Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via Itsme of via uw debetkaart of kaartlezer en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Verwijderde u niet zelf de door uw browser bewaarde cookies en andere gegevens, dan maakt u mogelijk gebruik van software, zoals een antivirusprogramma, dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 12 of Android 6.0 nodig.
  3. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  4. U gebruikt de verkeerde vinger.
  5. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kunt ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.
  3. Tijdens het aanmaken van een profiel zal u een bijkomende bevestigingscode via sms ontvangen. Nadien zal u gevraagd worden om een persoonlijke Easy Banking-code van 5 cijfers te kiezen. Deze code moet verschillen van de code die u per sms ontving.
  4. Indien uw toestel dit ondersteunt, zal u tijdens de creatie van uw profiel ook gevraagd worden of u uw vingerafdruk of Face ID wilt activeren voor gebruik op Easy Banking App.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met een M1-handtekening, hiervoor hebt u een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Hierna kunt u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen. Deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan Mijn diensten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

U kunt Easy Banking App gebruiken op toestellen die beschikken over minstens Android 6.0 of minstens iOS 12.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website.

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van Itsme.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een smartphone en een Belgische of Nederlandse eID, dan kunt u gebruik maken van Itsme.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Communicatie.
  3. kies voor Easy Banking Centre. Op deze manier belt u beveiligd zonder dat zelf een code moet ingeven.

U kunt ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Druk onderaan op Aanbod.
  3. Scroll naar beneden tot u Handige diensten ziet.
  4. Druk op Kaartlezer aanvragen en tik vervolgens bovenaan op Online aanvragen.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.

Via Easy Banking Web

  1. Ga via pc of laptop naar https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik bovenaan op Aanmelden maar meld niet aan.
  3. Klik op Aanmelden met kaartlezer.
  4. Klik vervolgens onder het kader op Bestel een kaartlezer.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? U kunt online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Via Easy Banking App

  1. Meld u aan in Easy Banking App.
  2. Druk onderaan op Aanbod.
  3. Scroll naar beneden tot u Handige diensten ziet.
  4. Druk op Kaartlezer aanvragen en tik vervolgens bovenaan op Online aanvragen.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.

Via Easy Banking Web

  1. Ga via pc of laptop naar https://www.bnpparibasfortis.be/.
  2. Klik bovenaan op Aanmelden maar meld niet aan.
  3. Klik op Aanmelden met kaartlezer.
  4. Klik vervolgens onder het kader op Bestel een kaartlezer.
  5. Vervolledig het aanvraagformulier.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Menu

Particuliere klanten: we zijn er voor u

Uw bank blijft bereikbaar

Uw bank staat meer dan ooit aan uw zijde.

  • Uw adviseur is beschikbaar op afspraak, tijdens de week van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 20 uur, op zaterdag van 9.30 tot 12.30 uur.
  • Uw kantoor is in de voormiddag vrij toegankelijk (uitgezonderd in Brussel, omwille van de huidige gezondheidssituatie), van maandag tot vrijdag tussen 9 en 12.30 uur.

Hebt u nog geen afspraak? Maak er een, dat is zo gebeurd:

  • in Easy Banking App klikt u op ‘Contacteer ons’;
  • in Easy Banking Web klikt u op ‘Maak een afspraak’;
  • via de telefoon op het nummer 02 762 60 00 of bel rechtstreeks naar uw adviseur.

Een tip: via Easy Banking Web en Easy Banking App hebt u waar en wanneer u wilt toegang tot uw bank, ook op uitzonderlijke sluitingsdagen: controleer uw saldo, raadpleeg uw rekeninguittreksels, voer uw overschrijvingen uit ...

Maatregelen voor kredieten

We zijn er voor u

De huidige situatie is nog altijd bijzonder. We blijven de Belgische economie ondersteunen en zijn er meer dan ooit voor u.

Sinds eind maart is het niet meer mogelijk betalingsuitstel te vragen voor uw kredieten, zoals de regering dat had uitgewerkt.

Ondervindt u nog moeilijkheden door de coronacrisis? Contacteer uw adviseur, hij blijft beschikbaar in deze uitzonderlijke omstandigheden en zal u zo goed mogelijk helpen door uw situatie en wat u nodig hebt te analyseren.

