Menu

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een contract Easy Banking Web openen?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. De pagina zal automatisch naar het ondertekenen van een Easy Banking-contract gaan.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Telefonisch via ons Easy Banking Centre.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Ik krijg de foutmelding : de code is vervallen (EBA0001). Wat moet ik doen?

Deze foutmelding heeft te maken met uw browser (bijvoorbeeld: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge).

Het volstaat om alle openstaande vensters te sluiten en opnieuw te openen.

Indien u met een Macbook of iMac werkt, dient u in de linkerbovenhoek van het scherm te klikken op de naam van uw browser (bijvoorbeeld: Safari) en te klikken op Stop+browsernaam.

Helpt dit niet, dan neemt u best contact op met ons Easy Banking Centre wanneer u in de buurt van uw computer bent.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mij niet aanmelden?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U hebt een verkeerd klantnummer ingevoerd: het klantnummer bevat 10 cijfers; u vindt dit nummer op uw debetkaart naast het woord Client.
  2. U hebt een verkeerd kaartnummer ingevoerd: het kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en staat naast het woord Card; het begint met 6703
  3. U hebt een kredietkaart of vervallen kaart gebruikt.
  4. U hebt een verkeerde elektronische handtekening ingevoerd.

Voor meer info kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij ons Easy Banking Centre.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk of touch ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID of aanmelden met vingerafdruk te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID of Vingerafdruk .
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met ITSME.
Hoe kan ik een contract Easy Banking App openen?

Enkel als u al beschikt over een contract Easy Banking Web kunt u een contract Easy Banking App afsluiten.

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aan de slag.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. U kan (optioneel) een foto toevoegen, tik dan op Volgende.
  5. Bevestig uw profiel via elektronische handtekening met uw debetkaart en kaartlezer.
  6. Is dit de eerste keer dat u Easy Banking gebruikt? Dan wordt u ook gevraagd om een paswoord te kiezen en om de algemene voorwaarden te aanvaarden.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot nog eenmaal met uw debetkaart en kaartlezer.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw Easy Banking Web contract. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn wachtwoord voor de Easy Banking app vergeten. Hoe kies ik een nieuw wachtwoord?
  1. Klik op Aanmelden in de app en kies Ik ben mijn paswoord vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuw wachtwoord en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 9 of hoger
Hoe activeer ik ITSME in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende..
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie ITSME.

Hoe meld ik me met ITSME aan op Easy Banking Web?

U hebt ITSME al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de ITSME-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Aanvaard indien nodig de algemene voorwaarden en klik op volgende.
  4. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

U kan ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer..

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan.
  2. Ga langs in een van onze kantoren indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Apple Pay

Betalen met Apple Pay

Reken uw kleine én grote aankopen sneller en veiliger dan ooit af in winkels, apps en op het web. Eenvoudig met de Apple-toestellen die u elke dag gebruikt.

Makkelijk, snel en veilig

Geen gedoe met geld of pincodes. Even uw toestel bij de betaalterminal houden … betaald! En dat in alle veiligheid, dankzij Touch ID of Face ID.

Activeer Apple Pay

Voeg uw bankkaart, Mastercard Gold- of Visa Classic-kredietkaart van BNP Paribas Fortis toe aan Apple Pay. Dat kan eenvoudig in de nieuwste versie van Easy Banking App of in Apple Wallet.

Hoe Apple  Pay activeren

Bekijk het filmpje of lees de instructies voor activatie in Easy Banking App (de nieuwste versie).

Lees de instructies voor activatie in Wallet.

Hoe snel en veilig betalen met Apple  Pay

Bekijk het filmpje of lees de instructies voor betalingen in winkels, in apps en op het web.

Contactloos betalen … en zo veel meer

Bij handelaars wereldwijd

U betaalt eenvoudig met uw iPhone of Apple Watch daar waar u het symbool van Apple Pay of van contactloos betalen ziet.

In apps en online

Met Apple Pay betaalt u snel en veilig in apps op uw iPhone of iPad en op websites met Safari op uw iPhone, iPad of Mac.

Goed om te weten

Meer handige digitale diensten

Bij uw bank vindt u nog tal van andere apps en digitale tools om uw dagelijkse bankzaken comfortabel te regelen. Ontdek ze hier.

Bent u handelaar?

Geef uw klanten ook de mogelijkheid om contactloos te betalen. Goed voor uw imago én uw omzet. Kies hier uw betaalterminal.

