Menu

Veelgestelde vragen

Hoe start ik met Easy Banking Web?
  1. Bezoek Easy Banking Web en klik op Aanmelden.
  2. Vul uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink Dit profiel onthouden aan om uw gegevens te bewaren en voer een naam in.
  4. Vul een naam in en klik op Volgende.
  5. Gebruik de itsme® app op uw smartphone of gebruik uw kaartlezer.

Nog geen kaartlezer? Bestel hem online.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink het vak Dit profiel bewaren aan en voer een profielnaam in.
  4. Klik op Volgende en meld u aan.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u zich voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in. 
  3. Meld u aan met itsme of met uw kaartlezer.
Hoelang blijven betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen?

Betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden beschikbaar. Als u een betaling niet binnen deze tijd ondertekent, dan verdwijnt ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Kies uw effectenrekening.
  3. U ziet de waarde van uw effecten.
  4. Klik op een effect voor meer info. 
Waarom is mijn Easy Banking Web-profiel verdwenen?

Verwijdert u de cookies of websitegegevens van uw browser, dan verwijdert u ook uw aanmeldgegevens van Easy Banking Web.

Verwijderde u deze gegevens niet zelf, dan maakt u mogelijk gebruik van een antivirusprogramma of andere software dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Ik kan mijn elektronische handtekening niet invullen. Wat nu?

,

Mijn vingerafdruk werkt niet in Easy Banking App. Wat nu?

Mogelijke redenen:

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. U registreerde uw vingerafdruk nog niet.
  3. U gebruikt de verkeerde vinger.
  4. Er zijn krassen op de vingerafdruksensor.

Als deze redenen niet de oorzaak zijn, probeer Easy Banking App opnieuw te installeren.

Hoe gebruik ik mijn vingerafdruk of FaceID in Easy Banking App?

U kan het gebruik van uw vingerafdruk of FaceID activeren tijdens de installatie van Easy Banking App.

Nadien kan u de instelling in Easy Banking App beheren via Instellingen en Beveiliging.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe start ik met Easy Banking App?

Hou uw smartphone en/of tablet, uw debetkaart en uw kaartlezer bij de hand

Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play. Open de app, ga naar Aan de slag en volg de instructies om Easy Banking App te activeren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer
  5. Voer uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Kies uw Easy Banking-code van 5 cijfers en bevestig ze.
  7. Activeer het gebruik van uw vingerafdruk indien u dit wilt..
Hoe kan mijn kind Easy Banking App gebruiken?

In Easy Banking App of Easy Banking Web, beheert u de toegang van uw kinderen ouder dan 12 jaar.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Ga naar Instellingen.
  3. Tik op Toegang voor kinderen.
  4. Tik op Easy Banking App toestaan.
  5. Bevestig met je kaartlezer.

In Easy Banking Web ga naar Instellingen. Klik op de naam van uw kind en kies Easy Banking App. Bevestig met uw kaartlezer.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Wat nu?
  1. Kies in Easy Banking App voor Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Een foutmelding zegt mij dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat nu?

Sluit alle andere geopende apps of herstart uw toestel.

Bel het Easy Banking Centre als u de app nog steeds niet kan gebruiken.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar vind ik de waarde van mijn beleggingen?
  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Mijn diensten en op Beleggingen.  
  3. Kies uw effectenrekening. U hebt een Adviserend Beheer? Tik dan eerst op het contractnummer.
  4. Kies een categorie en tik op een effect voor meer details.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

Easy Banking App werkt op toestellen met Android 7 en iOS 14 of recenter.

U kan de app niet gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Rooten en jailbreaken omzeilt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een smartphone of tablet. Het stelt het toestel meer bloot aan virussen en malware.

Hoe gebruik ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Klik op Volgende.
  5. Bevestig nogmaals met uw kaartlezer.
Hoe meld ik me met itsme aan in Easy Banking Web?
  1. Ga naar Easy Banking Web op een computer of tablet.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme®-app en volg de instructies.
  4. U krijgt automatisch toegang tot Easy Banking Web.
Hoe heractiveer ik mijn itsme®-profiel?

Maak een nieuw profiel aan in de itsme®-app of neem contact op met itsme®

Hoe blokkeer ik mijn itsme® account?

Dat kan via de itsme®-website. Klik op Mijn account.

Wilt u ook Easy Banking App blokkeren?

