Menu

Veelgestelde vragen

Hoe start ik met Easy Banking Web?
  1. Bezoek Easy Banking Web en klik op Aanmelden.
  2. Vul uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink Dit profiel onthouden aan om uw gegevens te bewaren en voer een naam in.
  4. Vul een naam in en klik op Volgende.
  5. Gebruik de itsme® app op uw smartphone of gebruik uw kaartlezer.

Nog geen kaartlezer? Bestel hem online.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink het vak Dit profiel bewaren aan en voer een profielnaam in.
  4. Klik op Volgende en meld u aan.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u zich voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in. 
  3. Meld u aan met itsme of met uw kaartlezer.
Hoelang blijven betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen?

Betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden beschikbaar. Als u een betaling niet binnen deze tijd ondertekent, dan verdwijnt ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Kies uw effectenrekening.
  3. U ziet de waarde van uw effecten.
  4. Klik op een effect voor meer info. 
Waarom is mijn Easy Banking Web-profiel verdwenen?

Verwijdert u de cookies of websitegegevens van uw browser, dan verwijdert u ook uw aanmeldgegevens van Easy Banking Web.

Verwijderde u deze gegevens niet zelf, dan maakt u mogelijk gebruik van een antivirusprogramma of andere software dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Ik kan mijn elektronische handtekening niet invullen. Wat nu?

,

Mijn vingerafdruk werkt niet in Easy Banking App. Wat nu?

Mogelijke redenen:

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. U registreerde uw vingerafdruk nog niet.
  3. U gebruikt de verkeerde vinger.
  4. Er zijn krassen op de vingerafdruksensor.

Als deze redenen niet de oorzaak zijn, probeer Easy Banking App opnieuw te installeren.

Hoe gebruik ik mijn vingerafdruk of FaceID in Easy Banking App?

U kan het gebruik van uw vingerafdruk of FaceID activeren tijdens de installatie van Easy Banking App.

Nadien kan u de instelling in Easy Banking App beheren via Instellingen en Beveiliging.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe start ik met Easy Banking App?

Hou uw smartphone en/of tablet, uw debetkaart en uw kaartlezer bij de hand

Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play. Open de app, ga naar Aan de slag en volg de instructies om Easy Banking App te activeren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer
  5. Voer uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Kies uw Easy Banking-code van 5 cijfers en bevestig ze.
  7. Activeer het gebruik van uw vingerafdruk indien u dit wilt..
Hoe kan mijn kind Easy Banking App gebruiken?

In Easy Banking App of Easy Banking Web, beheert u de toegang van uw kinderen ouder dan 12 jaar.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Ga naar Instellingen.
  3. Tik op Toegang voor kinderen.
  4. Tik op Easy Banking App toestaan.
  5. Bevestig met je kaartlezer.

In Easy Banking Web ga naar Instellingen. Klik op de naam van uw kind en kies Easy Banking App. Bevestig met uw kaartlezer.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Wat nu?
  1. Kies in Easy Banking App voor Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Een foutmelding zegt mij dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat nu?

Sluit alle andere geopende apps of herstart uw toestel.

Bel het Easy Banking Centre als u de app nog steeds niet kan gebruiken.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar vind ik de waarde van mijn beleggingen?
  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Mijn diensten en op Beleggingen.  
  3. Kies uw effectenrekening. U hebt een Adviserend Beheer? Tik dan eerst op het contractnummer.
  4. Kies een categorie en tik op een effect voor meer details.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

Easy Banking App werkt op toestellen met Android 7 en iOS 14 of recenter.

U kan de app niet gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Rooten en jailbreaken omzeilt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een smartphone of tablet. Het stelt het toestel meer bloot aan virussen en malware.

Hoe gebruik ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Klik op Volgende.
  5. Bevestig nogmaals met uw kaartlezer.
Hoe meld ik me met itsme aan in Easy Banking Web?
  1. Ga naar Easy Banking Web op een computer of tablet.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme®-app en volg de instructies.
  4. U krijgt automatisch toegang tot Easy Banking Web.
Hoe heractiveer ik mijn itsme®-profiel?

Maak een nieuw profiel aan in de itsme®-app of neem contact op met itsme®

Hoe blokkeer ik mijn itsme® account?

Dat kan via de itsme®-website. Klik op Mijn account.

Wilt u ook Easy Banking App blokkeren?

  1. Ga op computer of tablet naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Toegang tot onze apps.
  3. Schrap uw toestel uit de lijst.

