met uw kantoor.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Ik heb een woning gekocht. Hoe zit dat met de ‘vorige’ woningverzekering?

Indien u eigenaar wordt van een woning (via schenking of aankoop), blijft de verzekering die de verkoper/schenker al had afgesloten nog een tijdje doorlopen.

De verzekering op naam van de vorige eigenaar eindigt van rechtswege 3 maanden na het verlijden van de authentieke akte (= datum waarop de eigendomsoverdracht bij de notaris is gebeurd). Tot dan geniet u dus de dekking die de vorige eigenaar genoot.

U neemt best na het tekenen van het compromis contact op met uw  adviseur om uw nieuwe woningverzekering in orde brengen.

Hoe kan ik mijn woningverzekering opzeggen?

Een woningverzekeringscontract wordt afgesloten voor een periode van 1 jaar, en stilzwijgend verlengd op de jaarlijkse vervaldag.  

Als verzekeringsnemer (klant) kunt u het contract opzeggen, maar u moet dit wel ten minste 3 maanden vóór de jaarlijkse vervaldag doen.

Hoe? Stuur een opzeggingsbrief aangetekend aan AG Insurance (Emile Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel).

De kinderen zijn het huis uit en ik heb geen huisdier. Waarom heb ik een familiale nodig?

Ook als u geen kinderen of huisdieren (meer) in huis hebt, blijft een familiale verzekering nuttig. Want het zijn lang niet alleen kinderen of dieren die brokken maken. Ook u kunt schade veroorzaken en voor de vergoeding moeten opdraaien.

Enkele voorbeelden:

  • U bent wat verstrooid, steekt zonder kijken de straat over en veroorzaakt een ongeluk met een motorrijder die u wil vermijden. De man glijdt weg en botst tegen een geparkeerde auto.
  • Het heeft ’s nachts gesneeuwd, maar ’s morgens hebt u niet meteen tijd om het voetpad sneeuwvrij te maken. En voor u het weet, glijdt een voetganger uit  en breekt hij een arm.
  • Uw balkon is mooi versierd met bloemen. Maar tijdens een winderige dag komt een bloempot los en hij valt op de geparkeerde auto van uw buurman.
  • Terwijl u op de parking van de supermarkt uw boodschappen in de auto laadt, bolt het winkelwagentje plots tegen een andere auto.

Uw familiale verzekering biedt bescherming bij deze spijtige ongevallen, die  iedereen kunnen overkomen.

 

Wat is verzekerd in de BA-autoverzekering?

In België is de BA-autoverzekering wettelijk verplicht. Deze verzekering vergoedt de schade die u bij een verkeersongeval veroorzaakt aan derden (uw passagiers, voetgangers, ..).

  • Schade van de tegenpartij
    Als u of een andere bestuurder van uw auto een ongeval veroorzaakt, dan zal uw BA-autoverzekeraar de schade van de tegenpartij vergoeden.
  • Schade van uw passagiers
    Bent u als bestuurder betrokken bij een verkeersongeval in België en lijden uw passagiers schade, dan zal uw BA-autoverzekeraar zowel de lichamelijke als de kledijschade van uw passagiers vergoeden.
  • Schade van de bestuurder
    ​De lichamelijke schade van de bestuurder van uw auto – in veel gevallen uzelf – wordt niet vergoed door uw BA-autoverzekering.

Als u bij AG Insurance de bonus-malusschaal -2 bereikt hebt, krijgt u echter automatisch en gratis de dekking BA Max, bovenop uw BA-autoverzekering. BA Max vergoedt de lichamelijke letsels (kosten voor medische zorgen, revalidatiekosten, esthetische schade, …) van iedere bestuurder van uw wagen en uzelf als bestuurder van eender welke personenwagen.

De verzekeringsnemer overlijdt. Wat gebeurt er dan met de woningverzekering op zijn naam?

Indien de verzekeringsnemer overlijdt, gaat de polis over op de erfgenamen. Zij zullen dan ook de premie moeten betalen.