Item

Veelgestelde vragen

Geen resultaten gevonden

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Wat is Apple Pay?

Apple Pay is de betaaldienst van Apple waarmee u makkelijker, sneller en veiliger dan ooit uw aankopen betaalt in winkels, apps en op websites in Safari met uw iPhone, iPad, Apple Watch of Mac.

Is Apple Pay gratis?

Ja, de Apple Pay-betaaldienst is gratis.

Hoe activeer ik Apple Pay in Easy Banking App?

Om Apple Pay te gebruiken, hebt u de nieuwste versie van iOS, watchOS of macOS op uw toestel nodig. Voor iPhone is dat nu iOS 12.1. Op de supportwebsite van Apple vindt u meer informatie om uw iPhone of iPad , Apple Watch  or Mac .

Voor iPhone alleen:

Meld u aan in Easy Banking App op uw iPhone en tik op ‘Meer’ > ‘Instellingen’ > ‘Apple Pay’ > ‘Aan de slag’. Er verschijnt een overzicht van uw bank- en kredietkaarten. Kies de eerste kaart die u wilt gebruiken met Apple Pay en tik op de knop ‘Voeg toe aan Apple Wallet’ > ‘Volgende’. Lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’ > ‘Gereed’. De kaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw iPhone.

Voor iPhone en Apple Watch:

Meld u aan in Easy Banking App op uw iPhone en tik op ‘Meer’ > ‘Instellingen’ > ‘Apple Pay’ > ‘Aan de slag’. Er verschijnt een overzicht van uw bank- en kredietkaarten. Kies de eerste kaart die u wilt gebruiken met Apple Pay en tik op de knop ‘Voeg toe aan Apple Wallet’. Selecteer uw iPhone en tik op ‘Volgende’. Lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’ > ‘Gereed’.

De kaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw iPhone. Tik vervolgens op de knop ‘Voeg toe aan Apple Wallet’ naast uw Apple Watch en herhaal dezelfde stappen (kaart kiezen > ‘Voeg toe aan Apple Wallet’ > ‘Volgende’ > ‘Akkoord’ > ‘Gereed’). Apple Pay is nu ook geactiveerd voor betalingen met de gekozen kaart op uw Apple Watch.

Voor iPad:

Op uw iPad is Apple Pay activeren niet mogelijk via Easy Banking App. U dient Apple Pay te activeren via ‘Instellingen’, zoals hieronder beschreven.

Hoe activeer ik Apple Pay in Wallet?

Om Apple Pay te gebruiken, hebt u de nieuwste versie van iOS, watchOS of macOS op uw toestel nodig. Voor iPhone is dat nu iOS 12.1. Op de supportwebsite van Apple vindt u meer informatie om uw iPhone of iPad , Apple Watch  of Mac bij te werken.

Voor iPhone:

Open de Wallet-app op uw iPhone. Tik op ‘+’ bovenaan rechts. Lees het Apple Pay-privacybeleid en tik op ‘Ga door’. Selecteer uw bank (BNP Paribas Fortis, Hello bank! of Fintro) en daarna het type kaart dat u wilt toevoegen. Wanneer u een bankkaart van BNP Paribas Fortis toevoegt, gaat u automatisch naar het aanmeldscherm van Easy Banking App (of een scherm waar u de gratis app eerst kunt downloaden). Na het aanmelden krijgt u een overzicht te zien van uw bank- en kredietkaarten. Kies de eerste kaart die u wilt gebruiken met Apple Pay en tik op de knop ‘Voeg toe aan Apple Wallet’ > ‘Volgende’. Lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’ > ‘Gereed’. De bankkaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw iPhone.

Om een kredietkaart toe te voegen, scant u ze in, controleert u de gegevens en vult u de beveiligingscode in (d.i. de CVC-code op de achterkant van uw kredietkaart). Tik daarna op ‘Volgende’, lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’. Omdat u nog niet aangemeld bent bij uw bank, dient u zich nu te identificeren om zeker te zijn dat u de rechtmatige eigenaar van de kaart bent. Dat kan op drie manieren: met een sms-code, via Easy Banking App (alleen voor Visa) of op 02 433 45 20. Om de verificatie af te ronden, tikt u op ‘Volgende’. De kredietkaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op iPhone.

