Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via uw debetkaart of kaartlezer of via Itsme en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoelang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?

Enkel als u al toegang hebt tot Easy Banking Web, kunt u ook Easy Banking App gebruiken.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestigt met een M2 handtekening, voor heb je een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en klik op Een sms ontvangen. U ontvangt hierop een activatiecode die u dan dient in te geven.
  6. Hierna kan u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen en deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 10.3 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Menu

Particuliere klanten: we zijn er voor u

Maatregelen voor hypothecaire kredieten

Zoals aangekondigd op 22 maart van dit jaar hebben de banken, de Nationale Bank van België en de minister van Financiën een akkoord gesloten om financiële steun te bieden aan Belgische bedrijven en particulieren die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis.

Op 31 maart 2020 heeft de overheid en de financiële sector een akkoord bereikt rond de voorwaarden en de praktische modaliteiten van de verschillende maatregelen.

Met betrekking tot hypothecaire leningen kunt u, indien u als particuliere klant financiële problemen ondervindt door de coronacrisis, betalingsuitstel van uw hypothecair krediet aanvragen voor een periode van maximaal 6 maanden. Alle informatie, voorwaarden en praktische details vindt u in dit document.

U kunt uitstel van uw maandelijkse aflossingen online aanvragen via een specifiek formulier. Bekijk alle info voor uw aanvraag.

Als u uw betalingsuitstel niet online kunt aanvragen, maak een afspraak op afstand bij een van onze adviseurs.

Maatregelen voor consumentenkredieten

Maatregelen voor consumentenkrediet en hypothecaire leningen met roerend doel

Voor consumentenkredieten en hypothecaire leningen met roerend doel zijn dit de maatregelen waarvoor u in aanmerking kunt komen als u als particuliere klant budgettaire problemen ondervindt door de coronaviruscrisis:

  • Tijdelijk uitstel van 3 maanden van de kapitaal- en renteterugbetalingen van uw lening op afbetaling. Als u een verzekering voor uw lening op afbetaling afsloot bij onze partner AG Insurance (verzekering lening op afbetaling of werkloosheidsverzekering), wordt ook deze premiebetaling opgeschort. U blijft uiteraard gedekt tijdens deze periode van uitstel. Producten waarop deze maatregel betrekking heeft: Lening op Afbetaling (Persoonlijke lening, Auto- of Fietslening, Renovatielening, Energiekrediet … ), Langetermijnlening, Gewaarborgde Lening met Roerend Doel. 
  • Verlenging van de wettelijke krediettermijn met 3 maanden om uw geldreserve op nul te zetten (de ‘nulstellingsdatum’), op voorwaarde dat deze termijn binnen een welbepaalde periode valt. Producten waarop deze maatregel betrekking heeft: Directe reserve, Rondo, Optiline, thesauriereserve.

Voorwaarden

Dit zijn de wettelijke voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen:

  • U moet er uitdrukkelijk om verzoeken bij uw bank.
  • U (of een persoon binnen uw gezin) leed een gedeeltelijk of volledig inkomensverlies door de coronaviruscrisis (bewijs te leveren).
  • De lening waarvoor u de maatregel aanvraagt, had op 1 april 2020 geen betalingsachterstand van meer dan één maand.
  • De maandelijkse terugbetaling van de bedoelde lening bedraagt ​​meer dan 50 euro aan kapitaal en rente.
  • Uw totale roerende activa op zichtrekeningen, spaarrekeningen en alle beleggingsportefeuilles samen bedraagt ​​bij geen enkele instelling meer dan 25.000 euro.

Voor meer informatie of voor een eventuele aanvraag contacteert u uw adviseur in het kantoor of in het Easy Banking Centre (zijn/haar nummer vindt u op uw Easy Banking Web) of bel 02 433 43 70. Alle aanvragen zijn onder voorbehoud van analyse en van aanvaarding door de bank.

Verhoging limieten contactloos betalen

Betalen zonder de terminal aan te raken?

Betalen zonder de betaalterminal aan te raken is handig, makkelijk en veilig. Het volstaat om uw debet- of kredietkaart vlakbij de terminal te houden. Het voordeel? Als u een bepaald bedrag niet overschrijdt, is er geen pincode nodig en hoeft u niet eens het toetsenbord aan te raken.

