Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via uw debetkaart of kaartlezer of via Itsme en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?

Enkel als u al toegang hebt tot Easy Banking Web, kunt u ook Easy Banking App gebruiken.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestigt met een M2 handtekening, voor heb je een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u dan dient in te geven.
  6. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 10.3 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Item

Veelgestelde vragen

Meer weten? U hebt uw antwoord niet gevonden? Onze Community helpt u graag verder!

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Blijft mijn Centre van de Ondernemersbank of Business Centre open? Hoe kan ik vanop afstand bankieren?

Uw gezondheid en die van onze medewerkers staat bij ons centraal, naast de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom geven wij, zoals de federale regering aanraadt, de voorkeur aan bankieren op afstand.

Via Easy Banking App, Easy Banking Web, Easy Banking Business en Isabel regelt u uw bankzaken waar en wanneer u maar wilt met uw pc, tablet of smartphone, zelfs op uitzonderlijke sluitingsdagen.

U kunt ook contact opnemen met uw relatiebeheerder, uw Centre van de Ondernemersbank, uw Business Centre of uw kantoor via hun gebruikelijke telefoonnummers om een afspraak te maken, op weekdagen van 7 tot 20 uur en op zaterdag van 9 tot 20 uur. Uw afspraak kan telefonisch gebeuren of via videogesprek (Cisco Webex), waarmee u uw adviseur op afstand kunt ontmoeten via uw pc, smartphone of tablet. U kunt ook direct een afspraak maken via deze links:

  1. Ondernemers
  2. Corporates

Ondernemers: als uw persoonlijke adviseur van de Ondernemersbank niet beschikbaar is en u een dringende vraag heeft, kunt u ook telefonisch contact opnemen met uw Easy Banking Centre op 02 433 43 31, op weekdagen van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur. Dan krijgt u direct een adviseur aan de lijn.

Specifieke vragen over steun en subsidies voor ondernemers, zelfstandigen en bedrijfsleiders in het kader van COVID-19, stuurt u naar corona@bnpparibasfortis.com.

Ik ben ondernemer of ik beheer een onderneming. Op welke steunmaatregelen kan ik een beroep doen?

De autoriteiten geven uitzonderlijke steun aan ondernemingen en zelfstandigen in het kader van het coronavirus. Uw contactpersoon zal u begeleiden bij uw aanvraag om te genieten van lokale, nationale en internationale subsidies en steunmaatregelen. Meer informatie hierover vindt u hier.

Welke ondersteuning kan ik als ondernemer of bedrijf krijgen voor mijn professionele kredieten?

Zoals aangekondigd op 22 maart van dit jaar hebben de banken, de Nationale Bank van België en de Minister van Financiën een akkoord gesloten om financiële steun te bieden aan Belgische bedrijven en particulieren die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis.

Op 31 maart 2020 heeft de overheid en de financiële sector een akkoord bereikt rond de voorwaarden en de praktische modaliteiten van de verschillende maatregelen.

Met betrekking tot professionele kredieten, kunt u, als u een niet-financiële onderneming, een kmo, een zelfstandige of een vzw bent en moeilijkheden ondervindt door de coronacrisis, uitstel van kapitaalsaflossingen van kredieten aanvragen voor een periode van 6 maanden.

De federale overheid heeft ook een garantieregeling geactiveerd voor alle nieuwe leningen en nieuwe kredietlijnen met een maximale looptijd van 12 maanden. Deze regeling laat niet-financiële bedrijven en zelfstandigen toe om een nieuw krediet aan te vragen om tijdelijke problemen te overbruggen. Wil u hiervan gebruik maken? Neem dan eerst contact op met uw relatiebeheerder die uw aanvraag mee zal helpen structureren en voorleggen voor een kredietbeslissing.

Alle informatie, voorwaarden en praktische details vindt u in dit document. Contacteer uw contactpersoon of het Easy Banking Centre om uw situatie te analyseren en uw aanvraag in te dienen. Het Easy Banking Centre is bereikbaar op 02 433 43 31, op weekdagen van 7 tot 22 uur en zaterdag van 9 tot 17 uur.

Wordt mijn betaalterminal automatisch aangepast aan de nieuwe limieten voor contactloze betalingen?

Alle betaalterminals, met inbegrip van de betaalterminals van Axepta BNP Paribas, worden automatisch aangepast. U dient hiervoor niets te doen. Klanten kunnen met de nieuwe limieten contactloos zonder pin betalen tot 50 euro en cumulatief tot 100 euro.

Blijft mijn Private Banking Centre of Wealth Management Centre open? Hoe kan ik vanop afstand bankieren?

Uw gezondheid en die van onze medewerkers staat bij ons centraal, naast de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom geven wij, zoals de federale regering aanraadt, de voorkeur aan bankieren op afstand.

Via Easy Banking App of Easy Banking Web regelt u uw bankzaken waar en wanneer u maar wilt met uw PC, tablet of smartphone.

U kunt ook contact opnemen met uw Private Banker of Wealth Manager via PrivilegeConnect, de rechtstreekse lijn voor onze cliënten Private Banking en Wealth Management. Deze dienst is beschikbaar van 7.00 tot 22.00 uur op weekdagen en van 9.00 tot 22.00 uur in het weekend. Bel 02 433 43 10 (Private Banking) of 02 433 43 30 (Wealth Management). U kunt ook direct een afspraak maken via deze link. Uw afspraak vindt plaats per telefoon of per videogesprek. Al onze experts (Kredietoplossingen, Estate Planning, …) zijn ook op afstand bereikbaar.

Komt de reisannuleringsverzekering van mijn Mastercard World Platinum of Elite tussenbeide?

De reisannuleringsverzekering van uw kredietkaart komt niet tussenbeide bij maatregelen die genomen werden in het kader van het coronavirus. De verzekeraar dekt de annuleringskosten niet wanneer er een negatief reisadvies wordt afgekondigd omwille van een epidemie.

We raden u aan om contact op te nemen met uw reisbureau, de luchtvaartmaatschappij en/of uw hotel om hun annuleringsvoorwaarden op te vragen.

De reisannuleringsverzekering voorziet wel een tussenkomst in de gevallen die in de algemene verzekeringsvoorwaarden worden genoemd, onder andere:

  1. Ziekte, ongevallen of sterfgevallen
  2. Ernstige materiële schade aan het onroerend goed van de verzekerde

Als u zelf ziek bent (met een doktersattest), dan kan de reisannuleringsverzekering wel tussenbeide komen. In dat geval kunt u de PrivilegeConnect-experts bellen op 02 433 43 10 (Private Banking) of 02 433 43 30 (Wealth Management). Indien nodig en afhankelijk van uw situatie zullen zij u begeleiden bij het melden van een schadegeval of u meer informatie geven over de dekking van de verzekering die gekoppeld is aan uw Mastercard.

Houd er rekening mee dat de annuleringsverzekering reizen die zijn geboekt nadat het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisbericht gaf, niet dekt.

Alle info, inclusief de algemene voorwaarden van de verzekeringen gekoppeld aan uw Mastercard, kunt u ook op volgende pagina’s vinden:

  1. Kredietkaart Mastercard World Platinum
  2. Kredietkaart Mastercard World Elite

Dekt de bijstandsverzekering, die gekoppeld is aan mijn Mastercard World Platinum of Elite, COVID-19?

Aangezien COVID-19 wordt beschouwd als een ziekte, is het een risico dat wordt gedekt door de producten "Bijstand aan personen". De bijstandsverzekering gekoppeld aan uw Mastercard World Platinum of Elite kan bijstand verlenen als u getroffen wordt door het coronavirus, in België of in het buitenland – enkel in het kader van een reis met reservering en/of een betaling via BNP Paribas Fortis.

Als u zelf ziek bent, kunt u onze PrivilegeConnect-experts contacteren op 02 433 43 10 (Private Banking) of 02 433 43 30 (Wealth Management) om te bepalen in hoeverre de bijstandsverzekering tussenkomt. Indien nodig en afhankelijk van uw situatie zullen zij u begeleiden bij het melden van een schadegeval of u meer informatie geven over de dekking van de verzekering die gekoppeld is aan uw Mastercard.

Alle info, inclusief de algemene voorwaarden van de verzekeringen gekoppeld aan uw Mastercard, kunt u ook op volgende pagina’s vinden:

  1. Kredietkaart Mastercard World Platinum
  2. Kredietkaart Mastercard World Elite

Welke impact kan het coronavirus op mijn beleggingen hebben?

De huidige marktomstandigheden kunnen impact hebben op uw beleggingen. Deze impact is afhankelijk van uw beleggingen en de structuur van uw portefeuille. Neem gerust contact op met uw Private Banker of Wealth Manager om dit te bespreken.

Als ik inlog op een smartphone met mijn Easy Banking-code, kan ik de app dan nog steeds gebruiken op een tablet?

Ja. U moet wel opnieuw een code maken. U kunt dezelfde code gebruiken als voor Easy Banking App op de smartphone.

