Menu
Item

Veelgestelde vragen

Uw zoekterm moet minstens 3 karakters bevatten..

Geen resultaten gevondenResultaatResultaten

Wat is een profiel?

  • U kunt het kaartnummer van uw bankkaart en uw klantnummer opslaan in een cookie (dat is een bestandje op uw harde schijf). Uw browser onthoudt dan die gegevens en zal ze invullen wanneer u zich later opnieuw aanmeldt.
  • U krijgt deze mogelijkheid in het aanmeldscherm. Vink 'Onthoud dit profiel’ aan, als u wilt dat uw browser de ingevoerde gegevens bewaart. Daarna moet u nog een naam voor het profiel kiezen.
  • Als u uw cookies verwijdert, moet u uw profiel opnieuw invullen wanneer u zich de volgende keer aanmeldt.

Hoe een profiel creëren?

  • Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm.
  • Tip: vink de optie 'Onthoud dit profiel' aan (u hoeft dan niet elke keer opnieuw de gegevens in te vullen).
  • Vul een naam in voor dit profiel.
  • Klik op 'Volgende' en bevestig met een elektronische handtekening ‘M1’.
  • Plaats de bankkaart in uw kaartlezer en druk op de rode M1-toets.
  • Op het aanmeldscherm ziet u een code van 8 cijfers (de ‘CHALLENGE'). Voer die code in op uw kaartlezer en druk op ‘OK’.
  • Voer vervolgens de pincode van uw bankkaart in op uw kaartlezer en bevestig met ‘OK’.
  • De kaartlezer berekent dan voor u een elektronische handtekening: een unieke code van maximaal 8 cijfers.
  • De elektronische handtekening verschijnt op het scherm van uw kaartlezer onder de tekst 'RESPONSE'. Vul die in het aanmeldscherm in en klik op de knop ‘Bevestigen'.
  • U bent nu ingelogd.

Welke kaart gebruik ik met de kaartlezer om mij aan te melden?

  • Gebruik uw bankkaart of 'debetkaart' met nummer 6703 xxxx xxxx xxxx x.
    Let wel:
    uw kaart moet aan een Easy Banking-contract gekoppeld zijn.
    u moet uw kaart eerst eens gebruiken aan een geldautomaat of voor een betaling in een winkel.
    met uw kredietkaart kunt u zich niet aanmelden.

Het lukt niet om mij aan te melden

Als u zich niet kunt aanmelden, kunnen dit mogelijke oorzaken zijn:

  • U hebt een verkeerd klantnummer ingevoerd: het klantnummer bevat 10 cijfers; u vindt dit nummer op uw bankkaart naast het woord 'Client'.
  • U hebt een verkeerd kaartnummer ingevoerd: het klantnummer bestaat uit 17 cijfers en staat naast het woord 'Card'; het begint met 6703.
  • U hebt een verkeerde 'Response'-code ingetoetst.
  • U hebt een verkeerde kaart gebruikt.
  • Opmerking: het is niet mogelijk om u aan te melden met een kredietkaart.
    Let op dat u het klant- en kaartnummer niet verwart.

Mijn bewaard profiel is verdwenen!

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven

Kan ik meerdere profielen bewaren?

U kunt meerdere profielen bewaren op uw toestel.
Klik hiervoor op ‘aanmelden met een ander profiel’. U krijgt een lijst met de profielen die al bewaard werden. In dit scherm kunt u een nieuw profiel toevoegen.

Hoe kan ik een bewaard profiel verwijderen?

Klik hiervoor op ‘aanmelden met een ander profiel’. U krijgt een lijst met de profielen die al bewaard werden. In dit scherm kunt u een bestaand profiel verwijderen.

Kan ik aanmelden met een paswoord?

Nee, u kunt zich alleen aanmelden met uw kaart- en klantnummer gecombineerd met een elektronische handtekening van uw kaartlezer.

Wat als ik een foute elektronische handtekeningen 'M1' heb ingegeven?

U kunt tot 5 keer proberen met een elektronische handtekening 'M1'. Na de vijfde mislukte poging wordt zowel Easy Banking Web als uw bankkaart geblokkeerd.

Bel naar het Easy banking Centre.

Wat is Easy Banking Web?