De erfgenamen kunnen de polis wel opzeggen. Zij moeten dit doen binnen een periode van 3 maanden + 40 dagen na het overlijden.

De betaling van mijn verzekering bij AG Insurance is niet doorgegaan wegens onvoldoende saldo. Wat moet ik nu doen?

Een ‘domiciliëring’ houdt in dat u toestemming geeft aan AG Insurance om de premie rechtstreeks te innen bij de bank.

Is er onvoldoende saldo is op het ogenblik dat AG Insurance de premie wil innen, dan zal de bank de betaling weigeren.

U hoeft in dit geval geen contact op te nemen met AG Insurance of het niet-betaalde bedrag over te schrijven via een gewone overschrijving. AG Insurance zal een paar dagen later de geweigerde betaling nogmaals aanbieden via domiciliëring. Is er dan wel voldoende saldo, dan zal de betaling gewoon doorgaan. Is er opnieuw onvoldoende saldo, dan zal men een derde en laatste keer de geweigerde betaling aanbieden. Indien er dan opnieuw geweigerd wordt, zal u een brief ontvangen met het verzoek om het bedrag over te schrijven.  

Ik ben ziek of ik heb een ongeval. Ik heb een reisbijstandsverzekering bij Europ Assistance. Hoe kan ik Europ Assistance contacteren?

U kunt Europ Assistance bereiken:

  • op het telefoonnummer + 32(0)2 533 75 75 (24/24, 7/7)
  • via mail naar help@europ-assistance.be
  • via fax +32(0) 2/533 77 75 

Meer info vindt u op de site van Europ Assistance.

Welke schade is verzekerd in mijn waarborg “omnium”?

Top Omnium, de omniumverzekering van AG Insurance, bestaat uit de waarborgen Multirisk (ook wel mini-omnium genoemd) en stoffelijke schade. Als u beide waarborgen combineert, beschikt u over een zogenoemde ‘grote’ omnium.

De waarborg Multirisk verzekert u tegen volgende risico’s:

  • brand,
  • diefstal van het voertuig,
  • glasbreuk,
  • natuurkrachten,
  • aanrijding met een dier.

​Met de waarborg ‘stoffelijke schade’ verzekert u zich tegen:

  • alle materiële schade aan uw voertuig (met inbegrip van de eventuele schade die zich zou voordoen tijdens het vervoer van het voertuig en tijdens het op- of afladen ervan, vb. bij het takelen);
  • vandalisme en opzettelijke daden gepleegd door een derde.

Mijn dochter gaat op kot. Is zij gedekt door mijn woningverzekering?

Indien u een woningverzekering onderschreven hebt voor uw hoofdverblijf bij BNP Paribas Fortis (en dus bij AG Insurance), dekt dit contract ook uw aansprakelijkheid voor schade aan het gehuurde kot van uw dochter. U moet dus geen bijkomende verzekering afsluiten.

Ik huur een woning. Moet ik als huurder een woningverzekering afsluiten?

Ook indien u een woning huurt, sluit u best een verzekering af en dit om volgende redenen:

  • Als huurder wilt u vast en zeker ook uw eigen meubels en andere persoonlijke goederen beschermen tegen brand, waterschade, natuurrampen, … Hiervoor sluit u een verzekering af voor uw inhoud. 
  • U bent verplicht tegenover de eigenaar om de woonst in de staat zoals u ze ontvangen hebt terug te bezorgen bij het einde van de huurovereenkomst. Als huurder wordt u automatisch verondersteld aansprakelijk te zijn voor schade zich voordoet tijdens het huurcontract, tenzij u het tegendeel kunt bewijzen. De meeste huurcontracten verplichten de huurder om een huuraansprakelijkheidsverzekering te onderschrijven. Zo kan de eigenaar er gerust van zijn dat als de huurder schade berokkent (die gedekt wordt door de woningverzekering) aan de woning, deze gedekt zal zijn.