Maatregelen voor particuliere woonkredieten

Sinds 21 maart 2021 kan geen terugbetalingsuitstel meer worden aangevraagd voor een woonkrediet, omdat de voorwaarden die door de regering waren uitgewerkt, vervallen zijn.

Maatregelen voor consumentenkredieten en hypothecaire leningen met roerend doel

Sinds 26 maart kan geen betalingsuitstel meer worden aangevraagd voor consumentenkredieten en roerende hypotheekleningen, omdat de voorwaarden die door de regering waren uitgewerkt en verderop beschreven staan, afgelopen zijn.

Voor consumentenkredieten en hypothecaire leningen met roerend doel komt u voor deze maatregelen in aanmerking als u (als particuliere klant) budgettaire problemen ondervindt door de coronacrisis:

  • Betalingsuitstel van 3 maanden (kapitaal en rente) voor uw lening op afbetaling. Het gaat over deze producten: Lening op Afbetaling (Persoonlijke lening, Auto- of Fietslening, Renovatielening, Energiekrediet… ), Langetermijnlening, Gewaarborgde Lening met Roerend Doel.
  • Verlenging met 3 maanden van de wettelijke termijn om uw geldreserve op nul te zetten (de ‘nulstellingsdatum’), op voorwaarde dat deze termijn binnen een welbepaalde periode valt. Het gaat over deze producten: Directe reserve, Rondo, Optiline, Thesauriereserve.

Om in aanmerking te komen, moet u aan een aantal wettelijke voorwaarden voldoen:

  • U doet uw aanvraag bij uw BNP Paribas Fortis-contactpersoon tussen 8 februari en 31 maart 2021. Opgelet: we rekenen 4 verwerkingsdagen, u moet uw aanvraag ten laatste 26 maart indienen;
  • U (of een persoon binnen uw gezin) leed een gedeeltelijk of volledig inkomensverlies door de coronacrisis (bewijs nodig);
  • De lening waarvoor u de maatregel aanvraagt, hebt u afgesloten voor 1 mei 2020, had op 1 januari 2021 geen betalingsachterstand en is op het moment van de aanvraag niet geregistreerd met een niet-geregulariseerde achterstallige betaling in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België.
  • De maandelijkse terugbetaling van de bedoelde lening bedraagt ​​meer dan 50 euro aan kapitaal en rente;
  • De totale duurtijd van uw verschillende aanvragen tot uitstel mag nooit meer dan 9 maanden bedragen;
  • Uw totale roerende activa op zichtrekeningen, spaarrekeningen en alle beleggingsportefeuilles bij diverse banken samen bedraagt ​​nooit meer dan 25.000 euro.

Voor meer informatie of voor een eventuele aanvraag kunt u vanaf 8 februari 2021 terecht bij uw BNP Paribas Fortis-contactpersoon. Alle aanvragen zijn onder voorbehoud van analyse en van aanvaarding door de bank. U kunt een uitstel aanvragen tot 26 maart 2021 omdat het 4 werkdagen duurt om uw aanvraag te verwerken.

Hebt u een verzekering tegen werkverlies? Doe in geval van inkomensverlies daar dan een beroep op voor een eventuele vergoeding en contacteer uw verzekeraar.

Versoepelingsmaatregelen voor kredieten aan zelfstandigen en bedrijven

Wilt u er meer over weten ?

Onze oplossingen voor online en mobiel bankieren

Stay Safe

Stay Safe, Pay Safe: contactloos betalen

Betalen zonder de betaalterminal aan te raken is handig, makkelijk en veilig. Het volstaat om uw debet- of kredietkaart vlakbij de terminal te houden. Het voordeel? Als u niet boven een bepaald bedrag gaat, is er geen pincode nodig en hoeft u niet eens het toetsenbord aan te raken.

Is het bedrag van uw aankopen niet hoger dan 50 euro? Dan hoeft u uw code niet in te voeren. Doet u verschillende cumulatieve aankopen? Dan kunnen uw opeenvolgende betalingen oplopen tot een totaalbedrag van 100 euro. Gaat u boven de 100 euro, dan moet u uw pincode wel intikken.

Hebt u uw kaart niet bij? Contactloos betalen kan ook met uw smartphone of uw smartwatch. Aan u om te kiezen hoe u het liefst betaalt.