Voor Apple Watch:

Open de Apple Watch-app op uw iPhone en tik op ‘Mijn Watch’ > ‘Wallet en Apple Pay’ > ‘Voeg kaart toe’. Voer uw toegangscode in op uw Apple Watch om deze te ontgrendelen en tik op ‘Ga door’ op uw iPhone. Om een kredietkaart aan Wallet op uw Apple Watch toe te voegen, scant u ze in, controleert u de gegevens en vult u de beveiligingscode in (d.i. de CVC-code op de achterkant van uw kredietkaart). Voor een gewone bankkaart, vult u de gegevens handmatig in. Tik daarna op ‘Volgende’, lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’. Omdat u nog niet aangemeld bent bij uw bank, dient u zich nu te identificeren om zeker te zijn dat u de rechtmatige eigenaar van de kaart bent. Dat kan op twee manieren: met een sms-code of op 02 433 45 20. Om de verificatie af te ronden, tikt u op ‘Volgende’. De kaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw Apple Watch.

Voor iPad:

De Wallet-app is niet beschikbaar op uw iPad. Kaarten toevoegen aan Wallet doet u daarom via ‘Instellingen’ > ‘Wallet en Apple Pay’ > ‘Voeg kaart toe’. Op iPad kunt u alleen kredietkaarten gebruiken met Apple Pay, geen gewone bankkaarten. Om een kredietkaart toe te voegen, scant u ze in, controleert u de gegevens en vult u de beveiligingscode in (d.i. de CVC-code op de achterkant van uw kredietkaart). Tik daarna op ‘Volgende’, lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’. Omdat u nog niet aangemeld bent bij uw bank, dient u zich nu te identificeren om zeker te zijn dat u de rechtmatige eigenaar van de kaart bent. Dat kan op twee manieren: met een sms-code of op 02 433 45 20. Om de verificatie af te ronden, tikt u op ‘Volgende’. De kaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw iPad.

Voor MacBook Pro met Touch ID:

Ga naar ‘Systeemvoorkeuren’ > ‘Wallet en Apple Pay’ >’Voeg kaart toe’. Op de Mac kunt u alleen kredietkaarten gebruiken met Apple Pay, geen gewone bankkaarten. Om een kredietkaart toe te voegen, vult u uw naam, de kaartgegevens en de beveiligingscode in (d.i. de CVC-code op de achterkant van uw kredietkaart). Tik daarna op ‘Volgende’, lees de algemene voorwaarden en tik op ‘Akkoord’. Omdat u nog niet aangemeld bent bij uw bank, dient u zich nu te identificeren om zeker te zijn dat u de rechtmatige eigenaar van de kaart bent. Dat kan op twee manieren: met een sms-code of op 02 433 45 20. Om de verificatie af te ronden, tikt u op ‘Volgende’. De kaart is nu klaar voor betalingen met Apple Pay op uw MacBook Pro met Touch ID.

Voor andere Mac-modellen:

Om Apple Pay te gebruiken met andere Mac-modellen, hebt u een Apple Pay-geschikte iPhone of Apple Watch nodig. Ga na of u met hetzelfde Apple ID ingelogd bent op beide toestellen en dat Bluetooth ingeschakeld is op uw Mac. Ga op uw iPhone naar ‘Instellingen’ > ‘Wallet en Apple Pay’ en schakel de optie ‘Sta betalingen op de Mac toe’ aan.

Hoeveel betaalkaarten kan ik aan Apple Pay toevoegen?

Op iPhone 8 en iPhone 8 Plus of nieuwer en op Apple Watch Series 3 of nieuwer kunt u tot 12 betaalkaarten toevoegen. Op eerdere modellen kunt u tot 8 betaalkaarten toevoegen.

Welke betaalkaarten kan ik aan Apple Pay toevoegen?

U kunt Apple Pay gebruiken met alle Maestro-bankkaarten, Mastercard- en Visa-kredietkaarten van BNP Paribas Fortis, Hello bank! of Fintro. De eerste kaart die u aan Apple Pay toevoegt, wordt uw standaardkaart.

Hoe verander ik mijn standaardkaart?

De eerste kaart die u aan Apple Pay toevoegt, wordt uw standaardkaart. Als u meer kaarten hebt toegevoegd en uw standaardkaart wilt wijzigen, volgt u deze stappen:

iPhone:

Open de Wallet-app. Houd uw vinger op de kaart die u als nieuwe standaardkaart wilt instellen en sleep ze naar voren in de lijst van kaarten.

iPad:

Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Wallet en Apple Pay’. Tik op ‘Standaardkaart’ en kies een nieuwe kaart.

