Menu

Veelgestelde vragen

Hoe start ik met Easy Banking Web?
  1. Bezoek Easy Banking Web en klik op Aanmelden.
  2. Vul uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink Dit profiel onthouden aan om uw gegevens te bewaren en voer een naam in.
  4. Vul een naam in en klik op Volgende.
  5. Gebruik de itsme® app op uw smartphone of gebruik uw kaartlezer.

Nog geen kaartlezer? Bestel hem online.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink het vak Dit profiel bewaren aan en voer een profielnaam in.
  4. Klik op Volgende en meld u aan.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u zich voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in. 
  3. Meld u aan met itsme of met uw kaartlezer.
Hoelang blijven betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen?

Betalingen bewaard in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden beschikbaar. Als u een betaling niet binnen deze tijd ondertekent, dan verdwijnt ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Kies uw effectenrekening.
  3. U ziet de waarde van uw effecten.
  4. Klik op een effect voor meer info. 
Waarom is mijn Easy Banking Web-profiel verdwenen?

Verwijdert u de cookies of websitegegevens van uw browser, dan verwijdert u ook uw aanmeldgegevens van Easy Banking Web.

Verwijderde u deze gegevens niet zelf, dan maakt u mogelijk gebruik van een antivirusprogramma of andere software dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Ik kan mijn elektronische handtekening niet invullen. Wat nu?
  1. Kijk na of de NumLock-toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat ze uit, dan kan u geen cijfers typen.
  2. Klik in het vak waarin u uw elektronische handtekening moet invullen en probeer opnieuw.
Mijn vingerafdruk werkt niet in Easy Banking App. Wat nu?

Mogelijke redenen:

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. U registreerde uw vingerafdruk nog niet.
  3. U gebruikt de verkeerde vinger.
  4. Er zijn krassen op de vingerafdruksensor.

Als deze redenen niet de oorzaak zijn, probeer Easy Banking App opnieuw te installeren.

Hoe gebruik ik mijn vingerafdruk of FaceID in Easy Banking App?

U kan het gebruik van uw vingerafdruk of FaceID activeren tijdens de installatie van Easy Banking App.

Nadien kan u de instelling in Easy Banking App beheren via Instellingen en Beveiliging.

Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe start ik met Easy Banking App?

Hou uw smartphone en/of tablet, uw debetkaart en uw kaartlezer bij de hand

Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play. Open de app, ga naar Aan de slag en volg de instructies om Easy Banking App te activeren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer
  5. Voer uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Kies uw Easy Banking-code van 5 cijfers en bevestig ze.
  7. Activeer het gebruik van uw vingerafdruk indien u dit wilt..
Hoe kan mijn kind Easy Banking App gebruiken?

In Easy Banking App of Easy Banking Web, beheert u de toegang van uw kinderen ouder dan 12 jaar.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Ga naar Instellingen.
  3. Tik op Toegang voor kinderen.
  4. Tik op Easy Banking App toestaan.
  5. Bevestig met je kaartlezer.

In Easy Banking Web ga naar Instellingen. Klik op de naam van uw kind en kies Easy Banking App. Bevestig met uw kaartlezer.

Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Wat nu?
  1. Kies in Easy Banking App voor Aanmelden en kies Code vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Een foutmelding zegt mij dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat nu?

Sluit alle andere geopende apps of herstart uw toestel.

Bel het Easy Banking Centre als u de app nog steeds niet kan gebruiken.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar vind ik de waarde van mijn beleggingen?
  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Mijn diensten en op Beleggingen.  
  3. Kies uw effectenrekening. U hebt een Adviserend Beheer? Tik dan eerst op het contractnummer.
  4. Kies een categorie en tik op een effect voor meer details.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

Easy Banking App werkt op toestellen met Android 7 en iOS 14 of recenter.

U kan de app niet gebruiken op een 'rooted' Android-toestel of op een 'jailbroken' iPhone of iPad.

Rooten en jailbreaken omzeilt de standaardbeveiliging van het besturingssysteem van een smartphone of tablet. Het stelt het toestel meer bloot aan virussen en malware.

Hoe gebruik ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klant- en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Klik op Volgende.
  5. Bevestig nogmaals met uw kaartlezer.
Hoe meld ik me met itsme aan in Easy Banking Web?
  1. Ga naar Easy Banking Web op een computer of tablet.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme®-app en volg de instructies.
  4. U krijgt automatisch toegang tot Easy Banking Web.
Hoe heractiveer ik mijn itsme®-profiel?

Maak een nieuw profiel aan in de itsme®-app of neem contact op met itsme®

Hoe blokkeer ik mijn itsme® account?