Easy Banking Web is een gratis dienst waarmee u uw bankzaken kunt beheren, dag en nacht, thuis of onderweg. U hebt toegang tot de tool via uw computer of laptop en via uw tablet of smartphone via de app voor iOS en Android.

Kunnen minderjarigen Easy Banking Web gebruiken?

Ja, minderjarigen vanaf 7 jaar kunnen Easy Banking Web gebruiken. Zij moeten hiervoor altijd de voorafgaande toestemming krijgen van hun ouders. Sowieso zijn het de ouders die het contract ondertekenen in naam van hun minderjarig kind.

Wat heb ik nodig om Easy Banking Web te gebruiken?

Hebt u al een actief contract? Dan kunt u zich aanmelden met uw identificatiegegevens, dus met uw kaart- en klantnummer. Ook uw bankkaart en een kaartlezer houd u bij de hand.
Hebt u geen actief contract? Bent u zeker dat u een rekening bij BNP Paribas Fortis hebt? Vraag dan de activatie van uw contract. U doet dit eenvoudig en snel op onze website, telefonisch via het nummer 02 433 43 72 of in een van onze kantoren.

Werkt Easy Banking Web op mijn toestel?

Onderstaande technische vereisten bevelen we aan omdat we onze toepassingen hierop getest hebben. Dit wil niet zeggen dat andere systemen of browsers niet functioneren of minder veilig zijn. We raden u ook aan om altijd de laatste nieuwe versies en updates te gebruiken.

Gebruik Easy Banking Web met volgende besturingssystemen en browsers:

Computerbesturingssystemen:

  • Windows 7 of hoger
  • Mac 10.10 of hoger

Internetbrowsers:

  • IE11 of hoger ·
  • MS Edge
  • Chrome – 3 laatste versies
  • Firefox - 3 laatste versies
  • Safari 7 of hoger

Mobiele browsers (enkel voor tablet):

  • Safari 7 of hoger
  • Chrome - 2 laatste versies·
  • IE9 of hoger

Vergroot of verklein uw lettertype om gemakkelijker te lezen. Verander hiervoor de instellingen van uw internetbrowser. Voor een gewone leesbaarheid volstaan de instellingen ‘Normaal’ van uw browser. Problemen? Bel het Easy Banking Centre.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Om u aan te melden of verrichtingen te ondertekenen met de kaartlezer, moet u altijd een geldige bankkaart van BNP Paribas Fortis bij de hand hebben. Deze bankkaart is:

  • een debetkaart waarvan u houder bent en die gelinkt is aan uw contract;
  • een kaart met 17 cijfers xxxx xxxx xxxx xxxx x;
  • de kaart moet eerst worden gebruikt aan een geldautomaat of voor een betaling bij een handelaar.

Opgelet: het is dus niet mogelijk om u aan te melden met een kredietkaart.

Mijn kaart is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Neem contact op met uw bankkantoor of bel naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 20 00. Een adviseur zal nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Als blijkt dat er alleen een aanpassing van de instellingen nodig is, kunt u zich al na enkele minuten opnieuw aanmelden. Als we uw geheime code moeten deblokkeren (dat kan ook van op afstand), moet u uw bankkaart daarna eerst aan een bankautomaat gebruiken voordat u zich opnieuw in Easy Banking Web of Easy Banking App kunt aanmelden

Let wel: als we uw kaart moeten vervangen, krijgt u misschien ook een ander kaartnummer. Dan moet u dat nieuwe nummer ook zeker in uw profiel aanpassen.

Mijn kaartnummer is gewijzigd. Hoe kan ik me aanmelden met mijn nieuwe kaart?

Als u uw profiel bewaarde, moet u een nieuw profiel aanmaken met het nieuwe kaartnummer. Nadien verwijdert u uw oude profiel.

Op mijn kaartlezer verschijnt 'PIN geblokkeerd'. Wat nu?

Als u 3 foutieve pogingen hebt ondernomen om de geheime pincode van uw bankkaart in te voeren, wordt uw kaart geblokkeerd. Ga dan langs bij uw bankkantoor. Zij zullen uw bankkaart onmiddellijk deblokkeren. Bent u de pincode van uw bankkaart vergeten, dan vraagt u aan uw kantoor een nieuwe pincode. Enkele dagen later ontvangt u thuis een nieuwe geheime pincode. U kunt die pincode veranderen aan een bankautomaat.

