Menu

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking Web?

Via onze website:  

  1. Klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Geef uw kaartnummer en klantnummer in.
  3. Vink indien u dit wenst het vak bij Dit profiel onthouden aan en voer een gebruikersnaam in. Bijvoorbeeld uw voornaam. Hierdoor moet u niet elke keer uw klant- en kaartnummer opnieuw invullen.
  4. Klik op Volgende.
  5. Kies of u zich aan wilt melden via Itsme of via uw debetkaart of kaartlezer en volg de stappen.

Hebt u nog geen kaartlezer? Dan kan u online een bestellen. U kan ook een kaartlezer vragen aan het onthaal van een van onze kantoren.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.
Hoe kan ik inloggen op Easy Banking Web?
  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden.
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en kaartnummer in in het 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.
Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. 
Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Verwijderde u niet zelf de door uw browser bewaarde cookies en andere gegevens, dan maakt u mogelijk gebruik van software, zoals een antivirusprogramma, dat ingesteld werd om deze data automatisch te wissen.

Waarom kan ik mijn elektronische handtekening niet invullen?
  1. Kijk na of de NumLock toets van uw computer ingeschakeld werd. Staat deze uit, dan kan u geen cijfers typen via het numeriek klavier, rechts op uw toetsenbord.
  2. U activeerde het veld waarin u uw elektronische handtekening dient in te vullen nog niet. Dit kan u doen door erin te klikken.
Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?
  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 12 of Android 6.0 nodig.
  3. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  4. U gebruikt de verkeerde vinger.
  5. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kunt ook steeds Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk, Touch ID of Face ID?

Als u Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID/ Vingerafdruk of FaceID te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID/Vingerafdruk of Face ID.
Hoe kan ik aanmelden in de Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk of Face ID.
  2. Met uw Easy Banking-code
  3. Met uw kaartlezer (als u uw Easy Banking-code vergeten bent).
Hoe krijg ik toegang tot Easy Banking App?
  1. Download Easy Banking App in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.
  3. Tijdens het aanmaken van een profiel zal u een bijkomende bevestigingscode via sms ontvangen. Nadien zal u gevraagd worden om een persoonlijke Easy Banking-code van 5 cijfers te kiezen. Deze code moet verschillen van de code die u per sms ontving.
  4. Indien uw toestel dit ondersteunt, zal u tijdens de creatie van uw profiel ook gevraagd worden of u uw vingerafdruk of Face ID wilt activeren voor gebruik op Easy Banking App.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Easy Banking App?
  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open de app en druk op Aanmelden.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. Bevestig met een M1-handtekening, hiervoor hebt u een kaart en kaartlezer nodig.
  5. Geef uw telefoonnummer in en druk op Een sms ontvangen. U ontvangt een activatiecode die u dient in te geven in Easy Banking App.
  6. Hierna kunt u uw Easy Banking-code van 5 cijfers kiezen. Deze dient u nogmaals te bevestigen.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Bevestig tot slot met uw Easy Banking-code van 5 cijfers.
Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen via uw eigen Easy Banking Web. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.
Ik ben mijn Easy Banking-code vergeten. Hoe kies ik een nieuwe code?
  1. Klik in de app op Aanmelden en kies Code vergeten?
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  3. Kies een nieuwe Easy Banking-code en bevestig met uw kaartlezer.
Ik krijg een foutmelding dat een app boven Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij ons Easy Banking Centre.

Kan ik twee profielen aanmaken in Easy Banking App?

Op dit ogenblik is het niet mogelijk om meerdere profielen aan te maken in Easy Banking App.

Waar in Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?
  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet nu de totale waarde van uw effectenrekening. Om de waarde van een specifieke belegging te kennen, tikt u op de gewenste categorie.
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst.
Werkt Easy Banking App op mijn toestel?

U kunt Easy Banking App gebruiken op toestellen die beschikken over minstens Android 6.0 of minstens iOS 12.

Hoe activeer ik itsme in Easy Banking Web?
  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Easy Banking Web:

  1. Ga naar Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met ITSME.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Easy Banking.
Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website.

