Menu
Item

Veelgestelde vragen

Uw zoekterm moet minstens 3 karakters bevatten..

Geen resultaten gevondenResultaatResultaten

Ik heb een verdachte e-mail gekregen. Wat moet ik doen?

Let bijzonder goed op voor verdachte e-mails die zogezegd afkomstig zijn van uw bank. Want internetcriminelen proberen met zulke frauduleuze e-mails te ‘vissen' (vandaar 'pishing') naar de bankgegevens van internetgebruikers. Wat mag u zeker niet doen? Klik nooit op een link in een verdachte e-mail. Deel nooit per telefoon, e-mail of sms de elektronische handtekening mee ('RESPONSE') die u berekende met uw kaartlezer. Stuur bij twijfel de verdachte e-mail meteen door naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Wat is 'phishing'?

Bij phishing proberen mensen met criminele bedoelingen via telefoon of e-mail te vissen naar vertrouwelijk informatie. Daarna gebruiken ze die gegevens om betalingen uit te voeren in uw naam. Er bestaan verschillende vormen van phishing: • via een e-mail die ogenschijnlijk uitgaat van de bank waarin u gevraagd wordt vertrouwelijke informatie door te sturen om verschillende redenen: om uw rekening te activeren of te heractiveren, om uw gegevens te controleren, omdat het systeem geüpdatet werd ... • via telefoon (vaak aansluitend op een eerdere e-mail) waarbij men u allerhande informatie probeert te ontfutselen.

Hoe kunt u zeker zijn dat u op de echte website van BNP Paribas Fortis zit?

Sommige websites zijn er bedrieglijk écht uit. Controleer dus eerst het adres dat u leest in de adresbalk bovenaan uw browser, dat begint verplicht met https:// Die extra 's' staat voor secure ('veilig'). U kunt het adres ook controleren door op de afbeelding van het hangslotje te klikken, het moet eindigen op bnpparibasfortis.be. Let vooral ook op de correcte schrijfwijze. U wilt dit niet elke keer doen? Zet www.bnpparibasfortis.be in uw browserfavorieten en gebruik enkel deze snelkoppeling om Easy Banking te starten.

Welke zijn de gouden regels van veilig bankieren op het internet?

Sluit uw Easy Banking-sessie altijd veilig af met de knop ‘afmelden' rechts bovenaan; Doe niet aan Easy Banking in een internetcafé. Misschien draait er wel bedrieglijke software op de computer die u daar gebruikt; Wees alert voor onaangekondigde en ongewone zaken tijdens uw Easy Banking-sessie: een wachtscherm dat onverwacht verschijnt, de vraag om, zogenaamd om veiligheidsredenen, u een 2de keer aan te melden of om uw aanmelding te bevestigen met een extra M2-handtekening op uw kaartlezer ... Sluit uw sessie in dergelijke gevallen direct af en signaleer het probleem aan de Helpdesk.

Voor welke mail of telefonische oproepen moet ik waakzaam zijn?

BNP Paribas Fortis vraagt nooit zomaar vertrouwelijke informatie en al helemaal niet per telefoon of per mail. Dat doen we enkel in een gesprek met een adviseur die u kent of per brief. Let goed op voor telefoontjes of mails die een fraudegeval of andere problemen met uw kredietkaart of uw rekening signaleren en waarbij u eventueel gevraagd wordt om bepaalde vertrouwelijk informatie door te geven om het probleem te verhelpen. Ga nooit in op zo'n verzoek. Verwittig zo snel mogelijk uw kantoor of onze Helpdesk.

Waarom moet ik alert blijven tijdens mijn onlinebankverrichtingen?

BNP Paribas Fortis doet er alles aan om PC banking maximaal te beveiligen. Maar ook u als gebruiker kunt heel wat doen om uw gegevens op het internet te beveiligen. Lees daarom aandachtig de gouden regels (link ) voor veilig internetbankieren.

Hoe bewaar ik mijn gebruikersgegevens als gebruiker van Internet Explorer 7?

Wanneer u moeilijkheden hebt om uw gebruikersgegevens van Easy Banking over te brengen naar de website, kunt u dit meestal oplossen door de ‘cookies' van uw internet browser te wissen. Gebruikt u Internet Explorer 7 (IE7), volg dan deze stappen: Als u een actief internetvenster hebt openstaan, klikt u op de knop ‘Extra’ bovenin het menu van uw internetbrowser. Klik vervolgens op 'Recente browsergeschiedenis verwijderen' en verwijder de Tijdelijke Internetbestanden en de Cookies. Bevestig. Als de verwerking gebeurd is, sluit u alle openstaande internetvensters. Herstart dan uw internetbrowser en typ het correcte adres van onze website in, bovenaan in de adresbalk: https://www.bnpparibasfortis.be. Voor meer informatie, bel ons op 02 433 43 31.

Hoe bewaar ik mijn gebruikersgegevens als gebruiker van Internet Explorer 8?