Mijn kaartlezer is defect of de batterij is leeg. Wat nu gedaan?

Als uw kaartlezer defect is (hij reageert niet of geeft niet de vertrouwde display) of de melding 'battery low' verschijnt, dan moet die worden vervangen. Wij vervangen uw kaartlezer gratis. Of ga langs in een kantoor, u ontvangt er gratis een nieuwe kaartlezer bij afgifte van uw defecte exemplaar.

Kan ik een kaartlezer van een andere bank gebruiken om mij aan te melden en verrichtingen uit te voeren op mijn rekening?

Met sommige kaartlezers van andere banken kunt u zich aanmelden en verrichtingen uitvoeren op uw rekening. Wel kan het zijn dat u bij gebruik van zo een kaartlezer een elektronische handtekening krijgt van minder dan 8 cijfers. Als u die handtekening invoert, zal die als verkeerd worden beschouwd. Om dat te verhelpen, voegt u aan het begin van de elektronische handtekening gewoon zoveel nullen toe als er nodig zijn om 8 cijfers te verkrijgen.

Ik ben slechtziend. Kan ik een aangepaste kaartlezer krijgen?

Ja, slechtziende of blinde gebruikers kunnen in hun kantoor een gratis kaartlezer met extra grote toetsen, lcd-scherm en stemondersteuning aanvragen.

Wanneer gebruik ik een M2-handtekening?

Gebruik M2-handtekeningen om verrichtingen te bevestigen. Geef alleen een M2-handtekening in als u zelf een verrichting hebt gestart. Elke andere vraag naar een M2-handtekening is meteen verdacht. Let wel: u hoeft niet altijd een M2-handtekening in te geven als u iets koopt op internet. Dat hangt af van de betaalmogelijkheden van de website of de webshop.

Ik heb de app. Kan ik meteen Easy Banking Web gebruiken?

Ja, u kunt zich aanmelden met dezelfde gegevens: kaart- en klantnummer, en met uw kaartlezer.

Ik heb Easy Banking Web al. Kan ik ook de app gebruiken?

Ja, download de app in de App Store (iPhone, iPad), op Google Play (Android) of in de Windows Store. Daarna volgt u gewoon de acceptatieprocedure op uw mobiele apparaat met behulp van de kaartlezer en uw bankkaart.

Wat is het verschil tussen Web en App?

De gebruikerservaring bij beide kanalen is volledig op elkaar afgestemd. Onthoud wel dat de app een aanvullende dienst is op Easy Banking Web. U vindt hierin dus alleen de meest gebruikte functies om dagelijks te bankieren en ook de limieten voor overschrijvingen zijn lager in de app.

Ander verschil: u meldt zich voor de webversie online aan met kaart en kaartlezer. Om in de app in te loggen kunt u kiezen tussen:

  • een digitale vingerafdruk, als uw toestel die optie ondersteunt;
  • een paswoord (een keer per jaar te vernieuwen);
  • de klassieke manier via uw kaart en kaartlezer.

Wat gebruik ik op mijn tablet: Web of App?

Beide opties zijn mogelijk: wij raden u de app aan als die voor u voldoende functies heeft. De app is speciaal ontworpen voor tablets en smartphones en werkt sneller op die toestellen. Ook aanmelden via de app – met paswoord – is makkelijker. Als u toch meer functies nodig hebt, schakelt u over op Web, waar u dezelfde gebruikerservaring krijgt aangeboden.

Wat gebruik ik op mijn smartphone: Web of App?

Op uw smartphone werkt alleen de app. Als u functies nodig hebt die niet in de app zitten, schakelt u over naar de Web op uw computer of tablet.

Hoe activeer ik de app?

U activeert de app meteen na het downloaden, in de app zelf volgens deze stappen:

  • Maak eerst een profiel aan dat u via de kaartlezer met een M1-handtekening bevestigt.
  • Kies een paswoord.
  • Stem in met de algemene voorwaarden via een M2-handtekening.
  • Stem al dan niet in met het gebruik van uw digitale vingerafdruk om aan te melden als uw smartphone die optie ondersteunt.
  • Klaar! U kunt nu bankieren met de app

Aan de app zijn geen extra kosten verbonden voor klanten ouder dan 15 jaar die een Easy Banking-contract hebben.

