Menu

Veelgestelde vragen

Hoe starten met Easy Banking Web?
  1. Bezoek Easy Banking Web en klik op Aanmelden.
  2. Vul uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink Dit profiel onthouden aan om uw gegevens te bewaren en voer een naam in.
  4. Klik op Volgende.
  5. Gebruik de itsme app op uw smartphone of uw kaartlezer.

Nog geen kaartlezer? Bestel ze online.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink het vak Dit profiel bewaren aan en voer een profielnaam in.
  4. Klik op Volgende en meld u aan.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u zich voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in. 
  3. Meld u aan met itsme of met uw kaartlezer.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als u een verrichting niet binnen deze tijd ondertekend, dan verdwijnt ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Kies uw effectenrekening.
  3. U ziet de waarde van uw effecten.
  4. Klik op een effect voor meer info. 
Waarom is mijn Easy Banking Web-profiel verdwenen?

Als u de cookies of websitegegevens van uw browser verwijdert, dan verwijdert u ook uw aanmeldgegevens van Easy Banking Web.

Verwijderde u deze gegevens niet zelf, dan maakt u mogelijk gebruik van een antivirusprogramma of andere software dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het vak waarin u uw elektronische handtekening moet invullen nog niet. Klik in het vak.
Mijn vingerafdruk werkt niet op Easy Banking App. Wat is er aan de hand?

Mogelijke redenen:

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. U registreerde uw vingerafdruk nog niet.
  3. U gebruikt de verkeerde vinger.
  4. Er zijn krassen op de vingerafdruksensor.

Herinstalleer Easy Banking App en herstart uw toestel als u nog steeds problemen hebt.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk of FaceID voor Easy Banking App?

U kan het gebruik van uw vingerafdruk of FaceID activeren tijdens de installatie van Easy Banking App.

Nadien kan u de instelling in Easy Banking App beheren via Instellingen en Beveiliging.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe starten met Easy Banking App?

Hou uw smartphone en/of tablet, uw debetkaart en uw kaartlezer bij de hand

Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play. Open de app, ga naar Aan de slag en volg de instructies om Easy Banking App te activeren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer
  5. Voer uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Kies uw Easy Banking-code van 5 cijfers en bevestig ze.
  7. Activeer het gebruik van uw vingerafdruk indien u dit wilt..
Hoe geef ik mijn kind toestemming om Easy Banking App te gebruiken?

Via uw eigen Easy Banking Web beheert u de toegang van uw kinderen ouder dan 12 jaar. Klik op de naam van uw kind en kies Easy Banking App. Bevestig met uw kaartlezer.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Kies in Easy Banking App voor Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Sluit alle andere geopende apps of herstart uw toestel.

Deze waarschuwing verschijnt wanneer Easy Banking App opmerkt dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app persoonlijke informatie kan lezen, zal Easy Banking App u toegang weigeren. 

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar vind ik de waarde van mijn aandelen en andere effecten?
  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Mijn diensten en op Beleggingen.  
  3. Kies uw effectenrekening. Uw beleggingen vallen onder Adviserend Beheer? Selecteer dan eerst het contractnummer.
  4. U ziet de totale waarde van uw effectenrekening.
  5. Kies een categorie en een effect voor meer info.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

Easy Banking App ondersteunt Android 6 en iOS 13 of recenter.

Het is niet mogelijk om Easy Banking App te gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Rooten en jailbreaken omzeilt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een smartphone of tablet. Het stelt het toestel meer bloot aan virussen en malware.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Klik op Volgende.
  5. Bevestig nogmaals met uw kaartlezer.
Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?
  1. Ga naar Easy Banking Web via pc of tablet.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme-app en volg de stappen op het scherm.
  4. U krijgt automatisch toegang tot Easy Banking Web.
Hoe heractiveer ik mijn itsme-profiel?

Activeer uw itsme-profiel via de itsme-app of contacteer itsme.

Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de itsme-website.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Blokkeer de app door het Easy Banking Centre te bellen via Communicatie in Easy Banking App of bel 02 762 60 00 en identificeer u met uw klantnummer en Easy Banking Phone-code.

Hoe installeer ik itsme?

Itsme is beschikbaar vanaf 16 jaar.

Download de itsme-app via de App Store of Google Play en activeer de app met uw debetkaart en kaartlezer.

Wilt u itsme activeren met uw identiteitskaart, dan kan dat via www.itsme.be (enkel mogelijk vanaf 18 jaar).

Hoe activeer ik mijn Easy Banking Phone-code?

Via Easy Banking Web via pc of tablet:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Kies voor Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App belt u het Easy Banking Centre beveiligd via Communicatie

Hoe bestel ik een kaartlezer?

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Ga naar Handige diensten.
  4. Tik op Kaartlezer aanvragen en vervolgens op Online aanvragen.

Via Easy Banking Web via pc of tablet

  1. Bezoek https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik op Aanmelden maar meld u niet aan.
  3. Kies voor Aanmelden met kaartlezer.
  4. Kies voor Bestel een kaartlezer.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

U kan online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Kies bij Handige diensten voor Kaartlezer aanvragen.
  4. Kies voor Online aanvragen en volg de instructies.

U kan ook een kaartlezer bestellen via Easy Banking Web via pc of tablet.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing

Medaille met twee zijden

E-mail, online shoppen, sociale media … Het internet geeft onze wereld een extra dimensie.

Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

Blijf waakzaam

U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.

De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Easy Banking App en Easy Banking Web.

Beter voorkomen dan genezen

Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.

Te laat? Ontdek wat u kunt doen.

De realiteit in beeld

Wat is phishing?

Ontdek het aan de hand van een concreet voorbeeld

Hoe herkent u een verdachte link zonder erop te klikken?

Volg onze praktische tips

Hoe fraude herkennen?

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien 'kraks' in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
  • Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.

Wat moet dan een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat, of naar een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Wat kunt u doen?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsmecode, Easy Bankingcode… Deel ze nooit!
  • Niet via de telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …

Gebruik uw gezond verstand

  • Een luxe horloge voor slechts 30 euro op een tweedehandssite… Niet echt geloofwaardig, toch?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan heeft deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, niet?
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch!

Reken op Safeonweb

Test uw kennis

Benieuwd hoe het staat met uw kennis op het vlak van online veiligheid? Kom het meteen te weten via de korte tests van Safeonweb, de officiële site van de Belgische overheid over computerbeveiliging.

Doe de test

Een app tegen fraude

Safeonweb werd ontwikkeld door het Centrum van Cybersecurity België. De app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.

Meer weten

Een verdacht bericht? Toch geklikt?

U ontvangt een verdacht bericht?

U ontvangt een bericht met ons logo, met de vraag om ons uw rekeningnummer, geheime code, M1- of M2-handtekening te bezorgen?

Antwoord niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com

U ontvangt een bericht van een leverancier of een officiële instantie met de vraag om te klikken op een link en u daarna aan te melden bij uw online bank? Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar verdacht@safeonweb.be

U vermoedt dat u vertrouwelijke gegevens heeft gedeeld?

  • Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
  • Contacteer altijd het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22 u, za 9-17u). Bel 02 762 60 00.
  • U kunt terecht bij Card Stop op 078 170 170 om uw bankkaart onmiddellijk te blokkeren.
  • Doe, indien nodig, aangifte bij de politie en bezorg uw adviseur bij BNP Paribas Fortis een kopie van uw aangifte.

U vindt meer informatie op Safeonweb.be en op de website van Febelfin.

Meer over veiligheid