Gezien de huidige situatie is het maximumbedrag tijdelijk verhoogd, om het aanraken van de terminal te verminderen. Is het bedrag van uw aankopen niet hoger dan 50 euro? Dan hoeft u vanaf 14 april uw code niet meer in te voeren (vroeger was het maximumbedrag 25 euro). Voor verschillende cumulatieve aankopen is de limiet ook aangepast. Hiervoor kunnen uw opeenvolgende betalingen oplopen tot een totaalbedrag van 100 euro (in plaats van 50 euro vroeger). En dat, zonder uw pincode. Boven 100 euro moet u uw pincode wel intikken.

Heb u uw kaart niet bij? Contactloos betalen kan ook met uw smartphone of uw smartwatch. Aan u om te kiezen hoe u het liefst betaalt.

Bescherm uzelf tegen online fraude

Cybercriminelen gebruiken het coronavirus

De coronacrisis baart ons allen zorgen en is schrikwekkend. Cybercriminelen weten dat. E-mails, sms'en, Whatsapp-berichten, Facebook, ... cybercriminaliteit vermenigvuldigt zich. Blijf waakzaam. Denk goed na voordat u op een link of een bijlage klikt.

COVID-19-Barometer

3e editie (09.06.2020) - De coronacrisis verandert de manier waarop we met ons geld omgaan

Particuliere klant of handelaar, wist u dat we betaaloplossingen hebben voor alle soorten aankopen, groot en klein? Ontdek hoe de coronaviruscrisis de manier verandert waarop u uw geld beheert in de derde editie van onze COVID-19 Barometer.

Al onze betaaloplossingen

Meer weten over contactloos betalen?

Bent u handelaar?

2e editie (02.06.2020) - De coronacrisis verandert ons digitaal gedrag

Online shoppen en interactie op afstand met uw bank: ontdek hoe digitale oplossingen tijdens de coronacrisis een nieuwe plaats kregen in ons dagelijks bankieren in de tweede editie van onze COVID-19 Barometer.

Al onze oplossingen om u op afstand te begeleiden

Uw bank is, meer dan ooit, altijd en overal bereikbaar

Onze oplossingen en advies voor e-commerce

  • Onze betaaloplossingen voor uw webshop.  
  • Saferpay e-commerce: de ideale basismodule voor webshops, apps en mobiele sites. Hiermee integreert u een online betaalpagina in uw webshop zodat uw klanten direct hun winkelwagen kunnen betalen. Eenvoudig, veilig en snel!
  • Saferpay Business: onze alles-in-één oplossing met uitgebreidere functionaliteiten voor het creëren van uw eigen online betaalpagina.
  • Saferpay Secure PayGate: een bestelling via mail, telefoon of de sociale netwerken? Dankzij dit online portaal verstuurt u uw facturen inclusief een beveiligde betaallink, zodat uw klant u heel gemakkelijk kan betalen.
  • Onze tips voor veilig online winkelen.

1e editie (20.05.2020) - De coronacrisis verandert ons betaalgedrag

Wist u dat we tal van oplossingen hebben voor veilige contactloze betalingen voor al uw aankopen, groot en klein? Ontdek in deze eerste editie van onze COVID-19 Barometer hoe de coronaviruscrisis de manier waarop u betaalt, verandert.

Al onze betaaloplossingen

Bent u handelaar?

Wilt u meer weten over contactloos betalen?

Beleggingen

Beleggen in tijden van Corona ?

Het Coronavirus heeft ons dagelijkse leven flink door elkaar geschud en ook de economische impact is intussen duidelijk voelbaar. De afgelopen weken zagen we extreme beursschommelingen, zelfs de veiligere (obligatie)beleggingen konden hier niet aan ontsnappen.  

Wanneer de beurzen zich zullen herstellen, kan niemand met zekerheid stellen. Onze eerste prioriteit blijft om als samenleving de verspreiding van het virus onder controle te krijgen. Dit lijkt alvast de goede kant uit te gaan. Met vastberaden geduld zal de economie, en zo ook de beurs, zich uiteindelijk herstellen.  

Als we naar het verleden kijken, zien we inderdaad dat er na elke crisis een herstel volgt. Op lange termijn zult u dus de waardedaling van uw beleggingen kunnen goedmaken. Ook voor de belegger is het dus een kwestie van geduld.