Wat als mijn Easy Banking-code geblokkeerd is?

Indien u 3 maal een foutieve Easy Banking-code ingeeft wordt deze automatisch geblokkeerd.

U krijgt een bericht dat deze omwille van veiligheidsredenen geblokkeerd werd en u kan een nieuwe Easy Banking-code aanmaken door op 'Een nieuwe code aanmaken' te klikken

Hierna dien je je profiel volledig opnieuwe aan te maken:

  1. Meld u aan met uw kaart en kaartlezer
  2. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u dan dient in te geven.
  3. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  4. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  5. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.

Heb ik een Easy Banking-code nodig als ik Vingerafdruk, Touch ID of Face ID activeer?

Ja, betalingen groter dan 500 EUR zal u moeten bevestigen met uw Easy Banking-code. Zorg dus dat u uw Easy Banking-code niet vergeet.

Kan ik Touch ID, Vingerafdruk of Face-ID blijven gebruiken?

Ja, nadat u uw Easy Banking-code zal u authenticatie met vingerafdruk, Touch ID of Face ID kunnen activeren. U dient de activatie te bevestigen met uw Easy Banking-code.

Voortaan zal u ook overschrijvingen en Bancontact betalingen kunnen bevestigen met uw vingerafdrk, Touch ID of Face ID.

Moet ik mijn kaartlezer nog steeds gebruiken?

Met uw Easy Banking-code kan u overschrijvingen tot 5.000 EUR/dag en Bancontact betalingen bevestigen Om grotere bedragen over te schrijven en voor andere functionaliteiten hebt u nog steeds uw kaartlezer nodig.

Kan ik itsme op Easy Banking App blijven gebruiken ?

Eenmaal u uw Easy Banking Code hebt aangemaakt gaat het niet meer mogelijk zijn om in te loggen met itsme. U kan wel itsme blijven gebruiken om aan te melden en betalingen te ondertekenen via Easy Banking Web.

Hoe kan ik een overschrijving bevestigen met de Easy Banking-code?

  1. De verschillende velden van het overschrijvingsformulier dienen te worden ingevuld.
  2. U klikt op Bevestigen.
  3. U geeft uw Easy Banking-code in.
  4. U krijgt dan een bevestiging dat de overschrijving succesvol werd uitgevoerd.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk/Touch ID/Face ID (enkel mogelijk vanaf Android 6.0 en iOS 10.3).
  2. Met uw Easy Banking-code.

Let op: activeer aanmelden met vingerafdruk of Touch ID enkel wanneer alleen uw vingerafdrukken op het toestel geregistreerd staan. Alle personen die hun vingerafdruk op het toestel hebben staan, kunnen immers ook aanmelden in de app met hun vingerafdruk.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?

  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Meld u aan met uw kaart en kaartlezer.
  5. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u vervolgens dient in te geven.
  6. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. Als uw toestel biometrische authenticatie ondersteunt, kunt u vervolgens ook vingerafdruk, Touch ID of Face ID activeren. Dit dient u te bevestigen met uw Easy Banking-code.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?

Als u uw Easy Banking-code bent vergeten, dient u de code opnieuw aan te maken. Hiervoor hebt u eenmalig uw kaart en kaartlezer nodig.

  1. Druk in Easy Banking App op Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.

Waarom de 5-cijferige Easy Banking-code?

De tweede Europese richtlijn voor betaaldiensten, bekend als PSD II, zorgt voor de regulering van betaaldiensten in de Europese Unie (EU), en vereist dat online betalingen en toegang tot rekeninginformatie onderworpen zijn aan een sterke klantauthenticatie.

In dit kader engageren we ons om de veiligheid van uw bankverrichtingen nog verder te versterken door, onder andere, de validatie via een 5-cijferige code in Easy Banking App in te voeren.

Waarom is een 5-cijferige code veilig?

Het principe van de sterke authenticatie is hierbij van kracht.

Deze sterke authenticatie is gegarandeerd als de klant minstens 2 onafhankelijke elementen van de volgende 3 criteria gebruikt:

  1. geheime kennis (iets wat de klant weet, zoals een wachtwoord of code),
  2. exclusief bezit (iets wat de klant in eigendom heeft, zoals een betaalkaart of smartphone)
  3. een exclusief kenmerk (iets dat klantspecifiek is, zoals een vingerafdruk of gezichtsherkenning).

Er is gekozen voor een 5-cijferige code, en dus niet voor een 4- (identiek aan de pincode) of 6-cijferige (die kan overeenkomen met een geboortedatum).

Bovendien is, voordat u uw telefoonnummer invoert bij het aanmaken van de Easy Banking-code, een elektronische handtekening (M1) vereist voor nog meer veiligheid.

Ik heb 3 foutieve pincodes ingevoerd bij het gebruik van mijn bankkaart.

Als u 3 keer na elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw kaart om veiligheidsredenen geblokkeerd.

Hoe uw kaart deblokkeren?

U gaat langs in uw Fintro kantoor om uw debetkaart te laten normaliseren en het aantal PIN-pogingen terug op 3 te laten zetten.

Ik heb 3 foutieve ‘pincodes’ ingevoerd bij het gebruik van mijn bankkaart?

Als u 3 keer na elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw kaart om veiligheidsredenen geblokkeerd.

Hoe uw kaart deblokkeren?

U kan bellen naar 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur, op zaterdag van 9 tot 17 uur) met uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone. Ook hier komt u via een beveiligde lijn dan bij een adviseur.

Belangrijk om te weten: na het telefonisch resetten van uw pincode dient u uw kaart in een bankautomaat te steken en uw pincode in te toetsen alvorens u zich opnieuw online kunt aanloggen (de pincode moet namelijk gesynchroniseerd worden).

Mijn kaart is geblokkeerd na 5 foute handtekeningen. Hoe kan ik mijn kaart deblokkeren?

Kijk na of u een nieuwe kaart ontvangen heeft. In dit geval dient u een nieuw profiel aan te maken op Easy Banking App.

Als dit niet het geval is, kunt u ons bellen om uw kaart te deblokkeren op het nummer 02 433 40 92 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Hoe voeg ik een rekening van een andere bank toe aan Easy Banking?

Momenteel is dit enkel mogelijk via de Easy Banking App. U kan deze stappen volgen:

  • Meld aan via Easy Banking App.
  • Klik in het overzicht van uw rekeningen bovenaan rechts op het plusteken.
  • Kies ‘Rekening van een andere bank toevoegen’.
  • Druk onderaan op ‘Beginnen’.
  • Selecteer de bank waarvan u een rekening wilt toevoegen en meld aan volgens de procedure van die bank.
  • Selecteer de rekening(en) die u wilt toevoegen, selecteer het type rekening en druk op ‘Bevestigen’.
  • Het rekeningoverzicht verschijnt opnieuw. De geselecteerde rekeningen werden toegevoegd.

Hoe wijzig of verwijder ik rekeningen van een andere bank die aan Easy Banking werden toegevoegd?

Momenteel is dit enkel mogelijk via de Easy Banking App. U kan deze stappen volgen:

  • Meld aan via Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de strepen om het menu te openen en kies ‘Instellingen’.
  • Kies voor ‘Rekeningen bij andere banken’.
  • Druk op de gewenste rekening.
  • Pas het type rekening aan indien u dit wenst of druk op ‘Rekening verwijderen’ om ze te schrappen uit uw overzicht.

Hoe kan ik aanmelden met Itsme in Easy Banking Web?

Bekijk volgend filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Als u kiest voor aanmelden met itsme hebt u de allereerste keer (eenmalig) wel uw kaartlezer nodig.

  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in in het aanmeldscherm van Easy Banking.
    TIP: Vink de optie Onthoud dit profiel aan. Dan hoeft u niet elke keer deze nummers in te geven.
  2. U hebt de keuze tussen Aanmelden met kaartlezer en Aanmelden met itsme. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Voer de stappen uit die op het scherm staan en plaats uw elektronische handtekening.
  4. Uw naam zal dan verschijnen en u kunt de diensten van itsme activeren door op Volgende te klikken.
  5. Plaats opnieuw een elektronische handtekening met de M2-knop

Als u de tweede keer inlogt, dient u de itsme app te openen op uw smartphone:

  • Kies onderaan voor ik log in.
  • Klik op de groene knop Bevestig
  • Geef uw unieke code van 5 cijfers in die u aangemaakt had.

De website zal u automatisch inloggen. U krijgt nu toegang tot uw Easy Banking Web.

Hoe kan ik een contract Easy Banking App openen?

Enkel als u al beschikt over een contract Easy Banking Web, kunt u een contract Easy Banking App afsluiten:

  • Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android). 
  • Volg de acceptatieprocedure op uw mobiele apparaat met behulp van de kaartlezer en uw bankkaart.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik me voor de eerste keer aanmelden in de Easy Banking App ?

