Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via Itsme of via uw debetkaart of kaartlezer en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Verwijderde u niet zelf de door uw browser bewaarde cookies en andere gegevens, dan maakt u mogelijk gebruik van software, zoals een antivirusprogramma, dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 12 of Android 6.0 nodig.
  3. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  4. U gebruikt de verkeerde vinger.
  5. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kunt ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.
  3. Tijdens het aanmaken van een profiel zal u een bijkomende bevestigingscode via sms ontvangen. Nadien zal u gevraagd worden om een persoonlijke Easy Banking-code van 5 cijfers te kiezen. Deze code moet verschillen van de code die u per sms ontving.
  4. Indien uw toestel dit ondersteunt, zal u tijdens de creatie van uw profiel ook gevraagd worden of u uw vingerafdruk of Face ID wilt activeren voor gebruik op Easy Banking App.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met een M1-handtekening, hiervoor hebt u een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Hierna kunt u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen. Deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

U kunt Easy Banking App gebruiken op toestellen die beschikken over minstens Android 6.0 of minstens iOS 12.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website.

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van Itsme.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een smartphone en een Belgische of Nederlandse eID, dan kunt u gebruik maken van Itsme.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contact.
  3. kies voor Easy Banking Centre. Op deze manier belt u beveiligd zonder dat zelf een code moet ingeven.

U kunt ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kunt online een kaartlezer aanvragen.
  2. U kunt ook een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect?

U kunt online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Onze tips om onlinefraude te vermijden

Online veiligheid is onze prioriteit 

Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude

Tweestapsverificatie (2FA)

Tweestapsverificatie of ‘Two Factor Authentication’ (2FA) is een eenvoudige oplossing om uw accounts beter te beschermen. Het principe is eenvoudig, u moet bewijzen dat u bent wie u beweert te zijn en dat kan op drie verschillende manieren:

  • met iets dat u alleen weet: uw wachtwoord of pincode;
  • met iets dat u alleen hebt: uw telefoon of bankkaart;
  • met iets dat eigen is aan u: uw vingerafdruk, gelaat, iris …

Als uw account beveiligd is met tweestapsverificatie, dan zult u dus twee of meerdere vragen moeten beantwoorden of handelingen moeten uitvoeren voor u kunt inloggen: een wachtwoord invoeren én een code die u via uw smartphone gekregen heeft, of u gebruikt uw vingerafdruk om toegang te krijgen tot een bepaalde app.

Hoe zit dat bij ons?

Sommige platformen zijn al uitgerust met tweestapsverificatie, andere bieden dit nog niet aan, en bij nog andere platformen kan je het zelf instellen. Uw online veiligheid is onze prioriteit en daarom passen we dit al geruime tijd toe.

U aanmelden in Easy Banking Web is een voorbeeld van tweestapsverificatie: u meldt u aan met uw kaart (iets wat u alleen hebt) én uw pincode (iets wat u alleen weet). Net zoals u geld afhaalt aan de geldautomaat. Ook als u zich aanmeldt op Easy Banking App, kan dat alleen op uw eigen toestel(len) (iets wat u alleen hebt) én met uw vingerafdruk (iets dat eigen is aan u) of uw Easy Banking 5-cijferige code (iets wat u alleen weet).

Hebt u een account zonder tweestapsverificatie, dan kunt u dat vaak zelf instellen. Raadpleeg deze lijst van platformen waar tweestapsverificatie mogelijk is. U kunt ook zoeken in de veiligheidsinstellingen van uw account.

Phishing

Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een bankkaart. We raden u daarom aan om :

  • uw onlinebetalingen uit te voeren op veilige websites (ga na of op de website een pictogram met een hangslot staat en of u ‘https’ kunt zien in de adresbalk). Websites met alleen ‘http://’ (zonder ‘s’) zijn niet noodzakelijk gevaarlijk, maar geef er nooit persoonlijke gegevens in door;
  • zelf de URL van een website in uw browser te typen;
  • een e-mail van een onbekende contactpersoon niet te openen en meteen te verwijderen. Als u de verzender van een bericht (e-mail, sms, WhatsApp) niet kent, klik dan zeker niet op de bijhorende link. Stuur ook geen bericht terug. U verhoogt zo immers het risico op misbruik van uw gegevens;
  • de website van uw bank in uw favorieten op te slaan. Zo, gaat u altijd naar de juiste website. Criminelen kunnen websites er immers heel realistisch laten uitzien.