Bescherm uzelf tegen online fraude

Het coronavirus : een zegen voor fraudeurs

De coronacrisis houdt ons allemaal bezig en jaagt velen onder ons angst aan. En dat hebben fraudeurs goed begrepen. E-mails, sms- en WhatsApp-berichten, Facebook, de post… Cybercriminaliteit komt meer en meer voor. Wees dus waakzaam, en denk goed na voor u op een link of een bijlage klikt of de richtlijnen in een brief volgt.

We zullen u nooit vragen om uw bankkaart op te sturen of vertrouwelijke informatie mee te delen. Niet per telefoon, niet per e-mail, niet per post, op geen enkele manier. Deel uw geheime codes nooit, dat geldt ook voor de handtekening van uw kaartlezer, uw Easy Banking- en itsme-codes en het wachtwoord van Easy Banking Web.

Een verdacht bericht ontvangen? Bel 02 762 60 00 en stuur het bericht door naar phishing@bnpparibasfortis.com.

COVID-19-Barometer

5e editie (26.10.2020) - De wereld is veranderd… onze bankgewoontes ook

Innovatieve betaalmiddelen, online aankopen, het gebruiken van handige tools om onze rekeningen en uitgaven te beheren… In deze vijfde editie van onze COVID-19-Barometer vindt u een analyse over de belangrijkste veranderingen sinds de coronacrisis losbarstte.

Al onze oplossingen

Uw bank contacteren

Uw budget beheren

Plan uw financiële toekomst

Item

Veelgestelde vragen

Geen resultaten gevonden

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Blijft mijn kantoor open? Kan ik een afspraak maken?

Uw gezondheid en die van onze medewerkers staat bij ons centraal, naast de continuïteit van onze dienstverlening. Daarom geven wij, zoals de federale regering aanraadt, de voorkeur aan bankieren op afstand.

Via Easy Banking Web en Easy Banking App regelt u uw bankzaken waar en wanneer u maar wilt met uw PC, tablet of smartphone, zelfs op uitzonderlijke sluitingsdagen: controleer uw saldo, raadpleeg uw rekeningafschriften, voer overschrijvingen uit, enz.

U kunt in het Easy Banking Centre terecht voor persoonlijk advies op afstand, op weekdagen van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur:

  1. via de knop Communicatie in Easy Banking App
  2. via het nummer 02 762 60 00 met uw Easy Banking Phone code

U kunt terecht aan het onthaal van uw kantoor van maandag tot en met vrijdag tussen 9u en 12u30.

Van maandag tot en met vrijdag tussen 13u30 en 20u en op zaterdag tussen 9u30 en 12u30 staan onze adviseurs op afspraak voor u klaar.

Belangrijk: In Brussel blijven onze kantoren voorlopig uitsluitend op afspraak beschikbaar van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u30 en tussen 13u30 en 20u. Op zaterdag blijven deze kantoren gesloten.

Voor uw veiligheid geven we de voorkeur aan advies op afstand. U kunt uw afspraak vastleggen door te bellen naar het nummer van uw kantoor, het directe nummer van uw adviseur of het Easy Banking Centre.

Uitzondering: onze Be.Connected-kantoren, waarbij er in een open ruimte begeleiding wordt gegeven bij het gebruik van onze digitale toepassingen, zijn gesloten.

U kunt voor algemene en niet-persoonlijke vragen en voor vragen over Easy Banking ook terecht op onze Community. We helpen u met dit type vragen graag verder via Facebook en Twitter.

Hoe kan ik mijn adviseur via videogesprek bereiken?

U maakte een afspraak die als videogesprek zal doorgaan? Lees hier hoe u aan de slag gaat.

Hoe kan ik een expert van de Easy Banking Centre met Easy Banking App op mijn smartphone bereiken?

Bel ons Easy Banking Centre beveiligd via Communicatie onderaan in Easy Banking App..

Ik heb geen smartphone. Hoe kan ik een expert van de Easy Banking Centre bereiken?

Geen smartphone? Ontdek hier hoe u beveiligd belt dankzij Easy Banking Phone.

Hoe kan ik vanop afstand bankieren?

Een overschrijving doen? Uw saldo controleren? Uw kaartlimieten verhogen? Uw rekeningafschriften raadplegen? U kunt deze verrichtingen eenvoudig uitvoeren via Easy Banking App en Easy Banking Web. U vindt alle informatie hier.

Waarom is het Easy Banking Centre moeilijk bereikbaar?