  • Download de app in de App store of Playstore;
  • Open de app en klik op ‘aan de slag’;Voer uw klantnummer en kaartnummer in (u vindt beide terug op uw bankkaart) ;
  • Kies een gebruikersnaam;
  • U kan (optioneel) een foto toevoegen, klik dan op ‘volgende’;
  • Bevestig uw profiel via elektronische handtekening (M1) met uw bankkaart en kaartlezer;
  • Kies een paswoord en lees en aanvaard de algemene voorwaarden;
  • Op sommige apparaten kunt u zich aanmelden via digitale vingerafdruk: de app detecteert dan automatische de Touch iD functionaliteit en stelt u voor om deze te activeren;
  • Bevestig deze stappen via elektronische handtekening (M2) met uw kaartlezer; 
  • Uw profiel is gecreëerd. Bij een volgend gebruik van de app volstaat de invoering van een paswoord of een digitale vingerafdruk.

Hoe kan ik facturen betalen met Zoomit?

U ontvangt een bericht per mail wanneer een nieuw document beschikbaar is in de Zoomit-rubriek van uw Easy Banking Web en Easy Banking App.

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald. 

Via Easy Banking App:

  • Meld aan op Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald.

Hoe kan ik mijn facturen opnieuw via de post ontvangen, in plaats van via Zoomit?

U dient contact op te nemen met de betrokken leverancier en hem vragen om uw facturen opnieuw via de post te versturen.

Ik heb mijn facturen reeds betaald en toch meldt Zoomit dat ik nog te betalen facturen heb. Wat moet ik doen?

U kunt steeds de betaalstatus van een factuur aanpassen.

De betaalstatus aanpassen doet u zo:

Via Easy Banking Web:

  • Meld aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald. 

Via Easy Banking App:

  • Meld aan op Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald.

Ik zoek het fiscaal attest van mijn woonkrediet. Kan ik dit online terugvinden?

In Easy Banking Web kunt u de jaarlijkse fiscale attesten terugvinden. Voor uw fiscaal attest van het woonkrediet gaat u als volgt tewerk:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Lenen en dan op Mijn documenten.
  • Klik op de naam van het attest of op de horizontale strepen en dan op Downloaden om uw bestand te downloaden naar uw computer.

Hebt u een hypothecair mandaat, dan kan u uw betalingsbewijs terugvinden via de uittreksels van uw zichtrekening.

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn uittreksels.
  • Klik rechts van de zichtrekening waarmee u uw krediet betaalt op de horizontale strepen en kies voor Raadplegen.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten of Vrije berichten. U kan het openen door op de naam van het document te klikken.

Hoe kan ik online mijn uittreksels raadplegen?

U kunt uw uittreksels raadplegen in:

Easy Banking Web:
  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Ga naar de tweede tab boven de rekening: Uittreksels.
U kunt ze ook raadplegen in Easy Banking App: 
  • Meld u aan op Easy Banking App.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Klik op de drie puntjes bovenaan, en kies ‘Uittreksels’  

Standaard verschijnen de uittreksels van de laatste drie maanden.
Uw uittreksels zijn online beschikbaar vanaf 01/01/2012. U dient enkel te klikken op het gewenste jaar. De uittreksels worden in pdf-formaat aangeboden.

Wenst u een officieel uittreksel van voor 01/01/2012, dan dient u dit aan te vragen bij het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur of u kunt langsgaan in een kantoor. In dit geval wordt u wel een kost van 9,08 euro per geconsulteerde maand aangerekend.

Hoe kan ik online mijn uittreksels raadplegen?

U kunt uw uittreksels raadplegen in:

Easy Banking Web:
  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Ga naar de tweede tab boven de rekening: Uittreksels.
U kunt ze ook raadplegen in Easy Banking App: 
  • Meld u aan op Easy Banking App.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Klik op de drie puntjes bovenaan, en kies ‘Uittreksels’  

Standaard verschijnen de uittreksels van de laatste drie maanden.
Uw uittreksels zijn online beschikbaar vanaf 01/01/2012. U dient enkel te klikken op het gewenste jaar. De uittreksels worden in pdf-formaat aangeboden.

Wenst u een officieel uittreksel van voor 01/01/2012, dan dient u dit aan te vragen bij het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur of u kunt langsgaan in een kantoor. In dit geval wordt u wel een kost van 9,08 euro per geconsulteerde maand aangerekend.

Hoe kan ik een specifieke verrichting terugvinden?

U hebt twee mogelijkheden om een verrichting terug te vinden:

Uw verrichtingen van de voorbije vier jaar doorzoeken: 

  • Meld u aan op Easy Banking Web
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Verrichtingen zoeken
  • Klik op Een rekening selecteren en kies de rekening waarop u wilt zoeken. U kan meerdere rekeningen selecteren
  • Voer uw zoekcriteria in. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag, een naam en datum of een rekeningnummer zijn. U kan meerdere criteria aan uw zoekopdracht toevoegen
  • Druk tot slot op het vergrootglas om te zoeken.

Verrichtingen van de voorbije vijf jaar doorzoeken en exporteren naar CSV:

  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn archief.
  • Klik onderaan rechts op Nieuwe aanvraag.
  • Kies de rekening waarvan u een archief wilt, druk op Volgende en bevestig nadien uw aanvraag.

 

Via Easy Banking App:

  • Meld aan in Easy Banking App.
  • Druk op de gewenste rekening om de recente verrichtingen te zien.

Tik op op het vergrootglas: u kan dan een zoekopdracht ingeven en filters aanpassen zodat u meer gericht kan zoeken.

  • Druk naast het vergrootglas op het PDF-icoon om je zoekopdracht te printen, op te slaan of te mailen of druk eerst op een verrichting en dan op het nieuwe pdf-icoon om de gegevens van een transactie op te vragen.

Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw deblokkeren?

U deblokkeert uw itsme-account via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via www.itsme.be of met de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Waar vind ik mijn klantennummer en kaartnummer?

  • Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Client” of op uw rekeninguittreksels.
  • Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en begint steeds met 6703. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Card”.

Hoe kan ik mijn kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen, via uw Easy Banking Web contract:

  • Meld u aan in Easy Banking Web
  • Klik op Instellingen en ga naar Mijn kinderen.
  • Duid de naam van uw zoon of dochter aan die u toestemming wilt geven om de app te gebruiken.
  • Klik op Easy Banking App.
  • Bevestig met een M2-handtekening (een elektronische handtekening met uw kaartlezer).

 Uw kind kan direct gebruik maken van de Easy Banking App.

Welke documenten kan ik terugvinden op de pagina “Mijn Documenten”?

Momenteel kan je de volgende documenten terugvinden onder “Mijn Documenten”:

  • Woonlening -- Contract
  • Woonlening -- Fiscaal attest

We streven ernaar om in de toekomst nog meer documenten beschikbaar te maken op deze pagina.

Waarom krijg ik de melding “Er zijn nog geen documenten.”?

Momenteel is het aantal documenten beschikbaar onder “Mijn documenten” nog beperkt. Je krijgt deze melding als er geen documenten beschikbaar zijn voor jou.

Hoe kan ik een begunstigde wijzigen of verwijderen?

In Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik op ‘dagelijks bankieren’ bovenaan links op uw scherm.
  • Selecteer ‘Mijn begunstigden’.
  • Klik op de betrokken begunstigde en wijzig of verwijder deze.

In Easy Banking App:

  • Meld u aan in Easy Banking App.
  • Druk op de horizontale strepen rechts onderaan.
  • Kies ‘Begunstigden’ en selecteer de betrokken begunstigde.
  • U kan deze dan wijzigen of verwijderen

Ik ben mijn paswoord van de app vergeten. Wat moet ik doen om dit te vernieuwen?

Klik op ‘aanmelden’ in de app, en nadien op ‘ik ben mijn paswoord vergeten’.

U moet zich dan aanmelden met uw kaartlezer. Na het invoeren van uw elektronische handtekening (M1) kan u een nieuw paswoord kiezen, en dit bevestigen met een handtekening M2. U onvangt dan een bevestiging dat uw paswoord werd gewijzigd.

Waarom krijg ik de melding “Er is een technische fout opgetreden”?

Deze melding doet zich voor wanneer er een fout optreedt bij het genereren van je lijst van beschikbare documenten. Gelieve de helpdesk te contacteren als het probleem aanhoudt op 02 433 40 92.

Hoe kan ik online een archief van de verrichtingen op mijn rekening aanvragen?

U kunt online een historiek van uw rekening aanvragen van de voorbije 5 jaar.

Deze dienst is gratis.Een archief aanvragen doet u als volgt:
  • Meld u aan op Easy Banking Web.
  • Klik op het domein Dagelijks bankieren (links bovenaan).
  • Kies voor Mijn archief onder de titel Beheren.
  • Klik op Nieuwe aanvraag.
  • Kies de rekening waarvoor u een archief wenst en de rekening waarmee u de kosten voor dit archief wenst te betalen. Een archief werd recent gratis, u zal niets aangerekend worden. Sinds enige tijd is de aanvraag van een archief gratis.
  • Klik op Bevestigen.