Apple Watch:

Open de Apple Watch-app op uw iPhone. Tik op de tab ‘Mijn Watch’ > ‘Wallet en Apple Pay’ > ‘Standaardkaart’ en kies een nieuwe kaart.

MacBook Pro met Touch ID:

Ga naar ‘Systeemvoorkeuren’ > ‘Wallet en Apple Pay’. Kies een nieuwe kaart in het venstermenu ‘Standaardkaart’.

Hoe kan ik een kaart uit Apple Pay verwijderen?

iPhone:

Open de Wallet-app. Tik op de kaart die u wilt verwijderen en daarna op het blauwe icoontje rechts onderaan. Scroll in het volgende scherm naar beneden en tik op ‘Verwijder kaart’.

iPad:

Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Wallet en Apple Pay’. Tik op de kaart die u wilt verwijderen en vervolgens op 'Verwijder kaart'.

Apple Watch:

Open de Apple Watch-app op uw iPhone. Tik op de tab 'Mijn Watch', scroll naar beneden en tik op ‘Wallet en Apple Pay’. Tik daarna op de kaart die u wilt verwijderen en op 'Verwijder kaart'.

Vanaf wanneer kan ik als nieuwe klant van BNP Paribas Fortis starten met Apple Pay?

Zodra u uw betaalkaart(en) ontvangen hebt, kunt u deze toevoegen aan Apple Pay. Belangrijk is wel dat u uw nieuwe kaart activeert vooraleer u ze gebruikt met Apple Pay. Volg daarvoor de stappen op de begeleidende brief bij uw kaart.

Wat als ik mijn toestel vervang?

Dan moet u uw kaarten opnieuw toevoegen aan Apple Wallet op uw nieuwe toestel.

Waar kan ik betalen met Apple Pay?

U kunt Apple Pay gebruiken om te betalen met uw bankkaart, Mastercard- of Visa-kredietkaart in alle handelszaken waar u het symbool van Apple Pay of van contactloos betalen ziet. Daarnaast kunt u Apple Pay gebruiken om te betalen met uw kredietkaart (niet met uw gewone bankkaart) in apps en op websites in Safari waar u een Apple Pay betaalknop ziet of waar Apple Pay bij de betaalmethodes staat.

Moet ik voor hogere bedragen mijn pincode ingeven?

Nee, u hoeft nooit uw pincode in te geven op de betaalterminal van de handelaar, ongeacht het bedrag. De betaling is immers goed beveiligd met Touch ID (vingerafdrukherkenning), Face ID (gezichtsherkenning) of uw toegangscode.

Hoe betaal ik bij handelaars met Apple Pay?

Met uw iPhone of Apple Watch kunt u contactloos betalen met Apple Pay in winkels, restaurants, taxi’s, aan verkoopautomaten … waar u het symbool van Apple Pay of van contactloos betalen ziet.

iPhone met Face ID: 

Om te betalen met uw standaardkaart, druk twee keer op de zijknop. Om een andere kaart te gebruiken, druk twee keer op de zijknop, tik op uw standaardkaart en kies een andere kaart. Kijk daarna naar uw iPhone om u te identificeren met Face ID of geef uw toegangscode in. Houd uw iPhone vlakbij de betaalterminal en wacht tot u 'Gereed' en een vinkje ziet verschijnen op het schermvan uw iPhone. Op de betaalterminal verschijnt of de betaling succesvol werd uitgevoerd of geweigerd.

iPhone met Touch ID:

Om te betalen met uw standaardkaart, houd uw iPhone vlakbij de betaalterminal en leg uw vinger op de thuisknop om u te identificeren met Touch ID. Wacht tot u 'Gereed' en een vinkje ziet verschijnen op het schermvan uw iPhone. Op de betaalterminal verschijnt of de betaling succesvol werd uitgevoerd of geweigerd. Om een andere kaart te gebruiken, houd uw iPhone bij de betaalterminal zonder de thuisknop aan te raken. Wanneer uw standaardkaart verschijnt, tik erop en kies een andere kaart. Leg daarna uw vinger op de thuisknop om te betalen.

Apple Watch:

Om te betalen met uw standaardkaart, druk twee keer op de zijknop en houd het scherm van uw Apple Watch vlakbij de betaalterminal. Wacht tot u een lichte trilling voelt. Op de betaalterminal verschijnt of de betaling succesvol werd uitgevoerd of geweigerd. Om een andere kaart te gebruiken, druk twee keer op de zijknop en swipe naar links of rechts om een andere kaart te kiezen. Houd daarna uw Apple Watch bij de betaalterminal om te betalen.