Dat kan via de itsme®-website. Klik op Mijn account.

Wilt u ook Easy Banking App blokkeren?

  1. Ga op computer of tablet naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Toegang tot onze apps.
  3. Schrap uw toestel uit de lijst.

U kan ook bellen naar het Easy Banking Centre.

Hoe installeer ik itsme®?

Download de itsme®-app via de App Store of Google Play en maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Itsme® is beschikbaar vanaf 16 jaar.

Wil u een profiel aanmaken met uw identiteitskaart? Dan kan dat via www.itsme.be (enkel mogelijk vanaf 18 jaar).

Hoe kies ik mijn Easy Banking Phone-code?

Dat kan in Easy Banking Web

  1. Ga naar www.bnpparibasfortis.be en kies Aanmelden.
  2. Kies Instellingen en dan Easy Banking Phone.
  3. Klik op Activeren of Wijzigen.
  4. Kies uw code van 5 cijfers.
  5. Klik op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.
Hoe bestel ik een kaartlezer?

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Ga naar Handige diensten.
  4. Tik op Kaartlezer aanvragen en vervolgens op Online aanvragen.

In Easy Banking Web op een computer of tablet

  1. Bezoek www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik op Aanmelden maar meld u niet aan.
  3. Kies voor Aanmelden met kaartlezer.
  4. Kies voor Bestel een kaartlezer.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Mijn kaartlezer werkt niet meer. Wat nu?

U kan online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

In Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Tik op Aanbod.
  3. Kies bij Handige diensten voor Kaartlezer aanvragen.
  4. Kies voor Online aanvragen en volg de instructies.

U kan ook een kaartlezer bestellen via Easy Banking Web via pc of tablet.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web met een kaartlezer kan enkel in combinatie met een actieve debetkaart. De kaart waarmee u aanmeldt, hebt u ook nodig om overschrijvingen te bevestigen. Ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u online betalen? Gebruik de kaart waarvan u het kaartnummer opgaf. Betaalt u met een kredietkaart? Steek dan die kredietkaart in de kaartlezer.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Payconiq by Bancontact

Betaal alles met 1 app

Met Payconiq by Bancontact betaalt u uw vrienden terug (of zij u), betaalt u in de winkel of online ... Alles met 1 app, da’s makkelijk, veilig en snel!

In alle veiligheid

Elke betaling moet u bevestigen met uw pincode, vingerafdruk of via gezichtsherkenning. Zo is elke transactie altijd perfect beveiligd.

Download de app

Download de app via uw ‘store’ op uw smartphone of tablet. Voeg dan uw debetkaarten toe aan de app en u kunt betalen!

Payconiq by Bancontact, waar en hoe?

Betaal eenvoudig online, in de app van handelaars, in de winkel of onder vrienden:

  • online: klik in de betaalpagina op het Bancontact- of Payconiq-logo.
  • in de winkel: scan de QR-code aan de kassa, op de betaalterminal of betaal via de winkellijst op uw smartphone.
  • onder vrienden: scan de QR-code of klik in de app op ‘Contacten’ om te betalen, klik op ‘Ontvangen’ om betaald te worden.

In alle veiligheid

Alle gegevens in uw app zijn beveiligd met een pincode. Uw persoonlijke gegevens worden opgeslagen op beveiligde servers, niet in de app. Ze worden in geen enkel geval aan derden meegedeeld.

De functies van de app

Ontdek enkele functies die u kunt gebruiken als u uw debetkaart aan de app koppelt.

Aankopen, rekeningen en vrienden

Betalen kan door de QR-code te scannen bij de bakker, op uw elektriciteitsrekening of op de smartphone van een vriend.

Koop uw ticket

Een treinbiljet voor de NMBS? Een bus-, tram-, of metroticket voor De Lijn? U kunt het rechtstreeks via uw app aankopen. Da’s snel, makkelijk en veilig.

Uw klantenkaarten

Voeg uw klantenkaarten toe aan de app, zo vindt u ze makkelijker terug wanneer u ze nodig hebt. Via widgets kunt u ze zelfs aan uw startscherm toevoegen.

Maak een groepscadeau aan

Met Kadonation, geïntegreerd in Payconiq by Bancontact, is samenleggen voor een groepsgeschenk kinderspel! Een cadeau of een cadeaubon van een bepaald merk, de klus is zo geklaard.

Betaal met uw maaltijdcheques

Betaalt u in de supermarkt, op restaurant of online wel eens met maaltijdcheques? Goed nieuws: u kunt er ook mee betalen via de Payconiq by Bancontact app! Handig, niet?