Binnen de 24 uur zal uw archief beschikbaar zijn.
Om dit te raadplegen dient u dezelfde weg te volgen.

Pas op: een archief is geen officieel rekeninguittreksel. Het is enkel een lijst van uw verrichtingen.

Kan ik meerdere profielen bewaren op mijn computer?

U kunt meerdere profielen bewaren op uw computer.
Om dit te doen, klikt u op het scherm met de keuze om aan te melden via de kaartlezer of via ITSME op aanmelden met een ander profiel. U krijgt een lijst met de profielen die al bewaard werden. In dit scherm kunt u een nieuw profiel toevoegen.

Hoe kan ik mijn uittreksels online ontvangen?

U kunt zelf online de verzendingsmodaliteit voor uw rekeninguittreksels aanpassen.
U hebt twee opties via Easy Banking Web:

  • van “Post” naar “Easy Banking Web” 
  • of een combinatie van Easy Banking Web + Post” (de laatste optie is echter wel betalend)

Hoe gaat u tewerk?

  • Log in op Easy Banking Web.
  • Klik op Instellingen rechts bovenaan de pagina.
  • Klik vervolgens op Rekeninguittreksels.
  • Kies Uw voorkeur wijzigen.
  • Mogelijk moet u nadien ook nog individuele rekeningen aanvinken en klikken op Toepassen van uw voorkeuren.

Ontvangt u uw uittreksels al via Easy Banking Web en wenst u ze terug via de post te ontvangen, dan dient u het Easy Banking Centre te contacteren op het nummer 02 762 60 00 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur of langs te gaan in een kantoor.

Kan iedereen gebruik maken van itsme? Wat zijn de voorwaarden?

U kunt itsme gebruiken bij de partners die itsme ondersteunen.
>U moet over een smartphone beschikken.
>Voor Android moet het besturingssysteem minstens voldoen aan versie 4.2 en voor iOS minstens versie 8.0.
>Daarnaast moet u een Belgische simkaart hebben.
>Als uw simkaart niet voldoet aan de vereisten, zal de app dit meedelen. Dan kunt u bij provider een nieuwe simkaart aanvragen.

In deze gevallen kunt u geen gebruik maken van itsme:

  • als u minderjarig bent (jonger dan 18 jaar);
  • als uw Belgische identiteitskaartgegevens niet up-to-date zijn bij uw bank: om veiligheidsreden kunt u alleen een itsme-account aanmaken als uw laatste identiteitsgegevens gevalideerd zijn in een bankkantoor;
  • als u geen Belgische identiteitskaart hebt;
  • als u een Windows-smartphone gebruikt: die wordt niet door itsme ondersteund;
  • als u uw toestel ‘jailbroken’ (iOS) of ‘geroot’ (Android) is;
  • als u weigerde uw gegevens te delen met Belgian Mobile ID.

Hoe kan ik veranderen van kantoor?

Om van kantoor te veranderen, kunt u met uw identiteitskaart naar het onthaal van uw nieuwe kantoor naar keuze gaan. De medewerkers zullen de wijziging doorvoeren.

Hoe kan ik een overlijden melden aan de bank?

U bent welkom in een van onze kantoren en wij staan voor u klaar via ons Easy Banking Centre op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

De adviseur die het overlijden registreert, zal u informeren over de gevolgen (blokkering van rekening, betalingen, …) en de te nemen stappen in het kader van de successieregeling.

Hoe kan ik een wijziging van mijn burgerlijke staat melden aan de bank?

  1. Ga langs in een van onze kantoren met uw elektronische identiteitskaart en een officieel document dat de wijziging van uw burgerlijke staat aantoont.
  2. Stuur per post een kopie van uw identiteitskaart en een duplicaat van uw document dat de wijziging bewijst (vb. duplicaat van uw huwelijksakte, verklaring van wettelijk samenwonen, …) naar BNP Paribas Fortis NV, Warandeberg 3 (1QA5E), 1000 Brussel.

Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen of verwijderen?

Via Easy Banking Web:

  1. Ga naar de pagina met uw contactgegevens.
  2. Wijzig of verwijder de gewenste gegevens.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Persoonlijke gegevens.
  4. Wijzig of verwijder de gewenste gegevens.

Ik ben verhuisd en de uitgavenstaten van mijn kredietkaart komen nog op mijn oude adres. Wat moet ik doen?

Laat uw identiteitskaart inlezen in een van onze kantoren. Zo kunnen wij uw adresgegevens aanpassen.

Indien uw identiteitskaart al werd ingelezen, kan u via Easy Banking Web ook zelf het adres aanpassen.

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik rechts van uw kredietkaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  3. Kies voor Mijn adressen.
  4. Pas uw adres aan, druk op Volgende en bevestig met uw kaart en kaartlezer. U kan hier ook kiezen om uw uitgavenstaten elektronisch via Zoomit te ontvangen.

Ik ben verhuisd. Moet ik mijn nieuw adres ergens doorgeven?

Wanneer uw identiteitskaart werd aangepast door uw gemeente, dient u ze ook bij ons te laten registreren. Dat kan:

  1. door uw identiteitskaart in laten lezen aan het onthaal van een kantoor.
  2. door een kopie van uw identiteitskaart (voor- en achterzijde) per post te sturen naar:

BNP Paribas Fortis NV,

Warandeberg 3 (1QA5E),

1000 Brussel

Opgelet: deze recto/verso kopie moet ondertekend worden, alle pagina's dienen voorzien te zijn van de datum en u dient uw nieuwe adres te vermelden. Dit alles dient met de hand geschreven te zijn.

Ik heb een nieuwe identiteitskaart. Wat moet ik doen?

U dient de bijwerking van uw identiteitsgegevens door te geven aan de bank.

U kunt dit doen:

  1. door uw identiteitskaart in laten lezen aan het onthaal van een kantoor.
  2. door een kopie van uw identiteitskaart (voor- en achterzijde) per post te sturen naar:

BNP Paribas Fortis NV,

Warandeberg 3 (1QA5E),

1000 Brussel

Opgelet: deze recto/verso kopie moet ondertekend worden, alle pagina's dienen voorzien te zijn van de met de hand geschreven datum.

Waar vind ik mijn klantennummer en kaartnummer?

  1. Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. U vindt dit nummer terug op uw rekeninguittreksels en op de voorzijde van uw debetkaart naast het woord Client.
  2. Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers  en begint steeds met 670U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw debetkaart naast het woord Card.

Hoe beheer ik mijn i-message abonnement ?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over I-message.
  2. Hier kunt u een of meer abonnementen nemen op de dienst. U kunt ook bestaande abonnementen wijzigen, opschorten of annuleren.

Hoe kan ik mijn i-message abonnement stopzetten?

  1. Bezoek onze pagina over I-message.
  2. Klik rechts van het abonnement op de horizontale strepen en kies Opzeggen.
  3. Volg de stappen met uw kaart en kaartlezer en bevestig.

Hoeveel kost een i-message abonnement?

Een abonnement op I-Message is gratis. U betaalt enkel 0,12 EUR per verstuurde sms. Koppelt u het abonnement aan een Premium Pack, dan betaalt u niets.

Waarom houdt de sms van I-message met mijn saldo geen rekening met de verrichtingen van de dag zelf?

Het saldo dat u krijgt per sms, gaat altijd uit van altijd het saldo van de vorige werkdag.

Welke informatie kan ik ontvangen in i-message?

  1. Saldo: u krijgt het saldo van de rekening van uw keuze volgens de frequentie die u wilt: dagelijks, wekelijks, maandelijks.
  2. Saldowaarschuwing: u krijgt een bericht als het saldo van de rekening van uw keuze stijgt boven of onder een door u bepaalde grens.
  3. Bedrag ontvangen: u krijgt een bericht bij elke ontvangst van een door u bepaald bedrag op de geselecteerde rekening.
  4. Waarschuwing beursorder: u krijgt een bericht bij de gedeeltelijke of volledige uitvoering of bij de annulering van een beursorder.
  5. Verrichting in wacht: de bank stuurt een sms wanneer minstens één verrichting in wacht staat op de rekening en geweigerd dreigt te worden wegens ontoereikend saldo.
  6. Verrichting op effecten: u ontvangt een sms wanneer er een verrichting op effecten wordt aangekondigd.

Ik heb een verdachte e-mail gekregen. Wat moet ik doen?

  1. Klik nooit op een link in een verdachte e-mail.
  2. Deel nooit per telefoon, e-mail of sms de elektronische handtekening of pincode.
  3. Stuur de verdachte e-mail meteen door naar phishing@bnpparibasfortis.com.
  4. Verwijder tot slot de e-mail meteen.

Lees ook onze tips om online fraude te vermijden.

Wat is een instantoverschrijving?

Een instantoverschrijving is een overschrijving in EUR die onmiddellijk uitgevoerd en verwerkt wordt. Ook ’s avonds, tijdens het weekend en op feestdagen. Het geld komt binnen enkele seconden toe, ook wanneer u overschrijft naar een rekening bij een andere bank.