BNP Paribas Fortis heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van Itsme.

Gebruikt u ook Easy Banking App? Neem dan contact op met ons Easy Banking Centre om ook Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een smartphone en een Belgische of Nederlandse eID, dan kunt u gebruik maken van Itsme.

Hoe activeer ik mijn code Easy Banking Phone?

Via Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Easy Banking Phone.
  2. Klik op de groene knop Activeren of Wijzigen.
  3. Kies uw code van 5 cijfers, klik op volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze app.
  2. Druk onderaan op Contact.
  3. kies voor Easy Banking Centre. Op deze manier belt u beveiligd zonder dat zelf een code moet ingeven.

U kunt ook ons Easy Banking Centre contacteren. Uw code wordt dan naar uw domicilieadres gestuurd.

Hoe bestel ik een kaartlezer?
  1. U kunt online een kaartlezer aanvragen.
  2. U kunt ook een kaartlezer vragen in een van onze kantoren.
Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect?

U kunt online gratis een nieuwe kaartlezer aanvragen.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Easy Banking Web kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betalen via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Gelieve uw toestel te draaien.

Om een optimale gebruikerservaring te garanderen, is deze functie alleen beschikbaar in portretmodus.

Tak 23-beleggingsverzekering: Smart Fund Plan Private

De tak 23 voor uw rendementsambities op lange termijn

Het Smart Fund Plan Private is een oplossing die speciaal ontworpen is om u in staat te stellen te streven naar het best mogelijke rendement op lange termijn van high-potential activaklassen, met twee optionele  beschermingsmechanismen: de Winstbeschermer en de Verliesbeperker.

Een beleggingsoplossing die perfect bij u past

U kiest uit een grote verscheidenheid aan beleggingsfondsen, volgens uw beleggersprofiel. U beschikt over een aangepast risicobeheer dankzij verschillende beschermingsdrempels. U belegt dus in een oplossing die afgestemd is op uw risicotolerantie.

Hebt u een vraag over onze beleggingsverzekeringen?

Wilt u graag meer weten over ons tak 23-aanbod? Contacteer ons online of bel uw Private Banker wanneer dat u het best past.

Tijdelijke campagne: Refund on transfer naar tak 23-verzekeringen

Hebt u in de periode van 1 maart tot en met 30 juni 2021 een spaar- of beleggingsverzekering die op vervaldag komt? En hebt u de mogelijkheid om dit kapitaal over te dragen naar een bestaande of nieuwe tak 23-verzekering? Dan hebt u recht op een refund van 0,5% van het bruto overgedragen bedrag!

Lees hier de voorwaarden van deze actie.

Bent u niet zeker of u in aanmerking komt? Neem dan contact op met uw Private Banker. Hij of zij zal ook nagaan of beleggen in een tak 23-verzekering overeenstemt met uw beleggersprofiel en met uw wensen en verwachtingen.

Het Smart Fund Plan Private neemt het voortouw voor u

Deze tak 23-beleggingsverzekering (zonder kapitaalbescherming en zonder gewaarborgd rendement) van AG Insurance is ontwikkeld zodat u uw rendementsambities kunt combineren met uw financiële risicotolerantie. Via een contract belegt u in één of meerdere fondsen en beschikt u, tegen een lage kostprijs, over twee optionele beschermingsmechanismen: de Winstbeschermer en de Verliesbeperker. Die mechanismen vergroten de risicocontrole van uw belegging, zonder evenwel het risico op verlies uit te sluiten.

Uw Smart Fund Plan Private loopt voor onbepaalde tijd vanaf de ondertekening van het contract. Het minimumbedrag dat bij het afsluiten van het contract moet worden gestort, bedraagt 12.500 euro (inclusief taks).