Ik ben mijn groene kaart kwijt. Wat moet ik doen?

De 'groene kaart' is het officiële bewijs dat uw auto verzekerd is. In België wordt dit document uitgegeven door uw verzekeraar. U ontvangt de kaart van de verzekeraar bij wie u uw BA-autoverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) hebt afgesloten. De groene kaart moet altijd in uw voertuig liggen als u de baan opgaat of zich op een publiek toegankelijk terrein begeeft.

Bent u uw groene kaart kwijt? Vraag dan een kopie aan

  • via uw vertrouwd kantoor
  • via het Easy Banking Centre (telefoonnummer 02/433 4130).

Ik heb een schadegeval (een ongeval, een ramp, een diefstal, ..). Hoe geef ik mijn schade aan?

U hebt een woningverzekering, een familiale verzekering of een autoverzekering van AG Insurance?

U kunt uw schade aangeven via TeleClaims.

TeleClaims is 7 dagen op 7, 24 uur op 24 bereikbaar om de eerste bijstandsmaatregelen te organiseren en een bijstandsdossier te openen.

U kunt TeleClaims bereiken:

Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk opschorten?

Ja, dit kan. Wanneer u uw auto een tijdlang niet gebruikt (u overwintert bijvoorbeeld in het buitenland), dan kunt u vragen om uw autoverzekering tijdelijk te schorsen. U betaalt tijdens die periode dan geen premie , maar u bent dan uiteraard ook niet verzekerd tegen schade en u ontvangt geen groene kaart.

 Hoe? U dient naar een kantoor te gaan met één van volgende documenten:
-uw laatste groene kaart
-een verklaring waarin gesteld wordt dat u niet meer in bezit bent van de groene kaart (indien u de groene kaart niet meer heeft)
 

Hoe koop ik effecten via Easy Banking Web?

U kunt een order doorgeven op de volgende manier:
  • Meld u aan.
  • Ga naar Sparen en beleggen (Bevindt u zich op de site Private banking? Dan kiest u voor Beleggen).
  • Klik in de rubriek Informatie op Beleggingen zoeken.
  • Zoek via de zoekmotor de belegging op die u wilt kopen. U kunt bijvoorbeeld zoeken op de ISIN-code (= de unieke code van een effect) of op de naam van het effect.
  • Klik op de naam van de belegging.
  • U ziet nu alle detailinfo over het gekozen effect. Klik onderaan op Kopen (aandelen, obligaties op secundaire markt) of intekenen (fondsen of nieuwe uitgiftes van obligaties ).
  • Vul de gegevens van het order in.
  • Klik op Nu versturen en bevestig de transactie. 

Belangrijk: via Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u 

  • uw vertrouwd kantoor of uw vertrouwde adviseur contacteren;
  • ons bellen op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Kan ik telefonisch een aan- of verkooporder doorgeven aan de bank?

Ja, dat kan.

  • Bel op het nummer 02 433 41 34 (Nederlandstalig) of 02 433 41 31 (Franstalig).
  • Geef uw order door. Onze medewerker noteert het order en voert het uit. Let wel: als u belt op dit nummer krijgt u geen enkel advies m.b.t. uw order.
  • .Onze medewerkers zijn bereikbaar:van maandag tot vrijdag: van 7 tot 22u op zaterdag: van 9 tot 17u.

 

Belangrijk voor u belt:  

U hebt een contract Easy Banking Phone nodig. Dankzij de geheime code Easy Banking Phone kunt u uw order doorgeven op een beveiligde manier. Een contract Easy Banking Phone is gratis.

 

U kunt een contract Easy Banking Phone aanmaken via Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik rechtsbovenaan op Instellingen.
  • Klik op Easy Banking Phone.
  • Klik op de groene knop Activeren.
  • Aanvaard de algemene voorwaarden en klik op Volgende.
  • Kies uw code, bevestig deze code en klik op Volgende.Voer uw M2-handtekening in om uw Easy Banking Phone code te bevestigen.