Werkt de app op mijn toestel?

U houdt best rekening met de technische vereisten omdat we onze toepassingen hierop getest hebben.

  • Android 4.2 ou supérieur .
  • De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:
  • Android 4.2 of hoger
  • iOS 8 of hoger
  • Windows 10 of hoger

Ondervindt u problemen? Bel naar het Easy Banking Centre op het nummer 02 433 41 90. Onze specialisten helpen graag u bij de installatie.

Ik slaag er niet in de app te installeren

Zijn er bij het eerste gebruik problemen bij de installatie of bij de opstart?

  • Hebt u nagekeken of uw smartphone een compatibel mobiel besturingssysteem heeft?
  • Zo ja: verwijder de app en download nog eens opnieuw.

Hebt u nog altijd problemen? Bel naar onze Helpdesk op het nummer 02 433 41 90. Onze specialisten helpen u graag bij de installatie.

Waarom moet ik mijn paswoord in de app elk jaar vernieuwen? En hoe doe ik dat?

Voor de veiligheid moet u elk jaar uw paswoord wijzigen. Eén jaar na uw eerste aanmelding, ontvangt u automatisch een bericht in de app. Het is dus normaal dat u dit bericht ontvangt; het gaat hier niet om een frauduleus bericht.

Nadat u het bericht hebt ontvangen, hebt u 14 dagen de tijd om uw paswoord te wijzigen.

Dat doet u zo:

  1. Meld u aan
  2. Ga naar het hoofdmenu en klik op uw profiel.
  3. Kies 'Mijn profiel beheren' en dan 'Paswoord wijzigen'.
  4. Kies een nieuw paswoord
  5. Bevestig met een elektronische handtekening 'M2'.

 

Als u uw paswoord niet binnen die periode van 14 dagen wijzigt, vervalt het.

Dan gaat u als volgt te werk:

  1. Meld u aan met Touch-ID/Fingerprint of paswoord.
  2. De app vraagt u onmiddellijk om een nieuw paswoord te kiezen.
  3. Bevestig met een elektronische handtekening 'M2'.

 

Als u na stap 1 (= aanmelding met Touch-ID/Fingerprint of paswoord) de handeling afbreekt en de app verlaat, wordt uw paswoord geblokkeerd. Bij de eerstvolgende aanmelding krijgt u de volgende boodschap: ‘Uw paswoord is geblokkeerd. Meld u aan met de kaartlezer om een nieuw paswoord aan te maken.’ U logt dan in met de kaartlezer (elektronische handtekening M1), waarna u het paswoord kunt wijzigen.

Waarom kan ik mij op een smartphone in de app aanmelden met Touch ID (iOS) of Fingerprint (Android), maar niet op een tablet?

Veiligheid. Een tablet is minder persoonlijk dan een smartphone en te veel gebruikers kunnen het toestel in handen krijgen. De veiligheid kan niet 100% worden gewaarborgd. Daarom willen wij die functie liever niet toevoegen.

Wat als ik mijn smartphone of tablet kwijt ben?

Bel het Easy Banking Centre en laat uw mobiel toestel uitschrijven. De veiligheid van de app blijft zo gegarandeerd en een ‘gelukkige vinder’ kan op die manier niet zo maar aanmelden. Houd uw klantnummer en de naam die u koos bij het configureren van het toestel bij de hand.

Wat is 'Easy Banking Phone'?

Met deze dienst kunt u:

  • een heel aantal verrichtingen zelf uitvoeren met de toetsen van uw gsm of uw vaste telefoon, binnen een beveiligde omgeving (en dus aangemeld, vandaar het Easy Banking Phone-contract);
  • een beroep doen op de adviseurs van het Easy Banking Centre (contactgegevens?). Dat kan van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Wilt u hen een verrichting laten uitvoeren? Dan moet u zich eerst aanmelden in de beveiligde omgeving van Easy Banking Phone.

Wat kan ik aanpassen met de functie 'Easy Banking Phone'?

Met de functie Easy Banking Phone kunt u alle Easy Banking Phone-contracten beheren waarvan u de houder bent. U kunt:

  • gratis uw inactief geworden toegang(en) tot de dienst activeren;
  • de geheime code van een specifiek Easy Banking Phone-contract wijzigen;
  • de rekeningen wijzigen waarmee u wilt werken in Easy Banking Phone.