  1. Ga op computer of tablet naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Toegang tot onze apps.
  3. Schrap uw toestel uit de lijst.

U kan ook bellen naar het Easy Banking Centre.

Hoe installeer ik itsme®?

Download de itsme®-app via de App Store of Google Play en maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Itsme® is beschikbaar vanaf 16 jaar.

Wil u een profiel aanmaken met uw identiteitskaart? Dan kan dat via www.itsme.be (enkel mogelijk vanaf 18 jaar).

Hoe kies ik mijn Easy Banking Phone-code?

Dat kan in Easy Banking Web

  1. Ga naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Easy Banking Phone.
  3. Klik op Activeren of Wijzigen.
  4. Kies uw code van 5 cijfers.
  5. Klik op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.
Hoe bestel ik een kaartlezer?

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Ga naar Handige diensten.
  4. Tik op Kaartlezer aanvragen en vervolgens op Online aanvragen.

In Easy Banking Web op een computer of tablet

  1. Bezoek www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik op Aanmelden maar meld u niet aan.
  3. Kies voor Aanmelden met kaartlezer.
  4. Kies voor Bestel een kaartlezer.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Mijn kaartlezer werkt niet meer. Wat nu?

U kan online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Kies bij Handige diensten voor Kaartlezer aanvragen.
  4. Kies voor Online aanvragen en volg de instructies.

U kan ook een kaartlezer bestellen via Easy Banking Web via pc of tablet.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing

Medaille met twee zijden

E-mail, online shoppen, sociale media … Het internet geeft onze wereld een extra dimensie.

Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.

Blijf waakzaam

U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.

De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Easy Banking App en Easy Banking Web.

Beter voorkomen dan genezen

Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.

Te laat? Ontdek wat u kunt doen.

De realiteit in beeld

Wat is phishing?

Ontdek het aan de hand van een concreet voorbeeld

Hoe herkent u een verdachte link zonder erop te klikken?

Volg onze praktische tips

Hoe fraude herkennen?

Indrukwekkend en overtuigend

Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

  • Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
  • Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien 'kraks' in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
  • De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
  • Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
  • Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
  • Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
  • Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.

Wat moet dan een belletje doen rinkelen?

  • Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
  • De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
  • Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat, of naar een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
  • U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.

Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.

Wat kunt u doen?

Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens

  • De geheime code van uw bankkaart, uw M1- of M2-handtekening, itsmecode, Easy Bankingcode… Deel ze nooit!
  • Niet via de telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
  • Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …

Gebruik uw gezond verstand

  • Een luxe horloge voor slechts 30 euro op een tweedehandssite… Niet echt geloofwaardig, toch?
  • Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan heeft deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, niet?
  • Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?

Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch!

Reken op Safeonweb

Test uw kennis

Benieuwd hoe het staat met uw kennis op het vlak van online veiligheid? Kom het meteen te weten via de korte tests van Safeonweb, de officiële site van de Belgische overheid over computerbeveiliging.

Doe de test

Een app tegen fraude

Safeonweb werd ontwikkeld door het Centrum van Cybersecurity België. De app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.

Meer weten

Een verdacht bericht? Toch geklikt?

U ontvangt een verdacht bericht?

U ontvangt een bericht met ons logo, met de vraag om ons uw rekeningnummer, geheime code, M1- of M2-handtekening te bezorgen?

Antwoord niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com

U ontvangt een bericht van een leverancier of een officiële instantie met de vraag om te klikken op een link en u daarna aan te melden bij uw online bank? Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar verdacht@safeonweb.be

U vermoedt dat u vertrouwelijke gegevens heeft gedeeld?

  • Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
  • Contacteer altijd het Easy Banking Centre (ma-vr 7-22 u, za 9-17u). Bel 02 762 60 00.
  • Buiten de openingsuren van het Easy Banking Centre en enkel bij een vermoeden van fraude, kunt u het nummer 02 433 43 80 bellen.
  • U kunt terecht bij Card Stop op 078 170 170 om uw bankkaart onmiddellijk te blokkeren.
  • Doe, indien nodig, aangifte bij de politie en bezorg uw adviseur bij BNP Paribas Fortis een kopie van uw aangifte.
  • Ga via Easy Banking Web (Instellingen > Toegang tot onze apps) na op welke toestellen uw bankapp is geïnstalleerd en verwijder de toestellen die verdacht lijken of die u niet kent.

U vindt meer informatie op Safeonweb.be en op de website van Febelfin.

Meer over veiligheid