Winstbeschermer

Niets is frustrerender dan uw gerealiseerde meerwaarden in rook te zien opgaan. Het eerste beschermingsmechanisme in uw Smart Fund Plan Private probeert deze ontgoocheling te voorkomen: wanneer de eenheidswaarde van het (de) door u geselecteerde basisfonds(en) stijgt met het minimumpercentage dat u instelt, draagt dit beschermingsmechanisme de gerealiseerde meerwaarden over naar een fonds met minder risico.

Dat fonds, dat het doelfonds wordt genoemd, kan beleggen in obligaties, geldmarktinstrumenten, termijndeposito's en cash.

U kiest het percentage voor de Winstbeschermer uit 3 niveaus: 10, 20 of 30%. Concreet betekent dit dat, telkens als de waarde van uw basisfonds stijgt met het percentage dat u gekozen hebt, (het grootste gedeelte van) de gerealiseerde meerwaarde wordt beschermd door eenheden van dit fonds over te dragen naar het doelfonds.

Verliesbeperker

Als er een andere deprimerende situatie is dan is dat wel dat u de waarde van uw belegging ziet dalen en u zich afvraagt wanneer, en vooral op welk niveau, deze trend zal stoppen.

Dankzij het Smart Fund Plan Private kunt u kiezen voor een tweede beschermingsmechanisme dat potentiële verliezen in een dalende markt beperkt. Hiermee draagt u automatisch alle eenheden van het (de) geselecteerde basisfonds(en) over naar het doelfonds. Dit meer defensieve fonds is minder gevoelig voor marktschommelingen.

U kiest het percentage voor de Verliesbeperker uit 4 niveaus: 5, 10, 15 of 20%. Concreet betekent dit dat zodra de waarde van uw basisfonds het 'toegestane' verliesniveau bereikt dat u ingesteld hebt, al het in dit fonds belegde kapitaal wordt overgeheveld naar het doelfonds.

Smart Fund Plan Private: 2 opties voor de Verliesbeperker

Automatisch herbeleggen

Uw belegging is beschermd tegen onrust op de financiële markten. De kwestie van het herbeleggen blijft echter bestaan. Nadat koersen sterk dalen, aarzelen veel beleggers vooraleer ze terugkeren naar de financiële markten... soms te lang! Daardoor kunnen ze een deel van het herstel missen.

Dankzij het automatische herbeleggen, blijft u van dit dilemma gespaard. Vanaf de eerste bankwerkdag van de maand die volgt op de totale overdracht van uw basisfonds naar het doelfonds begint u geleidelijk te herbeleggen, gespreid over 6 maanden.

Het automatische herbeleggen gebeurt maandelijks en geldt alleen voor de eenheden van het doelfonds die zijn verworven op het moment dat de Verliesbeperker ze overdraagt.

Dynamisch aanpassen

Telkens de eenheidswaarde van het basisfonds met 1% stijgt tegenover de referentiewaarde, wordt automatisch een nieuwe referentiewaarde ingesteld. Dat is het dynamisch aanpassen. De nieuwe referentiewaarde is de oude referentiewaarde plus 1%.

Het percentage dat u gekozen hebt voor de Verliesbeperker (5, 10, 15 of 20%) geldt dan op de nieuwe referentiewaarde.

Bij het dynamisch aanpassen, is er geen overdracht van eenheden.

Smart Fund Plan Private: 'Drip-feed'-optie

Verminder het risico op een slechte beleggingstiming met de 'Drip Feed'-optie

Wanneer is het het ideale moment om in te stappen in de financiële markten? Indien u een aanzienlijk kapitaal wenst te beleggen, spreid u uw aankopen best in de tijd in plaats van alles tegelijkertijd te beleggen. Op die manier vermindert u het risico op een slechte beleggingstiming. De 'Drip Feed'-beleggingsoptie laat u toe de kwestie van de 'timing' te vermijden via een maandelijkse automatische progressieve belegging van uw kapitaal in het door u gekozen basisfonds. Voor deze gratis optie kunt u kiezen uit beleggingsperiodes van 6, 12, 18 of 24 maanden.