Waarom is Easy Banking Phone niet actief?

Uw Easy Banking Phone-dienst staat op inactief als:

  • u nooit eerder gevraagd hebt om Easy Banking Phone te activeren;;
  • u drie keer na elkaar een foute code intikte;
  • u nooit uw geheime code wijzigde via Easy Banking Phone.

U kunt uw toegang tot Easy Banking Phone activeren door te klikken op ‘Instellingen’ – ‘Easy Banking Phone’ – ‘Activeren/wijzigen’.

Met welke nummers heb ik toegang tot Easy Banking Phone?

Toegang tot Easy Banking Phone vereist dat u een nummer intoetst om u te identificeren:

  • uw klantnummer: dat nummer telt 10 cijfers. Het staat vermeldt op uw bankkaart.

Waarom vereist Easy Banking Phone dat ik naast mijn klantnummer ook een geheime code invoer?

De geheime code beveiligt maximaal het gebruik van Easy Banking Phone. Ze moet bestaan uit 5 vrij te kiezen cijfers maar voor de hand liggende 'codes' als 11111 of 12345 kunnen niet.

Met welke rekeningen kan ik verrichtingen doen in Easy Banking Phone?

Binnen een Easy Banking Phone-sessie kunt u werken met alle rekeningen (zichtrekeningen en spaarrekeningen) waarvan u houder, medehouder of gevolmachtigde bent.

Per houder kunt u maar één Easy Banking Phone-contract hebben.

Wat kan ik allemaal doen met Easy Banking Phone?

Met Easy Banking Phone kunt u bankieren met de toetsen van uw vaste telefoon of gsm. Binnen Easy banking Phone kunt u uw overschrijvingen uitvoeren, verrichtingen op uw rekening(en) raadplegen en uw code voor Easy Banking Phone wijzigen.


Daarnaast kunt u zich laten doorverbinden met een adviseur van het Easy Banking Centre om een afspraak te maken, uw dagelijkse bankverrichtingen uitvoeren, vragen te stellen over beleggingen, leningen, verzekeringen en over onze mobiele kanalen, zoals (Easy Banking Web, Easy Banking App, …). Deze dienstverlening is er voor zowel de particuliere als de professionele klant.

We zijn beschikbaar voor u van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Wat is i-message?

Met de dienst i-message krijgt u via uw gsm op een handige en overzichtelijke manier heel wat nuttige informatie over uw rekeningen. Wilt u elke morgen het beschikbare saldo van uw rekening kennen? Wilt u weten of uw loon gestort is? Of uw beursorder uitgevoerd werd? Al die informatie bezorgt i-message u per sms.

Hoeveel kost de abonnementendienst van i-message?

Een abonnement op i-message is gratis. U betaalt alleen de verstuurde sms'en. De bank factureert de berichten die u kreeg sinds de laatste factuur op de volgende driemaandelijkse vervaldag.

Welke informatie kan ik ontvangen in i-message?

U kunt zich abonneren op vier verschillende types van i-message:

  • Saldo: u krijgt het saldo van de rekening van uw keuze volgens de frequentie die u wilt: dagelijks, wekelijks, maandelijks.
  • Un message vous est envoyé lorsque le solde du compte de votre choix franchit un seuil maximal ou passe sous un seuil minimal déterminé par vos soins.
  • Saldowaarschuwing: u krijgt een bericht als het saldo van de rekening van uw keuze stijgt boven een door u bepaalde bovengrens of daalt onder een door u bepaalde ondergrens.
  • Bedrag ontvangen: u krijgt een bericht bij elke ontvangst van een door u bepaald bedrag op de geselecteerde rekening, bijvoorbeeld bij de storting van uw loon.
  • Waarschuwing beursorder: u krijgt een bericht bij de gedeeltelijke of volledige uitvoering of de annulering van een beursorder (aandelen of warrants).

Hoe kan ik mijn i-message-abonnement tijdelijk opschorten?

Vertrekt u op vakantie? Het kan dan interessant zijn om uw i-message-abonnement tijdelijk op te schorten, zo vermijdt u de eventuele kosten voor sms'jes in het buitenland (roaming).