Waar vind ik het fiscaal attest van mijn pensioensparen?

U vindt het fiscaal attest in Easy Banking Web.

U hebt een pensioenspaarverzekering?

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Ga naar Dagelijks bankieren.
  • Klik in de rubriek Beheren op Mijn uittreksels.
  • Klik op het nummer van het betreffende levensverzekeringscontract.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten.  

U hebt een pensioenspaarfonds?

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Ga naar Dagelijks bankieren.
  • Klik in de rubriek Beheren op Mijn uittreksels.
  • Klik op het nummer van de betreffende pensioenspaarrekening.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten.

Waarom moet ik de vragenlijst ‘kennis en ervaring’ invullen?

Wanneer we beleggingsadvies geven, houden wij rekening met uw financiële situatie en uw beleggingsdoelstellingen, maar ook met uw kennis en ervaring als belegger. Zo willen we er zeker van zijn dat u enkel koopt wat u ként.

Om deze kennis en ervaring in kaart te brengen, vragen wij u om een vragenlijst met meerkeuzevragen in te vullen.

U kunt deze vragenlijst ook online invullen via Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Ga naar Sparen en beleggen.
  • Klik in de kolom Mijn beleggingen op Kennis en ervaring.

Wij engageren ons er toe om u enkel beleggingen te adviseren uit categorieën waarmee u voldoende vertrouwd bent.

Vanaf welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

Om aan pensioensparen te doen, moet u minstens 18 jaar oud zijn.

Daarnaast moet u nog aan volgende voorwaarden voldoen:

  • U moet de Belgische nationaliteit bezitten of inwoner zijn van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER).
  • U moet onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting. Indien u onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting als niet-rijksinwoner, kan u slechts van de belastingvermindering genieten indien uw beroepsinkomsten voor minstens 75% in België belastbaar zijn.

Hoe verkoop ik effecten via Easy Banking Web?

U kunt een order doorgeven op de volgende manier:

  • Meld u aan.
  • Ga naar Sparen en beleggen (Bevindt u zich op de site Private banking? Dan kiest u voor Beleggen).
  • Klik op Mijn beleggingen.
  • In het menu selecteert u de Effectenrekening, waarop het effect staat.
  • Klik in het menu naast het effect dat u wilt verkopen op Terugbetalen (fondsen) of verkopen (aandelen, obligaties). 

Belangrijk: via Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u 

  • uw vertrouwd kantoor of uw vertrouwde adviseur contacteren;
  • ons bellen op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Hoeveel is mijn pensioenspaarcontract vandaag al waard?

U vindt deze info op Easy Banking Web.

  • Meld u aan en ga naar Sparen en beleggen (Bevindt u zich op de site “Private banking”? Dan kiest u voor Beleggen).
  • Klik in de rubriek Beleggingen op Mijn beleggingen.
  • In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde. 

Ook op Easy Banking App is deze info beschikbaar. 

  • Meld u aan.
  • Klik onderaan rechts op de drie strepen en kies voor Beleggingen.
  • In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde. 

Let wel: deze waarde houdt geen rekening met de eindbelasting die u nog moet betalen.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?

  • Meld u aan.
  • Klik op Sparen en beleggen (Bevindt u zich op de site Private banking? Dan kiest u voor Beleggen).
  • Klik in de rubriek Beleggingen op Mijn beleggingen.
  • U krijgt dan een overzicht van uw beleggingen. Klik op het nummer van uw Effectenrekening. Indien uw Effectenrekening deel uitmaakt van een contract, klikt u eerst op het pijltje voor het nummer van uw contract.
  • U krijgt dan een lijst van alle effecten op de Effectenrekening. U vindt hier de huidige waarde van de effecten.
  • Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect waarover u meer info wenst. U vindt onder meer de datum waarop u het effect hebt gekocht, de aankoopprijs en het rendement dat u al hebt behaald.