Tak 23: diversificatie en risicocontrole via uw beleggingsfonds

U stelt zelf uw Smart Fund Plan Private samen

U selecteert een of meerdere basisfondsen die uw rendementsambities, de beleggingsstrategie om hieraan te voldoen en uw risicotolerantie het beste combineren. De belangrijkste kenmerken zijn een brede diversificatie van hun vermogen en een actief en professioneel beheer.

U kiest op basis van uw beleggersprofiel. Met de twee beschermingsmechanismen versterkt u de risicocontrole van uw Smart Fund Plan Private.

Het doelfonds waarnaar de overdracht gebeurt om uw belegging te beschermen wordt geselecteerd op basis van zijn heel defensieve karakter. Het heeft een angepaste profiel om de winst van uw basisfonds te beschermen of om te wachten op betere dagen.

U vindt nuttige informatie over de voorgestelde beleggingsfondsen in het Essentiële-informatiedocument, het Beheersreglement en de Flash Invest die eraan gewijd zijn.

U behoudt altijd de controle over uw beleggingsverzekering

U kunt op elk moment alle eenheden of een deel van de eenheden overbrengen van een fonds naar een ander fonds binnen uw contract (met inbegrip van het doelfonds). In geval van een gedeeltelijke overdracht moet die minstens 1.500 euro bedragen en moet er in elk fonds een reserve van minstens 1.500 euro overblijven.

Overdrachten tussen fondsen binnen het contract zijn volledig gratis.

De flexibiliteit en liquiditeit van deze beleggingsverzekering

Flexibiliteit van het Smart Fund Plan Private

U kunt op elk moment een deel van uw basisfonds overdragen naar het doelfonds en omgekeerd, op voorwaarde dat:

  • de overdracht minimaal 1.500 euro bedraagt;
  • er minstens 1.500 euro in elk fonds overblijft.

Liquiditeit van het Smart Fund Plan Private

Een gedeeltelijke afkoop is mogelijk als:

  • de gedeeltelijke afkoop minimaal 1.500 euro bedraagt;
  • er een reserve van minstens 1.500 euro in elk fonds overblijft.

U kunt periodieke afkopen doen om extra inkomsten te genereren, op voorwaarde dat:

  • de reserve minstens 25.000 euro per contract bedraagt;
  • de afkopen niet meer dan 4% bedragen van de reserve berekend op het moment van de aanvraag van de terugkopen.

Het contract wordt stopgezet als u het volledige bedrag van uw reserve opeist.

Wat gebeurt er als u voortijdig overlijdt?

Bij de ondertekening van uw contract kunt u een begunstigde aanduiden voor het kapitaal van uw Smart Fund Plan Private na uw overlijden. De overlijdensdekking biedt u een uitkering bij overlijden van het totale aantal eenheden dat u bezit in elk fonds van het contract, vermenigvuldigd met de eenheidswaarde op de dag van de vereffening. In de Algemene Voorwaarden vindt u meer informatie.

Fiscaliteit, kosten en risico’s verbonden aan Smart Fund Plan Private

Fiscaliteit van deze tak 23-oplossing

Verzekeringstaks: 2% op de gestorte premies.

Het Smart Fund Plan Private laat u toe de betaling van de taks op de premie die werd gestort bij het afsluiten van het contract te spreiden over 4 jaar (vanaf de 1e verjaardag van het contract). Eventuele latere bijkomende stortingen genieten dit voordeel niet.

U betaalt daarentegen geen beurstaks, noch 30% roerende voorheffing of eindbelasting. In geval van overlijden kunnen er successierechten worden geheven.

Dit fiscaal regime geldt voor particuliere beleggers in België en kan in de toekomst veranderen. Aan andere categorieën beleggers wordt gevraagd dat ze zich informeren over het fiscaal regime dat voor hen geldt.

Kosten verbonden aan dit tak 23- aanbod

  • Instapkosten: 2,25% bovenop de nettopremie.
  • Kosten specifiek verbonden aan de fondsen van elk Smart Fund Plan Private worden automatisch aangerekend op de eenheidswaarde:
  • Recurrente kosten: afhankelijk van het gekozen fonds. Ze staan vermeld in het Beheersreglement van elk fonds.
  • Recurrente transactiekosten tussen 0 en 0,20% per jaar, afhankelijk van het gekozen fonds.