Om uw i-message-abonnement op te schorten:

  • ga naar Easy Banking Web;
  • klik op ‘Instellingen’;
  • klik op ‘i-message’;
  • kies Opschorten in het menu naast het abonnement in kwestie;
  • cliquez sur « Suspendre » en bas de l'écran détaillant cet abonnement.of kies Opschorten onderaan het detailscherm van dat abonnement.

Hoe kan ik mijn i-message-abonnement stopzetten?

Om uw i-message-abonnement te verwijderen:

  • ga naar Easy Banking Web;
  • klik op ‘Instellingen’;
  • klik op ‘i-message’;
  • kies de optie 'Verwijderen' in het menu naast het betrokken i-message-abonnement;
  • of klik op ‘Verwijderen’ onderaan het detailscherm van dat abonnement;
  • het verwijderen van uw abonnement op i-message vereist een elektronische handtekening.

Hoe beheer ik mijn abonnement i-message?

Het beheer van i-message kan op twee manieren:

  • online in Easy Banking Web: klik op ‘Instellingen’ daarna kunt u in de functie 'i-message' één of meer abonnementen nemen op de dienst i-message, daar kunt u ook bestaande abonnementen wijzigen, opschorten of annuleren;
  • aan de Self-automaten: u kunt alle soorten i-message-abonnementen beheren via de automaten in Self, met uitzondering van de abonnementen 'beursorders'.

Waarom kreeg ik geen sms van i-message over mijn rekeningsaldo van vandaag?

Voorbeeld: u kiest ervoor om uw saldo alle dagen tussen 17 uur en 22 uur te krijgen. Als uw gsm tijdens die periode uitgeschakeld is - u was naar een concert, de batterij van uw gsm was leeg … zult u uw sms niet ontvangen. U kiest dan misschien beter voor een ruimere tijdsduur waarbinnen u de sms’en van i-message wilt ontvangen.

Wilt u uw saldo maandelijks ontvangen? Dan proberen wij gedurende drie dagen uw sms te versturen. Dus als uw gsm niet actief is tijdens de aanvankelijk gevraagde tijdsaanduiding, dan krijgt u uw sms gewoon een dag later.

Waarom kreeg ik de sms van i-message met het saldo van mijn rekening niet op de gewenste dag?

Als de gewenste dag volgt op een dag die GEEN werkdag is, sturen wij u het laatst beschikbare saldo vóór de gewenste dag.

Waarom houdt de sms van i-message met mijn saldo geen rekening met de verrichtingen van de dag zelf?

Het saldo dat u krijgt per sms, gaat altijd uit van altijd het saldo van de vorige werkdag. Het houdt dus alleen rekening met effectief geboekte verrichtingen.

Hoe veilig is Easy Banking?

Elke dag werken deskundigen van online bankieren met de nieuwste technologieën aan een maximale beveiliging van uw online verrichtingen. Veiligheid is een zaak van iedereen. U kunt ook zelf met een paar eenvoudige stappen actief deelnemen aan de strijd tegen fraude:

Web:

  • Update stipt uw besturingssysteem en browser.
  • Geef virussen geen kans en koop alleen op gekende en betrouwbare sites.
  • Beveilig uw wifinetwerk met een WPA2-sleutel.
  • Stel een toetsenblokkering in om uw computer/tablet automatisch te vergrendelen en een code om te ontgrendelen.
  • Laat uw computer/tablet nooit onbeheerd achter.
  • Meld met de kaartlezer alleen via de rode M1-knop aan. Nooit met de blauwe ‘M2’.
  • Sluit uw sessie altijd af met de afmeldknop.
  • Verdachte signalen:

o onverwacht wachtscherm;

o onverwacht om ‘veiligheidsredenen’ een tweede keer moeten inloggen of uw login extra moeten bevestigen met een elektronische handtekening ‘M2’;

o een scherm in een andere taal dan de normale taal;

o de dienst reageert niet zoals gewoonlijk;

o onverwachte vraag om vertrouwelijke informatie te geven via een ongebruikelijk kanaal.

App:

  • Update stipt uw mobiele besturingssysteem en browser.
  • Geef virussen geen kans en koop alleen op gekende en betrouwbare sites.
  • Beveilig uw wifinetwerk met een WPA2-sleutel.
  • Stel een toetsenblokkering in om uw smartphone automatisch te vergrendelen en een pincode om te ontgrendelen.
  • Smartphone verloren of gestolen? Laat uw simkaart onmiddellijk blokkeren.
  • Laat uw smartphone nooit onbeheerd achter.
  • Sluit de app altijd af met de afmeldknop.