U kan ook bellen naar het Easy Banking Centre.

Hoe installeer ik itsme®?

Download de itsme®-app via de App Store of Google Play en maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Itsme® is beschikbaar vanaf 16 jaar.

Wil u een profiel aanmaken met uw identiteitskaart? Dan kan dat via www.itsme.be (enkel mogelijk vanaf 18 jaar).

Hoe kies ik mijn Easy Banking Phone-code?

Dat kan in Easy Banking Web

  1. Ga naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Easy Banking Phone.
  3. Klik op Activeren of Wijzigen.
  4. Kies uw code van 5 cijfers.
  5. Klik op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.
Hoe bestel ik een kaartlezer?

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Ga naar Handige diensten.
  4. Tik op Kaartlezer aanvragen en vervolgens op Online aanvragen.

In Easy Banking Web op een computer of tablet

  1. Bezoek www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik op Aanmelden maar meld u niet aan.
  3. Kies voor Aanmelden met kaartlezer.
  4. Kies voor Bestel een kaartlezer.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Mijn kaartlezer werkt niet meer. Wat nu?

U kan online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Kies bij Handige diensten voor Kaartlezer aanvragen.
  4. Kies voor Online aanvragen en volg de instructies.

U kan ook een kaartlezer bestellen via Easy Banking Web via pc of tablet.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Beveilig uw professionele gegevens

Online, maar is dat veilig?

Communiceren met uw teams, klanten en leveranciers; foto’s en teksten over uw activiteit publiceren; online kopen of verkopen … Het internet biedt eindeloos veel mogelijkheden. Maar zijn uw professionele gegevens voldoende beveiligd?

Wees altijd alert

Gegevens die worden verstuurd via het internet kunnen worden onderschept of gelekt, uw pc of tablet kan een virus oplopen of uw bedrijfsgegevens kunnen worden gestolen … Wees dus altijd voorzichtig op het internet.

Wees ze te slim af

Aangezien ook op het web het gevaar soms in een klein hoekje schuilt, zou iedereen – ook u en uw teams – van cyberveiligheid een goede gewoonte moeten maken. We bieden u tips en advies om uw bedrijf online zo goed mogelijk te beveiligen. Geef die info ook zeker door aan uw medewerkers!

Opgelet voor cybercriminelen

Phishing, identiteits- en gegevensdiefstal, allerlei malware, ransomware en social engineering … Oplichters vinden voortdurend nieuwe slimme technieken uit, realistischer en geavanceerder dan ooit.

Eén moment van onoplettendheid van u of uw medewerkers kan soms zware gevolgen hebben. Lees onze tips om uw professionele gegevens zo goed mogelijk te beveiligen.

Wat is een veilig wachtwoord?

Zo kiest u een veilig wachtwoord

Hoe langer, moeilijker en ongewoner uw wachtwoord, hoe lastiger het te kraken is. 

  • Gebruik een mix van alle mogelijke tekens: hoofdletters en kleine letters, cijfers en speciale tekens.
  • Bedenk hele zinnen als wachtwoord in plaats van één woord.
  • Gebruik geen voor de hand liggende data of namen (dus niet uw verjaardag of de naam van uw bedrijf, partner of kind).
  • Stel geen wachtwoord samen uit naast elkaar liggende toetsen (dus niet 12345 of azerty) – dat is een van de eerste dingen die hackers proberen.
  • Vind een onbestaand woord uit. Hackers gebruiken speciale software om alle woorden uit het woordenboek uit te proberen, ook de meest ongebruikelijke.

Wachtwoordmanager

Gebruik zowel privé als op het werk een apart wachtwoord voor elke applicatie. Een hacker die een van uw wachtwoorden heeft gekraakt, kan dan niet zomaar in al uw andere apps.

Gebruik bijvoorbeeld een wachtwoordmanager, een speciale tool om voor elke app en website een ander wachtwoord te genereren. Die hoeft u gelukkig niet allemaal te onthouden, want uw wachtwoordmanager houdt ze bij. En voor de tool zelf hebt u maar één wachtwoord nodig. Praktisch én veilig!

Extra vergrendeling

Afhankelijk van het toestel dat u gebruikt, kunt u naast een wachtwoord (iets dat u alleen kent) een extra beveiliging toevoegen, zoals vingerafdruk- of gezichtsherkenning (een uniek biologisch kenmerk, dus iets dat u alleen eigen is) en/of de vergrendeling van uw toestel (iets dat u alleen hebt).