Informatie over de specifieke kosten voor elk fonds en hun impact op het potentiële rendement vindt u in het Beheersreglement en het Essentiële-informatiedocument van elk fonds. Klik hier voor de lijst van fondsen die worden aangeboden in het kader van Smart Fund Plan Private en hun wettelijke documentatie.

  • Afkoopvergoeding: de afkoopvergoeding bedraagt 1% van de theoretische afkoopwaarde gedurende 2 jaar en 11 maanden. Vanaf 2 jaar, 11 maanden en 1 dag na de start van het contract is geen afkoopsom meer verschuldigd. Geen uitstapkosten in geval van overlijden van de verzekerde.
  • Kosten verbonden aan de beschermingsmechanismen: 0,20% van de reserve in het basisfonds, per jaar en per actief mechanisme. Zolang het (de) beschermingsmechanisme(n) actief is (zijn), worden deze vergoedingen maandelijks berekend en automatisch afgetrokken via een vermindering van het aantal eenheden in het basisfonds. De opties gekoppeld aan de Verliesbeperker zijn gratis.
  • Overdrachtskosten tussen beleggingsfondsen: u betaalt geen kosten voor overdrachten tussen beleggingsfondsen. Vanaf de 40e dag na de start van het contract kan de verzekeringnemer geheel of gedeeltelijk van het ene naar het andere fonds overstappen. Een gedeeltelijke overdracht is mogelijk vanaf 1.500 euro en op voorwaarde dat er een reserve van minstens 1.500 euro in elk fonds overblijft. U betaalt geen kosten voor automatische overdrachten ten gevolge van het in werking treden van de beschermingsmechanismen.

Belangrijkste risico’s verbonden aan het Smart Fund Plan Private (tak 23- levensverzekering)

Kapitaalrisico: er is geen kapitaalbescherming en geen gewaarborgd rendement. De waarde van het beleggingsfonds schommelt met de financiële markten, net als die van uw deelbewijzen. Als u deelbewijzen van het fonds verkoopt, kan het zijn dat u minder krijgt dan wat u betaald hebt toen u ze kocht.

Risico verbonden aan de beschermingsmechanismen: hoewel het doel van de beschermingsmechanismen is om de negatieve impact van de marktvolatiliteit* op uw belegging te beperken, is het mogelijk dat hun inwerkingtreding op bepaalde momenten in de levenscyclus van het product tot een lager rendement leidt dan het rendement van hetzelfde basisfonds zonder beschermingsmechanisme. Beleggers moeten er zich dan ook van bewust zijn dat, om technische redenen, de beschermingsmechanismen niet onmiddellijk in werking treden na het overschrijden van een drempel in stijgende of dalende richting. Dat kan, bijvoorbeeld, een groter verlies tot gevolg hebben dan dat beoogd door het mechanisme van de Verliesbeperker. Eens het beschermingsmechanisme in werking is getreden kan de uitvoering ervan ook niet meer worden geannuleerd, zelfs indien de markt zich snel zou herstellen na de inwerkingtreding.

Faillissement van de verzekeraar: de activa van het fonds gelinkt aan het levensverzekeringscontract dat de verzekeringsnemer ondertekent, behoren tot een bijzonder vermogen dat afzonderlijk beheerd wordt binnen het vermogen van de verzekeraar. In geval van faillissement van de verzekeraar worden deze activa bij voorrang gereserveerd voor de uitvoering van de verplichtingen jegens de verzekerden en/of begunstigden

Bij een levensverzekeringsproduct dat gekoppeld is aan een beleggingsfonds (tak 23) moet u rekening houden met de volgende risico's:

Risico op schommelingen van de eenheidswaarde (marktrisico): de waarde van een eenheid is afhankelijk van veranderingen in de waarde van de onderliggende activa en de marktvolatiliteit. Het financiële risico wordt altijd volledig door de verzekeringnemer gedragen. Bijgevolg kan de waarde van een eenheid op het ogenblik van een afkoop, de vereffening van het contract of op enig ander ogenblik, hoger of lager zijn dan de waarde ervan op het tijdstip van de premiebetaling. De verzekeringsnemer moet zich er dan ook van bewust zijn dat hij het belegde bedrag mogelijk niet (volledig) terugkrijgt.