Steun een goed doel

Via de ‘Scan For Change’ dienst van de app kunt u 2 euro doneren aan heel wat liefdadigheidsinstellingen (gezondheid, kinderen, natuur …). Een klein gebaar kan een groot verschil maken!

BENIEUWD NAAR MEER?

Haal alles uit uw app

Als u uw betaalrekening koppelt aan de app, krijgt u toegang tot extra functies. U hoeft dan geen QR-codes meer te scannen en kunt dan:

  • een vriend rechtstreeks terugbetalen via de contactenlijst van de app: selecteer het contact, voer het bedrag in en het is verrekend.
  • uw aankopen veilig en snel betalen in een winkel: zoek de verkoper in de winkellijst van de app, voer het bedrag in en uw aankopen zijn betaald.
  • de rekening handig delen onder vrienden , zelfs na het restaurantbezoek: splits eenvoudig het bedrag op in de app en verstuur het betaalverzoek via sms, WhatsApp of e-mail.

Gebruikslimieten

Bij het gebruik van Payconiq by Bancontact zijn bepaalde betaal- en kaartlimieten van toepassing. De bedragen hangen af van het type QR-code dat u scant met de app.  

QR-code met Bancontact logo

Als u een betaling uitvoert door een QR-code met Bancontact logo te scannen of via de Bancontact betaalknop, onder vrienden of op de site of in de app van een handelaar, gelden volgende betaallimieten:

  • max. € 1.500 per betaling bij een handelaar en max. € 250 per betaling onder vrienden (bevestiging met pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning)
  • max. € 2.500 per dag en per in de app toegevoegde kaart (max. € 250 onder vrienden). Voor het ontvangen een betaling: max. € 500. 

QR-code met Payconiq by Bancontact logo

Als u een betaling uitvoert door een QR-code met Payconiq logo te scannen of via de Payconiq betaalknop op de site of in de app van een handelaar, gelden de limieten van uw debetkaart:

  • als algemene regel geldt dat we betalingen tot € 2.500 per week toestaan
  • voor minderjarigen is dat max. € 250 per week.

Installeer en activeer uw app

1

Hoe installeer ik de app? Download de app, maak een account aan en kies de pincode die u wilt gebruiken om uw betalingen te bevestigen

2

Voeg uw debetkaart en bankrekening toe. Voeg in ‘Betaalmiddelen’ uw debetkaart(en) toe en bevestig met een kaartlezer. Koppel ook uw betaalrekening(en) aan de app voor extra functies.

3

Bevestig en uw app is klaar. U ontvangt een bevestigingsmail met een link. Klik erop en uw app is klaar om mee te betalen!

Hebt u een Android smartphone of tablet?

Hebt u een iPhone of iPad?

Meer weten

Hoe gebruikt u Payconiq by Bancontact?

De Payconiq by Bancontact-app biedt u heel wat betaalmogelijkheden. Deze 4 videos vertellen u er alles over!

EEN PROBLEEM MET UW SMARTPHONE OF DE APP?

Veiligheid, verlies, diefstal, technisch probleem?

Alle gegevens in uw app zijn beveiligd met een pincode. Uw persoonlijke gegevens worden opgeslagen op beveiligde servers, niet in de app. Ze worden in geen enkel geval aan derden meegedeeld.

Bij verlies of diefstal van uw smartphone belt u het Easy Banking Centre op het nummer 02 762 20 00. U kunt ook contact opnemen met Card Stop op het nummer 078 170 170 om uw app te laten blokkeren. De app kan dan niet meer gebruikt worden, zelfs niet met uw pincode

Bij een technisch probleem of wanneer de app niet werkt of vastloopt, neemt u contact op met Payconiq:

  • via de knop ‘Contact’ in uw app;
  • per e-mail : support@payconiq.be;
  • per telefoon : +32 (0)2 234 11 49.

Ontdek de andere digitale opties

Wettelijke informatie

Voor het gebruik van de Payconiq by Bancontact-app vanaf uw bankrekening wordt de dienst geleverd door Payconiq International nv, met maatschappelijke zetel te 9-11, rue Joseph Junck, L-1839 Luxemburg (Groothertogdom Luxemburg), ingeschreven in het Handelsregister onder het nummer B169621.

Algemene voorwaarden Payconiq International

Voor het gebruik van de Payconiq by Bancontact-app met uw Bancontact-kaart, wordt de dienst geleverd door Bancontact Payconiq Company SA/NV, met maatschappelijke zetel in de Aarlenstraat 82, 1040 Brussel, met registratienummer 0675 984 882.

Algemene voorwaarden Payconiq by Bancontact