Op weekdagen is het Easy Banking Centre bereikbaar van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Gezien de huidige omstandigheden zijn er meer aanvragen dan gewoonlijk. We doen al het mogelijke om u zo snel mogelijk van dienst te zijn. Via de knop Communicatie in uw Easy Banking App of met uw Easy Banking Phone code krijgt u voorrang.

Kunnen personen die verrichtingen doen via hun kantoor, of bellen zonder code nog bankzaken doen?

Als u geen Easy Banking App of Easy Banking Web hebt, kunt u best uw Easy Banking Phone code gebruiken. Deze code kunt u aanvragen via het Easy Banking Centre. U krijgt ze per post met alle nodige instructies. Met deze code kunt u gratis overschrijvingen doen via het automatische Easy Banking Phone-menu.

Wenst u dat een adviseur de verrichtingen voor u uitvoert, dan is er per verrichting een kost aan verbonden, afhankelijk van de aard van de overschrijving.

Kan ik nog geld afhalen aan een geldautomaat?

U kunt altijd geld opnemen aan een geldautomaat van BNP Paribas Fortis. Probeer echter in de mate van het mogelijke contactloos te betalen met uw betaalkaart, uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay). Als u toch geld moet opnemen bij een van onze geldautomaten, weet dan dat deze regelmatig worden schoongemaakt. We vragen u om alle hygiëneregels in acht te nemen bij het opnemen van geld en ervoor te zorgen dat u de social distancing respecteert.

Welke maatregelen neemt BNP Paribas Fortis om de verspreiding van het virus tegen te gaan?

De federale regering vaardigde een ministerieel besluit uit rond social distancing. Febelfin vertaalde deze regelgeving naar een concrete toepassing ervan voor banken en Self-ruimtes: maximum 2 personen tegelijk in eenzelfde ruimte. BNP Paribas Fortis implementeerde deze maatregel onmiddellijk - instructies hierrond kunt u lezen in elke Self-ruimte.

Daarnaast rekenen we op de burgerzin van onze klanten om de regels toe te passen en te wachten tot het aan hun is om de Self-ruimte te betreden.

Ik heb een andere vraag. Wie mag ik contacteren?

Contacteer Easy Banking Centre via de knop Communicatie in Easy Banking App of op 02 762 60 00 met uw Easy Banking Phone code. In de week van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

U kunt voor algemene en niet-persoonlijke vragen en voor vragen over Easy Banking ook terecht op onze Community. We helpen u met dit type vragen ook graag verder via Facebook en Twitter.

Kan de limiet van contactloos betalen verhoogd worden?

In de huidige context worden contactloze betalingen met uw debet- of kredietkaart, uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay) aangemoedigd. Vanaf 14 april worden de limieten voor contactloze betalingen met de kaart en zonder pincode verhoogd, zodat u minder vaak uw pincode hoeft te gebruiken en het directe contact met betaalterminals beperkt:

1.Het bedrag van 25 euro per contactloze betaling met de kaart en zonder pincode wordt verhoogd tot 50 euro. U hoeft dus geen pincode meer in te voeren voor een betaling van 50 euro of minder.

2.Het cumulatieve bedrag voor opeenvolgende contactloze betalingen met de kaart en zonder pincode wordt verhoogd van 50 euro naar 100 euro. Boven deze limiet moet u uw pincode wel invoeren.

Betaalterminals zullen geleidelijk aan deze nieuwe limieten worden aangepast. Deze tijdelijke maatregel blijft zo lang als nodig is van kracht en zal regelmatig opnieuw worden geëvalueerd door Febelfin.

Als uw betaalkaart niet met contactloze betaaltechnologie uitgerust is (herkenbaar aan het logo met de kleine golfjes), dan kunt u uw boodschappen toch nog contactloos betalen met uw smartphone (Apple Pay/Google Pay/Payconiq by Bancontact) of uw smartwatch (Fitbit Pay/Garmin Pay).

Komt de reisannuleringsverzekering van mijn Mastercard Gold tussenbeide?

De reisannuleringsverzekering van uw Mastercard Gold komt niet tussenbeide bij maatregelen die genomen werden in het kader van het coronavirus. De verzekeraar dekt de annuleringskosten niet wanneer er een negatief reisadvies wordt afgekondigd omwille van een epidemie.

We raden u aan om contact op te nemen met uw reisbureau, de luchtvaartmaatschappij en/of uw hotel om hun annuleringsvoorwaarden op te vragen.