Wanneer u moeilijkheden hebt om uw gebruikersgegevens van Easy Banking over te brengen naar de website, kunt u dit meestal oplossen door de ‘cookies' van uw internet browser te wissen. Gebruikt u Internet Explorer 8 (IE8), volg dan deze stappen: Als u een actief internetvenster hebt openstaan, klikt u op de knop ‘Extra’ bovenin het menu van uw internetbrowser. Klik vervolgens op 'Recente browsergeschiedenis verwijderen' en zorg ervoor dat enkel de Tijdelijke Internetbestanden en de Cookies aangeduid zijn. Bevestig. Als de verwerking gebeurd is, sluit u alle openstaande internetvensters. Herstart dan uw internetbrowser en typ het correcte adres van onze website in, bovenaan in de adresbalk: https://www.bnpparibasfortis.be. Voor meer informatie, bel ons op 02 433 43 31.

Hoe bewaar ik mijn gebruikersgegevens als gebruiker van Mozarilla Firefox 3.6?

Wanneer u moeilijkheden hebt om uw gebruikersgegevens van Easy Banking over te brengen naar de website, kunt u dit meestal oplossen door de ‘cookies' van uw internet browser te wissen. Gebruikt u Mozilla Firefox 3.6(.x), volg dan deze stappen: Als u een actief internetvenster hebt openstaan, klikt u op de knop ‘Extra’ bovenin het menu van uw internetbrowser. Klik vervolgens op 'Recente browsergeschiedenis verwijderen' en zorg er voor dat alleen de Cache en de Cookies aangeduid zijn. Bevestig. Als de verwerking gebeurd is, sluit u alle openstaande internetvensters. Herstart dan uw internetbrowser en typ het correcte adres van onze website in, bovenaan in de adresbalk: https://www.bnpparibasfortis.be. Voor meer informatie, bel ons op 02 433 43 31.

Hoe bewaar ik mijn gebruikersgegevens als gebruiker van Safari?

Wanneer u moeilijkheden hebt om uw gebruikersgegevens van Easy Banking over te brengen naar de website, kunt u dit meestal oplossen door de ‘cookies' van uw internet browser te wissen. Gebruikt u Safari, volg dan deze stappen: In een actief venster van uw internetbrowser klikt u op 'Safari' links boven in het menu van uw scherm. In het uitklapmenu klikt u vervolgens op 'Verwijder cachebestanden'. Het opruimen van de tijdelijke internetbestanden kan enige tijd in beslag nemen, afhankelijk van de grootte van de bestanden en de snelheid van uw systeem. Als de verwerking gebeurd is, sluit u Safari af. Herstart Safari en typ het correcte adres van onze website in de adresbalk: https://www.bnpparibasfortis.be. Voor meer informatie, bel ons op 02 433 43 31.

Ik meld me aan in Easy Banking maar de pagina laadt niet.

Vaak zijn deze problemen niet het gevolg van een technisch probleem met PC banking maar wel omdat er ad/spyware op uw pc aanwezig is. Om dat op te lossen, raden we u het volgende stappenplan aan: ° gebruik een andere browser om aan PC banking te doen ° gebruik een andere, betrouwbare pc die u bezit ° laat uw pc nakijken door een betrouwbare informaticus die de ad/spyware verwijdert.

Waarom laadt de pagina niet als ik me aanmeld in Easy Web banking?

Vaak zijn de problemen van pagina's die niet laden niet gerelateerd aan de Easy Banking Website, maar aan de ad / spyware op uw computer. Om dit te verhelpen, kunt u: ° het proces herhalen in een andere browser; ° een andere betrouwbare computer gebruiken; ° raadpleeg een bertrouwbare computerexpert die u helpt de ad / spyware te verwijderen.

Waarom zijn mijn gebruikersgegevens verdwenen in het aanmeldscherm?

Uw browser aanvaardt waarschijnlijk geen cookies. U kunt dit controleren in uw browserinstellingen.

Is mijn beveiligd wachtwoord efficiënt?

° Kies een paswoord dat u zelf makkelijk onthoudt en dat voor anderen niet gemakkelijk te raden is. ° Een sterk paswoord telt minstens acht karakters, tien is nog beter. ° U maakt het best telkens gebruik van het maximum aantal mogelijke karakters. ° Gebruik geen alledaags woord, naam, geboortedatum, telefoonnummer, (deel van) uw nummerplaat of bankrekeningnummer. ° Gebruik afwisselend hoofdletters, kleine letters en tekens. ° Verander uw paswoorden regelmatig, minstens vier keer per jaar. ° Houd uw paswoord ‘geheim'. Deel het nooit met anderen en noteer het nergens.

Enkele tips om een sterk wachtwoord te vinden

° Denk aan een zin of liedje, en gebruik de eerste letter van deze zin. Bijvoorbeeld: ‘ik kijk elke dag naar het journaal op Eén', wordt dan ‘Ikednhjo1'. ° Verander letters door cijfers, bijvoorbeeld ‘3' i.p.v. E en ‘0' i.p.v. ‘o'. ° Verander nooit een paswoord door op een link in een mail te klikken. ° Verander uw paswoorden regelmatig op websites waar u moet aanmelden met gegevens van uw rekening. ° Gebruik verschillende paswoorden voor verschillende websites. ° Gebruik, waar dat kan, een verschillende gebruikersnaam per website. ° Plaats gevoelige informatie niet op Facebook of andere sociale netwerksites.