Wat is de limiet van een instantoverschrijving?

U kan tot 1.000 EUR per rekening, per dag overschrijven via een instantoverschrijving. Voor minderjarigen is dit beperkt tot 625 EUR per rekening, per dag.

Hoe voer ik een instantoverschrijving uit?

  1. Meld aan in Easy Banking App op smartphone of tablet.
  2. Start een overschrijving.
  3. Tik op Uitvoeringsdatum en kies voor Instantoverschrijving.
  4. Vervolledig het overschrijvingsformulier, druk op Volgende en bevestig.

Waarom kan ik mijn instantoverschrijving niet uitvoeren?

Dit zijn mogelijke redenen:

  1. De bank van de begunstigde aanvaardt geen instantoverschrijvingen.
  2. De rekening van de begunstigde werd afgesloten.
  3. U overschrijdt het maximale bedrag voor Instant overschrijvingen.

Hoeveel kost een instantoverschrijving?

Een instantoverschrijving, uitgevoerd via Easy Banking App, kost 0,60 EUR (inclusief BTW). Bent u ondernemer en werkt u met Easy Banking Business, dan kost een instantoverschrijving 1,50 EUR (exclusief BTW).

Welke kosten zijn verbonden aan de inning van een cheque?

De kosten die verbonden zijn aan een cheque in euro of in vreemde munten, kunt u raadplegen in onze tarievenlijst.

Hoe annuleer ik een domiciliëring?

U kunt een domiciliëring blokkeren via Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw domiciliëringen.
  2. Klik naast de te beheren domiciliëring op de horizontale strepen en kies voor Blokkeren/Deblokkeren.
  3. U kunt kiezen voor ofwel enkel de volgende invordering blokkeren; ofwel alle toekomstige invorderingen voor dit mandaat blokkeren.

Opgepast: uw schuld bij de schuldeiser blijft openstaan.

U wilt een domiciliëring definitief stopzetten?

Contacteer de betrokken schuldeiser.  Deze zal de domiciliëring stopzetten, zodat geen facturen meer worden aangeboden.

Hoe kan ik de geplande betaling van een domiciliëring weigeren ?

Als uw rekening nog niet gedebiteerd werd, kunt u een betaling via domiciliëring weigeren via Easy Banking Web en App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik op de betreffende rekening en ga naar Gepland. Klik op de betreffende domiciliëring en vervolgens op Weigeren.
  3. Bevestig deze verrichting met uw kaartlezer.

Hoe kan ik een betaling terugvorderen die uitgevoerd is via domiciliëring?

Tot 8 weken na de betaling van een domiciliëring kan u de terugbetaling vragen.

Via Easy Banking Web:

  1. Bekijk de historiek van uw domiciliëringen.
  2. Dit schermt toont de laatste verrichtingen. Door op een transactie te klikken, kan u om een terugbetaling vragen.

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.
  4. Tik op Historiek en druk nadien op een transactie.
  5. Druk onderaan op Terugbetaling vragen en bevestig met uw kaartlezer.

Na 8 weken dient u de aanvraag voor terugbetaling in te dienen via uw kantoor.

Hoe kan ik geweigerde betalingen bij doorlopende betalingsopdrachten of domiciliëringen opnieuw uitvoeren?

Onvoldoende saldo bij een doorlopende betalingsopdracht:

Om de geweigerde verrichting toch te betalen, moet u de overschrijving zelf  opnieuw inbrengen.

Onvoldoende saldo bij een domiciliëring:

Als een domiciliëring geweigerd is, dient u in eerste instantie na te gaan bij uw schuldeiser (vb. elektriciteitsmaatschappij) of de domiciliëring automatisch opnieuw aangeboden wordt. Zo niet, dan zult u manueel het verschuldigde bedrag zelf moeten overschrijven.

Let op: zorg dat er voldoende saldo op uw rekening staat als de domiciliëring toch een tweede keer aangeboden wordt.

Hoe maak ik een domiciliëring aan?

Een domiciliëring kan enkel aangemaakt worden door een schuldeiser, bijvoorbeeld uw elektriciteitsleverancier of uw telefoonoperator. U dient hem enkel uw toestemming te geven en hem uw bankgegevens mee te delen door middel van een (elektronisch) formulier dat u invult en ondertekent.

Het is ook deze schuldeiser en niet de bank die u dient te verwittigen voor elke wijziging of bij een betwisting.

Waar kan ik een overzicht vinden van mijn domiciliëringen?

Via Easy Banking Web:

  1. Bekijk het overzicht van uw domiciliëringen.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.

Wanneer word ik verwittigd van een aanstaande invordering door domiciliëring?

U ontvangt ten vroegste 14 dagen en ten laatste 1 dag voor de uitvoeringsdatum van de domiciliëring een melding in Easy Banking. 

Via Easy Banking Web:

  1. Bekijk de historiek van uw verrichtingen per domiciliëring.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.
  4. U krijgt een overzicht van de inkomende of geplande domiciliëringen, net als de historiek van de domiciliëringen die reeds van uw rekening gegaan zijn.

Wat is een domiciliëring?

Een domiciliëring is een volmacht die u verleent aan een schuldeiser aan wie u regelmatig facturen moet betalen (bijvoorbeeld uw elektriciteitsleverancier of uw telecomoperator). Hierdoor geeft u hem de toestemming om rechtstreeks het geld van uw rekening af te houden. Hij kan eveneens gebruik maken van de domiciliëringsvolmacht om u terug te betalen.

Hoe kan ik een doorlopende betalingsopdracht aanmaken naar het buitenland?

Voor het aanmaken van een internationale doorlopende betalingsopdracht (in euro of een andere munt) kunt u:

  1. Ons Easy Banking Centre contacteren met uw 5-cijferige code van Easy Banking Phone.
  2. Ons bellen via Contacteer ons nadat u bent aangemeld in Easy Banking App.

Wat hebt u nodig?

  1. De gegevens van de begunstigde (IBAN of rekeningnummer; BIC of SWIFT-code van de bank, naam, voornaam en het volledige adres)
  2. De gegevens van de opdracht (mededeling, frequentie, startdatum, einddatum, taalrol).

Wie betaalt de kosten van een internationale doorlopende betalingsopdracht?  Er bestaan 3 mogelijkheden:

  1. Gedeelde kosten.
  2. Alle kosten ten laste van de opdrachtgever (uzelf).
  3. Alle kosten ten laste van de begunstigde.

U vindt een overzicht van alle kosten op onze website.

Hoe kan ik een doorlopende betalingsopdracht wijzigen of stopzetten?

Via Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik op Dagelijks Bankieren en kies Doorlopende betalingsopdrachten.
  3. Selecteer de betreffende doorlopende betalingsopdracht en klik onderaan op Verwijderen of op Wijzigen.
  4. Klik op Bevestigen.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Ga naar Doorlopende betalingsopdrachten.
  4. Kies de betreffende doorlopende betalingsopdracht en klik onderaan op Verwijderen of op Wijzigen.

tik op Bevestigen.

Hoe kan ik het geld terugkrijgen van een doorlopende betalingsopdracht die reeds uitgevoerd is?

  1. Indien het gaat om een afgesloten rekening, dan wordt het bedrag automatisch teruggestort.
  2. Indien de rekening niet afgesloten is, dient u de begunstigde te contacteren. Lukt dit niet, dan kunt u een aanvraag bij ons indienen om het geld terug te vragen. Dit is een betalende dienst (14,99 EUR) waarbij we contact opnemen met de bank van de begunstigde. Recuperatie van het geld hangt af van de eerlijkheid van de persoon in kwestie.  

U kunt de aanvraag indienen door ons Easy Banking Centre te contacteren. Gebruik uw code van Easy Banking Phone om u te identificeren of bel ons beveiligd via Contacteer ons nadat u hebt aangemeld in Easy Banking App. 

Wat is een doorlopende betalingsopdracht?

Een doorlopende betalingsopdracht is een automatische overschrijving waarmee u op vaste tijdstippen een vast bedrag aan een begunstigde betaalt (bijvoorbeeld: uw huishuur).

Het is ook mogelijk elke maand automatisch een vast bedrag van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven.

Ik heb goederen, betaald met mijn kredietkaart, niet ontvangen. Wat kan ik doen?

U hebt betaald met uw Visa Classic:

  1. Contacteer de handelaar en vraag om het bedrag terug te storten.
  2. Indien dit geen resultaat oplevert, kunt u op de website www.mijnkaart.be de transactie betwisten.

U hebt betaald met uw MasterCard Gold:

  1. Contacteer de handelaar en vraag om het bedrag terug te storten.
  2. U kunt ook een beroep doen op de verzekering Aankoopgarantie internet in geval van niet-levering, niet-conforme levering en gebrekkige levering, die inbegrepen is bij dit type kredietkaart. Contacteer Gold Card Insurance op het nummer 02/664 45 25 (van 8 tot 18.30 uur)  en vul het aangifteformulier schadegeval in.