De reisannuleringsverzekering voorziet wel een tussenkomst in de gevallen die in de algemene verzekeringsvoorwaarden worden genoemd, onder andere:

  1. Ziekte, ongevallen of sterfgevallen
  2. Ernstige materiële schade aan het onroerend goed van de verzekerde

Als u zelf ziek bent (met een doktersattest), dan kan de reisannuleringsverzekering wel tussenbeide komen. U kunt in dat geval terecht bij Teleclaims via het nummer 02 664 45 25.

Houd er rekening mee dat de annuleringsverzekering reizen die zijn geboekt nadat het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisbericht gaf, niet dekt.

Alle info, inclusief de algemene voorwaarden van de verzekeringen gekoppeld aan uw Mastercard Gold, kunt u ook op deze pagina vinden.

Kan ik uitstel van betaling krijgen voor mijn woonkrediet?

Zoals aangekondigd op 22 maart van dit jaar hebben de banken, de Nationale Bank van België en de minister van Financiën een akkoord gesloten om financiële steun te bieden aan Belgische bedrijven en particulieren die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis.

Op 31 maart 2020 heeft de overheid en de financiële sector een akkoord bereikt rond de voorwaarden en de praktische modaliteiten van de verschillende maatregelen.

Indien u als particuliere klant financiële problemen ondervindt door de coronacrisis, kunt u betalingsuitstel van uw hypothecair krediet aanvragen voor een periode van maximaal 6 maanden. Alle informatie, voorwaarden en praktische details vindt u in dit document.

Contacteer uw contactpersoon of het Easy Banking Centre om uw situatie te analyseren en uw aanvraag in te dienen. Het Easy Banking Centre is bereikbaar op 02 762 60 00, in de week van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

De waarde van mijn pensioenspaarfonds is sterk gedaald. Wat moet ik doen?

Pensioensparen doet u op lange termijn, dus het is een kwestie van geduld. Tussentijdse dalingen van pensioenspaarfondsen horen erbij, en als we naar het verleden kijken, zien we dat er na elke crisis een herstel volgt. Er is geen reden om te denken dat dit nu het geval niet zal zijn. Wenst u na te gaan of uw pensioenspaarformule nog beantwoordt aan uw risicobereidheid en beleggingshorizon, dan kunt u altijd een adviesgesprek aanvragen. Wij helpen u graag verder.

Is het een goed moment om nu het volledige fiscale maximumbedrag voor 2020 te storten in mijn pensioenspaarfonds?

Momenteel zijn beleggingen inderdaad gemiddeld minder duur dan enkele maanden geleden. Maar aangezien niemand kan zeggen wanneer het laagste koersniveau bereikt zal worden, raden we zoals steeds aan om het bedrag dat u dit jaar wilt storten te spreiden in de tijd. De gemakkelijkste manier om optimaal gespreid te storten, doet u via een maandelijkse domiciliëring met fiscale aanpassing. Zo stort u jaar na jaar het maximum, ook als de overheid het fiscale maximumbedrag wijzigt. Wenst u advies over hoe uw fiscaal sparen te optimaliseren volgens uw wensen, dan helpen wij u graag verder.

Ik nader mijn pensionering en maak me zorgen over het kapitaal in mijn pensioenspaarfonds.

Uw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. U bent dus niet verplicht om uw kapitaal op te nemen op 65 of bij uw pensionering. U kunt wachten op een gunstiger moment om het kapitaal op te nemen. Hebt u het geld toch nodig als aanvulling bij uw pensioen, dan kunt u er voor kiezen om elke maand, trimester of wanneer u maar wilt, een beetje van uw kapitaal op te nemen. Een pensionering is een van de belangrijkste momenten in een leven. Wij willen u hierbij graag begeleiden en nodigen u uit om een adviesgesprek aan te vragen bij uw adviseur.

Heeft de coronacrisis een invloed op het kapitaal in mijn pensioenspaarverzekering

Enkele voordelen van een pensioenspaarverzekering zijn de kapitaalbescherming op het kapitaal en de rentevoet die van toepassing was bij de storting blijft gelden tot de eindvervaldag. Daar kan ook nog een winstparticipatie bij komen. U blijft dus volop verder bouwen aan een mooi pensioen en krijgt er een aantrekkelijk fiscaal voordeel bovenop.