Iets verdacht opgemerkt? Sluit uw sessie af en bel het Easy Banking Centre

Welke algemene beveiligingsregels moet ik in acht nemen?

  • Uw bankkaart is persoonlijk. Geef ze nooit door.
  • Noteer nergens de pincode van uw bankkaart en geef ze niet door.
  • Gebruik de pincode van uw bankkaart alleen met de kaartlezer. Gebruik ze nooit via telefoon of e-mail.
  • Geef nooit een elektronische handtekening met kaartlezer in, als men u daar via telefoon of mail naar vraagt. Sluit Easy Banking altijd af via ‘Afmelden’.

Iets verdacht opgemerkt? Sluit uw sessie af en bel het Easy Banking Centre.

Ik heb een verdachte e-mail gekregen. Wat moet ik doen?

Let bijzonder goed op voor verdachte e-mails die zogezegd afkomstig zijn van uw bank. Internetcriminelen proberen met zulke frauduleuze e-mails te ‘vissen' (vandaar 'pishing') naar uw bankgegevens. Wat mag u zeker niet doen? Klik nooit op een link in een verdachte e-mail. Deel nooit per telefoon, e-mail of sms de elektronische handtekening mee ('RESPONSE') die u berekende met uw kaartlezer. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail meteen door naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Wat is 'phishing'?

Bij phishing proberen mensen met criminele bedoelingen via telefoon of e-mail te vissen naar vertrouwelijk informatie. Daarna gebruiken ze die gegevens om betalingen uit te voeren in uw naam. Er bestaan verschillende vormen van phishing:

  • via een e-mail die ogenschijnlijk uitgaat van de bank waarin u gevraagd wordt vertrouwelijke informatie door te sturen om verschillende redenen: om uw rekening te activeren of te heractiveren, om uw gegevens te controleren, omdat het systeem geüpdatet werd ...
  • via telefoon (vaak aansluitend op een eerdere e-mail) waarbij men u allerhande informatie probeert te ontfutselen.

Hoe kunt u zeker zijn dat u op de echte website van mijn bank zit?

Sommige websites zien er bedrieglijk écht uit. Controleer dus eerst het adres dat u leest in de adresbalk bovenaan uw browser, dat begint verplicht met https:// Die extra 's' staat voor secure ('veilig'). U kunt het adres ook controleren door op de afbeelding van het hangslotje te klikken, het moet eindigen op bnpparibasfortis.be. Let vooral ook op de correcte schrijfwijze. U wilt dit niet elke keer doen? Zet www.bnpparibasfortis.be in uw browserfavorieten en gebruik alleen deze snelkoppeling om online te bankieren.

Voor welke mail of telefonische oproepen moet ik waakzaam zijn?

BNP Paribas Fortis vraagt nooit zomaar vertrouwelijke informatie en al helemaal niet per telefoon of per mail. Dat doen we enkel in een gesprek met een adviseur die u kent of per brief.

Let goed op voor telefoontjes of mails die een fraudegeval of andere problemen met uw kredietkaart of uw rekening signaleren en waarbij u eventueel gevraagd wordt om bepaalde vertrouwelijk informatie door te geven om het probleem te verhelpen.

Ga nooit in op zo'n verzoek. Verwittig zo snel mogelijk uw kantoor of het Easy Banking Centre.

Waarom moet ik alert blijven tijdens mijn onlinebankverrichtingen?

De bank doet er alles aan om de Easy Banking-diensten maximaal te beveiligen. Maar ook u als gebruiker kunt heel wat doen om uw gegevens op het internet te beveiligen. Lees aandachtig de gouden regels voor veilig internetbankieren:

  • Sluit uw sessie altijd af met de afmeldknop.
  • Doe niet aan online bankieren in een internetcafé. Misschien draait er wel bedrieglijke software op de computer die u daar gebruikt.
  • Wees alert voor onaangekondigde en ongewone zaken tijdens uw sessie.

Sluit uw sessie in dergelijke gevallen direct af en signaleer het probleem aan het Easy Banking Centre.