Hoe herken ik deze valse websites?

Een domeinnaam is de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken. Onze domeinnaam is bnpparibasfortis.com (onze naam + .com).

Cybercriminelen gebruiken valse domeinnamen, het is dus belangrijk om deze te kunnen identificeren. Controleer altijd wat er staat net voor .com, .be, … .

Voorbeelden:

  • In https://bnpparibasfortis.survey.com/ is de domeinnaam ‘survey’
  • In https://survey.bnpparibasfortis.com/ is de domeinnaam ‘bnpparibasfortis
Het eerste voorbeeld is dus vals, het tweede is een geldig websiteadres van BNP Paribas Fortis.

Wat als:

  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt verzocht om uw rekeningnummer of geheime code mee te delen?
  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt gevraagd om op online banking in te loggen?
Antwoord niet en bel ons op het nummer 02 762 60 00. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Stuur de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Phishing: via de telefoon, ook per brief

Phishing per telefoon

Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:

  • u telefoontjes krijgt van iemand anders dan uw vertrouwde contactpersonen bij de bank?
  • een vermeende medewerker van BNP Paribas Fortis u vraagt om bankgegevens in te voeren via de toetsen van uw telefoon?
  • een vermeende medewerker van BNP Paribas Fortis u telefonisch vraagt om dringend een bankverrichting te doen?
Haak in en bel ons op 02 762 60 00. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Phishing via de post

Sommige fraudeurs zullen proberen uw bankgegevens te achterhalen via een gepersonaliseerde brief, die zo realistisch kan zijn dat hij u wel degelijk misleidt.

Vindt u in uw brievenbus een brief van BNP Paribas Fortis over uw bankkaart? Met de vraag om ze terug te sturen naar de bank en tegelijkertijd een of meer gevoelige gegevens mee te sturen?

Doe het in geen geval! We vragen u nooit naar de geheime code van uw kaart, uw itsme-code, uw Easy Banking Web-wachtwoord of Easy Banking App-code. U hoeft uw kaart ook nooit terug te sturen.

Ontvangt u een brief van BNP Paribas Fortis en twijfelt u? Contacteer dan eerst uw kantoor, voor u reageert. Samen bekijken we of wij de brief al dan niet verstuurden.

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsme code, Easy Banking code… Deel ze nooit!
  • Niet via telefoon, noch via e-mail, brief, SMS, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst…

Een sterk paswoord

Ook een sterk paswoord is belangrijk voor de veiligheid. Kies dus niet voor '12345', maar gebruik speciale tekens, cijfers, hoofdletters en kleine letters. U kunt bijvoorbeeld een zin samenstellen die betekenisvol is voor u. Zo onthoudt u makkelijker uw paswoord. Bijvoorbeeld: 'MijnV@derIsGeborenIn1947'.

Hebt u een goed paswoord gevonden? Hieronder enkele tips:

  • noteer het nergens;
  • vertel het aan niemand: uw bank zal ook nooit uw gegevens vragen, niet via telefoon en ook niet via e-mail;
  • verander het meerdere keren per jaar.

Malwares

Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.

Hoe kunt u die malware vermijden?

  • Installeer een virusscanner op uw computer;
  • update uw besturingssysteem (Windows/macOs) en uw software zo snel mogelijk;
  • open geen e-mails van onbekende contactpersonen;
  • controleer uw USB-sticks regelmatig met een virusscanner.

Meent u het slachtoffer te zijn van onlinefraude?

  • Contacteer altijd het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22 u, za 9-17u). Bel 02 762 60 00.
  • Blokkeer meteen al uw bankkaarten via Card Stop op 070 344 344
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg het pv-nummer aan uw BNP Paribas Fortis-kantoor.

Meer informatie vindt u op: Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector

Wilt u een fraudegeval melden? Contacteer het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22 u, za 9-17u).