Kan ik Payconiq gebruiken?

Als u een zichtrekening bij onze bank hebt, dan kan u deze koppelen aan Payconiq door de stappen te volgen in de Payconiq by Bancontact-app.

Wanneer u betaalt via Payconiq, gaat het bedrag iets later via domiciliëring van uw rekening.

Hoe doe ik een Europese overschrijving?

Via Easy Banking Web:

  1. Dat kan via het overschrijvingsformulier.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan op Overschrijving.

Hoe doe ik een overschrijving met uitvoeringsdatum?

Via Easy Banking Web:

  1. Start een nieuwe overschrijving.
  2. Vul het formulier in en zet een specifieke datum bij Uitvoeringsdatum.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan op Overschrijving.
  3. Vul het formulier in en vermeld een specifieke datum bij Uitvoeringsdatum.

Op de opgegeven datum wordt de overschrijving uitgevoerd. Tot dan verschijnt de verrichting in de historiek van de rekening bij Gepland.

Hoe geef ik een internationale overschrijving door?

Via Easy Banking Web:

  1. Start een nieuwe overschrijving.
  2. Selecteer de munt en de rekening van de opdrachtgever.
  3. Vul de gegevens van de begunstigde in.

Als de begunstigde nog niet opgenomen is in uw lijst, kunt u een nieuwe begunstigde aanmaken. Dit doet u door het rekeningnummer in te voeren bij BBAN.

Via onze Currency Guide vindt u alle informatie waar andere landen om vragen.

Hoe kan ik de uitvoeringsdatum van een verrichting veranderen?

Via Easy Banking Web:

  1. Meld aan op onze website.
  2. Klik op de rekening waarvan de verrichting af zal gaan.
  3. Klik boven uw verrichtingen op Gepland.
  4. Klik op de verrichting en klik op Details. Kies nadien voor Wijzigen.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze App.
  2. Tik op de rekening waarvan de verrichting af zal gaan.
  3. Druk boven uw verrichtingen op Gepland.
  4. Druk op de verrichting en druk op Details. Kies nadien voor Wijzigen.

Hoe kan ik een overschrijving annuleren?

Werd deze overschrijving zonder uitvoeringsdatum ingevoerd, dan dient u zelf contact op te nemen met de begunstigde om het bedrag terug te vorderen.

Gaat het om een overschrijving in euro met uitvoeringsdatum en werd ze nog niet uitgevoerd dan kan u ze zo annuleren:

Via Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik op de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en klik op Gepland.
  3. Klik op de overschrijving in kwestie en Klik op Details. Kies nadien voor Wijzigen of Verwijderen.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan
  2. Ga naar de gewenste rekening en selecteer Gepland
  3. Druk op de overschrijving in kwestie en druk op Details. Kies nadien voor Wijzigen of Verwijderen.

Hoe kan ik een overschrijving uitvoeren met Itsme?

Via Easy Banking Web en App:

  1. Identificeer u met Itsme op onze site of op onze app.
  2. Klik op Dagelijks bankieren en dan op Nieuwe overschrijving.
  3. Vul de gegevens voor de overschrijving in en klik op Volgende.
  4. Is een handtekening vereist? Klik dan op Bevestigen met Itsme.
  5. Open Itsme op uw smartphone en controleer de gegevens in de melding.
  6. Bevestig met uw Itsme code of vingerafdruk.
  7. Van zodra de verrichting bevestigd is via de itsme app, wordt u automatisch naar de bevestigingspagina in Easy Banking geleid. 

Meer info vindt u op de website van Itsme.

Hoe komt het dat ik mijn internationale overschrijving niet terugvind?

Het kan enkele bankwerkdagen duren voor internationale overschrijvingen in de historiek van uw verrichtingen verschijnen. 

Hoelang blijft een geweigerde verrichting zichtbaar in Easy Banking?

Een melding blijft drie weken raadpleegbaar op het overzicht van uw rekeningen en twee maanden in uw historiek van geweigerde transacties.

Hoelang duurt het voor een overschrijving toekomt?

  1. Een overschrijving tussen eigen rekeningen bij BNP Paribas Fortis wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  2. Een overschrijving naar een andere rekening bij BNP Paribas Fortis is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  3. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA zone.neemt meestal 3 bankwerkdagen in beslag.
  4. De duur van een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA zone hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 bankwerkdagen in beslag.

Hoe vind ik een overschrijving met uitvoeringsdatum terug in Easy Banking?

  1. Meld aan op onze website of applicatie.
  2. Klik/tik op uw rekening om de historiek te zien
  3. Klik/tik op Gepland om uw geplande verrichtingen te kunnen zien

Hoeveel kost een overschrijving in euro?

Er zijn geen kosten verbonden aan een overschrijving in euro wanneer het om een verrichting via IBAN en binnen de SEPA-zone.

Opgepast: bij een manuele tussenkomst via een medewerker kan er wel een bijkomende kost aangerekend worden.

Hoeveel kost een internationale overschrijving?

De kosten voor een Internationale overschrijving variëren van overschrijving tot overschrijving. U kunt een indicatie van de kosten terugvinden in onze tarievenlijst.

Waar vind ik een overschrijving met uitvoeringsdatum terug in Easy Banking?

  1. Meld aan op onze website of applicatie.
  2. Klik/tik op uw rekening om de historiek te zien
  3. Klik/tik op Gepland om uw geplande verrichtingen te kunnen zien

Waarom moeten meerdere personen een transactie tekenen via Easy Banking?

Bij een overschrijving vanaf een rekening waarop u maar een beperkte volmacht hebt, is er een tweede handtekening nodig door een houder of andere gevolmachtigde van de rekening.

U kan deze verrichtingen niet meteen verzenden, u dient ze te bewaren. De overschrijving komt vervolgens terecht in de rubriek Mijn handtekeningen.

De andere persoon wordt automatisch verwittigd als een handtekening nodig. Hij of zij krijgt dan een melding bij Taken rechtsboven in Easy Banking Web.

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Wat is een BIC-code?

Een BIC-code (of SWIFT-code) is een unieke code om wereldwijd banken of financiële instellingen te identificeren. De begunstigde van de overschrijving kan u die BIC bezorgen. De BIC-code van BNP Paribas Fortis is GEBABEBB .

Wat is een internationale overschrijving?

Een internationale overschrijving is een transactie

1. in EUR of in andere munteenheden naar een begunstigde buiten de SEPA-zone.

2. in vreemde munten naar andere banken in België.

3. in EUR naar de landen van de SEPA zone waarbij u niet over een IBAN-rekeningnummer beschikt.

Wat hebt u nodig om een internationale overschrijving uit te voeren?

  1. Het (IBAN)rekeningnummer
  2. De BIC-code/SWIFT-code van de bank van de begunstigde

Via onze Currency Guide kan u alle informatie vinden waar andere landen om vragen.

Wat is een SEPA overschrijving?

Een SEPA overschrijving is een transactie:

  1. in EUR.
  2. naar een correct IBAN-rekeningnummer.
  3. van of naar lidstaten van de SEPA-zone. Dit komt grotendeels overeen met de lidstaten van de Europese Unie.

Wat hebt u nodig om een SEPA overschrijving uit te voeren?

  1. Het IBAN-rekeningnummer.

Wat moet ik doen als ik de overschrijvingslimiet bereikt heb?

De overschrijvingslimieten van onze verschillende kanalen kunnen niet gewijzigd worden. Als u ze bereikt hebt, dan kan u via uw kantoor de overschrijving uit laten voeren.

Onze verschillende limieten vindt u op deze pagina's:

  1. Voor minderjarigen.
  2. Voor volwassenen.

Hoe kan ik mijn woningverzekering opzeggen?

Een woningverzekeringscontract wordt afgesloten voor een periode van 1 jaar en het wordt stilzwijgend verlengd op de jaarlijkse vervaldag

U kunt het contract opzeggen door ten minste 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag een opzeggingsbrief te sturen aan

AG Insurance

Emile Jacqmainlaan 53

1000 Brussel

Hoe doe ik een aangifte in verband met mijn hospitalisatieverzekering?

U kunt uw hospitalisatie-aangifte online(*) doen. Dag en nacht toegankelijk, alle dagen van de week, het kost u slechts enkele minuten om deze aangifte in te vullen. Zorg ervoor dat u volgende zaken bij u hebt:

  1. de Medi-Assistance-kaart (of uw contractnummer);
  2. uw bankrekeningnummer;
  3. informatie over de ziekenhuisopname.

Een aangifte is ook mogelijk via telefoon. U vindt het nummer op uw Medi-Assistance-kaart.

(*) Uw persoonlijke gegevens worden alleen verwerkt in het kader van de afwikkeling van het schadegeval, zolang het nodig is voor dat doel

Hoe raadpleeg ik de details van mijn verzekering?