Hoe betaal ik in apps met Apple Pay?

Met uw iPhone, iPad of Apple Watch kunt u Apple Pay gebruiken om aankopen te doen in apps waar u een Apple Pay-betaalknop ziet of waar Apple Pay bij de betaalmethodes staat. Betalen met Apple Pay in apps kan alleen met uw kredietkaart, niet met uw gewone bankkaart.

Tik op de Apple Pay-knop of selecteer Apple Pay als betaalmethode. De eerste keer zal u gevraagd worden om uw facturatie- en contactgegevens in te vullen op uw iPhone of iPad. Bevestig de betaling met Touch ID, Face ID of door de zijknop van uw Apple Watch twee keer in te drukken. Klaar!

Bij een volgende betaling zal Apple Pay uw facturatie- en contactgegevens automatisch invullen, zodat u alleen nog de betaling hoeft te bevestigen. Wilt u met een andere kaart betalen? Tik dan op het pijltje naast uw standaardkaart en kies een andere kaart.

Hoe betaal ik op het web met Apple Pay?

Met uw iPhone, iPad of Mac kunt u Apple Pay gebruiken om aankopen te doen op websites in Safari waar u een Apple Pay-betaalknop ziet of waar Apple Pay bij de betaalmethodes staat. Betalen met Apple Pay op het web kan alleen met uw kredietkaart, niet met uw gewone bankkaart.

iPhone en iPad:

Tik op de Apple Pay-knop of selecteer Apple Pay als betaalmethode. De eerste keer zal u gevraagd worden om uw facturatie- en contactgegevens in te vullen. Bevestig de betaling met Touch ID, Face ID of door de zijknop van uw Apple Watch twee keer in te drukken. Klaar!

Bij een volgende betaling zal Apple Pay uw facturatie- en contactgegevens automatisch invullen, zodat u alleen nog de betaling hoeft te bevestigen. Wilt u met een andere kaart betalen? Tik dan op het pijltje naast uw standaardkaart en kies een andere kaart.

MacBook Pro met Touch ID:

Tik op de Apple Pay-knop of selecteer Apple Pay als betaalmethode. De eerste keer zal u gevraagd worden om uw facturatie- en contactgegevens in te vullen. Bevestig de betaling met Touch ID door uw vinger op de Touch Bar van uw MacBook Pro te leggen. Klaar!

Bij een volgende betaling zal Apple Pay uw facturatie- en contactgegevens automatisch invullen, zodat u alleen nog de betaling hoeft te bevestigen. Wilt u met een andere kaart betalen? Tik dan op het pijltje naast uw standaardkaart en kies een andere kaart.

Andere Mac-modellen:

Om Apple Pay te gebruiken met andere Mac-modellen, hebt u een Apple Pay-geschikte iPhone of Apple Watch nodig. Ga na of u met hetzelfde Apple ID ingelogd bent op beide toestellen en dat Bluetooth ingeschakeld is op uw Mac en uw iPhone of Apple Watch.

Tik op de Apple Pay-knop of selecteer Apple Pay als betaalmethode. De eerste keer zal u gevraagd worden om uw facturatie- en contactgegevens in te vullen. Bevestig de betaling met Touch ID of Face ID op uw iPhone of door de zijknop van uw Apple Watch twee keer in te drukken. Klaar!

Bij een volgende betaling zal Apple Pay uw facturatie- en contactgegevens automatisch invullen, zodat u alleen nog de betaling hoeft te bevestigen. Wilt u met een andere kaart betalen? Tik dan op het pijltje naast uw standaardkaart en kies een andere kaart.

Kan ik Apple Pay ook gebruiken in het buitenland?

Ja, u kunt wereldwijd mobiel betalen met Apple Pay bij alle handelaars waar u het symbool van Apple Pay of van contactloos betalen ziet.

Hoe kan ik mijn recente Apple Pay-betalingen zien?

In Wallet kunt u per kaart de laatste tien Apple Pay-betalingen opvragen die u met uw Apple-toestel gedaan hebt. Tik op de tab ‘Transacties’ en schakel de optie ’Transactiegeschiedenis’ in.

Kan ik mijn Apple Pay-transactiegeschiedenis op mijn Apple Watch zien?