Reizen en verzekeringen

U annuleert uw vakantie

Wordt u plots ziek? En kunt u niet vertrekken? Of het nu gaat om het coronavirus of een andere aandoening, via uw Europ Assistance-polis of de verzekering die gekoppeld is aan uw Mastercard Gold, Mastercard World Platinum of Elite kunt u eventueel een terugbetaling van uw verblijf ontvangen.  

Kunt u uw bestemming niet bereiken vanwege negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken? Wilt u uit voorzorg uw vakantie annuleren? Dan kunt u best contact opnemen met uw touroperator of uw reisbureau. Noch uw reisverzekering, noch uw kredietkaartverzekering vergoedt uw kosten.

U wordt ziek in het buitenland

Afhankelijk van de voorwaarden van uw reisverzekering van Europ Assistance of de verzekering die gekoppeld is aan uw Mastercard Gold, Mastercard World Platinum of Elite, kunt u genieten van medische bijstand: doktersbezoek, hospitalisatie, repatriëring, ...  

Als u echter reist wanneer het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief advies geeft, komt u niet in aanmerking voor deze medische bijstand. Wordt het reisadvies pas negatief tijdens uw verblijf (wijziging naar code rood), dan moet u zich aan de richtlijnen van de overheid houden.

Stay Safe, Pay Safe: contactloos betalen

Deze maandag 11 mei, heropenen de winkels hun deuren. Maar we moeten voorzichtig blijven, want het virus is er nog steeds. In dit opzicht is contactloos betalen een uitstekende manier om de verspreiding ervan te beperken. Veiligheid kom immers op de eerste plaats. Maar hoe te betalen zonder het klavier van de terminal aan te raken? De keuze is aan u: met uw kaart, uw smartphone of uw smartwatch.

De ‘Stay Safe, Pay Safe’-campagne belicht de voordelen van contactloos betalen.

Item

Veelgestelde vragen

Geen resultaten gevonden

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Blijft mijn kantoor open? Kan ik een afspraak maken?

Uw gezondheid en die van onze medewerkers staat bij ons centraal, naast de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom geven wij, zoals de federale regering aanraadt, de voorkeur aan bankieren op afstand.

Via Easy Banking Web en Easy Banking App regelt u uw bankzaken waar en wanneer u maar wilt met uw PC, tablet of smartphone, zelfs op uitzonderlijke sluitingsdagen: controleer uw saldo, raadpleeg uw rekeningafschriften, voer overschrijvingen uit, enz.

U kunt in het Easy Banking Centre terecht voor persoonlijk advies op afstand, op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur:

  1. via de knop ‘Contacteer ons’ in Easy Banking App
  2. via het nummer 02 762 60 00 met uw Easy Banking Phone code

Onze adviseurs ontvangen u ook graag op afspraak in het kantoor, van maandag tot vrijdag tussen 9u en 20u. Voor uw veiligheid geven we de voorkeur aan advies op afstand. U kunt uw afspraak vastleggen door te bellen naar het nummer van uw kantoor, het directe nummer van uw adviseur of het Easy Banking Centre.

Uitzondering: onze Be.Connected-kantoren, waarbij er in een open ruimte begeleiding wordt gegeven bij het gebruik van onze digitale toepassingen, zijn gesloten.

U kunt voor algemene en niet-persoonlijke vragen en voor vragen over Easy Banking ook terecht op onze Community. We helpen u met dit type vragen graag verder via Facebook en Twitter.

Hoe kan ik mijn adviseur via videogesprek bereiken?

U maakte een afspraak die als videogesprek zal doorgaan? Lees hier hoe u aan de slag gaat.

Ik heb geen smartphone. Hoe kan ik een expert van de Easy Banking Centre bereiken?

Geen smartphone? Ontdek hier hoe u beveiligd belt dankzij Easy Banking Phone.

Hoe kan ik vanop afstand bankieren?

Een overschrijving doen? Uw saldo controleren? Uw kaartlimieten verhogen? Uw rekeningafschriften raadplegen? U kunt deze verrichtingen eenvoudig uitvoeren via Easy Banking App en Easy Banking Web. U vindt alle informatie hier.

Waarom is het Easy Banking Centre moeilijk bereikbaar?