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan in Easy Banking App.
  2. Open het menu via de horizontale strepen die u onderaan rechts vindt.
  3. Kies voor Verzekeringen.
  4. Tik op de naam van de verzekering waarvan u de details wilt raadplegen.
  5. Op dit scherm verschijnt een overzicht uw waarborgen. Druk op de titel van een waarborg om meer informatie op te vragen.

Via Easy banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw verzekeringen.
  2. Klik op de naam van de verzekering waarvan u de details wilt raadplegen.
  3. Op dit scherm verschijnt een overzicht uw waarborgen. Klik op de titel van een waarborg om meer informatie op te vragen.

Waar vind ik mijn verzekeringscontract?

Via Easy banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw verzekeringen.
  2. Klik op de naam van de gewenste verzekering.
  3. Klik bovenaan op Documenten.
  4. Klik op Mijn contract. Het bestand wordt nu gedownload naar uw computer.

Waar vind ik de vervaldag van mijn verzekering?

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan in Easy Banking App.
  2. Open het menu via de horizontale strepen die u onderaan rechts vindt.
  3. Kies voor Verzekeringen.
  4. Tik op de naam van de gewenste verzekering.
  5. De vervaldag vindt u boven de waarborgen, net onder de titel Overzicht.

Via Easy banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw verzekeringen.
  2. Klik op de naam van de gewenste verzekering.
  3. De vervaldag vindt u boven de waarborgen, net onder de titel Overzicht.

Wanneer moet ik mijn verzekering betalen?

Deze informatie vindt u in Easy Banking.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan in Easy Banking App.
  2. Open het menu via de horizontale strepen die u onderaan rechts vindt.
  3. Kies voor Verzekeringen.
  4. Tik op de naam van de gewenste verzekering.
  5. Druk bovenaan op Financiële status.
  6. Hier ziet u wanneer en hoeveel u dient te betalen. Betaalt u jaarlijks via domiciliëring, dan vindt de betaling plaats op de vervaldag van de verzekering.

Via Easy banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw verzekeringen.
  2. Klik op de naam van de gewenste verzekering.
  3. Klik bovenaan op Financiële status.
  4. Hier ziet u wanneer en hoeveel u dient te betalen. Betaalt u jaarlijks via domiciliëring, dan vindt de betaling plaats op de vervaldag van de verzekering.

Hoe doe ik aangifte van een schadegeval in verband met mijn brand, voertuig- of familiale verzekering?

Een aangifte in verband met uw brand, voertuig- of familiale verzekering:

  1. Via onze app door onderaan op Contacteer ons of op de tekstballon te drukken en te kiezen voor Online aangifteformulier.
  2. Via onze website(*).
  3. Door Teleclaims te bellen op het gratis nummer 0800 960 40. Belt u vanuit het buitenland, dan kan u bellen naar +32 2 664 99 00.

(*)Uw persoonlijke gegevens worden alleen verwerkt in het kader van de afwikkeling van het schadegeval, zolang het nodig is voor dat doel.

Hoe doe ik aangifte van glasschade aan mijn voertuig?

U kunt hiervoor contact opnemen met een van deze diensten:

  1. Touring Glass (0800 95 555 in België of 0032 3 502 70 60 vanuit het buitenland)
  2. Carglass (0800 90 825)
  3. Autoglass Clinic (0800 23 332)

Hoe doe ik een aangifte in verband met mijn Europ Assistance?

Kom alles te weten over uw aangifte bij Europ Assistance via deze link (*)

Of contacteer ons. Tel: +32 (0) 2 533 75 75. E-mail: help@europ-assistance.be.

(*) Uw persoonlijke gegevens worden alleen verwerkt in het kader van de afwikkeling van het schadegeval, zolang het nodig is voor dat doel.

Ik ben mijn groene kaart kwijt. Wat moet ik doen?

De groene kaart is het officiële bewijs dat uw auto verzekerd is. In België wordt dit document uitgegeven door uw verzekeraar. U ontvangt de kaart van de verzekeraar bij wie u uw BA-autoverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) hebt afgesloten. De groene kaart moet altijd in uw voertuig liggen als u de baan opgaat of zich op een publiek toegankelijk terrein begeeft.

Bent u uw groene kaart kwijt? Vraag dan een kopie aan

  1. Via ons Easy banking Centre.
  2. Via uw kantoor

Kan ik mijn auto in om het even welke garage laten herstellen?

Door een erkend reparateur in te schakelen, ongeacht of u in fout bent of niet, profiteert u van de garantie dat een vervangende auto beschikbaar wordt gesteld voor de duur van de reparatie.

Uw voertuig profiteert van:

  1. 3 jaar garantie op uitgevoerde reparaties;
  2. grondige reiniging (binnen en buiten);
  3. een veiligheidscontrole (controle van de bandenspanning, brandcontrole en toevoeging van ruitensproeiervloeistof).

Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk opschorten?

Ja, dit kan. Wanneer u uw auto een tijdlang niet gebruikt, dan kunt u uw autoverzekering tijdelijk laten schorsen. U betaalt tijdens die periode geen premie, maar u bent dan ook niet verzekerd tegen schade en u ontvangt geen groene kaart.

Hiervoor dient u naar een kantoor te gaan met één van volgende documenten:

  1. Uw laatste groene kaart
  2. Een verklaring waarin gesteld wordt dat u niet meer in bezit bent van de groene kaart (indien u de groene kaart niet meer heeft).

Welke schade is verzekerd in mijn Top Omnium verzekering?

Alle informatie over onze voertuigverzekeringen vindt u op deze pagina.

Waarvoor hebt u het schadeattest nodig?

Als u een nieuwe autoverzekering wilt afsluiten, dan heeft de verzekeraar een schadeattest nodig. Dit is gebaseerd op uw geschiedenis van schadegevallen om het risico te schatten en uw premie te bepalen.

Wat is een schadeattest?

Het schadeattest vermeldt alle ongevallen waarbij u betrokken was tijdens de looptijd van uw autoverzekeringscontract.

Wat is verzekerd in de BA-autoverzekering?

Alle informatie over onze voertuigverzekeringen vindt u op deze pagina.

Hoe kan ik inschrijven op een woningverzekering?

  1. Bezoek onze pagina over woningverzekeringen en kies uw situatie (eigenaar, verhuurder of huurder).
  2. Scroll naar beneden en klik op Uw verzekering simuleren.
  3. Meld u aan en vervolledig de simulatie.
  4. Om uw aanvraag te vervolledigen, of voor alle informatie betreffende andere waarborgen, volstaat het ons te bellen op het nummer 02 433 41 30. Een van onze verzekeringsspecialisten zal samen met u het nodige doen in enkele minuten. Hebt u nog andere vragen, dan zal hij deze uiteraard graag beantwoorden.

Ik verhuis naar een andere woning in België. Hoe zit dat met de woningverzekering?

Als u verhuist, vragen wij u om ons zo snel mogelijk te informeren door contact op te nemen met ons Easy Banking Centre. We zullen uw contactgegevens onmiddellijk wijzigen, zodat we uw correspondentie naar het juiste adres kunnen sturen en uw contract indien nodig kunnen aanpassen.

Houd er ook rekening mee dat u vanaf de dag dat het nieuwe gebouw beschikbaar is, 120 dagen de tijd hebt om uw gegevens in orde te brengen. Of u nu huurder of eigenaar bent van een appartement of een huis, de verzekering voor uw huidige accommodatie dekt uw nieuwe woning zonder extra premie gedurende deze periode van 120 dagen.

Ik huur een woning. Kan ik als huurder een woningverzekering afsluiten?

Huurt u een woning in Vlaanderen of Wallonië? Voor elk nieuw huurcontract bent u voortaan wettelijk verplicht om een brandverzekering af te sluiten. In Brussel bestaat die verplichting nog niet, maar neem alvast uw voorzorgen en denk aan uw bescherming.

Uw verhuurder kan beslissen om zijn brandverzekering voor de verhuurde woning uit te breiden met een clausule 'afstand van verhaal' tegenover u, de huurder.

Uw eigenaar wordt vergoed voor alle (verzekerde) schade aan de verhuurde woning, zelfs voor de schade waarvoor u aansprakelijk bent. De verzekeraar van de eigenaar die een vergoeding verstrekt, kan dankzij deze clausule geen verhaal tegen u uitoefenen.

Voor een bescherming op maat is het altijd interessant om een brandverzekering af te sluiten. Zelfs bij afstand van verhaal, want u bent anders niet gedekt tegen diefstal, schade aan uw roerende goederen of aan derden.

Meer informatie vindt u op deze pagina.

Ik wil zonnepanelen plaatsen. Worden die gedekt door mijn woningverzekering?

Ja, zonnepanelen worden inderdaad verzekerd. Als u het ratingsysteem op basis van het aantal stuks van AG Insurance hebt gebruikt, worden deze panelen automatisch opgenomen in de verzekering. Als u op kapitaalbasis bent verzekerd, neem dan contact met ons op om te voorkomen dat u onderverzekerd bent.

Ik wil mijn woning verbouwen. Verandert dat iets aan mijn woningverzekering?