Nee, op uw Apple Watch zelf kunt u uw recente betalingen met Apple Pay niet zien. U kunt ze wel nakijken op uw iPhone. Open de Watch-app, tik op ‘Wallet en Apple Pay’, tik op uw kaart en dan op de tab ‘Transacties’.

Hoeveel betalingen vind ik in de Apple Pay-transactiegeschiedenis?

In Wallet kunt u per kaart de laatste tien Apple Pay-betalingen nakijken die u met uw Apple-toestel gedaan hebt. Een volledige betaalgeschiedenis vindt u in Easy Banking App, Easy Banking Web of uw rekeninguittreksels.

Is mijn toestel geschikt voor Apple Pay?

U kunt Apple Pay gebruiken met de volgende toestellen:

iPhone:

iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone X, iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone SE

iPad:

iPad (6e generatie), iPad Pro, iPad (5e generatie), iPad Air 2, iPad mini 4, iPad mini 3

Apple Watch:

Apple Watch Series 4, Apple Watch Series 3, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 1, Apple Watch (1e generatie)

Mac:

Mac-modellen met Touch ID en Mac-modellen van 2012 of later in combinatie met een Apple Pay-geschikte iPhone of Apple Watch

Welk besturingssysteem heb ik nodig voor Apple Pay?

Om Apple Pay te gebruiken, hebt u de nieuwste versie van iOS, watchOS of macOS op uw toestel nodig. Voor iPhone is dat nu iOS 12.1. Op de supportwebsite van Apple vindt u meer informatie om uw iPhone of iPad, Apple Watch of Mac bij te werken.

Is Apple Pay veilig?

Veiligheid en privacy staan centraal bij Apple Pay.

Betalen met uw iPhone of iPad is alleen mogelijk als het toestel uw unieke vingerafdruk herkent met Touch ID of uw gezicht met Face ID. Betalen met Apple Watch kan alleen wanneer u uw horloge draagt. Apple Watch identificeert zijn rechtmatige eigenaar immers door huidcontact. Telkens u uw Apple Watch om uw pols doet, moet u deze ontgrendelen met de toegangscode van uw Watch of met uw iPhone.

Bij verlies of diefstal van uw iPhone, iPad of Apple Watch kunt u via iCloud.com de functie ‘Zoek mijn iPhone’ gebruiken om uw toestel terug te vinden, in de Verloren-modus te zetten, Apple Pay tijdelijk te deactiveren of de gegevens op uw toestel volledig te wissen.

Als u een kredietkaart of bankkaart met Apple Pay gebruikt, wordt uw kaartnummer niet op het apparaat van de handelaar of op een server van Apple opgeslagen. In plaats daarvan verstrekt Apple Pay het apparaatrekeningnummer, een uniek nummer dat versleuteld bewaard wordt in de Secure Element-chip op uw toestel.

Ben ik veilig voor digitale zakkenrollers?

Ja, contactloze betalingen met Apple Pay zijn niet mogelijk wanneer uw toestel vergrendeld is. Alleen u kunt een betaling uitvoeren nadat uw toestel u geïdentificeerd heeft aan de hand van uw vingerafdruk, gezichtsscan of huidcontact.

Wat als mijn toestel zoekraakt of gestolen wordt?

Hebt u de functie ‘Zoek mijn iPhone’ ingeschakeld op uw toestel? Dan kunt u bij verlies of diefstal inloggen op iCloud.com om het vermiste toestel terug te vinden, in de Verloren-modus te zetten, Apple Pay tijdelijk te deactiveren of de gegevens op uw toestel volledig te wissen. Is ‘Zoek mijn iPhone’ niet actief? Bel onmiddellijk Card Stop op 070 344 344 of het Easy Banking Centre op 02 433 43 67 om uw virtuele betaalkaart in Apple Pay te laten blokkeren.

Wat als mijn betaalkaart zoekraakt of gestolen wordt?

Bel onmiddellijk Card Stop op 070 344 344 of het Easy Banking Centre op 02 433 43 67 om uw kaart te laten blokkeren. Zo wordt uw virtuele betaalkaart in Apple Pay automatisch verwijderd op al uw toestellen. Wanneer u uw nieuwe kaart ontvangt, moet u deze opnieuw toevoegen aan Apple Pay.

Wat als ik mijn Apple Watch loskoppel van mijn iPhone?

Dan worden alle Apple Pay-gegevens van uw Apple Watch verwijderd.