Op weekdagen is het Easy Banking Centre bereikbaar van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Gezien de huidige omstandigheden zijn er meer aanvragen dan gewoonlijk. We doen al het mogelijke om u zo snel mogelijk van dienst te zijn. Via de knop ‘Contacteer ons’ in uw Easy Banking App of met uw Easy Banking Phone code krijgt u voorrang.

Kunnen personen die verrichtingen doen via hun kantoor, of bellen zonder code nog bankzaken doen?

Als u geen Easy Banking App of Easy Banking Web hebt, kunt u best uw Easy Banking Phone code gebruiken. Deze code kunt u aanvragen via het Easy Banking Centre. U krijgt ze per post met alle nodige instructies. Met deze code kunt u gratis overschrijvingen doen via het automatische Easy Banking Phone-menu.

Wenst u dat een adviseur de verrichtingen voor u uitvoert, dan is er per verrichting een kost aan verbonden, afhankelijk van de aard van de overschrijving.

Kan ik nog geld afhalen aan een geldautomaat?

U kunt altijd geld opnemen aan een geldautomaat van BNP Paribas Fortis. Probeer echter in de mate van het mogelijke contactloos te betalen met uw betaalkaart, uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay). Als u toch geld moet opnemen bij een van onze geldautomaten, weet dan dat deze regelmatig worden schoongemaakt. We vragen u om alle hygiëneregels in acht te nemen bij het opnemen van geld en ervoor te zorgen dat u de social distancing respecteert.

Welke maatregelen neemt BNP Paribas Fortis om de verspreiding van het virus tegen te gaan?

De federale regering vaardigde een ministerieel besluit uit rond social distancing. Febelfin vertaalde deze regelgeving naar een concrete toepassing ervan voor banken en Self-ruimtes: maximum 2 personen tegelijk in eenzelfde ruimte. BNP Paribas Fortis implementeerde deze maatregel onmiddellijk - instructies hierrond kunt u lezen in elke Self-ruimte.

Daarnaast rekenen we op de burgerzin van onze klanten om de regels toe te passen en te wachten tot het aan hun is om de Self-ruimte te betreden.

Ik heb een andere vraag. Wie mag ik contacteren?

Contacteer Easy Banking Centre via de knop ‘Contacteer ons’ in Easy Banking App of op 02 762 60 00 met uw Easy Banking Phone code. In de week van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

U kunt voor algemene en niet-persoonlijke vragen en voor vragen over Easy Banking ook terecht op onze Community. We helpen u met dit type vragen ook graag verder via Facebook en Twitter.

Kan de limiet van contactloos betalen verhoogd worden?

In de huidige context worden contactloze betalingen met uw debet- of kredietkaart, uw prepaidkaart, uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay) aangemoedigd. Vanaf 14 april worden de limieten voor contactloze betalingen met de kaart en zonder pincode verhoogd, zodat u minder vaak uw pincode hoeft te gebruiken en het directe contact met betaalterminals beperkt:

1.Het bedrag van 25 euro per contactloze betaling met de kaart en zonder pincode wordt verhoogd tot 50 euro. U hoeft dus geen pincode meer in te voeren voor een betaling van 50 euro of minder.

2.Het cumulatieve bedrag voor opeenvolgende contactloze betalingen met de kaart en zonder pincode wordt verhoogd van 50 euro naar 100 euro. Boven deze limiet moet u uw pincode wel invoeren.

Betaalterminals zullen geleidelijk aan deze nieuwe limieten worden aangepast. Deze tijdelijke maatregel blijft zo lang als nodig is van kracht en zal regelmatig opnieuw worden geëvalueerd door Febelfin.

Als uw betaalkaart niet met contactloze betaaltechnologie uitgerust is (herkenbaar aan het logo met de kleine golfjes), dan kunt u uw boodschappen toch nog contactloos betalen met uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay).

Komt de reisannuleringsverzekering van mijn Mastercard Gold tussenbeide?

De reisannuleringsverzekering van uw Mastercard Gold komt niet tussenbeide bij maatregelen die genomen werden in het kader van het coronavirus. De verzekeraar dekt de annuleringskosten niet wanneer er een negatief reisadvies wordt afgekondigd omwille van een epidemie.

We raden u aan om contact op te nemen met uw reisbureau, de luchtvaartmaatschappij en/of uw hotel om hun annuleringsvoorwaarden op te vragen.