Liquiditeitsrisico: in bepaalde uitzonderlijke omstandigheden kan de liquidatie van de eenheden van het fonds worden uitgesteld of opgeschort.

Risico’s verbonden aan het beheer van de fondsen: de fondsen staan bloot aan verschillende risico's die variëren afhankelijk van de doelstellingen en het beleggingsbeleid van de fondsen en hun onderliggende fondsen. Om deze beleggingsdoelstelling te behalen, kunnen de beheerders van elk fonds in verschillende activaklassen en -stijlen beleggen, in verschillende verhoudingen, afhankelijk van de marktomstandigheden en het beleggingsbeleid van dat fonds. Aangezien het rendement echter niet gegarandeerd is, bestaat altijd het risico dat de gedane beleggingen niet het verwachte resultaat opleveren, ondanks de expertise van de beheerders.

* De volatiliteit is een maat voor de schommelingen, zowel naar boven als naar beneden, van de waarde van een financieel instrument. Hoe groter de koersschommelingen, hoe hoger de volatiliteit.

Meer weten

Vooraleer een beleggingsbeslissing te nemen is de belegger verplicht kennis te nemen van de Algemene Voorwaarden die een beschrijving van de kenmerken en de kosten van het Smart Fund Plan Private bevatten, alsook van het Essentiële-informatiedocument en het Beheersreglement van alle fondsen die in dit verband worden aangeboden.

Beleggers kunnen op elk moment

  • hun Smart Fund Plan Private-contract opvolgen via Easy Banking Web of bij hun Private Banker;
  • de eenheidswaarde van alle fondsen die worden aangeboden binnen het Smart Fund Plan Private terugvinden op de website van AG Insurance of in de gespecialiseerde pers.

Juridische informatie

Het Smart Fund Plan Private is een verzekeringsproduct zonder vaste looptijd, zonder kapitaalbescherming en zonder gewaarborgd rendement van AG Insurance nv dat wordt verdeeld door BNP Paribas Fortis. Het is onderworpen aan het Belgisch recht.

AG Insurance nv– E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel– RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder code 0079 en onder toezicht van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel.

BNP Paribas Fortis NV – Warandeberg 3, 1000 Brussel – RPR Brussel – BTW BE 0403.199.702 – is een kredietinstelling naar Belgisch recht onderworpen aan het Gemeenschappelijk Toezichtsmechanisme (prudentieel toezicht) van de Europese Centrale Bank en de Nationale Bank van België. BNP Paribas Fortis NV is ingeschreven onder het voornoemde ondernemingsnummer bij de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel, en handelt als verbonden verzekeringsagent, vergoed door commissies, voor AG Insurance nv. BNP Paribas Fortis NV bezit een deelneming van meer dan 10% in AG Insurance nv.

Met al uw vragen contacteert u in eerste instantie uw BNP Paribas Fortis Private Banking Centre. Klachten kunt u indienen bij BNP Paribas Fortis NV, afdeling Klachtenbeheer, Warandeberg 3, B-1000 Brussel of bij AG Insurance NV, afdeling Klachtenbeheer, E. Jacqmainlaan 53, B-1000 Brussel (telefonisch op 02/664 02 00 of via e-mail: customercomplaints@aginsurance.be).

Als u niet tevreden bent met de door BNP Paribas Fortis of AG Insurance voorgestelde oplossing, kunt u uw klacht indienen bij de Ombudsman van de Verzekeringen (info@ombudsman.as), Meeûssquare 35, B-1000 Brussel, www.ombudsman.as.