Dat principe noemt men tweestapsverificatie of tweefactorauthenticatie: een extra zekerheid voor een betere beveiliging van uw professionele gegevens!

Uw toestel beveiligen

Smartphones en andere digitale toestellen worden niet voor niets ‘slimme’ toestellen genoemd. Ze houden bij wat u doet, kennen uw gewoontes en weten meer over u dan u denkt. En hackers hebben een heel arsenaal van sluwigheden om u uw gegevens te ontfutselen. Beveilig uw toestellen en die van uw medewerkers om te voorkomen dat uw bedrijfsgeheimen in verkeerde handen vallen!

Schakel de vergrendeling van uw toestel in

Smartphone, tablet of pc, stel altijd een van de vergrendelingsopties in die het toestel aanbiedt: toegangscode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Doe die updates

Softwarefabrikanten sturen geregeld beveiligingsupdates uit die deel uitmaken van de algemene updates van het besturingssysteem en van uw apps. Het is belangrijk dat u die software-updates altijd zo snel mogelijk installeert.

Download alleen apps van officiële appstores

In sommige apps zit malware verstopt. Denk dus altijd goed na voor u een app downloadt en haal uw apps uit de bekende officiële appstores (Apple App Store, Google Play). Klik nooit op een link om een app te downloaden of te updaten.

Gebruik enkel bekende, beveiligde wifinetwerken

Verbinding maken met een openbaar wifinetwerk houdt risico’s in. Gebruik onderweg liever de wifi-hotspot van uw smartphone, of houd de verbinding met het openbaar wifinetwerk zo kort mogelijk (check bijvoorbeeld uw e-mails en verbreek dan de verbinding). Voor het internet op kantoor en thuis doet u er goed aan het oorspronkelijke wachtwoord van uw modem te wijzigen. Laat onbekenden geen verbinding maken met uw netwerk.

Installeer antivirus- of anti-malwaresoftware

Om malware (kwaadaardige software die zonder medeweten van de gebruiker op een computer wordt binnengesmokkeld) en ransomware (malware die de gegevens op een computer gijzelt) tegen te gaan, kunt u een antivirusprogramma of anti-malwaresoftware installeren. Vergeet ook niet geregeld uw USB-sticks te controleren met een antivirusprogramma.

Onlinefraude en phishing voorkomen

Een gewaarschuwd man of vrouw …

Verdachte mails, links naar valse websites, online oplichting en bedriegers op de sociale media … Fraude en phishing liggen overal op de loer. Om u niet te laten vangen op het web en uw gegevens te beveiligen, is een zekere waakzaamheid geboden. Test uw kennis en die van uw team, lees ons advies en bekijk onze video’s om onlinefraude te leren herkennen en te weten hoe u erop kunt reageren.

Wat doe ik ermee?

Weet wat u te doen staat

U bent uw bankkaart, Isabel SmartCard of smartphone kwijt of u vermoedt dat iemand uw gegevens gestolen heeft?

Bij (vermoeden van) fraude in verband met bankzaken (kaarten, Easy Banking Web of Easy Banking App), kunt u bepaalde acties ondernemen om de schade te beperken. Zo kunt u het Easy Banking Centre contacteren, uw kaart laten blokkeren, uw toestel verwijderen via de app of uw wachtwoord wijzigen. Als u Easy Banking Business gebruikt, kunt u ook via de webversie de toegang tot de app blokkeren.

Reken op Safeonweb

U ontvangt een mail van een overheidsinstantie, leverancier of provider, waarin u dringend verzocht wordt op een link te klikken en dan in te loggen op ‘uw online bank’? Stuur de e-mail, een screenshot van de sms enz. naar verdacht@safeonweb.be.

Nog een tip: download de Safeonweb-app van het Centre for Cyber Security Belgium. De app geeft niet alleen tips, maar stuurt ook meldingen om u te waarschuwen voor cyberbedreigingen en onlinefraude.

De Cyber Security Coalition

Er bestaan verschillende mogelijkheden om uzelf, uw bedrijf en uw medewerkers te beschermen tegen cybercriminelen. Zo kunt u ondersteuning krijgen van de Cyber Security Coalition, een officiële website voor de bestrijding van cybercriminaliteit. Zij kunnen uw infrastructuur testen en u gratis kits en gidsen bezorgen om de online veiligheid van uw bedrijf te verbeteren.

Onze garanties voor uw online veiligheid