De reisannuleringsverzekering voorziet wel een tussenkomst in de gevallen die in de algemene verzekeringsvoorwaarden worden genoemd, onder andere:

  1. Ziekte, ongevallen of sterfgevallen
  2. Ernstige materiële schade aan het onroerend goed van de verzekerde

Als u zelf ziek bent (met een doktersattest), dan kan de reisannuleringsverzekering wel tussenbeide komen. U kunt in dat geval terecht bij Teleclaims via het nummer 02 664 45 25.

Houd er rekening mee dat de annuleringsverzekering reizen die zijn geboekt nadat het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisbericht gaf, niet dekt.

Alle info, inclusief de algemene voorwaarden van de verzekeringen gekoppeld aan uw Mastercard Gold, kunt u ook op deze pagina vinden.

Kan ik uitstel van betaling krijgen voor mijn woonkrediet?

Zoals aangekondigd op 22 maart van dit jaar hebben de banken, de Nationale Bank van België en de minister van Financiën een akkoord gesloten om financiële steun te bieden aan Belgische bedrijven en particulieren die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis.

Op 31 maart 2020 heeft de overheid en de financiële sector een akkoord bereikt rond de voorwaarden en de praktische modaliteiten van de verschillende maatregelen.

Indien u als particuliere klant financiële problemen ondervindt door de coronacrisis, kunt u betalingsuitstel van uw hypothecair krediet aanvragen voor een periode van maximaal 6 maanden. Alle informatie, voorwaarden en praktische details vindt u in dit document.

Contacteer uw contactpersoon of het Easy Banking Centre om uw situatie te analyseren en uw aanvraag in te dienen. Het Easy Banking Centre is bereikbaar op 02 762 60 00, in de week van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

De waarde van mijn pensioenspaarfonds is sterk gedaald. Wat moet ik doen?

Pensioensparen doet u op lange termijn, dus het is een kwestie van geduld. Tussentijdse dalingen van pensioenspaarfondsen horen erbij, en als we naar het verleden kijken, zien we dat er na elke crisis een herstel volgt. Er is geen reden om te denken dat dit nu het geval niet zal zijn. Wenst u na te gaan of uw pensioenspaarformule nog beantwoordt aan uw risicobereidheid en beleggingshorizon, dan kunt u altijd een adviesgesprek aanvragen. Wij helpen u graag verder.

Is het een goed moment om nu het volledige fiscale maximumbedrag voor 2020 te storten in mijn pensioenspaarfonds?

Momenteel zijn beleggingen inderdaad gemiddeld minder duur dan enkele maanden geleden. Maar aangezien niemand kan zeggen wanneer het laagste koersniveau bereikt zal worden, raden we zoals steeds aan om het bedrag dat u dit jaar wilt storten te spreiden in de tijd. De gemakkelijkste manier om optimaal gespreid te storten, doet u via een maandelijkse domiciliëring met fiscale aanpassing. Zo stort u jaar na jaar het maximum, ook als de overheid het fiscale maximumbedrag wijzigt. Wenst u advies over hoe uw fiscaal sparen te optimaliseren volgens uw wensen, dan helpen wij u graag verder.

Ik nader mijn pensionering en maak me zorgen over het kapitaal in mijn pensioenspaarfonds.

Uw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. U bent dus niet verplicht om uw kapitaal op te nemen op 65 of bij uw pensionering. U kunt wachten op een gunstiger moment om het kapitaal op te nemen. Hebt u het geld toch nodig als aanvulling bij uw pensioen, dan kunt u er voor kiezen om elke maand, trimester of wanneer u maar wilt, een beetje van uw kapitaal op te nemen. Een pensionering is een van de belangrijkste momenten in een leven. Wij willen u hierbij graag begeleiden en nodigen u uit om een adviesgesprek aan te vragen bij uw adviseur.

Heeft de coronacrisis een invloed op het kapitaal in mijn pensioenspaarverzekering

Enkele voordelen van een pensioenspaarverzekering zijn de kapitaalbescherming op het kapitaal en de rentevoet die van toepassing was bij de storting blijft gelden tot de eindvervaldag. Daar kan ook nog een winstparticipatie bij komen. U blijft dus volop verder bouwen aan een mooi pensioen en krijgt er een aantrekkelijk fiscaal voordeel bovenop.