AG Insurance gebruikt een evaluatierooster op basis van het aantal kamers om de premie voor een huis te berekenen. Als het aantal kamers of hun bestemming verandert als gevolg van renovaties, verandert ook het resultaat van dit rooster.

U doet er daarom goed aan om uw adviseur of ons Easy Banking Centre te informeren in geval van renovaties en zo uw contract te verifiëren. Met een juiste berekening van het aantal kamers in het huis, bent u zeker dat u volledig wordt terugbetaald in het geval van een schadegeval.

De verzekeringsnemer overlijdt. Wat gebeurt er dan met de woningverzekering op zijn naam?

Als de verzekeringnemer sterft, wordt de polis overgedragen aan de erfgenamen. Zij worden verantwoordelijk voor het betalen van de premies.

De erfgenamen kunnen de polis opzeggen. Dit kan binnen drie maanden + 40 dagen na overlijden.

Mijn kinderen gaat op kot. Zijn zij gedekt door mijn woningverzekering?

Indien u een Top Woning aanging voor uw hoofdverblijf, dekt dit ook uw aansprakelijkheid voor schade aan het gehuurde kot van uw kind. U moet dus geen bijkomende verzekering afsluiten.

Als u de Top Woning-verzekering voor uw hoofdverblijf aanging bij AG Insurance via BNP Paribas Fortis, dan dekt dit contract ook uw aansprakelijkheid en die van uw kinderen voor schade aan de accommodatie die ze wereldwijd huren. U moet dus geen aanvullende verzekering afsluiten.

Vragen over Lucy? Klik hier.

  1. Klik hier om onze veelgestelde vragen over Lucy te ontdekken.
  2. Wilt u uw portefuille gedeeltelijk of volledig verkopen? Bel het ons op 02 433 42 90.
  3. Een technisch probleem? Het Lucy team staat voor je klaar via 02 433 42 90

Wat is een beleggersrekening?

  1. De beleggersrekening is een zichtrekening die bedoeld is voor de actieve belegger.
  2. Dankzij de beleggersrekening kunt u uw beleggingstransacties gescheiden houden van uw dagelijkse inkomsten en uitgaven.
  3. Vanaf een beleggersrekening kan u geen verrichtingen naar rekeningen van anderen of bij een andere bank uitvoeren.

Hoeveel is mijn pensioensparen vandaag al waard?

Via Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de drie strepen en kies voor Beleggingen.  
  3. In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde.

Belangrijk: deze waarde houdt geen rekening met de eindbelasting die u nog dient te betalen.

Ik doe aan pensioensparen. Moet ik elk jaar storten?

Neen, u kunt elk jaar vrij bepalen of u al dan niet aan pensioensparen doet.

Ik doe een storting in mijn pensioenspaarcontract? Hoe groot is mijn belastingvoordeel?

U vermeldt het bedrag dat u stort in pensioenspaarfonds- of verzekering  op uw belastingaangifte. U kunt dan rekenen op een belastingvermindering

Standaard kunt u 990 EUR storten.

Middels een uitdrukkelijk te maken keuze kan u ook opteren voor een verhoogd plafond van 1.270 EUR.

  1. Stort u 990 EUR of minder dan krijgt u 30% belastingvermindering.
  2. Stort u meer dan 990 EUR, tot maximum 1270 EUR, dan krijgt u 25% belastingvermindering op het volledige bedrag.

OPGELET:                                          

  1. Bovenstaande bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
  2. U betaalt later wel belastingen op het opgebouwde kapitaal.
  3. De keuze voor de toepassing van het verhoogd plafond moet u elk jaar opnieuw doorgeven. Dit kan via Easy Banking Web. Zolang u niet kiest voor het verhoogde plafond, is het basisplafond van toepassing.

Is er een maximumbedrag voor pensioensparen?

Ja. Elk jaar wordt het maximumbedrag vastgelegd. Voor 2020 bestaan er twee plafonds:

  1. Een basisplafond van 990 EUR;
  2. Een verhoogd plafond van 1.270 EUR dat u enkel kunt gebruiken indien u daar daadwerkelijk voor kiest.

Kan ik in een jaar storten in meerdere pensioenspaarcontracten?

U mag stortingen voor slechts één pensioenspaarcontract of -verzekering vermelden op uw belastingaangifte. Het heeft dan ook geen zin om tijdens hetzelfde jaar te storten voor meerdere pensioenspaarcontracten of - verzekeringen.

Tot welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

U kunt aan pensioensparen doen tot en met 31/12 van het jaar waarin u 64 jaar oud wordt.

Vanaf welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

Om aan pensioensparen te doen, moet u minstens 18 jaar oud zijn.

Daarnaast moet u nog aan volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet de Belgische nationaliteit bezitten of inwoner zijn van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER).
  2. U moet onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting. Indien u onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting als niet-rijksinwoner, kan u slechts van de belastingvermindering genieten indien uw beroepsinkomsten voor minstens 75% in België belastbaar zijn.

Waar vind ik informatie over mijn pensioenspaarfonds?

U vindt deze info op Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik het nummer van uw pensioenspaarrekening.
  3. Klik op de naam van het door u gekozen fonds.

Waar vind ik informatie over mijn pensioenspaarverzekering?

U vindt deze info op Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik onder de titel beleggingsverzekeringen op het nummer van uw pensioenspaarverzekering.

Welke belastingen betaal ik op het opgebouwde kapitaal van een contract pensioensparen?

U  opent uw pensioenspaarcontract of –verzekering voor u 55 jaar bent?

  1. Als u 60 wordt, heft de overheid een belasting van 8% op de fiscale waarde van uw pensioenspaarkapitaal.
  2. Nadien kunt u gewoon verder sparen en 30% (of 25%) belastingvermindering blijven genieten. Dat laatste tot en met het jaar waarin u 64 wordt.  

U opent uw pensioenspaarcontract of -verzekering na uw 55ste verjaardag?

  1. De eindbelasting zal geheven worden op de tiende verjaardag van uw contract.

Welke pensioenspaarvormen bestaan er?

  1. Een pensioenspaarfonds.
  2. Een Spaarverzekering.
  3. Langetermijnsparen via een spaarverzekering.

U vindt alle info over deze vormen van pensioensparen terug op deze pagina.

Wat verstaan we onder kapitaalbescherming?

Kapitaalbescherming:

  1. Een belegging met kapitaalbescherming is uitgerust met een veiligheidsmechanisme. Dat moet ervoor zorgen dat u op de voorziene eindvervaldag uw begininleg terugkrijgt, vóór kosten en taksen.
  2. Kapitaalbescherming geldt enkel op de eindvervaldag van de belegging. Als u vroeger uitstapt dan de vooropgestelde datum, geldt deze bescherming dus niet.
  3. Kapitaalbescherming biedt u geen absolute zekerheid. Indien de uitgever failliet gaat en zijn verplichtingen niet kan nakomen, kunt u dus een deel van uw kapitaal verliezen.

Kapitaalgarantie:

Sommige gestructureerde producten bieden kapitaalgarantie. Een derde partij, bijvoorbeeld een bank, stelt zich dan garant om uw kapitaal terug te betalen op de vervaldag (bv. indien de uitgever in gebreke blijft).

Hoe koop ik effecten via Easy Banking Web?

  1. Zoek een belegging via onze zoekmotor.
  2. Klik op de naam van de belegging.
  3. U ziet nu alle details over het gekozen effect. Klik onderaan op Kopen of Inschrijven .
  4. Vul de gegevens van het order.
  5. Klik op Nu versturen en bevestig de transactie.

Belangrijk: via Easy Banking Web geven wij geen advies.

Hoe verkoop ik effecten via Easy Banking Web?

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op de effectenrekening waarop het effect staat.
  3. Klik rechts van het effect op de horizontale strepen en kies voor Terugbetalen of Verkopen.

Belangrijk: via Easy Banking Web geven wij geen advies.

Kan ik telefonisch een aan- of verkooporder doorgeven aan de bank?

U kunt hiervoor terecht bij ons Easy Banking Centre. Gebruik tijdens het bellen uw Easy Banking Phone-code om uzelf te identificeren of bel ons via Contacteer ons nadat u hebt aangemeld in Easy Banking App op een smartphone.

Belangrijk: langs deze weg kunnen we u geen advies over uw order geven.

Waarom moet ik de vragenlijst kennis en ervaring invullen?

Wanneer we beleggingsadvies geven, houden wij rekening met uw financiële situatie, uw beleggingsdoelstellingen en met uw kennis en ervaring als belegger. Zo willen we er zeker van zijn dat u enkel koopt wat u kent.

Om dit in kaart te brengen, vragen wij u om een vragenlijst in te vullen.

Dit kan via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Kennis en Ervaring.

Wij engageren ons er toe om u enkel beleggingen te adviseren uit categorieën waarmee u voldoende vertrouwd bent.

Belangrijk: het is enkel mogelijk en noodzakelijk om deze lijst zelf in te vullen wanneer u beschikt over een contract portfolio Advice.